Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 14-17.04.2020

Piątek 17.04.2020r.

Temat dnia: „Skąd się bierze mleko”.

  • „Na pastwisku” – zabawa naśladowcza. Dzieci „zmieniają się” w krowy, przyjmują pozycję na czworaka (opierają się na stopach i dłoniach). Chodzą po „łące”, „żują trawę” – poruszają szczęką w jedną i drugą stronę. Od czasu do czasu wydają odgłos: Muuu, muuu.

  • „Co słychać na łące?” – wysłuchanie wiersza H. Bechlerowej i rozmowa połączona z oglądaniem obrazków z krowami. Dziecko słucha czytanego przez rodzica wiersza pt. „ Co słychać na łące?” Idą drogą kotki dwa, każdy wielki koszyk ma. A na łące koło chaty stoi krowa w czarne łaty. – Krówko, czy masz mleko słodkie? – Daj nam dużo! – proszą kotki. – Daj nam mleka pełne kosze, zapłacimy ci dwa grosze. Nic nie rzekła krowa w łaty, jadła trawę, gryzła kwiaty. A koń, co za płotem stał, na caluśki głos się śmiał. Autor: Helena Bechler Po przeczytaniu utworu rodzic prowadzi z dzieckiem rozmowę. Chce sprawdzić, co dziecko zapamiętało, i zwrócić uwagę na elementy humorystyczne: – Jak wyglądała krowa? – Co robiła krowa na łące? – O co kotki poprosiły krowę? – Czy kotki miały właściwe naczynie na mleko? – Z czego śmiał się koń? Po rozmowie rodzic pokazuje obrazki różnie umaszczonych krów: brązowych, białych w czarne łaty, czerwonych, czerwono-białych (rudawych) i wspólnie z dzieckiem opisuje ich wygląd. Następnie przedstawia kilka ciekawostek: Krowa oprócz trawy je także kukurydzę i siano, które dostaje w oborze. Jest przeżuwaczem, to znaczy, że długo i wolno rozgniata trawę zębami. Dziecko krowy to cielę.

  • „Skąd to mamy?” – zabawa doskonaląca zmysły, poznawanie produktów pochodzenia zwierzęcego. Prowadzący rodzic pokazuje woreczek lub pudło, w którym znajdują się różne produkty pochodzące od zwierząt hodowlanych, takie jak: wełniane skarpety, poduszeczka z piórami, jaja kurze (ugotowane na twardo). Zadaniem dziecka jest zbadanie dotykiem, co znajduje się w worku, a następnie wskazanie, dzięki któremu wiejskiemu zwierzęciu mamy wylosowaną rzecz. Po zabawie dotykowej rodzic przygotowuje zagadki smakowe. Do degustacji przeznacza: ugotowane jajo kurze, biały ser, kotlet , mleko. Po odgadnięciu wylosowanych i spróbowanych produktów dzieci łączą je ze zwierzętami, od których pochodzą. Dzieci podczas zabawy mają zakryte oczy opaską lub chustą. Kiedy odgadną wszystkie zagadki, rodzic zadaje pytanie: Po co hodujemy zwierzęta na wsi? Razem dochodzą do wniosku, że zwierzęta na wsi hodujemy dla naszych korzyści, np. skóry, futra, mleka.

  • „Jak powstają dziury w serze?”- projekcja filmu edukacyjnego polskiej mleczarni Spomlek. Poznanie drogi mleka od wydojenia krowy po powstanie wyrobów mlecznych - serów. Film pod podanym linkiem dzięki uprzejmości firmy Spomlek.

https://www.youtube.com/watch?v=ASRjdYUVs_M

  • „Degustacja wyrobów mlecznych” – poznanie charakterystycznych smaków przetworów mlecznych dostępnych w domu. Rodzic przy okazji degustacji rozmawia o potrzebie spożywania produktów zawierających wapń dla zdrowia i prawidłowego rozwoju naszych kości i zębów.

  • „Czarna krowa” – zabawa logorytmiczna. Dziecko recytuje rymowankę , jednocześnie gimnastykując intensywnie mięśnie twarzy (naśladując „kręcenie mordą”). Następnie stara się powiedzieć wierszyk możliwie jak najszybciej: Czarna krowa w kropki bordo gryzła trawę, kręcąc mordą.

 

Czwartek 16.04.2020r.

Temat dnia: „U kury na grzędzie”

  • „Kury dziobią ziarenka” – zabawa ruchowa naśladowcza. Dzieci – kury schodzą z „grzęd” (np. z krzesełka lub kanapy) i wychodzą z „kurnika” na „podwórko”. Machają „skrzydłami”, głośno „gdacząc”: Ko, ko, ko. Chodzą po „podwórku”-pokoju, omijając rozłożone np. gazety lub plastikowe talerzyki imitujące„misy z ziarenkami”, lekko pocierają opuszkami palców po podłodze. Od czasu do czasu na hasło rodzica „ziarenka”- przykucają przy dowolnej „misie z ziarenkami” i pukają zgiętymi paluszkami w podłogę naśladując dziobanie ziarenek. Zabawę powtarzamy kilkakrotnie.

  • „Odgłosy z podwórka” – ćwiczenia ortofoniczne przy wierszykach. Rodzic przedstawia wierszyki, akcentując wyrazy dźwiękonaśladowcze oraz animując za pomocą pacynek lub zabawek np. pluszowych dostępnych w domu. Zachęca dziecko do wspólnego powtarzania i powtarzania z podziałem na role zwierząt. Kaczka Nasza kaczka, kwa, kwa, kwa,  żółty puszek ma. Kotek Szary kotek, miau, miau, miau, śliczne wąsy miał. Piesek Nasz piesek malutki, hau, hau, hau, brązowe łapki miał.   Źródło: „Kaczka”, „Kotek”, „Piesek” [w:] „Antologia literatury dla najmłodszych”, oprac. A. Ożyńska-Zborowska
  • „Gdzie kto mieszka?” – zabawa dydaktyczna, loteryjka obrazkowa z użyciem dostępnych w domu książeczek lub gier czy układanek ze zwierzętami domowymi i ich domami. Rodzic pokazuje dziecku ilustracje pomieszczeń i budynków, w których mieszkają zwierzęta hodowlane: chlewika, obory, stajni, kurnika. Pyta dziecko, czy zna nazwy tych „mieszkań” zwierząt. Zwraca uwagę na cechy pomieszczeń, np. grzędy i słoma w kurniku, boksy i uprząż w stajni, duża przestrzeń pokryta słomą w oborze. Po nazwaniu pomieszczeń i budynków rodzic pyta: Już wiemy, jak nazywają się „mieszkania” wiejskich zwierząt. Nie wiemy jednak, kto może w nich mieszkać. Mam figurki zwierząt mieszkających na wsi (pokazuje i nazywa): krowy, konia, świni, kury, owcy, kaczki, indyka. Czy pomożesz mi je położyć na ilustracji, na której jest mieszkanie tych zwierząt? Rodzic pokazuje figurkę i mówi: To jest koń. Gdzie mam go postawić? Jeśli dziecko nie będzie wiedziało, gdzie umieścić którąś z figurek, najlepiej umożliwić mu odszukanie odpowiedzi w książkach o zwierzętach wiejskich. Wtedy będzie miało satysfakcję z samodzielnego pozyskania informacji i będzie się uczyło korzystania z materiałów informacyjnych. Po rozmieszczeniu figurek rodzic proponuje zabawę w obrazkową loteryjkę: W różnych miejscach pokoju są obrazki wiejskich zwierząt. Twoim zadaniem jest jak najszybciej odnaleźć obrazek i nazwać swoje zwierzę, wskazać, które ilustracje to ich domy.

  • „Jak kura pazurem” – ćwiczenia grafomotoryczne. Rodzic przygotowuje duże kartony, które przykleja do stolika papierową taśmą. Dziecko zajmuje miejsce przy stoliku. Wybiera dwie pastelowe kredki, którymi będzie się posługiwać naprzemiennie. Przed rozpoczęciem ćwiczenia rodzic wyjaśnia dziecku, że rysując raz jedną ręką, raz drugą, będzie naśladować grzebanie kury. Ma do dyspozycji całą powierzchnię papieru. Rodzic zwraca również uwagę na technikę – rysowanie z góry na dół w tempie utworu (szybko – wolno). Gdy muzyka będzie szybka, wtedy kreski będą krótkie, a gdy wolna – długie i dokładne. Po wyjaśnieniu sposobu wykonania ćwiczenia rodzic włącza odpowiednią muzykę. Można wykorzystać utwór  „Łabędź” C. Saint-Saёnsa lub inną dostępną w domu muzykę z wyraźną zmianą tempa.

 

Środa 15.04.2020r.

Temat dnia: „Kura i kurczaki, świnka i prosiaki”

  • „Kurczątko” – zabawa z wierszykiem. Rodzic powoli recytuje wierszyk, wykonując ruchy ilustrujące wypowiadane słowa. Po każdym wersie robi krótką pauzę, by dziecko mogło powtórzyć jego ruch lub dźwięk. Przy kolejnym powtórzeniu dziecko może włączać się do recytacji. Kurczątko Kurczątko z jajeczka się urodziło, (dziecko kuca ) główkę najpierw wychyliło, (podnosi głowę) na dwie nóżki wyskoczyło, (energicznie się podnosi) czarne oczka otworzyło, (podnosi ręce z zaciśniętymi piąstkami) dziobek mały rozchyliło, (układa dłonie w kształcie dziobka) że jest głodne zakwiliło… (naśladuje pisklę: pi, pi, pi!) Wanda Szumanówna

  • „Kura i kurczaki, świnka i prosiaki” – segregowanie obrazków, tworzenie kolekcji. Potrzebne będą obrazki przedstawiające różne wiejskie zwierzęta w trzech rodzajach: samica, samiec, młode. Rodzic rozdaje po jednym obrazku przedstawiającym wiejskie zwierzę będące samcem, samicą lub ich młodym. Po obejrzeniu kart prosi, by dziecko powiedziało, jakie ma zwierzę. W przypadku gdy nie potrafi go nazwać, rodzic podpowiada. Następnie prosi, by dziecko spróbowało stworzyć kolekcje - rodziny: Przyjrzyj się obrazkom i stwórz rodziny zwierząt składających się z: taty, mamy i dziecka, np. kogut – kura – kurczątko lub gąsior – gęś – gąska. Kiedy już odnajdziecie dzieci ze zwierzątkami pasującymi do Waszego, usiądźcie obok siebie. Podczas pracy z obrazkami rodzic pomaga stworzyć „rodziny”, podpowiada rozwiązania. Po stworzeniu grup prosi o prezentację każdej „rodziny”: pokazanie obrazków z podobiznami zwierząt i nazwanie ich oraz wydanie ich odgłosu.Zabawę można zakończyć rozmową o ty jak ważna w życiu każdego jest rodzina i prawie dzieci do posiadania rodziny.
  • „To zwierzęta i to zwierzęta” – ćwiczenie logicznego myślenia, rozróżnianie zwierząt gospodarskich pokazanych ze względu na jedną cechę. Dziecko nazywa zwierzęta gospodarskie na ilustracjach. Następnie wskazuje tylko te, które mają cztery nogi. Rodzic wyjaśnia, że zwierzęta z dwoma nogami to na przykład ptaki, które oprócz tego mają też parę skrzydeł. Ptaki, które możemy spotkać w zagrodzie wiejskiej, to nieloty (nie potrafią latać tak jak inne ptaki). Na koniec dziecko próbuje podać inne przykłady zwierząt gospodarskich z dwoma i czterema nogami.

  • „Zbieramy ziemniaki” – zabawa dydaktyczna z liczeniem, przeliczanie i rozkładanie po równo. Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat rodzajów pokarmów spożywanych przez zwierzęta gospodarskie – ziarno, siano, trawa, ziemniaki. Następnie rodzic rozsypuje liczmany imitujące ziemniaki (np. klocki, małe piłeczki, kulki z gazet) na podłodze. Następnie daje dziecku koszyk, do którego w określonym czasie (wyznaczonym przez granie na bębenku lub puszczanie ulubionej piosenki) zbierają ziemniaki. Kiedy wybrzmi ostatnie uderzenie, dziecko siada na dywanie i kolejno przelicza zebrane przez siebie ziemniaki. Po przeliczeniu odkłada je na swoją miseczkę lub dywanik-podkładkę i wraca do zbierania. Kiedy dziecko zbierze wszystkie ziemniaki, wtedy liczy swoje plony (rodzic pomaga w liczeniu jeżeli ilość przekracza zakres liczenia dostępny dziecku). Ustala ile zebrało bulw, po czym dzieli wszystkie zebrane ziemniaki między siebie i rodzica po równo, wkładając je po jednym do  koszyka swojego i rodzica.

Wtorek 14.04.2020r.

Temat dnia: „Na wiejskim podwórku”

  • „Chodzimy gęsiego” – zabawa ruchowa. Rodzic „zamienia” dziecko w gąskę. Sam zostaje gęsią mamą. Kiedy rodzic w szybkim tempie uderza w bębenek, mała „gąska” wybiega na spacer w różnych kierunkach. Na miarowe, marszowe uderzenia dziecko ustawia się szybko za swoją „mamą gąską” i za nią idzie „gęsiego”. Rodzic w trakcie zabawy wyjaśnia dziecku znaczenie określenia „chodzić gęsiego”.
  • „Głosy z wiejskiego podwórka” – słuchanie odgłosów wiejskich zwierząt, naśladowanie ich głosem i ruchem. Rodzic prezentuje nagrania odgłosów wiejskich zwierząt. Dziecko słucha a następnie odgaduje, do jakiego zwierzęcia należą, naśladuje te odgłosy, a następnie sposób poruszania się tych zwierząt. Utwory – Odgłosy wiejskiego podwórka https://www.youtube.com/watch?v=3oE8dF4HPAE źródło YOU TUBE

  • „Wiejskie podwórko” – oglądanie ilustracji w książeczkach dostępnych w domu, rozpoznawanie i nazywanie zwierząt, naśladowanie sposobu poruszania się, wysłuchanie ciekawostek o wiejskich zwierzętach. Można wykorzystać jako źródło materiał TVP VOD po podanym linkiem https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
  • „Wiejska zagroda” – ćwiczenie na karcie pracy, nazywanie zwierząt, przyporządkowywanie im miejsca występowania, zwrócenie uwagi na korzyści wynikające z hodowli zwierząt. Dziecko nazywa zwierzęta, które znalazły się w wiejskiej zagrodzie. Rodzic zwraca uwagę na korzyści wynikające z hodowli zwierząt gospodarskich. Dzieci kolorują kredkami zagrodę ze zwierzętami. Chętne dziecko może samodzielnie dorysować według własnego pomysłu dodatkowe elementy na karcie (np. słońce, chmury, motyle). „Kolorowanka -3latka” – s.21

Zajęcia dodatkowe

„Chodzenie po falach”-wykorzystujemy do zabawy dużą chustę lub mały kocyk. Dziecko stoi na środku chusty, rodzice trzymają chustę i robią fale tak, aby utrudnić dziecku chodzenie. Do zabawy można zaprosić rodzeństwo.

„Skaczące balony”przy szybkiej muzyce dzieci z rodzicami odbijają balony chustą, aby nie wypadły poza nią. Następnie balony można zastąpić np.pluszakami