Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 06.-10.04.2020

Piątek 10.04.2020r.

Temat dnia: „Świąteczne wypieki”

  • „Zanieś pisankę” – zabawa równoważna. Rodzic zaznacza początek trasy slalomu oraz rozstawia przeszkody. Dziecko musi między przeszkodami przenieść drewnianą lub plastikową pisankę na łyżce w obie strony, tak by nie upadła. Jeśli pisanka spadnie, dziecko wraca i zaczyna slalom od nowa. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie zmieniając za każdym razem rękę.
  • „Świąteczne wypieki” – oglądanie czasopism i książek kucharskich przedstawiających wielkanocne potrawy. Rodzic rozdaje dziecku wielkanocne wydania gazet kulinarnych. Rodzic prosi o ich obejrzenie oraz o wybranie jednej potrawy lub ciasta, które powinny się znaleźć na wielkanocnym świątecznym stole. Po przejrzeniu gazet dziecko pokazuje wybraną przez siebie potrawę, a rodzic podaje jej nazwę. Po zakończeniu rodzic pokazuje swoje ulubione potrawy z książek kucharskich: faszerowane jaja, jaja na twardo, barszcz biały, pasztet, mazurki, baby, serniki, paschy. Uwaga! Dziecko może zrobić plakat informacyjny dotyczący świątecznego menu z ilustracji potraw, które wybrało z kulinarnych gazet.

  • „Wielkanocny mazurek” – wykonanie ciasta z pomocą osób dorosłych. Rodzic lub babcia dziecka zostaje ekspertem. Zadaniem eksperta jest pokazanie różnych rodzajów mazurków (można wykorzystać ilustracje w książkach kucharskich) a także umożliwienie degustacji ciasta. Ekspert opowiada o sposobie wykonania i słodkich dekoracjach, które może też pokazać na ilustracjach. Rodzic zachęca dziecko do wykonania mazurka z półproduktów. Głównymi składnikami mazurka są duże wafle, andruty i gotowa karmelowa masa, rodzynki, posypki, płatki migdałowe i gotowa polewa czekoladowa. Rodzic pomaga dziecku smarować i układać kolejne warstwy mazurka: wafel, masa, andruty, masa, wafel, masa, andruty, masa… i tak aż do wyczerpania produktów. Następnie polewa ciasto gotową polewą i prosi, by dziecko udekorowało je bakaliami. Po zakończeniu pracy podziwia swoje dzieło i zanosi je do lodówki.

  • „Nasze ciasto” – degustacja samodzielnie wykonanego ciasta. Dziecko przygotowują stolik do poczęstunku. Rozkłada serwetki, talerzyki i sztućce. Po przygotowaniu nakryć ogląda swoje ciasto. Rodzic kroi je na kawałki i kładzie na talerzykach. Wspólnie degustują wykonane mazurki. Uwaga! Rodzic może sfotografować mazurki i przesłać na pocztę grupy.

Czwartek 09.04.2020r.  

Temat dnia: „Wielkanocny baranek”

  • „Z której strony beczy baranek?” – zabawa artykulacyjna doskonaląca percepcję słuchową i orientację w przestrzeni. Dziecko siada na środku dywanu i zamyka oczy. Jego zadaniem będzie nasłuchiwanie i wskazanie, z którego kierunku usłyszy głos. Rodzic lub rodzeństwo naśladuje odgłosy wydawane przez baranka. Jeśli dziecko prawidłowo wskaże kierunek, następuje zamiana ról – „baranek” zajmuje miejsce w środku koła i będzie nasłuchiwał. Zabawę można urozmaicić, wprowadzając dzwonienie dzwonkiem zamiast odgłosów baranka lub np. klaśnięcie.
  • „Baran” – wysłuchanie wiersza J. Brzechwy, praca z tekstem. Dziecko słucha wiersza czytanego przez rodzica. „Baran”                
    Przyszedł baran do barana I powiada: „Proszę pana, Nogi bolą mnie od rana, Pan mnie weźmie na barana”.
    Baran tylko głową kręci: „Nosić pana nie mam chęci, Ale znam pewnego wilka, Który nosił razy kilka.”
    Trwoga padła na barany: „Dobrze pomyśl, mój kochany, Wiesz, co było swego czasu? Nie wywołuj wilka z lasu!” Baran, słysząc to, zbaraniał, Baran dłużej się nie wzbraniał,
    I – choć rzecz to niesłychana – Wziął barana na b
    arana. Jan Brzechwa                             

     Po odczytaniu utworu rodzic tłumaczy niezrozumiałe słowa, takie jak: „trwoga”, „wywołuj”, „zbaraniał”, „wzbraniał”, „rzecz niesłychana”. Następnie zadaje dziecku pytania, zwracając uwagę na elementy humory- styczne: – Po co przyszedł baran do barana? – Co poradził baran baranowi? – Co odpowiedziały pozostałe barany? – Czy baran w końcu wziął barana na barana? – Co to znaczy, że ktoś nosi kogoś na barana?- tu rozmowę można zakończyć noszeniem dziecka na barana.

  • „Baranek” – zabawy plastyczne na karcie pracy z Kolorowanki 3latka wyd. Nowa Era, kolorowanie kredkami obrazka – głowy i nóg baranka, zapełnianie całej powierzchni brzuszka baranka watą lub płatkami kosmetycznymi - przyklejanie. Dziecko wyszukuje wśród kredek wszystkie w kolorach zielonym, niebieskim, czerwonym, pomarańczowym i żółtym i dorysowuje samodzielnie trawkę i kwiaty.

„Kolorowanka 3-latka” s.25 wyd. Nowa Era

  • „Baranki” – zabawy w parach z rodzicem lub rodzeństwem.
    1. „Trykające się baranki” – siadamy w parach plecami do siebie na podłodze. Uginamy nogi w kolanach, a stopy opierają o podłogę. Na sygnał dźwiękowy – klaśnięcie – jedno swoimi plecami pcha plecy drugiego do momentu, gdy go nie przesunie. Na kolejne klaśnięcie następuje zmiana. To dziecko, które stawiało opór, teraz pcha.
    2. „Baranki w tunelu” – jedno dziecko z pary przyjmuje pozycję na czworaka, tworząc tunel. Drugie przechodzi pod nim. Po pokonaniu tunelu dzieci zamieniają się miejscami.

 

Teraz czas na odpoczynek - zachęcamy do położenia się wygodnie z dzieckiem na łóżku i wysłuchanie utworu Mariusza Szwondery pt. "Zajączek" - czyta Marian Opania. https://www.youtube.com/watch?v=dr5DlRAjevA

Po poobiednim relaksie (może niektórym Misiom udało się pospać) warto pobudzić organizm do działania.

Zabawa ruchowa z podskokiem: "Zajączki".

Dziecko - zajączek skacze obunóż, na sygnał rodzica/opiekuna: "Idzie wilk" - dziecko-zajączek staje w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy. Możemy zamienić się rolami z dzieckiem.

Życzymy miłego dnia.

 

Środa 08.04.2020r.

Temat dnia: „Jajo w roli głównej”

  • „Turlam jajeczko” – zabawa ruchowa z piłkami. Rodzic układa z klocków uliczkę o szerokości małego kroku, a długości około pięciu kroków dziecka. Zadaniem dziecka jest przetoczenie „jajeczka” (piłki) po wąskim torze (uliczce) i włożenie go do kosza. Zabawę można urozmaicić rozkładając na torze dowolne przeszkody do ominięcia podczas turlania.

  • „Gotowane czy surowe?” – zapoznanie dzieci ze sposobami sprawdzania stanu, w jakim jest jajko. Rodzic przygotowuje dwa jajka – gotowane i surowe, talerzyk, miseczkę i pojemnik z wodą. Rodzic pokazuje dwa jajka i mówi: Mam dwa jaja. Jedno jest surowe, a drugie ugotowane na twardo. Niestety, nie wiem, które jest które. Czy znasz jakiś sposób, by sprawdzić bez rozbijania skorupki, które jajko jest ugotowane, a które surowe? Czeka chwilę, a jeśli dziecko nie wie, jak to sprawdzić, kontynuuje: Mam pewien pomysł. Prawdopodobnie surowe jaja kręcą się powoli, a ugotowane – szybko jak bączek. Spróbuj zakręcić jajkami… (dziecko po kolei kręci). Czy widzisz różnicę? Które kręci się szybko, a które powoli? Sprawdźmy… Rodzic rozbija jaja nad miseczką i sprawdza, które jajko jest surowe, a które ugotowane. Na koniec rodzic wyjmuje jeszcze dwa jaja i pokazuje, jak sprawdzić, czy jajko nie jest zepsute, nie rozbijając go. Świeże jajo będzie tonęło w naczyniu z wodą, zepsute będzie unosić się na powierzchni, gdyż środek (białko i żółtko) wysechł.

  • „Tajemnica jajeczka” – zabawa badawcza, poznanie budowy jaja, historyjka obrazkowa. Rodzic przygotowuje surowe jajo kurze. Pokazuje je dziecku, a następnie rozbija je do miseczki. Dziecko ogląda surowe jaja, poznaje ich budowę, nazywa i wskazuje: żółtko, białko, błonę, skorupkę. Następnie mogą z nimi poeksperymentować, np. ubić trzepaczką pianę z białek lub zrobić kogel-mogel. Po zabawie badawczej rodzic prezentuje krótką historyjkę obrazkową składającą się z czterech ilustracji przedstawiających proces wykluwania się kurczaczka z jaja(można wykorzystać ilustracje z domowych układanek lub poszukać w sieci). Na pierwszej kura siedzi na jajku, czyli wysiaduje je, ogrzewa swoimi piórkami. Po pewnym czasie jajo zaczyna pękać – to widać na drugiej ilustracji. Na kolejnej z jaja wygląda głowa kurczaczka… A na ostatniej stoi żółty kurczaczek, który się wykluł z jaja. Uwaga, przyjrzyj się ilustracjom, bo za chwilę je pomieszam i będziesz je sam układać… Rodzic miesza ilustracje. Dziecko układa obrazki według właściwej kolejności i opowiada historyjkę.

  • „Jajeczka na start” – zabawa ruchowa. Rodzic delikatnie, cicho gra rytm na tamburynie lub dowolnym instrumencie dostępnym w domu. Dziecko turla się po podłodze. Na akcent (jedno mocne uderzenie instrumentem w dłoń) jajko pęka – dziecko kładzie się na plecach, swobodnie rozrzucając ręce na boki i rozciąga się. Jest to jednocześnie chwila relaksu. Dziecko, leżąc, powinno wytrzymać tak długo, jak długo trwa cisza (przerwa w grze na tamburynie). Następnie można zrobić zawody w turlaniu jajek. Dzieci (z rodzeństwem lub z rodzicem) otrzymują po jednej drewnianej pisance. Wszyscy stają na linii startu narysowanej kredą lub dowolnie wyznaczonej. Na sygnał gwizdka każde dziecko popycha swoją pisankę tak, aby potoczyła się jak najdalej. To dziecko, które najdalej pchnie swoje jajo, wygrywa. Zabawę można powtarzać kilka razy.

 

Wtorek 07.04.2020r.

Temat dnia: „Bajki pisankowe”

  • „Pisanki” – słuchanie wiersza K. Różeckiej, oglądanie zbioru pisanek. Dziecko słucha czytanego przez rodzica wiersza „Pisanki” Pisanki, pisanki, jajka malowane, nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek. Pisanki, pisanki, jajka kolorowe, na nich malowane bajki pisankowe. Na jednej kogucik, a na drugiej słońce, śmieją się na trzeciej laleczki tańczące. Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki. Na każdej pisance piękne opowiastki. Krystyna Różecka Po przeczytaniu utworu rodzic prowadzi rozmowę z dzieckiem, rozpoczynając od pytań: Jak wyglądają pisanki? Jakie wzorki mają pisanki? Rodzic pokazuje posiadane w domu pisanki i prosi dziecko o wybranie jednego jajka. Dziecko dokładnie je ogląda i próbuje opisać. Rodzic pomaga w charakterystyce, zadając pytania pomocnicze: Jakiego koloru jest Twoja pisanka? Jakie wzory ma Twoja pisanka? Jak myślisz, w jaki sposób została zrobiona?

  • „Bajki pisankowe” – poznanie różnych technik zdobienia jaj, wspólne barwienie. Rodzic przygotowuje jajka na twardo w skorupce oraz wywary z łupin cebuli lub buraka. Rodzic ponownie pokazuje dziecku pisanki zdobione za pomocą różnych technik: barwienia, malowania, skrobania, naklejania. Jednocześnie demonstruje sposoby ich tworzenia (można wykorzystać filmy o naturalnych metodach barwienia pod podanym linkiem: https://www.youtube.com/watch?v=zuKuqQJ0yrs . Po krótkim pokazie rodzic zachęca do wspólnego barwienia jaj za pomocą naturalnych składników, czyli takich, które możemy znaleźć w przyrodzie: łupiną cebuli, buraków, sianem. Wcześniej przy dziecku przygotowuje wywary i odstawia je do wystygnięcia. Następnie dziecko wkłada do wywarów ugotowane wcześniej na twardo jaja. Po ich wyjęciu dużą łyżką wyciera je papierowym ręcznikiem i układa na serwetce.

 

  • „Dwie pisanki” –  kolorowanie i ozdabianie pisanki według własnego pomysłu. Do wykonania pisanki potrzebne będą jaja na twardo (można wykorzystać ufarbowane wcześniej jajka) lub jajka styropianowe, klej, farby, bibuła, ozdobne koronki, cekiny, naklejki itp. Dziecko dowolnym sposobem: malując farbami lub wyklejając dowolnym materiałem, ozdabia według własnego pomysłu jajka tak, aby powstała pisanka. Rodzic zachęca, by dziecko w trakcie pracy nazywało używane kolory.

  • „Gdzie jest pisanka?” – zabawa utrwalająca orientację w przestrzeni. Dziecko wybierają jedną pisankę z drewna lub plastiku i siada po turecku. Rodzic prowadzi zabawę: Weź swoją pisankę i połóż ją … ( z przodu, z tyłu, podnieś najwyżej, jak tylko potrafisz, przed sobą, za sobą, obok siebie). Zabawę można kontynuować na zasadzie „ciepło-zimno” – rodzic chowa pisankę, zadaniem dziecka jest odnaleźć ją kierując się wskazówkami rodzica.

 

Poniedziałek 06.04.2020r.

Temat dnia: „Wielkanocny stół”

  • „Wielkanocne zajączki” – zabawa ruchowa. Rodzic stoi obok dziecka i mówi wierszyk, a „ dziecko-zajączek” naśladuje ruchami słowa wierszyka: Pan zajączek myje łapki, bo są jeszcze nie umyte. Myje pyszczek, myje szyję, bo wybiera się z wizytą. Lecz najdłużej myje uszy, bo ma uszy bardzo długie: wodą, mydłem, mydłem, wodą, najpierw jedno, potem drugie. Po zakończonej zabawie-toalecie „zajączek” susami idzie do łazienki gdzie ćwiczy prawidłową technikę mycia rąk.

  • „Jajko” – wysłuchanie i omówienie treści piosenki muzyka: Elżbieta Jancewicz słowa: Agata Karpińska. Rodzic prezentuje piosenkę.1. Małe jajko, małe, caluteńkie białe. Wezmę farby nowe piękne, kolorowe. Podczas słuchania refrenu rodzic wykonuje masażyk na plecach dziecka:Ref. Tu kropka, (stuka lekko palcami w plecy dziecka siedzącego przed nim) tam kreska, („maluje” kreski) tu kropka różowa, (ponownie stuka lekko palcami w plecy) pisanka niebieska, („maluje” kółko) pisanka gotowa. („maluje” duże jajko). Następnie dziecko zamienia się miejscem z rodzicem lub rodzeństwem.

  • „Wielkanocny stół” – wysłuchanie wiersza E. Skarżyńskiej, rozmowa kierowana dotycząca jego treści. Rodzic czyta wiersz i wizualizuje jego treść za pomocą dostępnych ilustracji i akcesoriów świątecznych. Wielkanocny stół wiersz Ewy Skarżyńskiej: Nasz stół wielkanocny haftowany w kwiaty. W borówkowej zieleni listeczków skrzydlatych lukrowana baba rozpycha się na nim, a przy babie – mazurek w owoce przybrany. Palmy – pachną jak łąka w samym środku lata. Siada mama przy stole, a przy mamie – tata. I my. Wiosna na nas zza firanek zerka, a pstrokate pisanki chcą tańczyć oberka. Wpuścimy wiosnę, niech słońcem zabłyśnie nad stołem w wielkanocne świętowanie jak wiosna wesołe. Po przeczytaniu wiersza rodzic wyjaśnia dziecku niezrozumiałe dla niego słowa i wyrażenia, takie jak np. „oberek”, „haftowany w kwiaty”, „w borówkowej zieleni”, „mazurek” jako ciasto, a następnie zadaje pytania:
    – Co leżało na wielkanocnym stole?
    – Kto usiadł przy wielkanocnym stole?
    – Co chciały robić pisanki na stole? – Kogo można wpuścić do domu?
    – Jakie jest wielkanocne świętowanie?
    Następnie rodzic rozmawia z dzieckiem na temat wielkanocnych tradycji. Pokazuje ilustracje przedstawiające charakterystyczne motywy świąt: kurczaczki, baranka, pisanki, zajączki.

  • „Wielkanocna pisanka”- praca plastyczna. Kolorowanie kredkami według wzoru wielkanocnej pisanki na karcie pracy. Trzymanie się wyznaczonych obszarów, ćwiczenie precyzji ruchów ręki, rozwijanie wrażliwości kolorystycznej.

„Kolorowanka 3-latka” s. 23 wyd. Nowa Era

  • „Zanieś pisankę” – zabawa równoważna. Potrzebne będą: łyżka, drewniane lub plastikowe jajeczka, pisanki. Rodzic przykleja taśmą na podłodze kartki – kamienie w odległości nieprzekraczającej kroku dziecka. Na jednym końcu stoi dziecko, a na drugim stoi stolik przykryty serwetą. Dziecko musi przejść po „kamieniach” do stolika i położyć na nim pisankę, którą będzie niosło na łyżce w koszyczku. Komu pisanka wypadnie po drodze, ten musi wrócić na linię startu i powtórzyć ćwiczenie.