Zdalne nauczanie 08-10.06.2020
Środa 10.06.2020r.
- Owady w letnim ogrodzie – zabawa dydaktyczna rozwijająca kompetencje językowe, „Karty pracy”
- Rodzic pyta dziecko, jakie owady można spotkać w ogrodzie, a następnie pokazuje kilka zdjęć lub ilustracji owadów i prosi o ich nazwanie. Krótko opowiada o wybranych gatunkach, zwracając uwagę na ważną rolę, jaką pełnią w ogrodzie i sadzie. Dziecko zapamiętuje, że owady zapylają kwiaty, przenosząc pyłek z jednego kwiatu na drugi, i że bez nich nie byłoby owoców i niektórych warzyw.
Informacje dla rodzica:
Pszczoły – to bardzo pożyteczne owady, zapylają kwiaty, dzięki czemu powstają owoce. Mieszkają w ulach. Teren, na którym stoją ule, wraz z ulami i wszystkimi narzędziami potrzebnymi pszczelarzowi do pracy, nazywamy pasieką. Osy – to owady, które można u nas spotkać od kwietnia do października. Giną, gdy nadchodzą mrozy. Nie mieszkają tak jak pszczoły w ulach, ale budują swoje gniazda w ziemi (wykorzystując nory drobnych zwierzątek) albo w dziuplach lub na strychach. Żywią się nektarem z kwiatów i oczywiście, tak jak pszczoły, zapylają kwiaty. Jadają też mięso.
Motyle – to owady, które żywią się nektarem z kwiatów. Przelatując z jednego kwiatka na drugi, przenoszą pyłek i w ten sposób zapylają kwiaty. Są również prawdziwą ozdobą ogrodu, ze względu na piękne, kolorowe skrzydła. Niestety ich larwy podgryzają i niszczą liście roślin.
Trzmiele – to owady, które zakładają gniazda pod ziemią. Zamieszkują nory gryzoni i krecie korytarze. Czasem niepoprawnie nazywa się je bąkami. Są bardzo dobrymi zapylaczami. Ogrodnicy wykorzystują je do zapylania pomidorów i papryki pod osłonami. Pszczoły nie mogłyby tego zrobić, bo nie lubią być w zamkniętej przestrzeni.
Chrząszcze – tak jak trzmiele mieszkają pod ziemią, w budynkach lub pod korą drzew. Są bardzo pożyteczne. Po pierwsze dlatego, ze zjadają mniejsze owady, które niszczą rośliny, po drugie, dlatego, że zapylają kwiaty. Do najbardziej popularnych chrząszczy należy biedronka.
Po krótkiej prezentacji dziecko wykonuje zadania w „Kartach pracy
Książka s. 62–63,
Kiść winogron – projekt plastyczno-techniczny.
Dziecko ogląda zdjęcia z winnic, kiść winogron (prawdziwą lub na ilustracji), opisuje wygląd, kształt i kolor owoców. Rodzic omawia sposób wykonania pracy i rozdaje potrzebne pomoce. Dziecko wykonuje pracę plastyczną, robiąc stemple na brystolu za pomocą pokrojonej na kilkucentymetrowe kawałki marchewki. Używają fioletowej farby. Kiść ozdabia gotowymi zielonymi listkami (naturalnymi lub papierowymi) oraz gałązkami i pędami, które wykonują, mocno skręcając paski zielonej krepiny. Winogrona można wycieniować za pomocą pędzelka, używając nieco jaśniejszej farby (z połączenia fioletowej i białej).
- Rzut do celu – zabawa ruchowa.
Rodzic przygotowuje wiadro, obręcz, lub pętlę ze sznurka. Dziecko rzuca woreczkiem. Rodzic może stopniowo oddalać cel.
- Matematyka z ogródka – rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem liczmanów, karta pracy.
Dziecko ma do dyspozycji własny zestaw 10 liczmanów (patyczki, kredki itp.). Rodzic przedstawia zadania z treścią, a dziecko dokonuje obliczeń
Zadanie 1. W ogródku rosło 10 dyń. Ogrodnik zerwał 5. Ile dyń zostało?
Zadanie 2. Na talerzu leżało 7 truskawek. Ala zjadła 4. Ile truskawek zostało na talerzu?
Zadanie 3. Na straganie stało 9 pojemników z malinami. Właściciel sprzedał 6 pojemników. Ile pojemników zostało jeszcze do sprzedania?
Zadanie 4. Na grządce w ogrodzie rosło 8 cebul. Mama potrzebowała do obiadu 3 cebule. Ile cebul zostało na grządce?
Zadanie 5. Na krzaku rosło 10 truskawek. Krzyś zerwał 4 dojrzałe owoce. Ile truskawek zostało na krzaku?
Po wykonaniu obliczeń na liczmanach, dziecko wykonuje zadania w „Kartach pracy”: przelicza warzywa, zapisuje ich liczbę; określa, którego jest najwięcej, a którego najmniej; określa, ile trzeba dosadzić warzyw, których jest najmniej, aby było go tyle samo, ile jest tych, których jest najwięcej; układa zadanie do obrazka i próbują zapisać obliczenie w postaci działania.
Książka s. 64, liczmany
Jak robić zakupy – omówienie podstawowych zasad zachowywania się w sklepie.
Dziecko opowiada o robieniu zakupów na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji. Rodzic zwraca uwagę na konieczność używania zwrotów grzecznościowych, cichego stania w kolejce do kasy, przepuszczania w kolejce kobiet w ciąży, wybierania produktów zdrowych, w ekologicznych i nieuszkodzonych opakowaniach, kupowania tylko tego, co jest nam potrzebne, zwracania uwagi na datę przydatności produktu do spożycia, zabierania ze sobą i niewyrzucania paragonu, pakowania zakupów w ekologiczne torby wielokrotnego użytku.
- Nasz mały stragan – zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności dodawania, określanie wartości zakupów, karta pracy.
Rodzic rozkłada przed dziećmi stragan z warzywami: rzodkiewki, marchewki, ogórki, ziemniaki, cebule (po trzy sztuki). Zapisuje nazwy warzyw. Pod nazwami rysuje uproszczone rysunki tych warzyw, a pod rysunkami zapisuje ceny, np. rzodkiewka – 1 zł, marchewka – 2 zł, ogórek – 3 zł, ziemniaki – 1 zł, cebula – 2 zł, informując, że jest to cena za kilogram warzyw lub pęczek rzodkiewek. Dziecko siedzi naprzeciwko straganu, zaopatrzone w kartki i ołówki. Rodzic opowiada: Pani Jadzia przyszła do sklepu i kupiła: kilogram ziemniaków, kilogram cebuli i pęczek rzodkiewek. Ile pani Jadzia zapłaciła za swoje zakupy?. Rodzic wykłada na tacę wybrane warzywa, dziecko zapisuje ceny na kartkach i próbuje obliczyć wartość zakupów. Kolejne zadania:
Pani Krysia kupiła dwa kilogramy cebuli i kilogram ogórków. Ile pani Krysia zapłaciła za swoje zakupy? Kto wydał więcej: pani Jadzia, czy pani Krysia?
Pani Renata kupiła pęczek rzodkiewek, kilogram cebuli i dwa kilo marchewki. Ile Pani Renata zapłaciła za swoje zakupy?
Po kilku próbach rolę nauczyciela może przejąć chętne dziecko. Gdy dzieci utrwalą już sposób obliczania wartości zakupów, przystępują do wykonania zadań w „Kartach pracy”: określają i porównują
wartość zakupów, wybierają produkty, których łączna cena wynosi 10 zł i zapisują swoje obliczenia.
Książka s. 65
religia
TEMAT NR 54 IDZIE JEZUS RAZEM Z NAMI, W PROCESJI GO UWIELBIAMY
Jutro będziemy świętować bardzo ważny dzień dla Pana Jezusa- Uroczystość Najświętszego Ciała i Krwi Chrystusa. Zapraszam Was do tego, byście dowiedzieli się, dlaczego Jezus pragnie byśmy z Nim jutro wędrowali poprzez ulice naszych miast.
W tym roku najlepiej uczynić to poprzez ozdobienie naszych okien i pozostanie w domach z rodziną, by w ten sposób świętować.
Zapraszam do wspólnego zaśpiewania piosenki, która przypomni kim dla nas jest Pan Jezus.
https://www.youtube.com/watch?v=7yOJ19pyZMU
Link do aplikacji : https://view.genial.ly/5ebbbc3de87b0e0d2560812e/presentation-boze-cialo-kl1?fbclid=IwAR3SCXYEfrFw8odgH7MxFnLVBtlfjfbMGkg3jLH4wuSs8VR-UEBU2ARVci0
Następnie wykonajcie zadania z tematu nr 45.
Na koniec zapraszam Was do modlitwy piosenką, która podpowie jak spotkać się z Jezusem : https://www.youtube.com/watch?v=EMUasvJs-Ec
Wykonane zadanie chętnie obejrzę – kontakt mailowy p.rybinska@gmail.com lub przez Messenger.
Miłej zabawy!
Szczęść Boże!
Wtorek 9.06.2020r.
Owocowe wyliczanki – zabawa językowa zachęcająca do eksperymentowania słowem.
Rodzic ogłasza konkurs na krótką rymowankę lub wyliczankę zawierającą nazwy owoców. Dziecko wymyślaj rymowankę i prezentuje przed rodziną. Dla zachęty Rodzic może zaproponować rymowankę:
Czereśni – trzy deczka,
porzeczek – łyżeczka,
– kto powie to ładnie,
ten nie odpadnie.
Raz, dwa, trzy,
mówisz ty.
Anna Pawłowska-Niedbała
- W letnim ogródku – zabawa językowa, nauka wiersza na pamięć, wyróżnianie rymów.
Rodzic prezentuje dziecku wiersz Laury Łącz pt. „W letnim ogródku”. Dziecko wymienia nazwy owoców pojawiające się w wierszu oraz wyszukuje rymujące się słowa. Następnie starają się opanować wiersz na pamięć: powtarzają kilkukrotnie za rodzicem, potem dopełnia rozpoczęte przez rodzica wersy.
W letnim ogródku
W letnim ogródku
Wesoło,
Kwiaty rozkwitły
Wokoło.
Śmieje się jabłko
I gruszka,
Czupryną trzęsie
Pietruszka.
Cieszy się śliwka
Renkloda,
Że taka piękna
Pogoda.
Narzeka tylko
Cebula:
– Za ciepła moja
Koszula!
A dynia sapiąc
Z gorąca,
Wystawia buzię
Do słońca.
Laura Łącz
Źródło: Laura Łącz, „W letnim ogródku” [w:] „Na słoneczne i deszczowe dni”, WSiP, Warszawa 1998, s. 53
Rodzic rozdaje wycięte z tektury szablony owoców i warzyw, np. arbuz, cytryna, jabłko, banan, cebula – po jednym na stolik (szablony powinny mieścić się na kartce A4). Dziecko szablony ołówkiem. Gotowe rysunki smarują klejem i wypełniają wydartymi kawałkami kolorowego papieru. Przykładowe owoce i warzywa:„jabłko”, „cytryna”, „arbuz”, „banan”, „cebula” ułożonymi
- Owocowe rymy – zabawa językowa, karta pracy.
Rodzic układa na dywanie żółte i niebieskie karteczki. Na żółtych są nazwy owoców, na niebieskich – rymujące się z nimi wyrazy. Zadaniem dzieci jest odczytanie napisów i połączenie kartoników w pary. Przykładowe pary: arbuz – łobuz, malina – Alina, cytryna – kurtyna, winogrona – korona, jagody – zawody, truskawka – ławka, sałata – łaciata, brokuły – reguły, fasola – topola, burak – ponurak, kapusta – usta, papryka – muzyka, koperek – berek, cebula – Ula. Na koniec dziecko odczytuje pary rymujących się wyrazów. Po skończonej zabawie wykonują zadania w „Kartach pracy”: łączą w pary obrazki, których nazwy rymują się, kolorują tak samo owoce i ich nazwy.
Poznanie litery „ę”.
Poproszę gruszkę – zabawa językowa, zapoznanie z literą „ę”.
Rodzic prosi, aby dziecko uważnie słuchało wypowiadanych przez niego słów i wyróżniało głoski na końcu wyrazów. Mówi: pokroję gruszkę, poproszę śliwkę, zerwę malinę, umyję czereśnię, ugotuję zupę, namaluję cytrynę. Następnie rodzic prezentuje literę „ę”, omawia jej budowę i pokazuje sposób pisania. Prosi, aby dziecko podało przykłady słów z „ę”. Zapisuje na kartcei zaznacza na czerwono literę „ę”. Przykładowe słowa: „pętla”, „bęben”, „pręt”, „mięta”, „pisklę”, „ręka”, „plemię”, „kręgle”, „kręgosłup”, „pępek”, „pięta”, „piętro”, „pięść”, „pręga”, „sędzia”, „tęcza”, „węgiel”, „węzeł”, „wędka”, „wężyk”, „rzęsa”.
Widzę „ę”, słyszę „ę” – zabawa językowa, karta pracy.
Rodzic ponownie prezentuje literę „ę”. Dziecko rysuje literę palcem w powietrzu, na dywanie, na plecach mamy, następnie określa, ile razy słyszą głoskę „ę” w podanych przez rodzica słowach i zdaniach: pręgi, wstęga, wnęka, pręty na okręcie, Widzę pisklę sępa, Mam pętlę na ręce. Następnie dziecko wykonuje zadania na karcie pracy: łączą zdjęcia z właściwymi podpisami, otaczają pętlami literę „ę” w podpisie do obrazka, układają historyjkę o gęsi, kolorują rysunek i dorysowują do niego elementy, które pojawiły się w historyjce.
Ksiązka s. 89
język angielski
/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//9.06 6.docx [.docx, 0 Bytes]
/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//6 latki- karta pracy 09.06.doc [.doc, 111.00 kB]
Poniedziałek 8.06.2020r.
Moja ulubiona potrawa – rundka, rozwijanie umiejętności wypowiadania się o własnych upodobaniach.
Rodzic opowiada o swoich ulubionych smakach i potrawach, jakie produkty lubi wykorzystywać w kuchni, jak je przyrządza, jakie stosuje przyprawy, czy lubi gotować, piec czy smażyć. Wyjaśnia też różnice między tymi sposobami przygotowywania potraw. Następnie prosi, aby dziecko opowiedziało o tym, co lubi jeść, jak nazywają się jego ulubione potrawy i z jakich produktów się składają, jakie lubi smaki, czy pomagało kiedyś rodzicom w kuchni podczas gotowania. Dziecko opowiada o swoich doświadczeniach kulinarnych i wyrażają opinię, czy gotowanie jest trudne czy nie. Rodzic przypomina, że dzieci mogą przygotowywać posiłki tylko pod opieką osoby dorosłej.
Warzywa i owoce – zabawa językowa, dopasowywanie podpisów do obrazków.
Rodzic prosi o rozłożenie na dywanie obrazków warzyw i owoców oraz karteczek z ich nazwami. Zadaniem dziecka, jest dopasowanie obrazka do podpisu. Prawidłowo dobraną parę rodzic układa na stole. Na koniec dziecko jeszcze raz odczytuje wszystkie podpisy i dzieli nazwy warzyw na sylaby i głoski.
obrazki warzyw i owoców, karteczki z podpisami
Wycieczka po zdrowie – wycieczka na stragan lub targ.
Rodzic zabiera dziecko na wycieczkę na pobliski targ, stragan lub do sklepu spożywczego. Podczas wycieczki dziecko ogląda i nazywa warzywa i owoce, opisują ich wielkość, kolor i kształt oraz wybierają te, z których zrobią sałatkę owocową. Wspólnie ustalają, co jest potrzebne i dokonują zakupów. Rodzic przypomina o zasadach bezpieczeństwa podczas spaceru oraz o kulturalnym zachowaniu wobec sprzedawców i przechodniów.
Sałatka owocowa – zdobywanie doświadczeń kulinarnych.
Po powrocie ze spaceru rodzic z dzieckiem przygotowują sałatkę z sezonowych owoców. Rodzic zwraca uwagę na konieczność umycia rąk i owoców przed rozpoczęciem pracy. Dziecko samodzielnie obiera, kroi owoce, wrzuca do miski i miesza. Przed rozpoczęciem krojenia rodzic omawia zasady posługiwania się nożykiem. Dziecko samodzielnie nakrywa do stołu, nakłada sałatkę do miseczki i sprząta po spożyciu posiłku.
Piramida zdrowia – zabawa językowa, prezentacja zasad budowy piramidy żywieniowej.
Rodzic prosi dziecko o wyjaśnienie znaczenia terminu „piramida żywieniowa”. Dziecko odpowiada zgodnie z własną wiedzą, po czym rodzic prezentuje przykładową piramidę, tłumacząc jej konstrukcję. Wyjaśnia również, skąd się wzięła nazwa „piramida żywieniowa”, pokazując na ilustracjach piramidy w Egipcie, omawia ich kształt. Zwraca uwagę na ilość miejsca, jakie zajmują w piramidzie poszczególne produkty, podkreśla rolę warzyw i owoców w diecie, podkreśla także znaczenie aktywności ruchowej dla zdrowia.
dziecko wybiera produkt z piramidy i proponuje sposób jego wykorzystania, podaje nazwy potraw, metody przyrządzania.
Co zbieramy latem, a co jesienią? – pogadanka, wykonanie zadań w „Kartach pracy”.
Rodzic pokazuje ilustracje warzyw i owoców, mówiąc, które z nich zbierane są już latem, a które można zbierać dopiero jesienią. Latem zbieramy: czereśnie, jagody, maliny, truskawki. Pomidory, ogórki, rzodkiewki, brokuły, marchewki, pietruszki można zbierać i latem, i jesienią. Dłużej na zbiory muszą poczekać dynie, kartofle, buraki. Następnie dziecko wykonuje zadania w „Kartach pracy”: nazywa warzywa i owoce przedstawione na obrazku, koloruje tylko te zbierane latem, opisuje ilustrację przedstawiającą kobietę pracującą w ogrodzie, nazywa warzywa na ilustracji, zaznacza różnice między obrazkami. Następnie dziecko omawia zawartość talerzy przedstawionych na obrazku, zaznacza na piramidzie żywieniowej produkty, z których przygotowano posiłki, klasyfikuje produkty na zdrowe i niezdrowe. Na koniec dziecko rysuje na kartkach z bloku piramidę z produktów, które dziś jadły.
Co zjem jutro? – projektowanie całodniowego posiłku.
Dziecko dzieli kartkę z dużego bloku rysunkowego na pięć części. Numeruje je cyframi od 1 do 5, oznaczającymi kolejne posiłki w ciągu dnia. Pod cyframi przyklejają zdjęcia odpowiednich produktów wycięte z gazetek reklamowych. Projektując posiłki, starają się pamiętać o zasadach zdrowego odżywiania. Rodzic zwraca uwagę na konieczność spożywania pięciu posiłków w ciągu dnia.
Owocowe kręgle – zabawa tropiąca w ogrodzie.
Rodzic umieszcza w różnych miejscach ogrodu kręgle lub klocki, do których przyklejone są małe obrazki sezonowych owoców. Zadaniem dziecka jest odszukanie kręgli, które posłużą do gry.
religia
TEMAT NR 50 Świętych kocham i szanuję ich uczynki naśladuję.
Zapraszam do wspólnego śpiewu na miły początek :
https://www.youtube.com/watch?v=i7O0f-a0Vu0
W dniu dzisiejszym dowiecie się, dlaczego warto naśladować świętych. Jednym z takich osób był św. Franciszek. Bardzo kochał zwierzęta i opiekował się nimi. Sami zobaczcie : https://www.youtube.com/watch?v=Xk7362NcEVU
Dowiecie się tego zapoznając się z tematem z podręcznika nr 50 .
A Ty jak możesz naśladować świętych?
Na koniec zapraszam do wspólnej modlitwy „Ojcze Nasz”.