Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Co to jest dojrzałość szkolna?

CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?”

Dojrzałość / gotowość szkolna są to dwa określenia, które stosowane są wymiennie.
Dojrzałość można rozumieć, jako zbiór umiejętności dobrze przez dzieci opanowanych, opartych na zdolnościach aktualnie u nich dojrzewających, np.: dziecko rozpoznaje litery. Natomiast gotowość odnosi się do sfery najbliższego rozwoju czyli tego co dziecko może w niedługim czasie potencjalnie osiągnąć ( np.: dziecko może opanować znajomość liter). Wiąże się ona z przygotowaniem dziecka do podjęcia nauki szkolnej.

Zdaniem B. Wilgockiej- Okoń gotowość szkolna jest wynikiem:

  • dojrzewania, rozwoju dziecka

  • własnej aktywności dziecka

  • pomocy dorosłych odpowiedzialnych za stwarzanie odpowiednich warunków do uczenia się dziecka (rodzice, nauczyciele, przedstawiciele instytucji)

Dziecko, które jest objęte rocznym przygotowaniem przedszkolnym podlega badaniu dojrzałości szkolnej. Badanie dojrzałości szkolnej to nie jest egzamin. To przede wszystkim zebranie informacji o dziecku. Mają one służyć nauczycielowi do wykrycia braków w rozwoju fizycznym, umysłowym czy społecznym i stworzeniu prawidłowej opieki psychopedagogicznej, która zapewniałaby uzupełnienie luk i niedoborów w rozwoju dziecka oraz pomogła w pokonywaniu trudności.

Celem badań dojrzałości szkolnej dziecka jest:

  • określić stopień przygotowania dziecka do nauki czytania, pisania i liczenia

  • ustalić na podstawie uzyskanych w badaniu wyników, sposoby indywidualizowania metod i środków uczenia się, stosowanie do zróżnicowanych możliwości dziecka

Podstawę uznania dziecka za zdolne do podjęcia nauki w szkole stanowi osiągnięcie przez nie takiego stopnia rozwoju fizycznego, umysłowego i społecznego, jaki umożliwia mu udział w życiu szkolnym oraz opanowanie umiejętności czytania, pisania i liczenia. Aby dziecko miało brać udział w życiu szkolnym, musi posiadać umiejętność rozumienia i wykonywania poleceń i zadań oraz współżycia i współdziałania w grupie.

Rodzice dzieci, które wkrótce zostaną pierwszoklasistami, zastanawiają się nad tym, jak moje dziecko jest przygotowane do podjęcia tego niewątpliwie trudnego obowiązku. Każda matka i każdy ojciec pragną, aby ich dziecko było dobrym uczniem, by osiągało sukcesy w szkole, a każde dziecko chce mieć dobre oceny, chce być chwalone, wyróżniane, nagradzane. Aby tak się stało, trzeba odpowiednio wcześnie rozpocząć szereg oddziaływań, które mają na celu przygotowanie dziecka do nauki szkolnej. Chociaż w dużej mierze przedszkola przyjęły na siebie zadanie przygotowania dziecka do szkoły to rodzice i tak odczuwają niepokój, niepewność w związku z przyszłą nauką ich dziecka w szkole. Szczególnie dotyczy to rodziców, którzy zauważają, że ich dziecko nie lubi rysować, że płacze przy szlaczkach, nie potrafi złożyć z liter prostych wyrazów, wyróżnić głosek w wyrazie, że pisze literki
i cyferki w odwrotnym kierunku (tzw. pismo lustrzane). Niektórych rodziców niepokoją również takie zachowania, jak niechęć przebywania z innymi dziećmi, nieśmiałość lub nadruchliwość, konflikty z rówieśnikami, lęk przed szkołą, niewyraźna mowa dziecka, dziecinność czy powolność. To wszystko świadczy o tym, że rodzice są utwierdzeni w przekonaniu, iż nie wystarczy umiejętność czytania, pisania, liczenia, by dziecko osiągnęło sukcesy w szkole. Na powodzenie szkolne wpływa wiele czynników, wzajemnie ze sobą powiązanych. Dziecko przekraczające próg szkoły, powinno posiadać zespół umiejętności przydatnych w szkole, określanych jako dojrzałość szkolna. Tym pojęciem określa się zarówno dojrzałość fizyczną, jak i umysłową, społeczną i emocjonalną.

Dojrzałość umysłowa – przejawia się w zainteresowaniu nauką, zwłaszcza czytaniem, pisaniem, liczeniem, zaciekawieniem zjawiskami zachodzącymi w najbliższym otoczeniu. Dziecko dojrzałe umysłowo potrafi skupić uwagę przez dłuższy czas na tej samej czynności, potrafi z uwagą śledzić treść opowiadanej czy czytanej bajki. Jego mowa jest poprawna pod względem artykulacyjnym, a słownictwo jest na tyle bogate, że bez problemu potrafi porozumiewać się z innymi. Nie ma problemów ze zrozumieniem przekazywanych wiadomości, poleceń, instrukcji czy treści czytanego opowiadania czy bajki. Dziecko 6 letnie ma już pewien bagaż doświadczeń, spostrzeżeń, który umożliwia mu rozwój wyobraźni i myślenia pojęciowego. Jego dojrzałość szkolna przejawia się również w tym, że potrafi doprowadzić swoją pracę do końca, bo ciekawi go wynik. O poziomie umysłowym dziecka mogą świadczyć jego rysunki. Są bogate w treść, kolory, zawierają dużo szczegółów, są prawidłowo rozmieszczone na kartce. Przy odwzorowywaniu zachowany jest właściwy kierunek, od lewej do prawej krawędzi kartki i z góry na dół. Oceniając dojrzałość umysłową dziecka, bierze się pod uwagę również poziom rozwoju percepcji wzrokowej i koordynacji wzrokowo- ruchowej oraz analizy i syntezy słuchowej. Te funkcje w dużej mierze decydują o opanowaniu umiejętności pisania i czytania.

Dojrzałość społeczna – prawidłowo nawiązuje kontakty z rówieśnikami i dorosłymi, potrafi współżyć w zespole, przestrzegać reguł życia w zbiorowości, przestrzegać zawartych umów. Charakteryzuje go zdyscyplinowanie, obowiązkowość, samodzielność. Samodzielność dotyczy nie tylko czynności samoobsługowych, jak ubieranie się, mycie, czesanie, ale dotyczy także samodzielnego przygotowania się do lekcji, spakowania tornistra, a także samodzielnego podejmowania prawidłowych decyzji w różnych sytuacjach społecznych ( np.: przy przechodzeniu przez jezdnię). Od 6 latka wymaga się zrozumienia prostych sytuacji społecznych i rozeznanie, co jest dobre, a co złe (np.: że nie wolno krzywdzić innych, niszczyć cudzej własności, przywłaszczać sobie znalezionych rzeczy). Dziecko dojrzałe społecznie dobrze czuje się w nowym środowisku, z chęcią podejmuje zadania na rzecz innych np. dyżury . Przejawem niedojrzałości społecznej jest stałe absorbowanie uwagi nauczyciela, domaganie się ciągłego wyróżniania i dążenie do uprzywilejowanej pozycji w grupie. Dzieci niedojrzałe społecznie mogą też izolować się od grupy, stronić od kolegów, unikać wspólnych zabaw, łatwo poddawać się dominacji kolegów, wykazywać bierność, nieśmiałość, lękliwość czy małomówność.

Dojrzałość fizyczna – to ogólna sprawność organizmu i zdrowie dziecka. Długotrwałe choroby, defekty fizyczne i inne dolegliwości organizmu utrudniają pracę szkolną dziecka. Dziecko szkolne dysponować musi odpowiednim zasobem sił fizycznych i odpornością na zmęczenie. Przy takich czynnościach, jak pisanie, rysowanie, wydzieranie, konstruowanie, nawlekanie koralików i innych pracach plastyczno- technicznych potrzebna będzie dziecku dobra sprawność rąk, koordynacja ruchowa i koordynacja ruchowo- wzrokowa. Dziecko o prawidłowym rozwoju ruchowym potrafi przez chwilę stać na jednej nodze, skakać na jednej nodze, przeskakiwać przez przeszkody. Dobra koordynacja ruchowa umożliwia mu jazdę na rowerze, na rolkach, na nartach.

Dojrzałość emocjonalna – to zdolność do przeżywania bogatego i zróżnicowanego świata uczuć, to odpowiednia do wieku umiejętność panowania nad swoimi emocjami i kontrolowania ich. Impulsywność reakcji 6 latka ulega obniżeniu, zaś czas przeżywania różnych stanów wydłuża się. Dojrzały emocjonalnie 6 latek prawidłowo reaguje na pozytywne bądź negatywne uwagi dotyczące zachowania i postępów w nauce, nie załamuje się z byle powodów. Dziecko niedojrzałe emocjonalnie jest wybuchowe, drażliwe, agresywne, złości się lub płacze z błahego powodu, często popada w konflikty z kolegami.

Wszystkie elementy dojrzałości szkolnej są jednakowo ważne, choć niestety nie rozwijają się harmonijnie.

Szanowni Państwo!

Jeśli cokolwiek budzi państwa niepokój, warto zasięgnąć rady specjalisty: psychologa, pedagoga, logopedy w poradni psychologiczno- pedagogicznej. Określą oni przyczyny trudności dziecka i przekażą zalecenia do pracy. Bywa, że to nauczycielka pierwsza zauważa problemy dziecka i troszcząc się o jego losy wskazuje na potrzebę badań w celu określenia dojrzałości szkolnej. Zachęcam do uważnego słuchania nauczycielek i korzystania z ich sugestii. Badania w poradni są oczywiście dobrowolne i to rodzice decydują, czy z nich skorzystają.

I na koniec mały test dla rodziców: Czy twoje dziecko to potrafi?

  • przy rozstaniu z opiekunem jest pogodne, nie płacze

  • łatwo nawiązuje kontakt z rówieśnikami i dorosłymi

  • umie zgodnie bawić się w grupie

  • umie czekać na swoją kolej

  • kończy rozpoczętą pracę, sprząta po sobie

  • wykonać podstawowe czynności samoobsługowe: samodzielnie zjeść, ubrać się, zawiązać sznurowadła, zapiąć guziki, zamki

  • słucha opowiadania, bajki, muzyki

  • podporządkowuje się poleceniom słownym i przestrzega norm postępowania

  • wie ile ma lat, zna swój adres, czym w pracy zajmują się rodzice

  • kolorując rysunek nie wychodzi za linie

  • narysować rysunek postaci ludzkiej z zachowaniem proporcji

  • lepić z plasteliny, ciąć nożyczkami według linii prostej i krzywej

  • umie obchodzić się przyrządami do rysowania, malowania, pisania

  • opowiadając np. rysunek - posługuje się zdaniami rozwiniętymi

  • prawidłowo wymawia wszystkie głoski, a wymowa jest poprawna pod względem gramatycznym

  • wyróżnia głoski na początku i na końcu wyrazu

  • dzieli zdanie na wyrazy, wyrazy na sylaby i głoski

  • różnicuje wyrazy dźwiękopodobne np. półka- bułka, kura- góra, bada- pada itp.

  • rozwiązać proste zagadki

  • wymienić kilka różnic w pozornie takich samych obrazkach, przedmiotach

  • czytać proste teksty

  • dobrać w pary przedmioty lub obrazki, klasyfikować je według określonej zasady np. owoce, pojazdy, zwierzęta

  • łączyć zbiory według określonej cechy np. wielkość, kolor

  • przeliczać przedmioty do 10; po przeliczeniu powiedzieć ile ich jest

  • dodawać i odejmować na konkretach w zakresie 10

  • odróżnia lewą stronę od prawej

  • wskazuje lewą i prawą stronę osoby stojącej na wprost

  • składa pociętą na części widokówkę

  • odróżnia z otoczenia dźwięki np. pojazdów, instrumentów, głosy zwierząt

  • odtwarza prosty układ rytmiczny wystukany przez dorosłego

  • wykonuje proste ćwiczenia gimnastyczne, uczestniczy w zabawach ruchowych

  • uczyć się na pamięć wierszyków, rymowanek

Literatura:

Wilgocka- Okoń B., Gotowość szkolna dziecka sześcioletniego, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2003

Wilgocka- Okoń B., Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 1972

Żebrowska, Psychologia rozwoju dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1986