Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

CO I JAK CZYTAĆ DZIECIOM?

W tej wyjątkowej sytuacji w jakiej się znaleźliśmy zachęcamy Rodziców, aby sięgnęli po jeden |
z najstarszych sposobów na wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka jakim jest czytanie.

Poczytaj mi mamo, czyli jak czytanie bajek dzieciom wpływa na ich  emocjonalny rozwój.

   Współczesne przedszkole wprowadza dziecko w świat książek poszukując coraz to nowych sposobów zainteresowania książką i przygotowania świadomego odbiorcy dzieł literackich. Jeżeli dziecko nie zaspokoi podstawowych potrzeb wynikających z wrodzonej ciekawości świata dzięki książce - zwyciężą groźni konkurenci czytania - film i telewizja. Ważnym jest aby przygotowanie dzieci do samodzielnego czytania i korzystania z literatury jako źródła wiedzy, przeżyć i emocji rozpoczęło się jak najwcześniej. Ogromną rolę odgrywają w tym procesie rodzice, jako osoby wspomagające wszechstronny rozwój dziecka. To czytanie właśnie staje się jednym ze sposobów na umiejętne wspomaganie tego rozwoju.  Nie sposób przytoczyć tutaj wszystkich zalet jakie płyną z pięknej tradycji czytania dziecku bajek na dobranoc ale oto kilka z nich.

 Zaleta pierwsza - wzór pięknej mowy. Nasze dziecko idąc do przedszkola często ma problemy
z prawidłową mową . Czytając teksty dostosowane do wieku i potrzeb dziecka dajemy mu przykład prawidłowego budowania zdań i wypowiedzi.

 Zaleta druga- koncentracja. Dziecko któremu czytano w dzieciństwie bajki potrafi lepiej skupić się w czasie zajęć , łatwiej się wypowiada , jego mowa jest płynna, buduje poprawniejsze składniowo zdania Dzięki różnorodności tekstów mały "słuchacz" posiada bogaty słownik ma również lepiej wykształconą pamięć słuchową i wzrokową. Wielu psychologów wskazuje również na rozwój dziecięcej wyobraźni dzięki słuchanym bajkom. Prezentują  one również właściwe wzorce moralne oraz pożądane postawy.

Zaleta trzecia - czytanie książek wzmacnia relację rodzica z dzieckiem i tworzy obraz rodzica jako przewodnika i opiekuna. Rodzicom często pomaga zrozumieć psychologiczny
i emocjonalny rozwój ich dzieci i nadać mu właściwy kierunek.  Jeżeli czytamy dziecku różne pozycje - bajki, wiersze, opowiadania, z łatwością odnajdujemy postacie, które pomogą
w przeżywaniu i przezwyciężaniu trudności, interpretacji trudnych, życiowych sytuacji, rozwiązywaniu ich.

Jakie korzyści płyną z czytania dzieciom bajek, wierszy i opowiadań?

Korzyści wychowawcze – Bajki formułują system wartości dzieci to znaczy, że pokazują co jest dobre, a co złe, różnicując to w zachowaniach bohaterów bajek. W baśniach dobro zawsze zwycięża zatem wskazują one, że warto jest być dobrym. Ponadto bajki kształtują postawę pomagania innym oraz rozwijają osobowość, pobudzają zaciekawienie światem oraz oswajają
z jego różnorodnością. Baśnie podpowiadają również maluszkom sposoby pokonywania trudności i że z każdej sytuacji jest jakieś wyjście. Czytanie bajek dzieciom pobudza ich wyobraźnię, twórczość i pomysłowość.

Korzyści terapeutyczne– Bajki nie tylko kształtują osobowość ale również mogą ją wspierać. Dziecko poprzez utożsamienie się z bohaterem znajduje sposób oswojenia się z lękami czy obawami, na przykład przed lekarzem. Bajki podnoszą samoocenę dziecka oraz poprawiają jego nastrój. Czytanie bajek może pozytywnie wpłynąć również na relacje malucha z otoczeniem poprzez ukazanie, że nie jest się samotnym w uczuciach takich jak strach, zazdrość, złość, radość.

Korzyści relaksacyjne – Dziecko podczas opowiadania mu bajeczki odpręża się, relaksuje, wycisza. Niektóre dzieci podczas baśni zasypiają co oznacza, że są spokojne i zrelaksowane.

Korzyści komunikacyjne – Baśnie mogą być bardzo pomocne podczas przekazywania maluszkom ważnych treści życiowych oraz sposobem porozumiewania się z dorosłymi na tematy istotne. Bajka pomaga również rodzicom przekazać dziecku ważne sprawy.

Teraz przedstawię w jaki sposób opowiadać bajki dzieciom, aby wszystkie z wyżej wymienionych korzyści wystąpiły.

 Zatem warunki dobrego przyswajania bajek i baśni to:

  • zapewnij dziecku wygodną pozycję ciała ( „usiądź wygodnie”, „wyprostuj nogi”, „oprzyj główkę”) oraz bliskość fizyczną z Tobą ( szczególnie ważne u małych dzieci),
  • stwórz miły nastrój ( np. zapalona lampka, cicha muzyka relaksacyjna w tle),
  • zapewnij dziecku kontakt wzrokowy z Tobą,
  • mów głosem spokojnym, nie spiesząc się,
  • po skończeniu opowiadania utrzymaj jeszcze spokojną atmosferę,
  • zaproponuj dziecku ekspresję artystyczną jego wewnętrznego przeżycia (uczucia, skojarzenia)
    w formie rysowania, malowania, lepienia z plasteliny,
  • opowiadaj tę baśń wielokrotnie w celu jej utrwalenia
  • zaproponuj dziecku zabawę w teatr , niech samo stanie się aktorem interpretując wysłuchaną bajkę.

 

Podsumowując naprawdę warto czytać dzieciom… po prostu.

 

Opracowała:  Donata Gerszberg