Zdalne nauczanie 06.-10.04.2020
PIĄTEK 10.04.2020r.
- „Gra w zielone” – rozróżnianie i nazywanie kolorów w różnych odcieniach.
Do zabawy potrzebna piłka.
Prowadzący: Grasz w zielone?
Dziecko: Gram!
Prowadzący: Masz zielone?
Dziecko: Mam!
Na słowa: Masz zielone? Prowadzący rzuca piłkę do dziecka. Dziecko odpowiada: Mam! Podaje nazwę przedmiotu, zjawiska, rośliny,, które są zielone lub mają w sobie kolor zielony.
- „Wiosenna pobudka” – ćwiczenia poranna
- „Wiosenny eksperyment” – eksperymenty ogrodnicze.
Podsumowanie tygodnia: rozwiązanie krzyżówki, której hasłem jest wyraz WIOSNA
1) Szarzeje i niknie w jesieni, a wiosną na łące znów się zazieleni. (trawa)
2) Pióra biało-czarne, buciki czerwone. Uciekają przed nim żaby, gdy idzie w ich stronę. (bocian)
3) Skrzydełka mam jak płatki, choć sam nie jestem kwiatem. I nad kwiatami w słońcu wesoło fruwam latem. (motyl)
4) Złośliwa panienka, w pasie bardzo cienka. Leci, brzęczy z daleka. Każdy od niej ucieka. (osa)
5) Błyszczą jej kropki w promieniach słonka, gdy się ten owad po łąkach błąka, a nazywa się on...(biedronka)
6) Chociaż to miesiąc długi, to najkrócej się nazywa. I co roku tym się chlubi, że zielenią świat okrywa. (maj)
Dziecko zakłada swoją domową hodowlę, jedną lub kilka (w zależności od tego co będzie dostępne w domu).
Potrzebne materiały: nasiona rzeżuchy, fasoli lub nasiona kwiatków np.: groszku pachnącego, cebulki kwiatowe, ziemia doniczkowa, doniczka, talerzyk plastikowy, dzbanek z wodą.
Prowadzi dziennik obserwacji (może wykonywać rysunki).
- „Parasole na wiosenny deszczyk” – ćwiczenie relaksacyjne – masażyki
Zabawa w parze: dziecko i rodzic (siostra, brat). Jedna osoba z pary leży na brzuchu, druga lekko stuka palcami w plecy leżącego. Następnie rysuje elementy, o których mowa w tekście. Po zakończeniu wiersza zmiana ról.
Tekst na stronie:
http://www.wesolyprzedszkolak.pl/index.php/wiersze/400-sze-parasoli-z-cyklu-wierszyki-masayki
Sześć parasoli Anna Łada- Grodzicka |
- „Moje spotkanie z wiosną” – malowanie farbami
Pomoce: kartki z bloku rysunkowego, farby plakatowe, pędzle, pojemniki z wodą.
- „Wielkanocne baranki” – inspiracji można szukać na stronach:
https://www.youtube.com/watch?v=wAVTm1nNFx8
https://www.youtube.com/watch?v=P-6HhB5Qw8g
- ĆWICZENIE utrwalające poznane litery:
Wyszukiwanie w tekście samogłosek: „a”, „o”, „e”, „i”, „u”, „y”. Może być tekst z gazety, dziecko może wycinać poszczególne litery.
CZWARTEK 09.04.2020r.
- „Wiosenna pobudka” – ćwiczenia poranne.
- „Wiosenne rebusy” – utrwalenie litery „h”, ćwiczenie w czytaniu sylabami.
Potrzebne materiały: kartoniki z sylabami dla dziecka– „mak”, „mu”, „lec”, „sło”, „bit”, „la”, „łas”, „bur”, „ger”, „fa”, „mo”, „nia”, „ca”, „li”, „kop”, „ter”, „ba”, „ta”, „gie”, „na”, „sto”, „ria”, „do”, „wla”, „tel”, „ba”, „mor”, „ra”, „gan” oraz kartoniki z sylabami dla prowadzącego zabawę – „ha”, „ham”, „har”, „he”, „her”, „hi”, „ho”, „hu”.
Prowadzący zabawę układa na środku stołu wybraną sylabę, dziecko dokłada swoją sylabę
i odczytuje utworzony wyraz.
Wyrazy do ułożenia: „HAMAK”, „HAMULEC”, „HAMBURGER”, „HASŁO”, „HABIT”, „HALA”, „HAŁAS”, „HARFA”, „HARMONIA”, „HECA”, „HELIKOPTER”, „HERBATA”, „HIGIENA”, „HISTORIA”, „HODOWLA”, „HOTEL”, „HUBA”, „HUMOR”, „HURAGAN”.
„W poszukiwaniu słońca” – zabawa dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
Dziecko przez słoneczne okulary przygląda się wiosennej przyrodzie, dzieli się wrażeniami, jak zmienia się przyroda pod wpływem kolorowej szybki w okularach, jak jest wtedy, gdy opromienia ją słońce,
a jak wygląda w cieniu itp.
Następnie dziecko wybiera wszystkie żółte klocki.
1.Zadanie: tworzy różne możliwości sumowania liczb, aby uzyskać ten sam wynik np.: 7+2=9; 3+6=9,
i zapisuje działania na kartce.
2.Zadanie: tworzy odejmowanie, jako różnicę wyznaczamy liczbę odpowiadającą połowie klocków,
i również zapisujemy działania.
- „Wiosenna matematyka” – zadania na kartach pracy.
Rozwiązywanie zadań matematycznych – dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
Po rozwiązaniu dziecko łączy działanie z ilustracją do niego pasującą. Następnie wymyśla zadania do ilustracji i działania, np.: Zosia dostała 5 tulipanów, a potem jeszcze 5 żonkili. Ile ma razem wszystkich kwiatów?
ŚRODA 08.04.2020r.
- „Biedronka” - zabawa plastyczna origami.
Wycinamy: koła z papieru czerwone 2 o średnicy 10 cm; jedno czarne o średnicy 3 cm, kilka czarnych o średnicy 1 cm; jeden prostokąt 3x10 cm.
- duże koła składamy na pół i naklejamy małe kółka;
- średnie koło naklejamy na jednym końcu prostokąta;
- następnie złożone duże koła naklejamy na prostokąt (tułów biedronki).
I biedronka gotowa!
- „Wiosenna pobudka” – ćwiczenia poranne (opis przesłany w poniedziałek).
- „O wiośnie w lesie i wiewiórki ważnym interesie” – analiza tekstu słuchanego, próby czytania.
Tekst można znaleźć na stronie:
http://praszka.pl/download/attachment/17792/zalacznik-nr-4-o-wiosnie-w-lesie.pdf
- Dziecko próbuje opowiedzieć o czym było opowiadanie, starając się zachować chronologię zdarzeń.
- Następnie układa imię krasnala „Hałabała” z rozsypanki literowej (litery można wyciąć z gazety).
- Dziecko: pomaga mamie wiewiórce nakarmić dzieci; ma 8 dzieci i 16 sztuk zapasów (szyszki, orzechy, żołędzie). Proszę ułożyć działania (narysuj w zeszycie).
- Dziecko próbuje czytać tekst o przygodzie krasnala Hałabały. I na koniec proszę wykonać ilustrację do tego opowiadania.
- „Wiosna w błękitnej sukience” – nauka piosenki. https://www.youtube.com/watch?v=bO5qbyBVHtA
Słowa piosenki: „Wiosna w błękitnej sukience”.
I. Wiosna w błękitnej sukience
bierze krokusy na ręce.
Wykąpie je w rosie świeżej
i w nowe płatki ubierze.
ref: Wiosna buja w obłokach,
wiosna płynie wysoko,
wiosna chodzi po drzewach,
wiosna piosenki śpiewa.
II. Potem z rozwianym warkoczem
niebem powoli gdzieś kroczy.
Wysyła promyki słońca
i wiersze pisze bez końca. ref: Wiosna buja w obłokach…
III. Nocą się skrada z kotami,
chodzi własnymi drogami.
A teraz śpi już na sośnie
i nie wie, że sosna rośnie. ref: Wiosna buja w obłokach…
- „Leśny taniec wiosenny” – zabawa ruchowa
Można wykorzystać utwór ze strony: https://www.youtube.com/watch?v=Y9EsfB9dFm0
- Przygotujcie do zeszytu kartę z literą R.
WTOREK 07.04.2020r.
- „Fiku-miku, w stawie pływa żab bez liku” – ćwiczenia słuchu fonematycznego.
Zabawa z wyliczanką: Fiku – miku, fiku – miku,
w stawie pływa żab bez liku.
Jak ta żaba się nazywa,
która kraulem pływa?
Źródło: M. Barańska, „Wchodzi, wchodzi Stach na dach”. Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2012r.
Zabawa polega na wymyślaniu imienia żabki. A następnie wyliczaniu głosek tego imienia.
- „Wiosenne zagadki z kwiecistej rabatki” – zapoznanie z literą „h”, nauka wiersza „Przyjście wiosny” J. Brzechwy.
Wymieniamy wszystkie zwierzęta, które występują w wierszu. Następnie wymieniamy wszystkie pojazdy z wiersza, głoskując każdą nazwę i dzieląc na sylaby. Wskazujemy, która nazwa pojazdu jest najdłuższa (hulajnoga). Podajemy pierwszą głoskę słowa „hulajnoga”.
Na karcie pracy odczytujemy wyrazy z „h” i wyjaśniamy co to jest harfa, wahadło.
Wymieniamy nazwy wiosennych kwiatów i wskazujemy kwiaty, których nazwy zawierają głoskę „h”. W kolejnym ćwiczeniu łączymy sylaby według kodu kwiatowego i odczytujemy. (Kto ma książkę może wykonać zadanie wg poleceń).
Zapoznanie z pisownią litery „h”
Dziecko układa wzór litery z nitki, wodzi palcem po wzorze litery.
- „Kolorowa wiosna” – zabawa orientacyjno – porządkowa.
Zabawa polega na odszukiwaniu koloru. Np.: Pani Wiosna mówi: Przyniosłam kolor czarny jak jaskółki. Dziecko szuka danego koloru
Poniedziałek 6.04.2020r.
- „Wiosenne kompozycje” – tworzenie kompozycji z figur według kodu graficznego np.: duże i małe koła, zielone i żółte kwadraty. Dziecko układa np.: kwiat. Po każdym ułożeniu dziecko określa ile i jakie figury wykorzystało w swojej kompozycji.
- „Wiosenna pobudka” – poranne ćwiczenia z wykorzystaniem apaszki.
- „Powitanie kwiatów” – zabawa z elementem klęku wyprostnego i siadu klęcznego.
Dziecko przyjmuje pozycję w siadzie klęcznym, trzyma w obu dłoniach zwiniętą apaszkę, tworząc pączek kwiatka. Wolniutko rozchyla dłonie tak, aby apaszka powoli się rozwijała jak kwiat. Następnie dziecko klęka, chwyta apaszkę palcami obu rąk pośrodku i macha nią - kwiaty witają się ze słoneczkiem.
- „Kwiecisty berek”- zabawa bieżna.
Dziecko trzyma w dłoni kwiat (apaszkę) i goni drugą osobę (rodzica, brata, siostrę). Kiedy dziecko złapie drugą osobę następuje zamiana ról.
Do zabawy możemy wykorzystać utwór ze strony:
„Taniec w zaczarowanym gaju” https://www.youtube.com/watch?v=JUOJuUyhoms
- „Przyjście wiosny” – osłuchanie z wierszem „Przyjście wiosny” Jana Brzechwy.
Wiersz: Przyjście wiosny
Jan Brzechwa
Naplotkowała sosna,
że już się zbliża wiosna.
Kret skrzywił się ponuro:
„Przyjedzie pewnie furą”.
Jeż się najeżył srodze:
„Raczej na hulajnodze”.
Wąż syknął: „Ja nie wierzę.
Przyjedzie na rowerze”.
Kos gwizdnął: „Wiem coś o tym.
Przyleci samolotem”.
„Skąd znowu - rzekła sroka -
Ja jej nie spuszczam z oka
I w zeszłym roku, w maju,
Widziałam ją w tramwaju”.
„Nieprawda! Wiosna zwykle
Przyjeżdża motocyklem!”
„A ja wam to dowiodę,
Że właśnie samochodem”.
„Nieprawda, bo w karecie!”
„W karecie? Cóż pan plecie?
Oświadczyć mogę krótko,
Przypłynie własną łódką”.
A wiosna przyszło pieszo -
Już kwiaty z nią się śpieszą,
Już trawy przed nią rosną
I szumią: „Witaj wiosno!”.
Po wysłuchaniu wiersza dziecko opowiada o czym był wiersz i jakie było zakończenie tej historii.
Na karcie pracy, dziecko odnajduje pojazdy wymienione w wierszu, liczy je, wskazuje i wymienia zwierzęta i ptaki, które rozmawiały o wiośnie.
- „Wiosenne muzykowanie” – ćwiczenia ortofoniczne, muzykowanie z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych.
Rozmowa na temat jakimi dźwiękami gra dla nas wiosna: kumkanie żab, klekot bocianów, świergot ptaków, szumiący wiaterek, kukanie kukułki.
Do ćwiczenia proszę wykorzystać odgłosy przyrody ze strony: Odgłosy.pl - „Taniec kwiatów i motyli” – zabawa ruchowa przy muzyce
Do zabawy można wykorzystać utwór ze strony
„Wiosna” A. Vivaldi https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o
- „Skrzydła motyla” – ćwiczenia grafomotoryczne.
Proszę przygotować: kontur skrzydeł motyla na połowie karty dużego bloku rysunkowego, mazaki, kredki ołówkowe, nożyczki, prostokątów z kolorowego papieru o wymiarach: 30x8 i 7x3 cm, klej.
Dziecko ozdabia skrzydła motyla wzorami wiosennymi: koniczynka, stokrotki lub inne wybrane przez siebie (wzór rysujemy mazakami, wnętrze kolorujemy kredkami). Następnie przystępujemy do wykonania motyla:
- skrzydła motyla – ozdobioną wzorkami kartę składamy na pół i wycinamy po narysowanym konturze;
- tułów motyla – składamy na pół większy prostokąt wzdłuż dłuższego boku, ścinamy rogi;
- czułki motyla – zwijamy w ruloniki dwa mniejsze prostokąty wzdłuż dłuższego boku;
- na zagięciu karty przyklejamy tułów, a w jego górnej części – czułki.