Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zabawy 16-20.03.2020

Drodzy Rodzice,

serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy w domu razem z Waszymi pociechami. Zamieszczamy propozycje zabaw dla grupy BIEDRONKI. Pozdrawiamy i życzymy mile wspólnie spędzonego czasu.

20.03.2020 r. "Plotki o ptakach" - propozycje zabaw.

1. „Wróbelek” – wysłuchanie wiersza F. Kobryńczuka.

Wróbelek
Martwi się bardzo
szary wróbelek,
ze ma przyjaciół
w świecie niewielu.
– Nikt mnie nie lubi,
bo nie mam takich
piór kolorowych
jak inne ptaki.
Nikt mnie nie słucha,
moje ćwierkanie
nie jest dla innych
ptasim śpiewaniem.
– Choć strój masz szary,
choć tylko ćwierkasz,
każdy cię lubi,
mały wróbelku,
za to, że zima
całymi dniami
ćwierkasz jak umiesz,
ze jesteś z nami.
Franciszek Kobryńczuk

Propozycje pytań do wiersza:

Jak się czuł wróbelek? Czy był szczęśliwy?
– Dlaczego wróbelek był smutny?
– Czy lubi się kogoś za to, jak wygląda, czy za to, jaki jest?

- W jaki sposób Ty możesz pocieszyć smutnego kolegę?

2. „Bocian” – wykonanie bociana z rolki po papierze toaletowym.

Rolkę po papierze toaletowym oklejamy białą kartką, a następnie wycinamy pozostałe elementy ptaka głowę, skrzydła, dziób, oczy, nogi i doklejamy je w odpowiednim miejscu rolki.

3. „Ptasie harce” – ćwiczenia gimnastyczne ze skakanką.
1. Zataczanie obszernych kół skakanką złożoną na dwie lub cztery części – przed sobą, nad głową, z prawej i lewej strony, w miejscu, w chodzie i w biegu.
2. W siadzie prostym skakanka przełożona za stopy, trzymana za końce oburącz – podnoszenie nóg za pomocą skakanki do siadu równoważnego.
3. W leżeniu tyłem w poprzek skakanki – okręcanie się skakanką i odkręcanie.
4. Skoki przez skakankę. Skakanka rozciągnięta na podłożu:
– podskoki obunóż i jednonóż wzdłuż skakanki,
– przeskoki obunóż i jednonóż przez skakankę przodem i tyłem w miejscu oraz z przesuwaniem od jednego do drugiego końca.
Ćwiczenia K. Wlaźnik.

Życzymy wesołej zabawy!

 

19.03.2020 r. "Bezpieczne gniazda" - przedstawiamy propozycje zabaw na dziś.

1. „Ptaszki” – wysłuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny, wprowadzenie do zabawy dydaktyczno-konstrukcyjnej.
Ptaszki
Mama ptaszka, tata ptak
wiją gniazdko tak i siak.
Znoszą piórka, włosie, mchy.
– Ja zdobyłem to, a ty?
– Ja to niosę, a ty co?
Trawka! Nitka! Puch! Ho! ho!
Zwijali się, pracowali,
skarb do skarbu przydawali
i, śpiewając niby z nut,
zbudowali domek – cud:
gniazdko ptasie takie oto.
Wtuliłabym się z ochotą
między tych pisklątek rój,
gdyby to był domek mój.
E. Szelburg-Zarembina

2. „Gniazda” – konstruowanie ptasich gniazd. Należy przygotować różnego rodzaju materiały dostępne w domu: siano, piórka, watę, patyczki, zasuszone liście, sznurek do łączenia materiałów. Zabawa polega na zbudowaniu gniazda dla ptaków wg własnego pomysłu.  

3. „Dziwny ptak” – zabawa rysunkowa. Zadaniem dziecka w jest stworzenie wspólnego rysunku ptaka z pomocą rodzica lub rodzeństwa. Na kartce najlepiej formatu A3 dorysowujemy poszczególne elementy ptaka, najpierw rozpoczyna dziecko i rysuje np. głowę, następnie rodzic rysuje tułów i tak na zmianę aż powstanie cały rysunek.

Pozdrawiamy i życzymy wspaniałej zabawy!

 

18.03.2020 r. "Szpaki dziwaki"

1. „Dmuchamy na piórka” – zabawa oddechowa. Do zabawy potrzebujemy nitkę oraz piórko albo kawałek bibuły czy kartki z której wytniemy piórko. Zadanie polega na dmuchaniu na piórko (z zachowaniem prawidłowego toru oddechu) w taki sposób, aby jak najdłużej było ono odchylone od pionu. 

2.„Sprawne szpaki dziwaki” – ćwiczenia gimnastyczne z piłką, wzmacniające mięśnie grzbietu, klatki piersiowej i brzucha.
  W staniu:
Rozkrok – skłon tułowia w przód i toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki oraz wokół stopy lewej i prawej,  kreśląc ósemkę.
W parze z mamą lub tatą – stanie w rozkroku tyłem do siebie i podawanie piłki do współćwiczącego dołem miedzy nogami lub góra nad głowa (należy zmieniać kierunek podawania).                                                            W siadzie:
Podrzucanie piłki stopami i łapanie jej oburącz.
Toczenie piłki prawa stopa do lewej (kolana rozchylone).
W siadzie rozkrocznym – skrętoskłon do prawej stopy i dotknięcie jej piłką trzymaną oburącz.
   W leżeniu przodem:
Toczenie piłki od prawej do lewej reki z równoczesnym skłonem tułowia w tył.
W parze z rodzicem – toczenie piłki oburącz do mamy lub taty (odległość 2 – 3 m).
   W leżeniu tyłem:
Wyrzucenie piłki do przodu i złapanie w siadzie.
Przyciąganie piłki włożonej między kolana do klatki piersiowej.
Zestaw ćwiczeń wg K. Wlaźnik 

3. „Robimy ptaka-dziwaka” – praca plastyczno-konstrukcyjna z wykorzystaniem nadmuchanego balonu. Potrzebujemy różnego rodzaju materiały, np. kolorowy papier, bibułę, karton, piórka, skrawki materiału, nitki, taśmę samoprzylepna, farby, plastelinę, niepotrzebne ubranka dla lalek, kolorowe guziki, co znajdziemy w domu. Zadaniem dziecka jest wykonanie ptaka dziwaka korzystając ze wszystkich dostępnych materiałów,  łącząc je w dowolny sposób i przyklejając do balonu.

4. "Piasek w domu" - przepis na piasek kinetyczny i wspaniałą zabawę w domu:

  • 8 szklanek mąki 
  • 2 szklanki oleju
  • kreda do zabarwienia (starta na tarce)
  • trochę odżywki do włosów (aby uzyskać ładny zapach)

Dziecko z pomocą rodzica dodaje wszystkie składniki do pojemnika, łączy je ze sobą mieszając wszystko razem rączkami. 

Życzymy wspaniałej zabawy:)

 

17.03.2020 r. "Jaki to ptak?"

1. „Ptak czy ssak?” – zestaw zagadek dotyczących ptaków i ssaków.

Gdy ten zwierz we wściekłość wpada,
groza budzi spora.
Drażnią go torreadorzy i czerwony kolor. (byk)

Ten prawdziwy na śniadanie
wychodzi na łąkę.
Ten cukrowy raz do roku
ozdabia święconkę. (baranek)

W bajce pod babci pierzynę dał nurka,
by Czerwonego przestraszyć Kapturka. (wilk)

Trzeba najpierw ją wydoić drodzy moi,
by apetyt na mleko zaspokoić. (krowa)

Jaki to ptak, zgodnie
z obyczajem starym,
zdobi polskie monety
i polskie sztandary? (orzeł)

Na długiej białej szyi
głowę zadziera w górę,
dumna, że przed wiekami
książki pisano jej piórem. (gęś)

Przy jego wadze i wielkości
marnie wygląda gęś i kura.
Gdy go czerwony kolor złości,
gulgocze oraz stroszy pióra. (indyk)

2. „Naśladujemy głosy ptaków” – ćwiczenia artykulacyjne. Naśladowanie wraz z rodzicem głosów różnych ptaków: wróbla: ćwir, ćwir, dzięcioła: stuk, stuk, bociana: kle, kle,
wrony: kra, kra, sowy: hu, hu, kury: ko, ko, gęsi: gę, gę, kaczki: kwa, kwa, indyka: gul, gul, a także odgłos odlatującego ptaka frr, frr.

3. „Kolorowe ptaki” – praca plastyczna, wyklejanie plasteliną konturu ptaka narysowanego przez rodzica.  Plastelinę  w wybranym kolorze należy dobrze ugnieść, by stała się miękka. Taką plastelinę łatwiej rozprowadza się na kartce. Najpierw należy kłaść ciemne odcienie, a dopiero potem jasne. Jeśli postępuje się na odwrót, jasna plastelina przykryta ciemną będzie niewidoczna. Po wyklejeniu konturu plasteliną dziecko wycina ptaka i nakleja na kolorową kartkę. 

4. „Co robi piłka?” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Rodzic prosi aby dziecko naśladowało ruch piłki. Potem wykonuje następujące ćwiczenia:
– odbija piłkę o podłogę (dziecko skacze w miejscu),
– przerzuca piłkę z ręki do ręki (dziecko kołysze się w prawo i w lewo),
– toczy piłkę po podłodze (dziecko kładzie się i turla po dywanie),
– obraca piłkę (dziecko wiruje w miejscu).

16.03.2020 r. "Ptasie radio"

1. "Jestem ptakiem" - improwizacja ruchowa, naśladowanie przez dziecko lotu ptaka.  

2. "Ptasie radio" - wysłuchanie wiersza J. Tuwima czytanego przez rodzica.

Ptasie radio
Autorem wiersza jest JULIAN TUWIM

Halo, halo! Tu­taj pta­sie ra­dio w brzo­zo­wym gaju,
Na­da­je­my au­dy­cję z pta­sie­go kra­ju.
Pro­szę, niech każ­dy na­sta­wi apa­rat,
Bo sfru­nę­ły się ptasz­ki dla od­by­cia na­rad:
Po pierw­sze - w spra­wie,
Co świ­tem pisz­czy w tra­wie?
Po dru­gie - gdzie się
Ukry­wa echo w le­sie?
Po trze­cie - kto się
Ma pierw­szy ką­pać w ro­sie?
Po czwar­te - jak
Po­znać, kto ptak,
A kto nie ptak?
A po pią­te przez dzie­sią­te
Będą ćwier­kać, świ­stać, kwi­lić,
Pit­pi­li­tać i pim­pi­lić
Ptasz­ki na­stę­pu­ją­ce:

Sło­wik, wró­bel, kos, ja­skół­ka,
Ko­gut, dzię­cioł, gil, ku­kuł­ka,
Szczy­gieł, sowa, kruk, czu­bat­ka,
Drozd, si­ko­ra i dzier­lat­ka,
Kacz­ka, gą­ska, je­mio­łusz­ka,
Du­dek, trzna­del, po­śmie­ciusz­ka,
Wil­ga, zię­ba, bo­cian, szpak
Oraz każ­dy inny ptak.

Pierw­szy - sło­wik
Za­czął tak:
"Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Ra­dio, ra­di­jo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, tri­jo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo
Plo plo plo plo plo halo!"

Na to wró­bel za­ter­li­kał:
"Cóż to zno­wu za mu­zy­ka?
Mu­szę zaj­rzeć do słow­ni­ka,
By zro­zu­mieć śpiew sło­wi­ka.
Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie te­atr
Ani cyrk!

Pa­trz­cie go! Na­stro­szył piór­ka!
I wy­dzie­ra się jak kur­ka!
Dość tych arii, dość tych li­ryk!
Ćwir ćwir czy­rik,
Czyr czyr ćwi­rik!"

I tak za­czął ćwi­rzyć, ćwi­kać,
Ćwier­kać, czyr­kać, czyk­czy­ri­kać,
Że aż ko­gut na pa­ty­ku
Za­piał gniew­nie: "Ku­ku­ry­ku!"

Jak usły­szy to ku­kuł­ka,
Wrza­śnie: "A to co za spół­ka?
Kuku-ryku? Kuku-ryku?
Nie po­zwa­lam, roz­bój­ni­ku!
Bierz, co chcesz, bo ja nie ską­pię,

Ale kuku nie ustą­pię.
Ryku - choć do ju­tra skrzecz!
Ale kuku - moja rzecz!"
Za­ku­ka­ła: kuku! kuku!
Na to dzię­cioł: stu­ku! puku!
Czaj­ka woła: czy­jaś ty, czy­jaś?
By­łaś gdzie? Pi­łaś co? Pi­łaś, to wy­łaź!
Prze­pió­recz­ka: chodź tu! Pójdź tu!
Masz co? daj mi! rzuć tu! rzuć tu!

I od razu wszyst­kie pta­ki
W szcze­biot, w świe­got, w zgiełk - o taki:
"Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wió­rek?
Piór­ko? Ziarn­ko? Ko­rek? Sznu­rek?
Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć!
Le­pię gniazd­ko, przy­lep to, przy­twierdź!
Wi­dzisz go! Nie dam ci! Moje! Czy­je?
Gniazd­ko ci wiję, wiję, wiję!
Nie dasz mi? Ta­kiś ty? Wstydź się, wstydź się!"
I wszyst­kie pta­ki za­czę­ły bić się.
Przy­fru­nę­ła pta­sia mi­li­cja
I tak się skoń­czy­ła ta le­śna au­dy­cja

 

Propozycje pytań do przeczytanego tekstu:

Jakie ptaki zostały wymienione w wierszu?

Po czym można poznać ptaka?

Gdzie echo ukrywa się w lesie?

Czy echo można zobaczyć?

Gdzie kąpią się ptaki?

3. "Ptak" - praca plastyczno - konstrukcyjna. Potrzebna będzie bibuła, papier kolorowy, gumki recepturki oraz nożyczki. Dziecko zgniata kawałki bibuły jedną ręką formując kulki. Do zrobienia ptaka potrzebne są cztery małe kule (głowa, szyja, nogi ptaka) i trzy duże (tułów i skrzydła). Kule łączy się za pomocą gumek recepturek, a następnie dokleja z wyciętego kolorowego papieru : dziób, ogon i oczy.

4. "Ptasi koncert" - dziecko razem z rodzicem naśladuje odgłosy ptaków np. kukułki, koguta, gołębia, słowika, bociana.