Nauka gry w szachy i gry stolikowe
W roku szkolnym 2020/2021 p. dyrektor Bogusława Honisz i nauczycielka p. Monika Sęk ukończyły kurs doskonalący (projekt Urzędu Marszałkowskiego w Skierniewicach) na platformie Moodle „Łódzki gra w szachy”. Na zakończenie kursu odbyły się rozgrywki szachowe między uczestnikami konkursu, gdzie zdobyłyśmy II miejsce. Za zajęcie tak wysokiej lokaty otrzymałyśmy 10 zestawów szachowych, 10 zegarów, tablicy demonstracyjnej do nauki gry w szachy, kompletu szachów i szachownicy ogrodowej, puchar i inne nagrody rzeczowe. Zdobyta wiedza podczas kursu i otrzymanie sprzętu szachowego zmobilizowało mnie do podjęcia innowacji „Mały szachista – granie nie tylko na dywanie”. Pani Ania Gerszberg prowadzi zajęcia z gier stolikowych.
Innowacja „Mały szachista - granie nie tylko na dywanie” jest moją odpowiedzią na zainteresowanie uczniów grami stolikowymi oraz wypływającymi z tego korzyściami edukacyjnymi i wychowawczymi a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla I etapu edukacyjnego.
Na podstawie obserwacji w Przedszkolu nr 5 zauważyłam, że uczniom najbardziej brakuje zajęć, które pomogłyby poprawić im koncentrację. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego przedmiotu była potrzeba uświadomienie dzieciom jak ważne w życiu i codziennym postępowaniu jest kierowanie się zasadami dobrego wychowania oraz przestrzeganiem zasad i norm społecznych.
W roku szkolnym 2021/2022 adresami innowacji są uczniowie grupy 5 – latków.
Program „Mały szachista - granie nie tylko na dywanie” jest wyrazem zainteresowania i troski o dziecko, rozwój jego zdolności, kontynuowania i poszerzania zakresu nauczania matematyczno – logicznego myślenia dzieci w wieku przedszkolnym oraz realizacją jednego z wielu zadań przedszkola, które opowiada się za wszechstronnym rozwojem każdego dziecka, dzięki czemu kształtuje ono swoją osobowość i zwiększa szanse powodzenia w przedszkolu, grupie rówieśniczej jak i w życiu. Sposobem wspomagania wszechstronnego rozwoju dziecka jest wzbudzenie zainteresowania grą w szachy i grami planszowymi już w wieku przedszkolnym. Kontakt z szachami i grami planszowymi, stolikowymi – zarówno z pozycji gracza jak i odbiorcy rozwija u dziecka logiczne myślenie, umiejętności przewidywania, podejmowania decyzji, planowania, uczenia myślenia strategicznego, pracę w zespole, radzenie sobie w sytuacjach pokonanego, jak również uczy zdrowej rywalizacji. Pomagają w odkrywaniu własnych możliwości. Wszystko to, co jest dla dziecka nowe i ciekawe, działa na zmysły, kształtuje percepcję wzrokową i wyobraźnię, wywołuje przeżycia będące źródłem radości i dobrego samopoczucia. Realizacja tego programu przyczyni się do rozwoju zdolności i indywidualności dziecka, a także przeżywania przez niego pozytywnych emocji podczas gry z rówieśnikami i wychowawcą.
Celem innowacji jest:
Cel główny:
- wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka w zakresie rozbudzania zaciekawienia dzieci grą w szachy oraz poznania i wyrażania siebie podczas spotkań szachowych;
- rozbudzenie zainteresowania grami planszowymi i dydaktycznymi wśród dzieci;
- rozbudzenie motywacji do samodzielnych zabaw w domu, organizowania sobie alternatywnego spędzania czasu wolnego;
- integrowanie grupy poprzez współpracę, wspólną zabawę;
- wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo emocjonalno – społeczne wśród dzieci;
- indywidualizacja procesu nauczania poprzez dostosowanie zadań, zabaw i gier według poziomu umiejętności psychofizycznych dzieci.
Cele szczegółowe:
- poprawa funkcjonowania uczniów w zakresie intelektualnym, psychicznym, osobowościowym i społecznym.
- swobodne posługiwanie się symbolami szachowymi, których międzynarodowy charakter umożliwia pokonanie barier językowych (język szachowy)
- zachęcanie do wykonywania operacji matematycznych
- kształtowanie u uczniów percepcji wzrokowej
- przygotowanie uczniów do wzięcia udziału w rozgrywkach szachowych
A tak radzą sobie mali szachiści podczas nauki gry w szachy.