Zabawy 16-20.03.2020
Piątek 20.03.2020
Zabawa 1. „Pościelowe króliczki” - zabawa rozwijająca wyobraźnię, umiejętność kreatywnego myślenia, pomysłowość oraz zapewniająca bliski kontakt rodzic - dziecko.
Z rogów kołdry robimy, za pomocą gumek, główkę i uszy króliczka. Bawimy się w mini teatrzyk – opowiadamy wymyśloną bajeczkę, zmieniając barwą głosu. Wciągamy dziecko do opowiadania zachęcając do wcielania się w role oraz wymyślania przez nie różnych historii.
Zabawa 2. Nauka pamięciowa wierszyka :
Chrup marchewkę przedszkolaku
Tak jak królik to uwielbia
Każdy kto o zdrowie dba
Wie, że marchew mu je da.Hej mój brzuszku, ciesz się, ciesz zaraz smaczną marchew zjesz.
Naukę wierszyka można zakończyć degustacją marchewki tartej, surowej
w całości i gotowanej i zachęcić malucha do porównania smaku.
Zabawa 3. „Marchewkowe zawody królików”- dziecko i rodzic otrzymuje po tyle samo plasterków surowej marchewki. Zawody polegają na tym, który „królik” zje szybciej swoje marchewki.
Zabawa 4. „Marchewkowy cudaczek”.
Rodzic i maluch „ubiera” marchewkę przy użyciu różnych materiałów (kolorowe nitki, bibuła, guziki, kolorowy papier, wstążka). Pokaz i omówienie swoich cudaczków – można przy ich użyciu bawić się w teatrzyk.
Czwartek 19.03.2020
Zabawa 1. Gimnastyka dla paluszków – ćwiczenie motoryki małej.
Na stole rozłożyć najlepiej małe pomponiki – np. włóczkowe albo kuleczki z kolorowego papieru, ale może być cokolwiek (dozwolone od lat 3, nie za małe aby były bezpieczne), papierowe foremki do babeczek lub po prostu miseczki – dla każdego uczestnika zabawy po min. jednej i pałeczki do jedzenia chińszczyzny- mogą być też zwykłe patyczki do szaszłyków lub dwie kredki. Zadaniem jest przenoszenie pomponów do foremek ale nie można używać dłoni, tylko patyczków. Można trzymać je dwoma rączkami albo w jednej (tak jak się ich używa do jedzenia). Na koniec zabawy wspólnie liczymy ile razem udało się zebrać. Zabawę można powtarzać kilka razy z elementem rywalizacji – np. kto więcej albo kto szybciej.
Zabawa 2. Grzechotka niespodzianka -zabawa na spostrzegawczość.
Do plastikowej przezroczystej butelki z szerszym otworem wlotowym wrzucić kilka mini przedmiotów/zabawek i wypełnić ją tak do 5/6 ryżem. Zadaniem dziecka będzie potrząsanie butelką i odszukanie wszystkich przedmiotów. Butelkę należy szczelnie zakręcić.
Zabawa 3. „Ciepło- zimno”.
Schowanie kilku przedmiotów i zabawa w „ciepło-zimno”, używanie słów „pod, na, za przed, za tobą” – aby pomóc dziecku w zlokalizowaniu schowanych rzeczy (aby było bardziej atrakcyjnie, dziecko może dostawać za każdy odnaleziony przedmiot nagrodę np. naklejkę). Jest to idealna forma zabawy dla 3 latka kształtująca znajomość stosunków przestrzennych.
Zabawa 4. Zabawa ruchowa: „Podłogę dotyka tylko..." np. jedna ręka, jedna noga; tylko brzuch, tylko plecy, tylko kolana itp. - możliwości i celów bez liku –zabawa pozwala na utrwalenie przez dziecko nazw części ciała oraz szukanie sposobów rozwiązania zadania w sposób twórczy...
Środa 18.03.2020
Zabawa 1. „Śmieszne kroki”– zabawa ruchowa.
Rodzic wymyśla krok (np. tyłem, na jednej nodze, trzymając się za nos, trzymając ręce na głowie itp.) i dziecko go naśladuje. Wszyscy poruszają się „śmiesznym krokiem” w rytm dowolnej, ulubionej muzyki. Następnie „śmieszny krok” wymyśla dziecko.
Zabawa 2. „Zdrowa taca”- zabawa dydaktyczna .
Klasyfikowanie produktów żywnościowych na ,,zdrowe i ,,niezdrowe". Rodzic czyta zagadkę, chętne dziecko odpowiada i wyszukuje wśród zgromadzonej żywności tę, o której była zagadka, a następnie kładzie na odpowiednią tackę. Tacka oznaczona uśmiechniętą buźką oznacza „zdrową żywność”, tacka ze smutną – „niezdrową żywność”.
- Ten biały napój daje ci zdrowie. Nie możesz zgadnąć kotek ci powie. (mleko)
- Kura je zniosła, mama przyniosła, ugotowała dzieciom je dała.(jajko)
- Porzeczkowy czy jabłkowy, zawsze smaczny jest i zdrowy. (sok)
-Choć dziurek w nim sporo, łatać ich nie trzeba. Zjem go z apetytem razem z kromką chleba. (ser)
- Latem w ogrodzie wyrósł zielony, a zimą w beczce leży kiszony. (ogórek)
- Dobra gotowana i dobra surowa, choć to nie pomarańcza to jest pomarańczowa? (marchewka).
Pozostałe produkty dziecko ocenia samodzielnie i układa na odpowiedniej tacy. Za dobrze wykonane zadanie – zdrowa nagroda do chrupania np. marchewka, jabłko itp.
Zabawa 3. Zabawa słowna z wykorzystaniem tekstu: „Jedz owoce i jarzyny, w nich mieszkają witaminy”, „Jedz owoce i warzywa, będziesz wtedy zdrów jak ryba” (wypowiadanie tekstu ciche, głośne, ze zwiększeniem natężenia głosu od szeptu do krzyku, rytmicznie i np. z klaskaniem) oraz nauka krótkich rymowanek:„Kto sok pije, długo żyje!”; „Mleczne pyszności na zdrowe kości!”
Wtorek 17.03.2020
Zabawa 1. „Zamarzanie i odmarzanie”- zabawa ruchowa.
Dzieci to„zamarznięci” uczestnicy którzy stoją bez ruchu. Rodzic włącza muzykę i wymienia części ciała dziecka, które odmraża i dziecko może nimi poruszać. Każdy porusza się na swój sposób. Poruszają się kolejne części ciała: głowa, ręce itp. Potem następuje zamarzanie czyli unieruchomienie kolejnych części ciała.
Zabawa 2. „Brakujący element”- zabawa dydaktyczna.
Do tej zabawy potrzebne będą cztery różne zabawki, np. miś, piłka, samochodzik i klocek. Układamy wszystkie w rządku tak, by dziecko mogło dokładnie się im przyjrzeć. Wskazując palcem kolejno każdą z nich wymawiamy ich nazwę. Tę czynność powtarzamy kilkukrotnie, by maluch mógł zapamiętać jakie przedmioty ułożone zostały w szeregu. Następnie dziecko zamyka oczy, a my w tym czasie chowamy jeden element. Zadaniem dziecka jest odpowiedzieć na pytanie czego brakuje. Takie ćwiczenia trenują spostrzegawczość i pamięć maluszka. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zamieniając się rolą z dzieckiem.
Zabawa 3. „Mniejsze czy większe”- zabawy matematyczne.
Z kolorowego papieru rodzic wycina koła, kwadraty i trójkąty w różnych rozmiarach. Następnie układa je parami obok, żeby dziecko mogło zauważyć różnicę. Kolejnym krokiem jest poproszenie dziecka, by wskazało paluszkiem np. duże koło, a następnie małe i położyło je wewnątrz dużego ( wykorzystujmy różne porównania). Maluch z drobną pomocą rodziców powinien poradzić sobie z tym zadaniem znakomicie. Następnie według własnego pomysłu lub z pomocą rodzica układa z tych figur obrazek. Na koniec powstały obrazek można przykleić na kartonie.
Miłej zabawy!
Poniedziałek 16.03.2020
Zabawa 1. „Pląs - głowa, ramiona”- Stoimy w rozsypce śpiewamy do pląsu (na melodię "Siekiera, motyka"), ilustrując go wcześniej ustalonymi ruchami zgodnymi z tekstem.
Ruch i podskok to zabawa
Sport dla dzieci ważna sprawa.
Ręce w górę, w przód i w bok,
Skłon do przodu, przysiad, skok.
Głowa, ramiona, kolana, pięty/ wskazujemy części ciała rękami
Kolana, pięty, kolana, pięty,
Głowa, ramiona, kolana, pięty,
Oczy, uszy, usta, nos.
Zabawę ruchową z piosenką powtarzamy kilka razy, coraz szybciej.
Zabawa 2. „Ubieramy misia”. Przygotowujemy pluszowego misia oraz różne części garderoby.
– Miś wybiera się na spacer, jak powinien się ubrać dzisiejszego dnia i dlaczego?
– Co powinien włożyć, w jakiej kolejności?
Dziecko wybiera odpowiednie elementy garderoby i ubiera misia zachowując odpowiednią kolejność wkładania. Dziecko wyszukuje pary: rękawiczki, buty, skarpetki- przelicza do 2.
Zabawa 3. „Miś z kółeczek”- plastyczno-techniczna.
Wytnij z papieru koła po 2 w kilku różnych wielkościach. Dziecko na kartonie układa misia z kółeczek, niektóre z nich można złożyć na pół, następnie przykleja elementy do kartonu. Nadaje imię misiowi. Wskazuje te części ciała, które występują parami.
Zabawa 4. Wiersz do nauki pamięciowej „Miś jest…”
MIŚ JEST MAŁY I PUCHATY
MIS JEST FAJNY I KUDŁATY
MIŚ JEST GRUBY JAK TA KULA
MISIA ZAWSZE SIĘ PRZYTULA
LECZ CZASAMI TEŻ TAK BYWA
ŻE SIĘ O NIM ZAPOMINA
A WIĘC WEZMĘ MISIA CZULE
I DO SIEBIE GO PRZYTULĘ
MIŁEJ ZABAWY!