Dziecko nadpobudliwe w przedszkolu
DZIECKO NADPOBUDLIWE W PRZEDSZKOLU ADHD – jest to jednostka chorobowa charakteryzująca się nadmierną ruchliwością w zakresie motoryki małej i dużej. Objawia się:
- brakiem samokontroli i refleksji swojego zachowania ;
- brakiem koncentracji uwagi ;
- impulsywnością; - zaburzeniami relacji z rówieśnikami ;
- brakiem kontroli emocji i własnego pobudzenia . Aby zjawiska te były charakterystyczne dla ADHD ich występowanie musi być nagminnie w różnych środowiskach przez długi czas .Przyczyną występowania nadpobudliwości są:
- uwarunkowania genetyczne 80% , - czynniki pozagenetyczne 20%: zaburzenia okołoporodowe , uwarunkowania środowiskowe . ADHD wpływa negatywnie na działanie czynności wykonawczych mózgu .
Formy pomocy dziecku nadpobudliwemu :
- należy im organizować środowisko zewnętrzne;
- wymagają pewnej stałości środowiska ;
- wymagają tolerancji , cierpliwości i zrozumienia ze strony dorosłych ;
- wprowadzanie porządku , rutyny , regularności ;
- ograniczanie bodźców : cisza , spokój ;
- skupienie dziecka na jednej czynności ;
- mówimy jasno , wyraźnie i bardzo konkretnie ;
- nie dajemy dziecku zbyt wielu możliwości wyboru ;
- staramy się planować ; - przewidujemy za dziecko wydarzenia ;
- dbamy o miejsce pracy dziecka ;
- zachęcamy do wykonywania prac plastycznych , które ukazują jego emocje ;
- kąpiel dziecka nadpobudliwego sprzyja jego wyciszeniu ;
- systematyczne podawanie leków.
Prośby dziecka nadpobudliwego do rodziców: Mamo ! Tato !
- pomóż mi skupić się na jednej czynności ;
- chcę wiedzieć co zdarzy się za chwilę ;
- poczekaj na mnie , daj mi się zastanowić ;
- chciałbym od razu wiedzieć , że to co robię jest zrobione dobrze ;
- dawaj mi tylko jedno polecenie na raz ;
- przypomnij mi , żebym się zatrzymał i pomyślał ;
- dawaj mi małe zadania, gdy cel jest daleko ;
- chwal mnie chociaż jeden raz dziennie ;
- wiem , że potrafię być męczący , ale czuję , że rosnę gdy wiem , że mnie kochasz .