Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zabawy 16-20.03.2020

Piątek 20.03.2020r.

Zadanie na dzisiaj: zrób portret Pani Wiosny- wydzieranka z kolorowego papieru lub bibuły. 

Co by było gdyby? (Przewidywanie skutków paradoksalnych sytuacji)
Dziecko siada wygodnie i próbuje odpowiedzieć na pytanie w kilku zdaniach: Co by było gdyby ludzie nie potrafili się śmiać?  Podsumowanie: Jaki byłby świat bez uśmiechu? Czy dobrze byłoby nam żyć w takim świecie?
Praca indywidualna: dziecko wyszukuje jak najwięcej wyrazów kojarzących się ze słowem ŚMIECH.

Inna pomysły do wykorzystania: Co by było gdyby...
- Rośliny rosły w nieskończoność.
- Wszystkie martwe przedmioty ożyły.
- Każdy człowiek rodził się obdarzony wiedzą absolwenta uniwersytetu.
- Zabrakło ropy naftowej.
- Nie wynaleziono koła.
- Wszystkie drzewa znikły.

Kolaż gazetowy
Materiały:
- kolorowa makulatura,
- kartki,
- nożyczki,
- klej,
- kredki.
Dzieci oglądają kolorowe czasopisma i wybierają ciekawe ilustracje, które mogą stanowić fragmenty kolażu. Kolaż można tworzyć dowolnie lub na określony temat. Można również wybrać jedną ilustrację stanowiącą podstawę tematyczną kolażu. Następnie ze sterty wycinków losowo wybrać kilka innych ilustracji, z których dziecko ma wykonać kompozycję, używając wszystkich wylosowanych wycinków. Brakujące elementy można dorysować kredkami.

 Nakładane obrazy
Materiały:
- kolorowa makulatura,
- klej,
- nożyczki,
- kartki.

Każde dziecko zaczyna pracę od wycięcia kształtu głowy - ludzkiej lub zwierzęcej z czasopisma. Następnie, nadal korzystając z czasopism, wybiera inne elementy nadające się do naklejenia na wybraną formę w miejsce oczu, uszu, włosów.

Fotomontaż
Materiały:
- makulatura,
- klej,
- nożyczki,
- pastele.

Wycinamy z makulatury ciekawe fotografie zwierząt, roślin, ludzi, a następnie rozkładamy je na stoliku i przeglądamy, zastanawiając się, które elementy z poszczególnych zdjęć wykorzystamy do stworzenia naszego fotomontażu (np. głowa zwierzęcia, tułów człowieka, nogi stołu). Obmyślamy scenkę bajkową dla nowo powstałego bohatera i dorysowujemy brakujące elementy kredkami.

 W co zmienić kształt?
Materiały:
- kartki z narysowanymi kółkami(lub innymi jednakowymi figurami),
- kredki lub flamastry.

Każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowanymi kółkami o średnicy około 5 cm. Prosimy o zaprojektowanie pracy z wykorzystaniem narysowanych elementów. Każde kółko może być zamienione w coś innego. Dalszym etapem myślenia twórczego będzie projektowanie obrazu z wykorzystaniem kółek realizującego jeden temat, np. „Samochód”.

 

Czwartek 19.03.2020r.

 W co zaczarujesz swoją dłoń?
Materiały:
- kartki z bloku lub kolorowe kartki ksero,
- nożyczki,
- farby plakatowe.

Prosimy dzieci, aby odrysowały swoje dłonie na kartce i wycięły je (dzieci młodsze mogą otrzymać wycięte dłonie). Następnie przykładamy jedną z wyciętych dłoni na kartce ksero i obracamy ją w różne strony ,,Do czego jest podobna dłoń?”, "Co wam przypomina ?” , "W co można ją zamienić?" (pytania otwarte – mające wiele poprawnych odpowiedzi). Teraz możemy już zaprosić dzieci do wykonania pracy plastycznej, proponując im, aby wymyśliły, w co zamienią swoją dłoń. Dzieci przyklejają dłoń na kartce w takim miejscu, aby mogły wyeksponować właściwy temat pracy, zamieniając dłonie w zwierzęta, teatrzyk itp.

Gazetowe stwory
Materiały:
- gazety,
- taśma lakiernicza lub klejąca dwustronna

Wersja I
Technika nie wymaga większych przygotowań ani nakładów materiałów. Wystarczy poprosić, aby dzieci przyniosły z domu stare gazety i zakupić taśmę do podklejania stworzonych kompozycji. Rozbudzamy ciekawość dziecka poprzez postawienie tematu – problemu, np. „Papierowy świat” lub „Jak zbudować przestrzennie papierowe miasto?” oraz kilku pytań otwartych: „Co można wyczarować z gazety?”, „W co można ją zmienić?”. I już możemy przystępować do pracy. Dzieci mogą pracować indywidualnie lub w małych grupkach, formując wspólną budowlę np. „Smoczą Jamę pod Wawelem”.

Wersja II
Najwięcej pracy wymaga etap wstępny, czyli przygotowanie papierowych patyków gazetowych. Możemy wykonać je sami lub zaprosić dzieci do wspólnych zabaw, podczas których wykonamy patyki. Ich wykonanie zaczniemy od położenia na stoliku lub podłodze gazety dużego formatu. Zaczynamy zwijać bardzo ciasno jeden z rogów gazety w rulon. Po zwinięciu oklejamy powstały patyk tak, aby nam się nie rozsunął. Następnie zachęcamy dzieci do tworzenia pomysłów: „Co można zbudować z patyków gazetowych?”. Początkowo dzieci mogą projektować budowle, układając patyki płasko na dywanie. Potem mogą dobrać się w grupy i projektować budowle przestrzenne z patyków gazetowych połączonych za pomocą taśmy klejącej. Projekty mogą być realizacją konkretnego tematu, jednak często bywa tak, że temat w trakcie konstruowania zmienia się wielokrotnie. Po skończonej pracy twórcy prezentują swoje pomysły. Mogą być one przedstawione w formie zagadki dla innych dzieci. Na końcu autorzy nadają tytuł swojej budowli.
Uwaga: Patyki gazetowe muszą być bardzo mocno zwinięte - twarde. W przeciwnym razie budowle będą niestabilne.

 Wyczarowane z szarej kartki
Materiały:
- miękkie ołówki,
- kartki z bloku,
- gumki ołówkowe.

Całą powierzchnię kartki zamalowujemy dokładnie miękkim ołówkiem. Następnie prosimy dzieci, aby pomyślały, co chcą wyczarować z szarej kartki. Za pomocą gumki ołówkowej (wycieranie powierzchni kartki) odkrywają właściwy temat pracy. Jeżeli dziecko zmieni koncepcję wykonania tematu, ma możliwość ponownego pokrycia powierzchni kartki ołówkiem i wykonania pracy od początku.

Wyczarowane z plamy barwnej
Materiały:
- tusz czarny lub kolorowy,
- kartki z bloku,
- flamastry,
- plastikowe słomki do napojów/

Wersja I
Praca obejmuje dwa etapy: wykonanie barwnej plamy oraz dorysowanie do niej skojarzeń. Plamę można wykonać przez położenie na kartce kilku kropel tuszu i rozdmuchanie go przy pomocy słomki w różne strony. Kiedy prace wyschną, oglądamy je obracając w różne strony. Każde z dzieci dorysowuje flamastrem potrzebne elementy, pogrubia linie eksponując w ten sposób temat pracy.

Wersja II
Kartkę składamy na połowę. Jedną część nakrapiamy tuszem i przykrywamy drugą częścią kartki. Po rozłożeniu uzyskamy dwie identyczne plamy, do których dorysowujemy skojarzenia. Dzieci mogą stworzyć dwa różne rysunki lub połączyć obie plamy w jeden.

Wersja III
Tusz możemy rozlać na górnej powierzchni kartki i przechylając kartkę w dół, utworzyć różnego rodzaju zacieki, które wykorzystamy do tworzenia dowolnych obrazów.

 Podwójne kompozycje
Materiały:
- wielokolorowe flamastry o różnej grubości,
- kartki.

Proponujemy dzieciom, aby rysowały dwoma flamastrami naraz, trzymając je jednocześnie w jednej ręce. Na kratce pojawiają się podwójne rysunki i zachodzące na siebie linie. Dzieci mogą też rysować jednocześnie dwoma rękami (w każdej jeden flamaster), symetrycznie lub w dowolnym kierunku. Prosimy dzieci o pokolorowanie każdej wyodrębnionej powierzchni flamastrem lub wykonanie grafiki - zamalowanie powierzchni w kółka, kreski, kropki, paski.

Wersja II
Dzieci mogą tworzyć na powstałych powierzchniach pracę dotyczącą jednego tematu, np. drogi, las, morze itp.

 

Środa 18.04.2020r.

Widzę coś, czego ty nie widzisz
 Siadamy wygodnie obok siebie, następnie rodzic zwraca się do dziecka mówiąc: „Widzę coś, czego Ty nie widzisz i to jest zielone”. W związku z tym, że istnieje wiele odcieni tego koloru, możemy zawęzić obszar poszukiwań mówiąc: „Zielone, takie jak moja bluzka”. Dziecko rozgląda się i wymienia kilka zauważonych przedmiotów, które pasują do tego opisu. Rodzic odpowiada tak lub nie. Jeśli dziecko ma trudność z odgadnięciem o jaką rzecz nam chodzi, można podpowiedzieć mu mówiąc  np. „Ta rzecz jest zielona i  bardzo mała”. Zabawę tę można dowolnie  modyfikować, podając kształt lub rodzaj materiału z jakiego wykonany jest poszukiwany przedmiot.

Tajemnicza broda
Potrzebne będą
: dowolne liczmany (np. pocięte paski papieru/klocki/żetony), przygotowane słowa jedno-, dwu- i trzysylabowe (patrz przebieg ćwiczenia). 
Przebieg:

  • uczymy dziecko liczyć sylaby: instrukcja: połóż dłoń blisko pod brodą wierzchnią stroną do góry, wypowiedz powoli dowolne słowo. Słowo zawiera tyle sylab, ile razy przy jego powolnym wypowiadaniu, broda opadnie na rękę.
  • dziecko układa na stole tyle liczmanów, ile sylab jest w danym słowie, wypowiadanym przez rodzica,
  • wypowiadamy na zmianę słowa z różną liczbą sylab,
  • wyrazy jednosylabowe: dom, sen, pies, tran, but, smak, kran, lis, dom, mak,
  • wyrazy dwusylabowe: domy, sowa, ryby, lawa, woda, koty,
  • wyrazy trzysylabowe: zabawa, parasol, robota, kapusta, lawina, syrena,

    Zamiast liczmanów możemy używać gotowych cyfr.


Co by było gdyby? (Przewidywanie skutków paradoksalnych sytuacji)
Dziecko siada wygodnie i próbuje odpowiedzieć na pytanie w kilku zdaniach: Co by było gdyby ludzie nie potrafili się śmiać?  Podsumowanie: Jaki byłby świat bez uśmiechu? Czy dobrze byłoby nam żyć w takim świecie?
Praca indywidualna: dziecko wyszukuje jak najwięcej wyrazów kojarzących się ze słowem ŚMIECH.

Inna pomysły do wykorzystania: Co by było gdyby...
- Rośliny rosły w nieskończoność.
- Wszystkie martwe przedmioty ożyły.
- Każdy człowiek rodził się obdarzony wiedzą absolwenta uniwersytetu.
- Zabrakło ropy naftowej.
- Nie wynaleziono koła.
- Wszystkie drzewa znikły.

Kreatywne rysowanie
Materiały:
- kartki,
- miękkie ołówki,
- gruby flamaster,
- kredki pastelowe.

Prosimy dzieci, aby zamknęły oczy i przez chwilę rysowały ołówkiem dowolne, nieokreślone kształt – bazgroły. Kiedy dzieci otworzą oczy, ujrzą plątaninę kresek. Następnie prosimy je, aby obracając kartkę w różne strony, próbowały dostrzec w bazgrołach jakieś wyłaniające się kształty postaci, przedmiotu, zwierzęcia itp. Dobrze pokazać wszystkie rysunki pozostałym dzieciom i poprosić je o skojarzenia. Dalej pozostaje tylko pogrubić ołówkiem lub flamastrem wyobrażone kształty, dorysowując ewentualnie brakujące elementy i rysunek gotowy.
Uwaga: Początkowo dzieciom będzie trudno dostrzec jakieś ciekawe wyłaniające się elementy. Trzeba więc najpierw samemu pokazać na przykładach różnych prac, jakie skojarzenia można z nimi wiązać i jak ich szukać. Potem dzieci już same będą potrafiły podać mnóstwo skojarzeń do danego rysunku.

Inne wersje ćwiczenia:
- rysowanie lewą ręką,
- rysowanie kredką trzymaną przez dwie osoby,
- rysowanie flamastrem trzymanym w zębach.

Wtorek 17.03.2020r.

Wędrująca mrówka

Rysujemy duży kwadrat na tablicy lub kartce papieru. Dzielimy go na 9 małych kwadratów. Po trzy w każdym rzędzie. Powstaje szachownica składająca się z 9 pól. Prosimy dziecko, żeby wyobraziło sobie, że w środkowym kwadracie jest mrówka. Mrówka może iść do przodu, do tyłu w prawo lub w lewo, ale  nigdy po skosie. Dziecko stara się zapamiętać układ szachownicy, po czym zamyka oczy, albo odwraca się tyłem do rysunku. Będziemy mówić dziecku dokąd poszła mrówka, a ono ma w wyobraźni podążać po polach za nią.  Uprzedzamy dziecko, że możemy wyprowadzić mrówkę poza kwadrat. Powinno wówczas powiedzieć, że mrówka wyszła. Przykładowa wędrówka mrówki: Mrówka jest na środku. Mrówka idzie do przodu , mrówka idzie w prawo, mrówka idzie do tyłu, mrówka idzie w lewo, mrówka idzie do przodu. Na pytanie „Gdzie jest mrówka?”  odpowiedź brzmi - „Na środku”.

RYMOWANKI, WYMYŚLANKI – ZABAWY SŁOWEM

 Znajdź jak najwięcej
Zadaniem dziecka jest wyszukanie jak największej ilości wyrazów w określonym czasie, np. przez 3 min.:
- na podaną literę,
- zaczynających się lub kończących na daną sylabę,
- zawierających w środku swej nazwy podaną głoskę,
- trzygłoskowych, czterogłoskowych.

 Odgadywanie obrazków
Materiały:
- papier,
- ołówek lub flamaster.

Rysujemy na papierze proste przedmioty lub postacie. Dzieci się temu przyglądają i próbują tak szybko, jak to możliwe, odgadnąć, co tak naprawdę jest tematem rysunku. Można także przedstawić pojęcia przy pomocy kilku obrazków, np. parasol słoneczny- rysujemy słońce i parasol.

 Kojarzenie wyrazów
Materiały:
- kartki,
- długopisy, ołówki lub flamastry.

Dzieci wyszukują jak najwięcej wyrazów, które po połączeniu ze sobą utworzą nam nowy wyraz, np. prosty + kąt = prostokąt, grzyby + branie = grzybobranie. Można przy większej ilości dzieci zorganizować zawody, kto skojarzy wyraz najprędzej lub skojarzy jak największą ilość wyrazów.

Rymy
Podajemy dziecku jakiś wyraz i wspólnie tworzymy do niego kilka rymów(np. filiżanka - skakanka - szklanka - polanka itd.). Później dziecko znajduje rymy do wyrazów podawanych przez  osobę prowadzącą.

Wyszukiwanie skojarzeń do podanych wyrazów
Z listy wyrazów dziecko losuje dwa wyrazy i szuka do nich skojarzeń.

Przykładowe wyrazy do wykorzystania:
Makaron, długopis, róża, pomarańcza, kalkulator, szpilka, las, tęcza, pędzel, woda, droga, materiał, kartka, patyk, zeszyt, książka, klucz, nitka, buty, pisarz, torpeda, skarpetki, bank, fabryka, kowal, rower, ucho, dezodorant, zamek, czekolada, zasłona, klocki, dziecko, film, teatr, motyl, gruszka, pieszy, kolczyk, tygrys, kolej, żniwa, materac, wędka.

Dwie literki
Zapisujemy na tablicy lub kartce papieru dwie dowolne litery. Zadaniem dziecka jest ułożenie historyjki na dowolny temat, w której będą wykorzystane tylko wyrazy zaczynające się od podanych liter i to naprzemiennie(np. k, t- Koń Tomka Kowalskiego trochę kuleje.).

 

Poniedziałek  16.03.2020r.

Leniwa ósemka
Dziecko stoi lub siedzi. Wyciąga lewą rękę do przodu. Prosimy, aby wyobraziło sobie, że wielka ósemka przewróciła się, bo jest zmęczona i leży w powietrzu. Dziecko powoli kciukiem obrysowuje leżącą ósemkę. Ręka w łokciu jest wyprostowana. Wzrok powinien wodzić za kciukiem. Pracują tylko oczy - szyja i głowa są rozluźnione, ale nieruchome. Ćwiczenie należy wykonać wolno i świadomie, ruch ręki powinien być płynny. Ćwiczenie należy wykonać 3 – 7 razy jedną ręką, tyle samo drugą ręką i tyle samo przy złączonych dłoniach – dzięki temu nastąpi synchronizacja obu półkul mózgowych, co zwiększy koncentrację.

Podkreślanie liter
Daj dziecku jakiś tekst. Poproś aby w ciągu 3 minut podkreśliło w tekście wszystkie litery np. „o”. Możesz w tym samym czasie robić to samo na swoim tekście. Następnie sprawdźcie, ile liter opuściliście.
Ćwiczenie można powtarzać z każdą  poznaną literą (a, b, c, d, e, g, i, k, l, ł, m, n, p, r, s, t, u, w).

Kreatywne bazgroły
Potrzebujemy kartkę papieru i coś do pisania. Dziecko bierze w obie ręce długopis/kredkę/ołówek i rysuje na kartce równocześnie obiema rękami w lustrzanym odbiciu np. słońce, kwiatek, samochodzik, lokomotywę, choinkę, sprężynkę. Starsze dzieci mogą napisać swoje imię, nazwisko, dzisiejszą datę.

Układanie makaronów
Do tego ćwiczenia potrzebujemy makaron spaghetti albo pociętą na kawałki włóczkę. Prosimy dziecko, aby poukładało makarony/włóczkę na stole obok siebie w równej odległości. Ćwiczenie wymaga skupienia i koncentracji.