Logopeda
Rok szkolny 2024/2025
Zajęcia logopedyczne:
poniedziałek i środa: 13.00 - 15.00
Zajęcia prowadzi mgr Justyna Przyborek
Drodzy Rodzice!
Już za kilka dni rozpoczynają się wakacje, ale proszę nie zapominać o codziennych ćwiczeniach logopedycznych. Nasze wspólne starania zaowocują piękna wymową Waszych dzieci. Systematyczna praca naprawdę przynosi efekty.
Zaglądajcie do przesyłanych przeze mnie materiałów. Przesyłam także kilka propozycji ciekawych artykułów, w których macie Państwo gotowe pomysły na zabawy logopedyczne.
Oto one:
https://www.rumia.edu.pl/gal/2016/06/21/04/wrl.pdf
https://www.wychowaniewprzedszkolu.com.pl/artykul/wakacyjne-zabawy-logopedyczne
https://www.logotorpeda.com/wady-wymowy/cwiczenia-logopedyczne-w-wakacje-tak/
Dla Dzieci mam natomiast kilka kolorowych kart pracy
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//CO_WIEZIE_POCIĄG-NAGŁOS-SZ-WYRAZY.jpg [.jpg, 458.39 kB]
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//CO_WYSKAKUJE_Z_KAPELUSZA-WYGŁOS-SZ-WYRAZY.jpg [.jpg, 411.20 kB]
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//karty-do-logopedycznej-gry-piotrus-gloska-k-w-srodglosie-wyrazow.pdf [.pdf, 2.95 MB]
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//koszyk z sz i s.jpg [.jpg, 131.65 kB]
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//pszczołki.jpg [.jpg, 293.65 kB]
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//tecza.jpg [.jpg, 56.88 kB]
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//ćwiczenia odechowe_.jpg [.jpg, 151.87 kB]
Życzę zdrowych i radosnych wakacji z logopedią w tle!
Pozdrawiam serdecznie!
Zajęcia logopedyczne 15.06.- 17.06.2020
W tym tygodniu proponuję opowiadania logopedyczne.
Dzieci, słuchając czytanych lub opowiadanych bajek, wykonują ćwiczenia usprawniające narządy mowy, polegające na pokazaniu ruchem języka, warg, żuchwy określonego fragmentu bajki. Ćwiczenia demonstruje dorosły, dlatego musi je sam wcześniej starannie przećwiczyć przed lustrem. Ćwiczenia są wplatane w treść bajki tak, aby dzieci nie odczuły znudzenia i zmęczenia. Urozmaiceniem są także elementy ruchu i wypowiadane wyrazy dźwiękonaśladowcze.
O czym powinno się pamiętać podczas prowadzenia ćwiczeń wspomagających rozwój mowy w oparciu o bajkę logopedyczną?
W trakcie opowiadania bajki dziecko i dorosły siedzą tak, aby widzieć swoje twarze.
Buzie dziecka i dorosłego powinny być zawsze szeroko otwarte podczas wykonywania ćwiczenia. W ten sposób dziecko będzie dokładnie widziało, jakie ruchy ma wykonać.
Czas trwania bajki i ćwiczeń powinien być dostosowany do wydolności i wieku dziecka.
Ćwiczenia z dzieckiem wymagają systematyczności i wytrwałości, tylko wtedy możliwe jest osiągnięcie oczekiwanych efektów. A jeśli jeszcze zadbamy, by były dla dziecka przyjemnością, zabawą, jednym ze sposobów spędzania czasu to efekty są gwarantowane.
Jeśli w pracy z dzieckiem będziemy stosować zachęty i pochwały, nauczymy je właściwej samooceny i zachęcimy do doskonalenia swoich umiejętności.
PIKNIK
Dzień był bardzo pogodny. Miś Uszatek, Króliczek i Prosiaczek postanowili zaczerpnąć świeżego powietrza, więc zaplanowali udać się do lasu na piknik. Uszatek przygotował koszyk wypełniony po brzegi przysmakami (robimy z języka „koszyk” – boki i przód języka unosimy do góry tak, aby na środku powstało wgłębienie). Króliczek zabrał duży koc (wysuwamy szeroki język na brodę). Kiedy wszystko było już gotowe ruszyli do lasu (wypowiadamy: tup, tup). Podążając leśnymi ścieżkami obserwują skaczące (dotykamy czubkiem języka na przemian górnych i dolnych zębów zaczynając od lewej strony) po gałęziach drzew wiewiórki z puszystymi ogonkami. Kiedy dotarli na leśną polanę rozłożyli koc (wysuwamy szeroki język na brodę). Zmęczeni drogą rozsiadają się wygodnie na kocu i zabierają się do jedzenia pyszności z koszyka (oblizujemy wargi ruchem okrężnym). Kiedy już się posilili, postanowili pospacerować po lesie. Miś Uszatek dostrzegł kilka dorodnych grzybów, które delikatnie zerwał i włożył do opróżnionego wcześniej koszyka (robimy koszyk z języka - boki i przód języka unosimy do góry tak, aby na środku powstało wgłębienie). Króliczek nie miał szczęścia do grzybów, ale pod jednym bardzo dużym drzewem zauważył norę lisa (otwieramy buzię szeroko i cofamy język jak najdalej do tyłu). Był tym odkryciem tak poruszony, że natychmiast pobiegł (dotykamy kolejno zębów górnych potem dolnych, zaczynając od prawej strony) o wszystkim powiedzieć przyjaciołom. Kiedy tak spacerowali po lesie,zaczęło się ściemniać, więc z uśmiechem na twarzy (uśmiechamy się bardzo szeroko nie pokazując zębów) udali się w drogę powrotną do domu.
LEŚNE LUDKI
Daleko, daleko za ogromną rzeką szumi stuletni las (dzieci naśladują szum lasu szszsssz). Mieszkają w nim ptaki, zające, sarny, wiewiórki i wiele innych zwierząt. Czasem, gdy ktoś ma szczęście ( uśmiechamy się szeroko), może napotkać leśne ludki- malutkie stworzenia przypominające krasnale. Leśne ludki codziennie rano wychodzą ze swoich liściastych domków (wysuwamy język w linii prostej), by sprawdzić, co dzieje się w lesie. Rozglądają się na lewo i prawo (przesuwamy język w kąciki ust na lewo i prawo), spoglądają w górę, czy świeci słońce (wysuwamy język jak najdalej w kierunku nosa). Do słońca uśmiechają się radośnie (uśmiechamy się szeroko). Latem zrywają jagody, wspinając się na krzaczki (dotykamy czubkiem języka po kolei górnych ząbków), jesienią zbierają orzechy, grzyby i różne nasionka, którymi żywią się przez całą zimę. Wiosną odnawiają swoje domki, malują sufity ( przesuwamy język po podniebieniu od zębów w kierunku gardła i odwrotnie) i ściany ( przesuwamy język po wewnętrznej stronie policzków), lakierują podłogę (przesuwamy język po dnie jamy ustnej), szorują okna (oblizujemy wargi w kółko) i piorą firanki . Ich ulubionym zajęciem jest jednak wieszanie szyszek na gałązkach drzew (dotykamy czubkiem języka różnych punktów na podniebieniu), robią to z wielkim zapałem. Po takiej pracy chętnie odpoczywają (oddychamy głęboko, pobierając powietrze nosem, powoli wydychając ustami). Kiedy mają wolną chwilę, malują obrazy (na podniebieniu „malujemy” czubkiem języka paski podłużne i poprzeczne oraz kropki). Przyglądają się później tym swoim pracom, robiąc mądre minki (prowadzący i dzieci robią dowolne minki, naśladując ludki). Leśne ludki nie boją się nas, lubią zwłaszcza dzieci. Spróbujcie poszukać ich przy okazji spaceru po lesie, a zobaczycie, ile radości przyniesie wam spotkanie z niezwykłymi mieszkańcami lasu.
WESOŁY OSIOŁEK
Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (naśladujemy chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, poprzeciągał się trochę, bardzo szeroko otworzył swoją buzię i poziewał (ziewamy). Nagle poczuł się głodny (burczy nam w brzuchu, powtarzamy: bur, bur..).Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie ust) i dokładnie zaczął ją żuć (żujemy trawę, okrężne ruchy żuchwą). Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki, żeby były czyste-każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po śniadaniu postanowił pobiegać po polanie (kląskanie- język uderza o podniebienie). Zmęczony osiołek podchodzi do strumyka i pije wodę (naśladujemy picie wody, połykamy slinę – język przyklejony do wałka dziąsłowego za górnymi zębami, zęby zbliżone do siebie, usta rozwarte i przełykamy ślinę). Tam spotyka różne zwierzątka. Dzieci naśladują odgłosy różnych zwierząt:
krowa- mu mu mu
piesek- hau hau hau
kaczka- kwa kwa kwa
konik polny- cyt cyt cyt
żabka- kum kum kum
bocian- kle kle kle
ZOO
Jest piękny, słoneczny dzień. Pan Języczek wybiera się do Zoo. Spaceruje od klatki do klatki (wołamy: „tup, tup”).W pierwszej klatce widzi małpy. Skaczą po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów), zjadają banany (poruszamy buzią) i wydają małpie okrzyki (wołamy:”ooo”). W drugiej klatce mieszka wilk. Jest dziś bardzo zły – pokazuje zębiska (pokazujemy zęby), warczy („wrr”).W trzeciej klatce osiołek wydaje osiołkowe odgłosy („i-o, i-o, i-o”), i skacze wymachując tylnymi kopytami (uderzamy językiem o podniebienie). Następnie Pan Języczek spotyka węża. Wąż syczy („ssss”). Pan Języczek odwiedza słonia. Słoń chwali się swoją zwinną trąbą (wysuwamy język z buzi jak najdalej na brodę). Potem Pan Języczek idzie obejrzeć krokodyla, który głośno kłapie paszczą (otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte z przodu).O! Jest żyrafa, ma bardzo długą szyje (próbujemy sięgnąć językiem do nosa). W tej wielkiej klatce mieszka orzeł. Ma piękne, duże skrzydła (podnosimy się z przysiadu, machając rękoma „skrzydłami” – wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami). A któż tam leży w bajorku? To hipopotam. Chyba jest śpiący, bo ziewa (głośno ziewamy, otwierając szeroko buzię). Po skałach skacze zwinna kozica (dotykamy czubkiem języka ostatnich dolnych i górnych zębów). A ty jest akwarium żółwia. Żółwiowi nigdzie się nie spieszy. Bardzo wolno spaceruje (wolno wysuwamy na brodę i chowamy język do buzi, nie opierając go o zęby). Tuż obok jest akwarium pięknych ryb. Czy te ryby chcą coś powiedzieć (układamy usta w „rybi pyszczek”)? Pan Języczek jest już bardzo zmęczony, odwiedził wszystkie zwierzęta w zoo. Teraz czas na lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym).
Zajęcia logopedyczne 8.06.-10.06.2020
Usprawniamy narządy artykulacyjne. Wybieramy z każdego zestawu kilka ćwiczeń i codziennie powtarzamy je z dzieckiem. Zachęcam także do powracania do wcześniejszych materiałów i to tego, co dzieci maja w zeszytach. Niech ćwiczenia logopedyczne staną się stałym elementem dnia!:) Serdecznie do tego zachęcam!
Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp.
Przykłady:
Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
Dmuchanie na płomień świecy.
Dmuchanie na piłeczkę ping-pongową, wyścigi piłeczek.
Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
Chłodzenie „ gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
„ Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
Chuchanie na zmarznięte ręce.
Naśladowanie lokomotywy – wydmuchiwanie „nadmiaru pary” – ffff, szszsz.
Naśladowanie balonika – wypuszczanie powietrza z jednoczesnym odgłosem
„ sssss”.
Nadmuchiwanie balonika.
Naśladowanie syreny – „ eu-eu- eu”, „ au-au-au” – na jednym wydechu.
Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
Liczenie na jednym wydechu.
Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
Powtarzanie zdań szeptem.
Naśladowanie śmiechu różnych osób:
- staruszki: che- che- che
- kobiety – wesołe cha- cha- cha
- mężczyzny – rubaszne ho- ho- ho
- dziewczynki – piskliwe, chichotliwe chi- chi- chi.
2.Ćwiczenia warg:
Wymawianie na przemian „ a-o” przy maksymalnym oddaleniu od siebie wargi górnej i dolnej.
Oddalanie od siebie kącików ust – wymawianie „ iii”.
Zbliżanie do siebie kącików ust – wymawianie „ uuu”.
Naprzemienne wymawianie „ i – u”.
Cmokanie.
Parskanie / wprawianie warg w drganie/.
Masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
Dmuchanie na płomień świecy, na watkę lub piłkę pingpongową.
Układanie ust jak przy wymowie samogłosek ustnych, z wyraźną, przesadną artykulacją warg, np. w kolejności: a-i-o-u-y-e, u-a-i-o-e-y, o-a-y-i-u, e-y-i-o-a-u, u-i-y-a-o.
Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
Wysuwanie warg do przodu, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
Wysuwanie warg do przodu, następnie krążenie wysuniętymi wargami.
3.Ćwiczenia języka:
„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.
Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
Wysuwanie języka i cofanie w głąb jamy ustnej.
Kląskanie językiem.
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//logopedyczna-gra-planszowa-domino (1).pdf
Zajęcia logopedyczne 1.06. - 3.06.2020
Wszystkim Dzieciom w dniu ich święta życzę dużo radości, spełnienia marzeń
i pięknej wymowy!:)
Kochane Dzieci! Szanowni Rodzice!
Niech ćwiczenia logopedyczne w tym tygodniu sprawią Wam jak najwięcej radości.
Przesyłam wybór różnorodnych kart pracy, gdzie znajdziecie materiał do ćwiczenia pięknej wymowy.
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//głoska_CZ_1.pdf
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//klamerkowe_szumiaki_cz1_ż_57.pdf
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//logopedyczna-gra-planszowa-domino.pdf
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//logopedyczna-karta-pracy-1-szereg-szumiacy.pdf
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//logopedyczna-karta-pracy-2-szereg-szumiacy.pdf
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//szumiaki_cz1_106 (1).pdf
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//szumiaki_cz2_10.pdf
Zajęcia logopedyczne 25.05.- 27.05.2020
W tym tygodniu również nie zapominamy o ćwiczeniach logopedycznych
Nasz cel:
- usprawnianie warg (zaokrąglanie, spłaszczanie i utrzymanie przez chwilę danej pozycji),
- pionizowanie języka (unoszenie szerokiego języka, kląskanie z zatrzymaniem, unoszenie języka za górne zęby mimo oporów szpatułki - opór nie może być zbyt duży)
-ćwiczenia policzków (ćwiczenia ze słomką, nadymanie policzków)
- ćwiczenia oddechowe (kontrolowanie fazy wydechowej - wdech nosem, wydech ustami - wargi zaokrąglone).
Doskonałą pomocą mogą okazać się Kwiaty- Miny ( załącznik poniżej).
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//Kwiaty-miny-2019.pdf
Dla utrwalenia poprawnej wymowy przydadzą się gry logopedyczne ( załączniki poniżej).
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//r gra 1.png
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//r gra 2.png
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//r gra.png
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//gra-planszowa-5.pdf
Przesyłam link do strony, gdzie znajdą Państwo ciekawe propozycje książkowe z ćwiczeniami logopedycznymi.
https://tylkodlamam.pl/ksiazki-i-gry-logopedyczne-dla-najmlodszych-i-przedszkolakow/
Wszystkim Mamom składam najserdeczniejsze życzenia! Dużo zdrowia i pociechy z dzieci
Zajęcia logopedyczne 18.05.2020-20.05.2020
- Rodzic czyta dziecku bajeczkę logopedyczną. Usprawniamy narządy artykulacyjne.
,,ŚNIADANIE PUCHATKA”
Kubuś Puchatek obudził się rano, przeciągnął i bardzo mocno ziewnął ( ziewanie). Poczuł, że jego brzuszek jest pusty. Wyruszył wiec do lasu na poszukiwanie miodu. Idzie wyboistą ścieżką (przesuwamy językiem po zębach). Rozgląda się w prawo i lewo. Próbuje wyczuć, gdzie jest dziupla z miodem (kilka razy wdychamy powietrze nosem, a wydychamy ustami).Stanął przed wysokim drzewem. Spojrzał w górę (językiem dotykamy górnej wargi) i zobaczył dziuplę, z której wypływał pyszny miodzik. Kubuś zaczął więc wspinać się po drzewie. Sięgnął łapką do dziupli. Oblizał ją całą dokładnie (wysuwamy język z buzi i lekko ruszamy w górę i w dół) i wsunął łapkę ponownie i znowu ją oblizał. Podczas jedzenia Puchatek pobrudził sobie pyszczek. Teraz próbuje go wyczyścić. Oblizuje wiec językiem dokładnie wargi, dotyka do kącików ust, a na koniec oblizuje ząbki. (usta cały czas szeroko otwarte). Misiu poczuł ,że jego brzuszek jest już pełen. Zszedł z drzewa i ruszył w drogę powrotną. Szedł wyboistą dróżką (dotykamy czubkiem języka do każdego ząbka na górze i na dole). Gdy dotarł do swojego domku, był bardzo zmęczony (wysuwamy język na brodę i dyszymy). Położył się do łóżeczka i zasnął (chrapiemy).
- Zestaw ćwiczeń oddechowych
Ćwiczenia i zabawy oddechowe stanowią ważny element w terapii logopedycznej dziecka. Oddychanie to czynność fizjologiczna niezbędna do życia i prawidłowego mówienia. Nieprawidłowy oddech wpływa niekorzystanie na wymowę..
Ćwiczenia oddechowe powinno się wykonywać systematycznie, najlepiej raz lub dwa razy w ciągu dnia po kilka minut, wykorzystując różne formy aktywności.
Zestaw ćwiczeń i zabaw usprawniających oddech
- Nadymanie buzi i przepychanie powietrza w zamkniętej buzi
- Dmuchanie baniek mydlanych
- Wąchanie kwiatów – wdech i wydech nosem
- Przenoszenie słomką skrawków papieru, kawałków gąbki, papierowych kółek do pojemniczka, pudełka itp.
- Dmuchanie przez słomkę do kubka z wodą (wywoływanie burzy)
- Dmuchanie na waciki, piłeczki tenisowe, skrawki papieru położone na płaskiej powierzchni
- Dmuchanie na lekkie przedmioty - piórka, waciki, papierki od cukierków, suche liście, paski lub postacie z papieru zawieszone na nitkach
- Zdmuchiwanie płomienia świecy (stopniowe zwiększanie odległości)
- Dmuchanie (wprawianie w ruch) wiatraczków
- Nadmuchiwanie balonika
- Dmuchanie w balonik, żeby nie opadł na podłogę
- Dmuchanie na papierowe łódki lub styropianowe zabawki na powierzchni wody
- Duży i powolny wdech nosem i powolny wydech ustami
- Wdech z unoszeniem ramion do góry, wydech z opadaniem ramion
- Chuchanie na „zmarznięte” ręce, na gorącą zupę.
- Zabawy ortofoniczne naśladujące głosy zwierząt np. : syczenie węża, szczekanie psa
- Załączam karty pracy ( do wyboru).
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//Karta pracy - ćw. 4 Koszyki i cukierki.pdf
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//Karta pracy - ćw. 5 Dopasuj do koloru sz, ż.pdf
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//CO_WIEZIE_POCIĄG-NAGŁOS-SZ-WYRAZY.jpg [.jpg, 458.39 kB]
Miłej zabawy
Zajęcia logopedyczne 11.05- 13.05.2020
Kochane Dzieci !Szanowni Państwo!
Przed nami kolejny tydzień ćwiczeń logopedycznych. Zachęcam do wspólnego spędzania czasu
- Ćwiczymy buzię i język.
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//aktywnosc-jezykowa-1.pdf
- Czytamy bajeczkę logopedyczną.
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//bajka-logopedyczna-10 (1).pdf
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//bajka-logopedyczna-r 1.pdf
- Propozycja domowych zabaw edukacyjnych.
/uploads/5e125d739ee04/pages/24/content//cwiczenia-jezyka-w-obrazkach.pdf
W razie pytań pozostaję do Państwa dyspozycji- jprzyborek1@wp.pl
Przypominam, że możecie Państwo wracać do wcześniej zamieszczanych przeze mnie materiałów oraz pomocnych stron, gdzie znajduje się dużo wartościowych ćwiczeń logopedycznych. Utrwalajcie także materiał, który dzieci maja w zeszytach.
Zajęcia logopedyczne 4.05 – 6.05.2020
Drodzy Rodzice!
Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, dlatego
pamiętajcie o codziennych ćwiczeniach logopedycznych
1.Wierszyki do utrwalania prawidłowej wymowy głosek szumiących – sz, ż(rz), cz, dż.
“Poduszka”
Poduszka na twym łóżku poszewkę ma pluszową.
Kwiatuszki i motylki masz tuż nad swoją głową.
Poduszka na twym łóżku przyniesie ci sen szybki.
Będziesz w tym śnie szybować, potem pływać jak rybki.
„Szymon”
Szedł raz Szymon do Koluszek,
by szukać wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.
Poszedł najpierw do Janusza,
ponoć znał wujaszka,
który jako kominiarz
pracował na daszkach.
„ Koszyk Szymka”
U Szymka w koszyku
pyszności bez liku.
Mieszka tam szczypiorek z gruszką
I szpinak wraz z białą pietruszką.
Zielony groszek z puszki
I przepyszne pączuszki.
Szymek to wielki łakomczuszek,
Zjadł wszystko i boli go brzuszek.
„Szelki Szymka”
Spieszył Szymek do Szczecina.
Pociąg szparko mknie po szynach,
Aż Szymkowi spadły szelki,
Uczyniły hałas wielki.
Szybko, szybko Szymek łapie
Szelki, co jadą na gapę.
Naraz patrzy przestraszony,
Spodnie lecą jak szalone.
Wszyscy śmieją się w przedziale,
Szymek czerwienieje cały.
Szepce speszony pod nosem:
Szelki wracajcie, ja proszę!
Do przedziału kasjer wpada,
wnet szarada się układa:
Jaki bilet wydać szelkom,
aby w szkodę nie wpaść wielką?
Sprzedać bilet im miesięczny?
Cóż, czasowy też jest wdzięczny.
Może przejazd w jedną stronę?
Szelki syczą przerażone.
Szymka ręka już się skrada…
Szczypać szelki to przesada!
Pstryk, zatrzasnął je szybciutko,
Podróż miały zatem krótką!
“Kubeczek”
Mój kubeczek z kaczorem
chętnie trzymam wieczorem.
W nim czekolada czy mleczko,
a potem czyste łóżeczko...
“Entliczek- pętliczek”
Entliczek-pętliczek, czerwony stoliczek,
a na tym stoliczku pleciony
koszyczek,
w koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek,
a na tym robaczku zielony kubraczek...
„Jerzy”
Pod pierzyną Jerzy leży.
Że jest chory nikt nie wierzy.
Żali się na bóle głowy,
że żołądek też niezdrowy.
Jeszcze rano był jak rzepka
( co jest od zdrowia krzepka).
Potem Jurka brudna rączka
niosła w buzię gruszkę, pączka.
Mama chłopca już żałuje,
lecz pan doktor igłą kłuje.
- Mój Jerzyku nigdy więcej
nie jedz, gdy masz brudne ręce.
“Żyrafa”
Żyrafa tym głównie żyje,
że w górę wyciąga szyję.
A ja zazdroszczę żyrafie,
ja nie potrafię.
„Drożdżówka”
Kupił Miron drożdżówkę z dżemem,
Choć miał ochotę na pączka z kremem.
Ugryzł kawałek tej słodkiej bułki,
A tu dżdżownica wypada z dziurki.
Dżdżownica spokój na twarzy miała
Takimi słowami się odezwała:
Jestem wybornym menadżerem
Tej dobrej drożdżówki z dżemem!
Kochasz słodkości mój dżentelmenie?
Wróć więc szybciutko po pączka z kremem!
2.Ćwiczenia pomocne przy wywoływaniu głoski ,,r”:
a) Ćwiczenia pionizujące język:
nagryzanie brzegów języka zębami (masaż) i rozciąganie go;
przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby;
wysuwanie szerokiego języka z buzi bez dotykania zębów;
kląskanie czubkiem języka o podniebienie twarde (zmiana układu warg jak przy wymawianiu [u-i];
odklejanie czubkiem języka z przedniej części podniebienia twardego chrupki, czekolady itp.;
przytrzymywanie czubkiem języka i ssanie pudrowego cukierka;
zdmuchiwanie skrawka papieru umieszczonego na czubku języka;
szybkie wypowiadanie głoski [l] z dotykaniem czubkiem języka górnego wałka dziąsłowego;
szybkie i kilkakrotne uderzanie językiem o górną wargę z wybrzmiewaniem [ly];
naśladowanie różnych odgłosów, na przykład: rybki (plum), indyk (gul, gul);
szybkie, kilkakrotne powtarzanie: nalapatada, nolopotodo, nelepetede;
uderzanie językiem o podniebienie z szeroko otwartymi ustami: lalala, lololo, lelele, lululu itp.
liczenie zębów językiem – dotykanie czubkiem języka wszystkich zębów górnego łuku zębowego;
rysowanie na podniebieniu różnych figur geometrycznych;
naprzemienne naciskanie przednią krawędzią języka na górny wałek dziąsłowy i rozluźnianie języka;
uderzanie czubkiem języka wałek dziąsłowy z jednoczesnym wymawianiem dźwięków [le le le, la la la, ly ly ly], najpierw powoli, potem, coraz szybciej (buzia powinna być otwarta, uśmiechnięta broda nieruchoma).
b) Powtarzamy, to co już znamy:)
Wielokrotne, energiczne wypowiadanie dźwięków [ttt], [ddd], [td], [tdn] (najpierw wolno, potem coraz szybciej) z dotykaniem czubkiem języka górnego wałka dziąsłowego przy szeroko otwartych ustach.
Wielokrotne, coraz szybsze wypowiadanie zbitki [bd], a następnie sylab: bda, bdo, bde, bdu, bdy, pta, pto, pte, ptu, pty, bda-pta, bdo-pto, bde-pte, bdu-ptu, bdy -pty.
Szybkie wymawianie sylab: te te te, ty ty ty, de de de, dy dy dy oraz zbitek sylabowych: teda teda, tede tede, tedeotedeo, tedu tedu, tedy tedy.
Zajęcia logopedyczne 27.04 i 29.04.2020
Dzisiejsze propozycje zabaw logopedycznych związane będą z ćwiczeniami z użyciem komputera.
Przygotowałam dla Państwa zestaw filmików, które doskonale sprawdzą się w warunkach domowych.
Podaję wybrane strony:
https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I
https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo
https://www.youtube.com/watch?v=l3XbkZIMzb8
https://www.youtube.com/watch?v=6E6jAnU7TaQ
https://www.youtube.com/watch?v=2MFFXt6Bdxo
Bardzo ciekawym pomysłem są gry logopedyczne. Oto moje propozycje:
https://wordwall.net/pl/resource/1139760/logopedia/wiosenna-gimnastyka-buzi-i-j%c4%99zyka
https://wordwall.net/pl/resource/1196500/logopedia/na%c5%9bladujemy-zwierz%c4%99ta
https://wordwall.net/pl/resource/1730583/logopedia/g%c5%82oski-szumi%c4%85ce-karty
Oto kilka wskazówek, o których należy pamiętać w czasie wykonywania ćwiczeń logopedycznych w domu:
1.Stała pora ćwiczeń.
Najlepiej wybrać stałą porę w ciągu dnia, np. ćwiczymy zawsze po obiedzie.
2. Lepiej krócej, ale częściej.
Lepiej ćwiczyć krócej, ale kilka razy dziennie niż raz a długo.
3. Nauka przez zabawę.
Unikaj mówienia „ćwiczenia logopedyczne”, kiedy próbujesz dziecko nakłonić do wykonywania ich. Użyj określenia „zabawa”. Ucząc przez zabawę sprawimy, że dziecko polubi ćwiczenia logopedyczne.
4. Nauka w naturalnych sytuacjach.
Wykorzystaj każdą możliwą sytuację, aby "przemycić" kilka słówek, ćwiczeń buzi i języka lub ćwiczeń oddechowych. Ćwiczyć można w każdej sytuacji, np. na spacerze, podczas rozmowy, zabawy z dzieckiem.
5. Ćwicz razem z dzieckiem.
6.Uświadamiaj dziecku, jakie skutki przyniosą zabawy logopedyczne.
Tłumacz, że dzięki ćwiczeniom dziecko będzie ładniej mówić.
7. Motywacja.
Chwal dziecko nawet za najmniejsze postępy. Nic tak nie zmotywuje do dalszej pracy jak pochwały ze strony osób bliskich i ważnych. W czasie zabawy wystarczy powiedzieć: „świetnie”, „dobrze sobie radzisz”, „super”.
8.Czas
Daj dziecku czas. Każda nowa umiejętność potrzebuje czasu, aby się rozwinąć i utrwalić. Tylko systematyczna praca i wytrwałość pozwolą osiągnąć cel, jakim jest poprawna wymowa i sprawna komunikacja.
Drogi Rodzicu – wspieraj swoje dziecko w nowej sytuacji!
Zajęcia logopedyczne 20.04. i 22.04.2020 r.
1.Ćwiczenie usprawniające narządy artykulacyjne - wierszyk: „Gimnastyka”:
Rodzic mówi wierszyk, a dziecko wykonuje ruchy języka opisane w wierszu.
Na początku jest rozgrzewka,
Językowa wprzód wywieszka,
Cały język wyskakuje,
Wszystkim nam się pokazuje,
W dół i w górę,
W lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje, pięknie kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
Jak się język bawi w berka.
Kto spróbuje z miną śmiałą,
Zwinąć język w rurkę małą?
Język ząbki poleruje
Każdy dotknie i wyczuje…
Może uda się ta sztuczka.
Trzeba uczyć samouczka.
- Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze:
Jakie zwierzę słyszysz?
https://www.youtube.com/watch?v=VyXhyl00qGw
3.Przykłady zabaw, a jednocześnie ćwiczeń logopedycznych:
- Po posiłku pozwólmy dziecku wylizać językiem talerz jak kotek. To ćwiczenie mniej eleganckie, za to bardzo skutecznie gimnastykuje środkową część języka;
- Po śniadaniu posmarujmy dziecku wargi miodem, kremem czekoladowym lub mlekiem w proszku i poprośmy, aby zlizał je dokładnie jak miś czy kotek;
- Kiedy dziecko ziewa, nie gańmy go, lecz poprośmy, aby ziewało jeszcze kilka razy, zasłaniając usta;
- Jeśli dziecko dostało lizaka zaproponujmy mu, aby lizało go unosząc czubek języka ku górze;
- Przy porannym i wieczornym myciu zębów zaproponujmy dziecku liczenie zębów lub witanie się z nimi w ten sposób, aby czubek języka dotknął każdego zęba osobno;
- Podczas rysowania poprośmy dziecko, aby narysowało językiem kółko (dookoła warg) lub kreseczki (od jednego do drugiego kącika ust)
- Dmuchanie na talerz z gorącą zupą, chuchanie na zmarznięte dłonie, cmokanie, żucie pokarmów, a nawet wystawianie języka to też ćwiczenia aparatu artykulacyjnego.
- W filmiku ,,Cezary u logopedy” znajduje się dużo wyrazów z głoskami trudnymi do wymówienia. Zachęcam do obejrzenia i powtarzania wyrazów:
https://www.youtube.com/watch?v=7L7uQcFyNu4
Na wskazanej stronie możesz znaleźć kolorowanki ze zwierzątkami do wydruku
Jak ćwiczyć? Warto pamiętać o kilku zasadach:
Ćwiczenia jako forma zabawy
Ważne jest, by ćwiczyć codziennie. Godzinę i miejsce ćwiczeń w domu możemy jednak zmieniać. Pamiętajmy, że ćwiczyć można wszędzie. Wtedy dziecko bierze w nich udział chętniej i kojarzy ćwiczenia z czymś przyjemnym.
Regularność
Codzienne powtarzanie oraz regularność z pewnością przyczynią się do lepszego mówienia.
Odpowiedni czas ćwiczeń
Ćwiczyć z dzieckiem powinniśmy około 15 minut dziennie - nie dłużej. Przez ten czas można naprawdę dużo zrobić, a dłuższe ćwiczenia zwyczajnie zmęczyłyby naszego malucha.
Nie zniechęcajmy
Gdy ćwiczymy z dzieckiem, sami powinniśmy dać mu dobry przykład i pokazać, jak poprawnie wykonywać ćwiczenia.
Zajęcia logopedyczne 15 kwietnia 2020 r.
- Dzisiaj Wasze języczki będą misiem Uszatkiem, a Wasza buzia jego domkiem. Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków(unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg) . Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach) . Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej) . Zobaczył Zosię i Jacka. Przesłał im całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków) . Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.
- Powtarzamy :
sza, sze, szo, szu, szy,
asza, esze, oszo, uszu, yszy,
asz, esz, osz, usz, ysz,
ża, że, żo, żu, ży,
aża, eże, ożo, użu, yży,
aż, eż, oż, uż, yż,
cza, cze, czo, czu, czy,
acza, ecze, oczo, uczu, yczy,
acz, ecz, ocz, ucz, ycz;
- Możesz skorzystać też ze strony https://www.youtube.com/watch?v=bCJgqnAWyxI
i poćwiczyć przed komputerem.
- Warto utrwalać codziennie materiał, który masz w zeszycie do zajęć logopedycznych.
- Posłuchaj dla relaksu piosenki
https://www.youtube.com/watch?v=wYSzeb6jrTM
MIŁEJ ZABAWY
Zajęcia logopedyczne 6.04.2020 i 8.04.2020
Ćwiczenia logopedyczne na Wielkanoc
Ćwiczenia logopedyczne mogą dotyczyć także świąt. Zróbmy przedświąteczne porządki w buzi! Pobawmy się z dziećmi według scenariusza zabaw logopedycznych, kształtujących prawidłową wymowę, usprawniających koordynację wzrokowo-słuchowo-ruchową oraz przekazujących wiedzę na temat wielkanocnych zwyczajów.
- Przedświąteczne porządki – ćwiczenie aparatu artykulacyjnego, zabawa „Baba w buzi”
Pewnego dnia baba, która mieszka u każdego w buzi, robiła wielkie porządki. Najpierw umyła dokładnie ściany (język przesuwa się w stronę policzków po stronie wewnętrznej). Potem umyła sufit (język przesuwa się do podniebienia). Podłoga też była bardzo brudna, więc umyła ją dokładnie (język na dnie jamy ustnej). Okna też musiały zostać umyte. Najpierw umyła je od zewnątrz, a później od środka (język wędruje po stronie zewnętrznej zębów, a potem po ich stronie wewnętrznej). Wreszcie umyła schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin też musiał zostać wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Wytrzepała dywany (język wykonuje szybkie ruchy w górę i w dół). Na koniec pootwierała wszystkie okna, by dom przewietrzyć. Do domu wpadł wiatr (dzieci nabierają powietrze nosem i wydmuchują ustami). W tak wysprzątanym domu można już malować wielkanocne pisanki!
- Zagadki:
1.Bierzcie się do pracy, i panie, i panki!
Czas już malować wielkanocne... (pisanki).
Co to takiego, odgadnij, mój kotku.
Są z wierzchu białe, a żółte w środku.
Gdy je gotować, dziwy się dzieją,
Bo zamiast mięknąć one twardnieją (jajka).
Skąd się biorą jajka? (znoszą je kury).
- Zabawa ruchowa „Kura”
- Kura spaceruje po podwórku, szukając pożywienia (dzieci spacerują, wysoko unosząc kolana, po kilku krokach zatrzymują się i najpierw jedną, a później drugą stopą „rozgrzebują” ziemię).
- Kura macha skrzydłami (dzieci machają ramionami).
- Kura dziobie ziarenka (palce obu rąk dzieci układają w kształcie ptasiego dzioba; kilka razy otwierają szeroko „dzioby” i zamykają, składając kciuk z kolejnymi palcami).
- W wierszyku pt. ,,Wielkanoc” jest dużo wyrazów, których wymowę możesz utrwalać:
„Wielkanoc”
Wielkanocny baranek zamieszkał w koszyku,
Kolorowych jajek jest też w nim bez liku.
I smaczna szyneczka gotowa do święcenia,
Jeden drugiemu składa dziś życzenia.
Wielkanocne święta, o nich każdy pamięta,
Serce się raduje, uśmiech dziś króluje.
Dzwonimy do bliskich, kartki wysyłamy,
Choć mieszkają daleko, to o nich pamiętamy.
Do wspólnego śniadania z rodziną siadamy,
To, co poświęcone z koszyczka zjadamy.
Poniedziałek Wielkanocny to świąt drugi dzień,
Wszystkie dzieci już czekają, by móc wodą polać się.
Bo to przecież śmigus-dyngus – dużo wody trzeba,
Oby tylko nas nie skropił, jakiś deszczyk z nieba.
Wszystkim dużym i tym małym składamy życzenia,
Zdrowia, szczęścia i radości, niech Wam uśmiech w sercach gości,
Niech Wam jajeczko dobrze smakuje, a bogaty zajączek prezentami obdaruje.
WESOŁYCH ŚWIĄT!
- Posłuchaj świątecznej piosenki:
https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk
- Z tej strony możesz wydrukować i pokolorować pisankę:
http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/pisanka-1
Zdrowych i radosnych Świąt Wielkanocnych!
Ćwiczenia logopedyczne wykonywane w domu powinny mieć formę przyjazną dzieciom. Są to całuski, dmuchanie baniek, łapanie chrupek językiem z talerza, picie przez słomkę, robienie przez słomkę burzy w szklance wody, zlizywanie dżemu z chleba, wylizywanie z talerza, robienie balonów z policzków, naśladowanie zwierzątek „przyjaznych logopedycznie”, czyli kląskanie konika, naśladowanie sowy, krowy, oblizywanie się jak kotek oraz wiele, wiele innych.
Ważne jest to, żeby ćwiczenia wykonywać systematycznie, w miarę możliwości codziennie.
- Proponuję zajrzeć na stronę https://www.youtube.com/watch?v=Lod1r88h61I.
Znajdą tam Państwo ciekawe propozycje ćwiczeń oddechowych i usprawniających narządy artykulacyjne.
- Ciekawą propozycją są także bajeczki logopedyczne.
,, Wiosenny poranek Misia Kłapouszka.’’
Pewnego wiosennego poranka Miś – Kłapouszek obudził się z zimowego snu. Przeciągnął się, ziewnął - ( przeciągamy się, ziewamy - szeroko otwierając usta). Wyjrzał ze swojego legowiska ( wysuwanie języka z jamy ustnej), spojrzał w górę ( kierowanie języka w kierunku nosa ). – Świeciło piękne, wiosenne słońce. ,, To już prawdziwa wiosna’’ – zawołał miś. ,, Pójdę na spacer, poszukam moich przyjaciół.” Miś Kłapouszek maszerował i nucił piosenkę ( la – la – la – unoszenie i mocne ,, przyklejanie’’ języka do wałka dziąsłowego za górnymi ząbkami. Na drzewach wesoło świergotały ptaszki ( fiju – fiju , ćwir- ćwir), a nad polami fruwały wrony ( kra – kra –kra). Dookoła zaczynała zielenić się trawka i pojawiały się pierwsze wiosenne kwiaty. ,, Jak pięknie pachną’’ – zawołał Miś Kłapouszek ( głęboki wdech noskiem i długi wydech buzią). Nad stawem misio spotkał żabki ( kum – kum kum, rech- rech – rech –rech ), na polanie ujrzał swojego przyjaciela - konika Karuska (kląskanie). - ,, Cześć Karusku!’’ - zawołał Miś Kłapouszek i uśmiechnął się (szeroki uśmiech.) - ,, Witaj misiu’’ ( iiihaa- iiihaa) – zarżał z radości konik.,, Bardzo długo spałeś a tu wiosna dookoła, z pewnością jesteś bardzo głodny i burczy ci w brzuszku.’’ (brrrrr, brrrrrrr – dzieci starsze.) - ,, Tak, jestem bardzo głodny .’’ zawołał miś i oblizał się na wspomnienie zeszłorocznego miodku ( oblizywanie warg dookoła – buzia szeroko otwarta. ) ,,Miodek był bardzo gęsty i bardzo słodki ‘’ – wspominał miś ( oblizywanie językiem górnych dolnych ząbków przy szeroko otwartej buzi.) Nagle zerwał się wiatr . Wiał raz słabiej, raz mocniej ( wdech noskiem , wydech – dmuchanie na kartki papieru z różnym natężeniem , dzieci starsze artykułują sz… sz… sz… ) Niebo zasnuły ciemne chmury i zaczął padać deszcz ( plum – plum, kap – kap). Mis pożegnał się szybko z konikiem Karuskiem i zaczął biec do domku ( szybkie odbijanie czubka języka o wałek dziąsłowy za górnymi ząbkami.) Kiedy dotarł do domku poprawił swoje legowisko ( oblizywanie dna jamy ustnej za dolnymi ząbkami , odetchnął zmęczony ( ufff- ufff) i usnął, mrucząc i śniąc o miodku ( włączanie rezonansu nosowego – mmm… mmm…)
- Dla dzieci utrwalających wymowę głosek szeregu szumiącego proponuję krótkie filmiki logopedyczne:
https://www.youtube.com/watch?v=yfCB8APoeBo
https://www.youtube.com/watch?v=CvyPzzg-NUA
- Ćwiczenia pionizujące język dla dzieci utrwalających głoskę ,,r”
https://www.youtube.com/watch?v=ieWOajViqzk
https://www.youtube.com/watch?v=ieWOajViqzk
https://www.youtube.com/watch?v=ECU1EmJ9Po4
5.Dla relaksu posłuchaj wiosennej piosenki!
- jaskółka – unieś język do górnych zębów
- żaba – skacz czubkiem języka z ząbka na ząbek – u góry
- deszcz – narysuj na podniebieniu czubkiem języka kropeczki
- zajączek – zrób czubkiem języka 10 dużych skoków: z dolnych zębów na górne
- słońce – narysuj czubkiem języka na podniebieniu kółko i promyki
- tulipany – pokaż jak wąchasz tulipany: wdech nosem, wydech ustami
- motyl – zaśpiewaj: la, lo, le, lu, ly na ulubioną melodię
- kurczaki – prześlij całuski: raz głośne, raz ciche – swojej rodzinie
- gąsienica – czubek języka na wałek dziąsłowy – otwieraj i zamykaj zęby, nie odklejając języka
- ślimak – przeciskaj język pomiędzy zbliżonymi do siebie zębami
- pająk – kląskaj językiem.