Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Praca zdalna 12-16.04.2021

Piątek 9.04.21r.

Temat dnia: „Koty na płoty”

„Darcie piórek”
– usprawnianie motoryki małej. Rodzic zapoznaje dziecko ze starym zwyczajem darcia piór. Prezentuje naturalne gęsie lub kacze pióra i wyjaśnia, do czego wykorzystywane jest pierze (wypełnienie poduszek, kołder). Proponuje dziecku zabawę w darcie piórek, ale z braku naturalnego surowca (piór) i ryzyka alergii zachęca do przygotowywania pasków z bibuły lub krepiny, które później mogą być wykorzystane do dalszych zajęć. Dziecko starannie drze paski bibuły i − zachowując porządek − zbiera je, np. do kartonowego pudła.
Pomoce: naturalne okazy piór gęsich, kaczych, krepina lub bibuła w różnych kolorach

„Zwierzęta z wiejskiej zagrody” – składanie i ozdabianie sylwet zwierząt. Rodzic prosi, żeby dziecko, poruszając się po sali, naśladowało zwierzęta z wiejskiej zagrody. Rodzic próbuje ustalić, jak nazywa się zwierzę, później mogą odwrócić role: rodzic naśladuje – dziecko odgaduje. Gdy odgadną wszystkie zagadki, przechodzą do części statycznej zadania. Rodzic zachęca dziecko do wykonania kolejnych czynności związanych ze składaniem i ozdabianiem sylwet zwierząt. Dziecko wypycha sylwety, składa je na pół i ozdabia, np. koloruje, wykleja krepiną lub kolorowym papierem, przykleja sierść z waty i ogony z włóczki. Po skończonej pracy sylwety mogą służyć do innych zabaw, np. matematycznych, ortofonicznych -językowych lub dramowych.
Pomoce: kredki, włóczka, wata, krepina, kolorowy papier , Nowa Era
„Wycinanki-składanki” – „Zwierzęta z wiejskiej zagrody” (nr 19)

„Zestaw ćwiczeń gimnastycznych” – ćwiczenie zmysłu równowagi, kształtowanie ogólnej sprawności ruchowej. Niektóre z zabaw mogą Państwo zaproponować dziecku do wykonania w terenie np. podczas spaceru.
„Stój prościutko” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dziecko biega po pokoju w rytm uderzeń tamburynu lub innego instrumentu dostępnego w domu. Na hasło: stój prościutko – stają w miejscu , stopy złączone, plecy wyprostowane, ręce ułożone wzdłuż tułowia. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.
„Przejście po skakance” – ćwiczenie równowagi. Dziecko przechodzi po skakance rozłożonej na podłodze stopa za stopą, dla lepszego utrzymania równowagi rozkłada ręce na boki.
„Ptaszek na gałęzi” – ćwiczenie stóp. Dzieci, stojąc bokiem na skakance, zaciskają na niej palce stóp i przesuwają się wzdłuż niej.
„Przejazd na kocyku przodem” – ćwiczenie mięśni grzbietu. Dziecko w leżeniu przodem na kocyku wykonują ślizg po podłodze.  
„Przechodzenie na palcach z przeszkodami między nogami”– ćwiczenie wyprostne. Dziecko we wspięciu na palcach, w rozkroku, z rękoma ułożonymi w „skrzydełka” przechodzi tak, aby nie dotknąć znajdujących się między nogami przeszkód np. ustawionych w rzędzie maskotek.
Pomoce: skakanka, kocyk, tamburyn, maskotki

„Wlazł kotek na płotek” – zabawa muzyczno-ruchowa; ćwiczenie prawidłowej reakcji na sygnał muzyczny; rozciąganie mięśni. Dziecko, czworakując, porusza się po pokoju i naśladuje kocie ruchy. Gdy usłyszy grę na dzwonkach, zatrzymuje się i próbuje wspiąć się najwyżej, jak potrafią na palcach. Prowadzący rodzic tłumaczy, że dziecko ma naśladować kocią wspinaczkę (płynne ruch, wspięcia na palcach itp.)  lub: Rodzic improwizuje na dzwonkach. Dziecko naśladuje ruchem kocie zachowania: wygina grzbiet, biega, łapie piłeczkę, drapie, czyści sierść. Na dźwięki przerwę w muzyce dziecko - kot śpiewa, klaszcząc rytmicznie w ręce, fragment popularnej piosenki „Wlazł kotek na płotek i mruga”. Pomoce: dzwonki (cymbałki) lub inny instrument

„Smutno czy wesoło?” – naśladowanie odgłosów zwierząt ze zmianą nastroju. Rodzic zachęca dziecko, by odegrało scenki przedstawiające nastroje i emocje zwierząt. Dziecko, naśladując odgłosy zwierząt, nadaje im barwy uczuć, tj. złości, radości, smutku, gniewu, szczęścia. Dziecko, stara się używać „języka zwierząt”, głosem i mimiką określając ich nastroje. Opowiada, kiedy zwierzętom może być smutno, a kiedy odczuwają radość. Wspólnie z rodzicem zastanawiają się, co należy zrobić, by zwierzętom nigdy nie było smutno z powodu nieodpowiedniego zachowania ludzi.

Dodatkowe zadanie do wykonania ćwiczące motorykę małą – płynność i precyzję ruchów ręki znajdziecie Państwo pod poniższym linkiem źródło Mama Bloguje https://www.mama-bloguje.com/wp-content/uploads/2016/03/kropki-kurczaczki-szlaczki-pisanka.pdf 


Czwartek 8.04.21r.

Temat dnia: „Rodzina brzydkiego kaczątka”

„Kacze zwyczaje”
– zabawa ruchowa naśladowcza, właściwe reagowanie na sygnał dźwiękowy. Do zabawy będą potrzebne chusteczki higieniczne. Dziecko układa chusteczki na podłodze, w różnych miejscach pokoju. Przy dźwiękach dowolnego instrumentu dziecko – „kaczka” spaceruje między chustkami, naśladując ruchem „kaczy chód”. Na przerwę i hasło: Kaczki piją wodę – dziecko podchodzi do najbliżej leżącej chustki, klęka i naśladuje picie wody. Na polecenie: Kaczki czyszczą pióra – próbuje dotknąć buzią ramion, Kaczki pływają – dziecko naśladuje kacze pływanie. Pomoce: chusteczki higieniczne, dowolny instrument dostępny w domu.

„Śniadanie w kurniku” – ćwiczenie małej motoryki, doskonalenie chwytu . Rodzic prezentuje dziecku ziarna kukurydzy, niełuskanego słonecznika, niełuskanej dyni. Dziecko ogląda, bierze w palce, manipuluje. Następnie rodzic wyjaśnia, że znajdują się w kurniku i za chwilę przyjdzie gospodyni żeby nakarmić zwierzęta; kaczki dostaną kukurydzę, kury – słonecznik, a gęsi – pestki dyni. Rodzic wysypuje nasiona na blat stolika i miesza je. Zadaniem dziecka będzie wyzbieranie wszystkich ziaren do osobnych miseczek.
Pomoce:  ziarna kukurydzy, słonecznika, dyni, trzy małe miseczki.

„Zwierzęta gospodarskie i ich dzieci” – dobieranie i liczenie członków rodzin zwierząt, klasyfikowanie według wielkości, nazywanie młodych i dorosłych zwierząt. Rodzic prosi, by dziecko nazwało kolejno na obrazkach wszystkie zwierzęta hodowlane i przypomniało nazwy ich potomstwa. Następnie zachęca do wskazania rodzin i ich uzupełnienia, tak by rodziny były kompletne (koń – klacz – źrebię, byk – krowa – cielę, kogut – kura – kurczę, baran – owca – jagnię). Następnie dziecko liczy członków rodzin, klasyfikuje według wielkości (tata – mama – dziecko). Rodzic zachęca dziecko, by wspólnie głośno nazwało członków prezentowanych zwierzęcych rodzin. Zwraca uwagę na prawidłowe nazewnictwo i formę wypowiedzi. Prosi o wskazanie dorosłych i młodych osobników. Zachęca do wyszczególnienia różnic między młodymi a dorosłymi zwierzętami. Proponuje, żeby dziecko ustaliło, których jest mniej, a których – więcej. Na koniec rodzic rozmawia z dzieckiem na temat tego, co jedzą ludzie, co jest dla nas zdrowe, i tego, co jest zdrowe i odpowiednie dla zwierząt.
„Książka” s. 62–63, Nowa Era

„Pieski w budzie” – zabawa ruchowa z czworakowaniem; zachowanie właściwej pozycji w trakcie czworakowania (wsparcie na całych dłoniach
 i palcach stóp). Rodzic zachęca dziecko, by poruszało się po pokoju, czworakując i naśladując małe pieski. Tłumaczy, że małe pieski mogą bać się wielu rzeczy (hałasu, krzyków itp.), ale wiele sytuacji wydaje im się ciekawych i godnych zainteresowania. Jeśli psy poczują się zagrożone, powinny schować się w budzie – usiąść pod ścianą. Rodzic zachęca dziecko do interpretacji zdań – haseł, np.: – Piesek zobaczył żabkę. – Nagle pojawił się groźny wilk. – Nad głową pieska latał wesoło kolorowy motyl. – Na podwórko podjechał samochód, który strasznie warczał i hałasował.

„Brzydkie kaczątko” – wysłuchanie całości (lub obszernych fragmentów) baśni; ocenianie postaw bohaterów. Rodzic czyta dziecku baśń i zachęca do rozmowy na temat przygód głównego bohatera: – Dlaczego kaczątko nie mogło znaleźć przyjaciela? – Czym kierowały się zwierzęta, odtrącając pisklę? – Jak czuł się młody łabędź? Rodzic zachęca do swobodnych wypowiedzi na temat przeczytanej baśni i do ustalenia kolejności wydarzeń.
Pomoce: baśń H.Ch. Andersen „Brzydkie kaczątko” źródło YouTube Bajkowisko https://www.youtube.com/watch?v=XM6nKXHjj9Q
Można wykorzystać również film dla dzieci Źródło YouTube Bajki po Polsku
https://www.youtube.com/watch?v=AJ2p7X31xKU

Zachęcam do codziennego pobytu, zabaw i spacerów na świeżym powietrzu
w miarę indywidualnych możliwości i z zachowaniem wymaganych środków bezpieczeństwa.

 

Środa 7.04.21r.

Temat dnia: „Pole pełne zboża”

„Ziarno”
– oglądanie i poznawanie nazw zbóż na podstawie zgromadzonych w sali kłosów i ziaren. Rodzic pokazuje dziecku przygotowane kłosy zboża, nazywa je i zachęca do wypowiadania się na ich temat. Dziecko dotyka kłosów, próbuje wydobyć zawarte w nich ziarna. Porównuje wielkość i wygląd kłosów oraz ziaren. Rodzic omawia zastosowanie poszczególnych zbóż (pszenica, żyto – pieczywo, owies – płatki, jęczmień – kasze). Dziecko wypowiada się na temat różnic w wyglądzie kłosów i przeznaczenia poszczególnych zbóż.
Pomoce: zboże w ziarnach i w kłosach (pszenica, żyto, owies, jęczmień)

„Od ziarenka do bochenka” – zapoznanie dzieci z procesem produkcyjnym chleba na podstawie historyjki obrazkowej; dziecko dowiaduje się z czego robi się mąkę ; jak i gdzie piecze się chleb. Rodzic, wykorzystując historyjkę obrazkową i rekwizyty: kłosy zbóż, mąkę, pieczywo − zachęca dziecko, żeby  spróbowało ustalić kolejność powstawania pieczywa (od zbierania zboża z pola, przez młyn, piekarnię do bochenka) z nazwaniem czynności, które temu towarzyszą (np. siew, żniwa, mielenie, przesypywanie, ugniatanie, pieczenie). Dziecko tworzy „przepis na chleb” i z pomocą rodzica wykonuje opisowy plan niezbędnych czynności. Prowadzący tłumaczy, że niedojedzony chleb nie powinien trafiać do kosza na śmieci, lecz np. do karmnika dla ptaków lub innych zwierząt. Chętne dziecko może spróbować wymyśleć samodzielnie dalszy ciąg historyjki i np. narysować to.
Pomoce: kłosy zbóż, mąka, bochenek chleba,
 „Wycinanki-składanki” – historyjka obrazkowa „Od ziarenka do bochenka” (nr 18), Nowa Era

„Degustacja chleba”- rodzic częstuje dzieci chlebem i przypomina, że jedząc, należy pamiętać o dokładnym przeżuwaniu kęsów. Proponuje, by dziecko zjadło po całej kromce chleba z uwzględnieniem skórek, które bywają pomijane podczas jedzenia.
Pomoce: kromki chleba różnych gatunków

„Stary Donald” – zabawa ruchowa przy piosence. Rodzic zachęca dziecko, by swobodnie poruszając się po pokoju, wyobraziło sobie, że jest zwierzętami, które śpiewają piosenkę o farmerze Donaldzie, ale w innym – „zwierzęcym” języku. Zachęca, by wymienione zwierzęta na hasło rodzica, zachowując linię melodyczną, śpiewało zwrotki i refreny naśladując głosy zwierząt: psy – hau, hau; koty – miau, miau itp.  Przy melodii piosenki (wersji instrumentalnej) wszyscy swobodnie poruszają się po całej sali. Na przerwę w muzyce dziecko staje nieruchomo. Rodzic wywołuje jedną grupę zwierząt, dziecko naśladuje głosem właściwe zwierzę. Melodia piosenki jest sygnałem do ponownego poruszania się  dziecka.
Pomoce: Piosenka – „Stary Donald” źródło YouTube kurs na muzykę
https://www.youtube.com/watch?v=yyOMr2Vtwlk
YouTube HIT Piosenka dla dzieci Stary Donald farmę miał zwierzęta na gospodarstwie
https://www.youtube.com/watch?v=MHFpBY85ahk
Źródło: YouTube Hity Maluszka
https://www.youtube.com/watch?v=yit7PlRN7Yg 

„Podwórkowe rozmowy” – zabawa ortofoniczna, naśladowanie głosów zwierząt, ćwiczenie narządów mowy. Rodzic wręcza dziecku sylwety zwierząt i zachęca do odegrania spontanicznych scenek, które mogłyby mieć miejsce na wiejskim podwórku. Rodzic proponuje jedynie temat rozmowy, a dziecko improwizuje. Językiem wypowiedzi dziecka jest język zwierząt, np.: hau hau hau, miau miau, miau. Mogą to być np. kłótnia psa z kotem, rozmowa kury i gęsi, czułe powitanie psiej mamy ze szczeniętami, zabawy świnek w chlewiku. Lub w drugiej wersji: Rodzic prowadzi zabawę z wykorzystaniem onomatopei opowiada, a dzieci powtarzają: Na wsi nie można się nudzić! Tyle tu zwierząt mieszka. I wszystkie mają pełne ręce roboty. Nie, nie ręce – łapki, nóżki, kopytka... Porozmawiajmy z nimi. Odpowiedzą nam w swoim języku. Koń: iiiichacha; parskanie – prrrr (wargi wibrują); krowa: muuu, muuu, koza: meee, meee, świnia: kwik, kwik; oing, oing, baran: beee, beee, pies: hau, hau, wrrrr, kot: miau, miau, indyk: gul, gul, gęś: gę, gę, kogut: kukurykuuu, kura: ko, ko, kurczątko: pi, pi, pi, kaczka: kwak, kwak, gołębie: gruchu, gruchu. Następnie, na hasło rodzica, dziecko samodzielnie naśladuje głosy zwierząt, np. rodzic mówi: gąski – dziecko odpowiada: gę, gę – w ten sposób ćwiczone są narządy mowy.
Pomoce: zabawki - sylwety zwierząt wiejskich
„Wycinanki-składanki” – „Zwierzęta z wiejskiej zagrody” (nr 19 ), Nowa Era   

Zachęcam do pobytu, zabaw i spacerów na świeżym powietrzu w miarę indywidualnych możliwości i z zachowaniem wymaganych środków bezpieczeństwa i dystansu społecznego.

 


Wtorek 6.04.21r.

Temat dnia: „Wiejskie podwórko”

„Czyste rączki to jest to!”- pogadanka i demonstracja - przypominamy dziecku o zasadach higieny i konieczności częstego mycia rąk dla zachowania zdrowia. Przeprowadzamy demonstracje- wspólnie myjemy ręce.

„Co słychać na wiejskim podwórku?” – zagadki słuchowe, odgadywanie nazw zwierząt wydających charakterystyczne odgłosy, ćwiczenie słuchu i narządów mowy. Rodzic zachęca dziecko do nazywania zwierząt, których odgłosy usłyszy. Dziecko podaje nazwę zwierzęcia, naśladuje jego odgłos i podaje dowolną (prawdziwą) informację na jego temat, np. muu... – krowa, mieszka w oborze.
Pomoce: utwory… – „Odgłosy wsi”. Źródło: YouTube BZYK.tv
https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE

„Stary Donald” – nauka piosenki. Słuchanie i omówienie treści piosenki. Rodzic śpiewa fragmenty melodii, naśladując odgłosy zwierząt z wiejskiego podwórka. Dziecko powtarza na zasadzie echa.

1. Stary Donald farmę miał ija, ija, o! Na niej kury hodował ija, ija, o!
    Ko-ko tu, ko-ko tam, wszędzie ko-ko, tu i tam.

2.Stary Donald farmę miał ija, ija, o! Na niej kaczki hodował ija, ija, o!
   Kwa-     kwa tu, kwa-kwa tam, wszędzie kwa-kwa, tu i tam.

3.Stary Donald farmę miał ija, ija, o! Na niej gęsi hodował ija, ija, o!
   Gę-gę tu, gę-gę tam, wszędzie gę-gę, tu i tam.

4.Stary Donald farmę miał ija, ija, o! Na niej indyki hodował ija, ija, o!
   Gul-gul tu, gul-gul tam, wszędzie gul-gul, tu i tam.

W dalszej części: – krowy, mu-mu – psy, hau-hau – koty, miau-miau – myszy, pi-pi – świnie, chrum-chrum – konie, iha-ha – owce, be-be – kozy, me-me

Pomoce: Piosenka – „Stary Donald” Źródło: YouTube HIT Piosenka dla dzieci Stary Donald farmę miał zwierzęta na gospodarstwie
https://www.youtube.com/watch?v=MHFpBY85ahk
Źródło: YouTube Hity Maluszka
https://www.youtube.com/watch?v=yit7PlRN7Yg  

„Czy to świnka czy kurczaczek?” – składanie obrazków z części; ćwiczenie procesów syntezy wzrokowej.  Rodzic rozdaje pocięte fotografie, ilustracje  i prosi, by dziecko połączyło części w całość. Następnie zachęca dziecko do odgadnięcia nazw zwierząt ze złożonych obrazków. Wspólnie ustalają, które z nich mieszkało na farmie Starego Donalda. Rodzic różnicuje stopień trudności poprzez zwiększanie lub zmniejszanie ilości elementów obrazka.
Pomoce: pocięte na części ilustracje różnych zwierząt z gazet lub książeczek.

„Kto mieszka w oborze?”
– zabawa dydaktyczna, kojarzenie- łączenie w pary zwierząt i ich „domów”.  Rodzic pokazuje dziecku sylwety zwierząt i prosi, by dziecko naśladowało odgłosy, jakie wydają prezentowane zwierzęta, np.: kura – ko, ko; pies – hau, hau. Dziecko przedstawia odgłosy zwierząt. Rodzic wskazuje „domy” zwierząt i prosi o dopasowanie zwierząt do ich domostw i nazwanie ich, np. kura – kurnik. Na zakończenie dziecko w kartach pracy przykleja w odpowiednich miejscach zwierzęta i pojazdy oraz kończą kolorowanie budynków.
Pomoce: sylwety zwierząt, ilustracje zabudowań w gospodarstwie,
„Karty pracy” cz. 3, s. 28–29, Nowa Era

„Celowanie do okienka” – zabawa ruchowa z elementami celowania i rzutu. Rodzic zachęca, by dziecko swobodnie poruszało się , podrzucając woreczek z grochem lub małą piłeczkę( może to być kulka z gazety). Na znak rodzica
(np. klaśnięcie) dziecko zatrzymuje się i celuje w wyznaczone miejsce np. do pudła, kosza, miseczki. Zabawę powtarzamy kilka razy zwiększając stopień trudności poprzez powiększenie odległości do celu.
Zachęcam do pobytu, zabaw i spacerów na świeżym powietrzu w miarę indywidualnych możliwości i z zachowaniem wymaganych środków bezpieczeństwa. Powyższą zabawę ruchową rodzic również może zaproponować dziecku w terenie.