Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Metody wychowawcze

Metody wychowawcze

Istnieje wiele metod wychowawczych i wydaje się, że nie ma klasyfikacji, która wyczerpywałaby wszystkie możliwości transmisji wpływów wychowawczych. Są typologie rozwojowe metod wychowania i takie, które uwzględniają mechanizmy psychologiczne, leżące u podstaw skuteczności każdej z tych metod. Rodzice bardzo często zastanawiają się, jak wychować dziecko na przyzwoitego człowieka? Częściej karać czy nagradzać? Jaki system kar i nagród wybrać? A może „klaps w tyłek” to dobra metoda wychowawcza? Jak wyznaczać granice i ustanawiać zasady obowiązujące w domu?

  1. Na czym polega wychowanie?

Metody wychowania stanowią składową procesu wychowania. Metodę wychowania może zdefiniować jako systematycznie stosowany sposób postępowania rodzica (wychowawcy), który zmierza do wywołania u dzieci (wychowanków) aktywności własnej, prowadzącej
do realizacji celu wychowawczego. Wychowanie nie może być jednorazową próbą oddziaływania na dziecko, ale musi stanowić świadome, intencjonalne i uporządkowane działanie rodziców, zmierzające do osiągnięcia względnie trwałych zmian w rozwoju osobowości dziecka, i to zarówno w sferze intelektualnej, emocjonalnej, społecznej,
co i kulturalnej, fizycznej, moralnej oraz duchowej.

Nie można nazwać wychowaniem okazjonalnego wpływu na malucha, od czasu do czasu, kiedy rodzic przypomni sobie o istnieniu dziecka i własnych obowiązkach rodzicielskich wobec niego. Proces wychowania implikuje w sobie systematyczność, planowanie, kontrolę
i konsekwencję, ale jednocześnie daje obszar swobody, który umożliwia samodzielne tresowanie rzeczywistości przez dziecko i możliwość kształtowania się u niego poczucia sprawstwa, autonomii, samodzielności i niezależności. Ponad to wychowanie dzieckazawsze przebiega w interakcji. Nigdy nie jest tak, że tylko rodzic oddziałuje na dziecko. Na styku dwóch jednostek, opiekuna i malucha, zawsze dochodzi do sprzężeń zwrotnych – jedna osoba wpływa na zachowania drugiej i odwrotnie.

  1. Rodzaje metod wychowania

Nie sposób przedstawić wyczerpującego katalogu różnych form i sposobów wychowania dzieci. Istnieją metody wpływu osobistego, jak wysuwanie sugestii, perswazja, świecenie własnym przykładem, wyrażanie aprobaty i dezaprobaty, metody wpływu sytuacyjnego, np. kary i nagrody wychowawcze, instruowanie, ćwiczenia, przydzielanie ról, metody kierowania samowychowaniem dziecka oraz metody wpływu społecznego, jak kształtowanie norm grupowych, modyfikacja celów zespołu, kontrola społeczna czy przekształcanie struktury wewnętrznej grupy. Oczywiście, to nie wszystkie możliwości wywierania wpływu na maluchów. Psychologia wychowania zwraca uwagę, że proces wychowania ma cechować się podmiotowym traktowaniem dziecka, kreatywnością wychowawczą i akceptacją możliwości oraz ograniczeń maluchów. Postulaty bardzo szczytne, ale wiadomo, że ambitne plany wychowawcze wobec dzieci bardzo często „biorą w łeb” w konfrontacji z przytłaczającą rzeczywistością. Pocieszeniem niech będzie fakt, że nie da się wychować szkrabów bez popełniania błędów wychowawczych. Rodzice przecież też mają „gorsze dni”, są zmęczeni, przeciążeni pracą i nieraz trudno im udźwignąć obowiązek rodzicielski w postaci wychowania szkrabów, które nierzadko mają swoje humory. Niżej zostaną zaprezentowane najczęściej opisywane w literaturze metody oddziaływań wychowawczych.

  • Metoda modelowania – polega na świeceniu własnym przykładem. Jedna
    z najskuteczniejszych metod wychowania, odwołująca się do obserwacji
    i naśladowania przez dzieci zachowania osób dorosłych. Rodzice, szczególnie
    w pierwszych latach życia szkraba, to niedoścignione ideały, które imponują pod każdym względem. Maluchy są bezkrytyczne wobec swoich rodziców, obserwują ich, identyfikują się z nimi i próbują naśladować, czyli zachowują się w podobny sposób. Jeżeli chcesz nauczyć własnego malucha prawdomówności, nie każ mu odbierać telefon i kłamać, że nie ma cię w domu. Dziecko od razu wychwyci niespójność między tym, co mówisz a tym, jak postępujesz i staniesz się dla niego mało wiarygodnym modelem.
  • Kary i nagrody – metoda wychowawcza wywodząca się z psychologiibehawiorystycznej. Kary to wzmocnienia negatywne, które mają wygasić nieakceptowane formy zachowania, natomiast nagrody to wzmocnienia pozytywne, mające utrwalić i wzmocnić zachowania konstruktywne, przejawiane przez dziecko. Nagrody powinny dominować nad karami. Zawsze przed wymierzeniem kary trzeba wyjaśnić maluchowi, dlaczego i za co jest karane. Kara nie może być zbyt surowa, musi być adekwatna do wykroczenia. Absolutnie, nie można bić dziecka. Kary cielesne uczą jedynie agresji. Jeżeli jesteś pod wpływem silnych negatywnych emocji, odrocz wymierzanie kary w czasie. Bądź konsekwentny, ale nigdy nie karz dwa razy za to samo. Nagrody natomiast powinny być stosowane nieregularnie, by dziecko nie przyzwyczaiło się, że zawsze za dane zachowanie otrzyma nagrodę. Rodzice powinni urozmaicać formy nagród (pochwała, uwaga, nowa zabawka, cukierek, pogłaskanie
    po głowie). Nagradzać należy bezpośrednio po aktywności dziecka.
  • Metoda perswazji – metoda oddziałująca za pomocą słowa. Polega na wyjaśnianiu, argumentowaniu, tłumaczeniu zasad postępowania i korygowaniu błędów
    w zachowaniu dziecka. Podczas perswazji warto odwoływać się do przykładów, wywoływać empatię, poruszać wewnętrzny świat przeżyć malca, pytać o jego zdanie na dany temat. Nie wolno perswazji mylić z przymusem ani moralizowaniem. Rodzic podsuwa jedynie pewne rozwiązania, ale daje możliwość wyboru. Ta metoda wychowawcza znajduje zastosowanie wobec starszych dzieci.
  • Metody zadaniowe – polegają na zaaranżowaniu dzieciom konkretnych sytuacji zadaniowych, które wymagają współpracy i podjęcia wysiłków, by zrealizować określony cel, mający doprowadzić do wzrostu wiedzy i wzbogacenia szkrabów
    o nowe doświadczenia oraz umiejętności. Metody zadaniowe świetnie wkomponowują się w różnego rodzaju działalności zabawowe, teatrzyki, spektakle, wykonywanie wspólnych projektów czy tworzenie grupowych prac plastycznych. Dzieci uczą się negocjowania, konstruktywnej komunikacji, akceptacji norm społecznych. Podejmują określane role społeczne, rozwiązują konflikty i wzbogacają swoje umiejętności interpersonalne.
  • Dyskutowanie i wyjaśnianie – polega na wymianie zdań na linii rodzice-dziecko. Porozumiewanie się powinno mieć charakter partnerski na bazie analizy, oceny argumentów każdej ze stron, zapoznania się z potrzebami i aspiracjami partnera rozmów. Rodzice nie mogą korzystać z wychowawczej przewagi nad dzieckiem
    i uciekać się do przymusu, wywierania presji, krytykowania czy osądzania. Zadaniem rodzica jest dzielenie się własnym doświadczeniem, interpretowanie pewnych faktów, ukazanie dróg dojścia do wyznaczonych sobie przez dziecko zadań.
  • Inspirowanie i stymulowanie aktywności dziecka – rodzice mobilizują dziecko do wyznaczania sobie celów i wspierają go w dążeniu do realizacji marzeń. Podpowiadają kierunki działań i zachęcają do ambitnych osiągnięć.
  • Wyrażanie aprobaty i dezaprobaty – metoda wychowawcza odwołująca się
    do mechanizmu psychologicznego (prawo efektu), leżącego u podstaw karania
    i nagradzania. Rodzice wyrażają swoją akceptację lub brak akceptacji dla pewnych poczynań i sposobów zachowania dziecka. Stymulują malucha do powtarzania działań, które służą jego rozwojowi, natomiast ganią reakcje dysfunkcjonalne, żywiąc nadzieję, że dziecko, któremu zależy na zdaniu opiekunów, zmodyfikuje swoje postępowanie.
  • Dostarczanie wiedzy i ćwiczenie – podstawą wychowania jest wyposażenie malucha w informacje o tym, jak można się zachować i jaka jest najbardziej konstruktywna (akceptowana społecznie) forma postępowania w danym kontekście sytuacyjnym. Dziecko dysponujące wiedzą na dany temat ma szansę zachować się w korzystny dla wszystkich sposób. By reakcja się utrwaliła, warto ją powtarzać, ćwiczyć i instruować, udzielając wskazówek postępowania.

Oczywiście, powyższy katalog wpływów wychowawczych nie ma charakteru zamkniętego. Wszystkie wymienione wyżej metody stosowane są w naszym przedszkolu oraz polecane przez nas do pracy z dzieckiem w domu. Istnieje wiele innych metod wychowania, a ich dobór zależy od takich czynników, jak: wiek dziecka, relacje na linii rodzic-dziecko, autorytet rodzica czy kontekst sytuacyjny. Zachęcamy Rodziców do  podejmowania ścisłej współpracy z nauczycielkami aby proces wychowania przebiegał spójnie i przynosił pożądane efekty.

Opracowała Donata Gerszberg na podstawie poniższych źródeł :

  1. Artykuł ze strony WPparenting.
  2. Artykuł zweryfikowany przez mgr Kamilę Drozd - psycholog społeczny, autorka wielu publikacji dotyczących rozwoju osobistego oraz warsztatów z doradztwa zawodowego.

Przykłady ćwiczeń usprawniających analizę i syntezę słuchową.

Zabawa w rozpoznawanie dźwięków: co upadło, co przyjechało, czym uderzono? Zabawa w nasłuchiwanie: co się wokół nas dzieje (kto co usłyszał)? Pokaż dziecku obrazek, ułóż kilka prostych zdań, poproś żeby dziecko po kolei powtarzało zdania, narysowało tyle kresek ile jest zdań. Pokazując dziecku różne przedmioty, wypowiadaj pierwszą część słowa, poproś, żeby dziecko je kończyło. Segregowanie obrazków wg podanej głoski: na początku, na końcu. Dziecko otrzymuje obrazki, prosimy, żeby powiedziało, co przedstawiają. Następnie prosimy, żeby powiedziało, co słyszy na początku, na końcu nazwy –jaki dźwięk, jaką głoskę słyszysz na początku słowa, na końcu. Ułóż obrazki, które zaczynają się na głoskę np. „d”, a kończą na „a”. Prosimy dziecko, aby wybrzmiało głoski w podawanych słowach, policzyło głoski. Prosimy dziecko, aby za pomocą klaskania podzieliło podawane słowa na zgłoski (sylaby). Mówimy zdanie. Prosimy, żeby dziecko policzyło w nim wyrazy. Możemy pomóc dziecku biorąc pasek papieru i rozcinając go na tyle części , ile jest wyrazów. Mówimy dziecku samogłoskę, np. ”a” i prosimy, żeby z nią utworzyło sylabę / ze słuchu/łącząc ją z podanymi spółgłoskami m-a: ma i t-a: ta. Mówimy głoski i prosimy dziecko, żeby powiedziało, jakie tworzą słowo, np. A-d-a-m, jakie to słowo? Mówimy sylaby i prosimy dziecko, żeby powiedziało, jakie tworzą słowo: sa-mo-lot: samolot Mówimy grupę sylab, prosimy żeby dziecko powiedziało, które sylaby się powtarzają, np. ba ga da ba, la fa da la.

Wyodrębnienie wyrazu w zdaniu. Prosimy: powiedz jeden wyraz z tego zdania "Dom jest duży.", "Kot ma długi ogon.", "Pies szczeka.", "Mama gotuje obiad." itp.

Wyodrębnianie słów na początku, w środku i na końcu zdania. Mówimy zdanie składające się z dwóch i więcej słów. Następnie prosimy dziecko, aby powtórzyło je kilka razy. Po chwili pytamy: jakie słowo słychać na początku zdania, jakie w środku i na końcu?

Przeliczanie wyrazów w zdaniu. Podajemy instrukcję: słuchaj uważnie i policz ile słyszysz wyrazów w tym zdaniu: "Dzieci piszą., Dzieci starannie piszą., Dzieci starannie piszą zadanie domowe.".

Dokonywanie syntezy sylabowej. Wypowiadamy znane dziecku słowo z podziałem na sylaby, robiąc długie pauzy. W czasie tych pauz dziecko wykonuje jakąś czynność, np. pięć klaśnięć w dłonie. Następnie prosimy, aby odgadło jaki to jest wyraz. Jeśli dziecko nie potrafi tego zrobić, powtarzamy wyraz robiąc mniejsze przerwy między wypowiadanymi sylabami. Odgadnięte słowo dziecko może zapisać.

Wyszukiwanie sylab i składanie z nich wyrazów i zdań. Zdanie napisane np. na kartonie rozcinamy na wyrazy, a wyrazy na sylaby. Dziecko układa z rozsypanki wyrazy, a z nich zdanie. Jeśli ma trudności, podpowiadamy, jak brzmi zdanie.

Rozpoznawanie samogłoski na początku wyrazu i na końcu wyrazu. Podajemy szereg wyrazów np. Ola, Ala, ul, Adam, igła, oko, as, auto, Ewa: dziecko podaje pierwszą głoskę; dziecko podaje ostatnią głoskę; dziecko podaje środkową głoskę.

Rozpoznawanie spółgłosek w sylabie ze słuchu. Podajemy różne sylaby, dziecko wyróżnia spółgłoskę: to, ko, me, fi, la, so, zu, me, pi.

Układanie nowych wyrazów z pierwszych głosek wyrazów podanych. Wypowiadamy wolno i wyraźnie słowa, a następnie polecamy dziecku, aby wyodrębniło pierwsze głoski w tych słowach i zapisało je na przygotowanych kartkach papieru. Po napisaniu liter dziecko odczytuje nowy wyraz. Przykład: wypowiadamy słowa: las, auto, teczka, echo, motyl. Dziecko wyodrębnia pierwsze głoski i zapisuje wyraz "latem”.

Domino sylabowe. Wypowiadany wyraz sylabami, a dziecko ma podać wyraz zaczynający się ostatnią sylabą naszego wyrazu, np. sowa, dziecko dopowiada wyraz wa-ga. Gdy tę wersję opanuje podajemy wyraz bez dzielenia na sylaby. Dziecko samo musi podzielić wyraz.

Wąż głoskowy. Wypowiadany wyraz, a dziecko wypowiada wyraz zaczynający się ostatnią głoską naszego wyrazu, np.: kottraktor-rak-kogut-tata, itd.
Literatura: I.Styczek "Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego"