Zabawy w przedszkolu tablicą interaktywną
ZABAWY W PRZEDSZKOLU Z TABLICĄ INTERAKTYWNĄ
Okres największego rozwoju intelektualnego, społecznego i emocjonalnego to wiek od 3 do 6 lat. W tym czasie najbardziej intensywnie rozwijają się u dzieci procesy poznawcze, takie jak: pamięć, uwaga, myślenie. W trosce o optymalny rozwój tych funkcji, w naszym przedszkolu zaczęliśmy wykorzystywać najnowocześniejsze osiągnięcia technologii multimedialnych w edukacji,
a mianowicie tablicę interaktywną.
Tablica interaktywna przypomina zwykłą szkolną tablicę, tyle że zamiast kredą, pisze się na niej elektronicznym pisakiem. Jest zintegrowana z komputerem, dzięki czemu ma pełny dostęp do wszystkich funkcji komputera.
Dziecko podczas wykonywania ćwiczeń może powtarzać je wielokrotnie (nie ogranicza go liczba przygotowanych kartek z ćwiczeniami, jak to się dzieje podczas korzystania z tradycyjnych materiałów), może mazać wirtualną gumką, umieszczoną na pasku narzędzi na tablicy, oraz doskonalić umiejętności we wszystkich obszarach edukacyjnych.
Wykorzystując na zajęciach tablicę interaktywną, dzieci szybciej i chętniej się uczą, lepiej zapamiętują treści, potrafią dłużej skupić uwagę, a także stosują się do poleceń nauczyciela. Zabawy z użyciem tablicy wprowadzają na zajęciach wiele radości, a ćwiczenia wykonywane na niej budują w dzieciach wiarę we własne możliwości. Przedszkolaki uczą się również cierpliwego oczekiwania na swoją kolej oraz sprawdzania działań koleżanek i kolegów. Ponadto dzieci doskonalą wiele sprawności, m.in. koordynację oko – ręka, właściwy chwyt pisaka, a także uczą się, jak racjonalnie korzystać z nowych technologii. Praca z tablicą urozmaica zajęcia oraz zachęca przedszkolaki do aktywnego działania.
Tablica multimedialna nie zastąpi oczywiście nauczyciela, który musi ukierunkować pracę i dozować ilość czasu spędzonego przy tej multimedialnej pomocy, ale jest doskonałym narzędziem wspomagającym codzienne zajęcia.
Schemat zajęć z jej wykorzystaniem wygląda tak samo jak przy tradycyjnych zajęciach, z tą tylko różnicą, że wszystko dzieje się na tablicy. Podczas zajęć możemy skorzystać z dostępnych programów multimedialnych i darmowych aplikacji. Mamy możliwość wyświetlenia dzieciom filmu edukacyjnego, historyjki obrazkowej, strony internetowej, a także samodzielnie stworzonych pomocy dydaktycznych, na przykład prezentacji w programie Power Point, kart grafomotorycznych zapisanych w formacie JPG czy zdjęć. Wszystko zależy od pomysłowości nauczyciela.
Praca z tablicą interaktywną w naszym przedszkolu jest odpowiedzią na intensywny rozwój społeczeństwa informacyjnego. Prawidłowe zapoznanie dziecka z aspektami multimediów jest bowiem nieodzownym elementem współczesnej edukacji, a tym samym wprowadza nową jakość do naszego przedszkola, które umiejętnie łączy tradycyjne metody i środki edukacji z wyzwaniami jakie stawia przed dziećmi.