Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Aktywne słuchanie muzyki wg. Batii Strauss

Aktywne słuchanie muzyki wg. Batii Strauss tzw. Aktywne słuchanie muzyki pojawiło się w Polsce w latach 90-tych XX wieku. W 1996 r. podczas seminarium C. Orffa w Akademii Muzycznej w Warszawie po raz pierwszy zaprezentowano projekty, których twórczynią jest Batii Strauss z Izraela, według której słuchanie muzyki nie powinno mieć charakteru biernego. Zdaniem Batii Strauss, nie wszystkie dzieci muszą być w przyszłości muzykami.

Jeżeli nawet nie mają słuchu, nie potrafią zaśpiewać piosenki, ale mają dobrą wolę i chcą aktywnie słuchać, to mogą być muzykalnymi na podstawowym poziomie.

Główne cele:

  • Chęć przybliżenia dzieciom muzyki klasycznej- dzieci słuchają aktywnie tzn. słuchając wykonują proste ruchy rytmiczne siedząc lub proste ruchy taneczne proponowane przez nauczyciela. W przypadku dzieci młodszych są to proste ruchy ilustrujące krótkie opowiadania związane z każdym utworem muzycznym.
  • Poprzez „ aktywne słuchanie” dzieci nieświadomie poznają strukturę utworu muzycznego poprzez rozpoznawanie ciałem zmian w muzyce i różnicowanie poszczególnych części.
  • Zabawy rytmiczne są pierwszym etapem przygotowującym do wprowadzenia instrumentów perkusyjnych.

Etapy pracy z utworem:

  • fabularyzowanie muzyki połączone z prostymi ruchami rytmicznymi
  • realizacja w tańcu
  • gra na instrumentach perkusyjnych
  • połączenie tańca z instrumentacją
  • mówienie o muzyce

Metoda daje możliwości:

Dzieciom:

- uczestniczenia w utworze muzycznym

- przeniknięcia do struktury całego utworu muzycznego, a w konsekwencji jego radosny i rozumny odbiór

- odczucia i przeżycia radości wspólnoty tworzenia, dostępnej jak wydawać by się mogło tylko artystom

- możliwości wystąpienia w roli współwykonawcy lub dyrygenta

- swobody w zmianie ról, jakie mają pełnić dzieci w danym utworze muzycznym

- atrakcyjności utworu mimo wielokrotnego słuchania

 

Nauczycielom:

- zachęta do rozwijania aktywności twórczej nauczyciela i ucznia

- inspirowanie nauczyciela do rozwijania metody w sposób indywidualny

- możliwość stosowania przez nauczycieli z mniejszym doświadczeniem muzycznym

- zainteresowanie, słuchanie, granie, tańczenie i śpiewanie z elementami pantomimy, dramy i różnych form plastycznych

- stosunkowo krótki czas osiągnięcia zamierzonego celu.

 

Przykładowa zabawa do wykonania w domu :

ANNEN POLKA- zabawa z rolkami po ręcznikach papierowych do utworu „ Annan Polka” op.117 Johann Strauss II.

Wszyscy siedzą w kole, każdy ma jedną rurkę.

Cz.A.

- 1x uderzyć w prawe, potem w lewe kolano, 3x w dywan / prawa,lewa,bum,bum,bum/ bis

- 3x w rękę, 3x w rękę/ rach,ciach,ciach,rach,ciach,ciach/

- położyć swoją rurkę przed osobą siedzącą po prawej stronie / i na prawo daj/

Cz.B. wstajemy

- dzieci podskakują w rozsypce z nogi na nogę, na końcu stukają i tupią 3x szybko/ bis

Cz.A.- tak jak poprzednio

Cz.C. wstajemy

- dzieci grają miarowo i idą w kole na końcu stukają rurkami i tupią 3x/ bis

Cz. D.

- dzieci podskakują w rozsypce z nogi na nogę, na końcu stukają i tupią 3x szybko.

Cz. A.- tak, jak poprzednio

Zakończenie- miarowe stukanie w dywan, podrzuć rurkę i złap.

 

Do każdej takiej zabawy przy muzyce, można wykorzystać różne przedmioty, które uderzane o siebie wydają jakieś dźwięki ( klocki, łyżki, pokrywki, rurki, butelki plastikowe).

 

Zachęcamy do wspólnej zabawy !!!!!

Opracowała: Beata Borkowska