Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 14-17.04.2020

Piątek 17.04.2020r.

 „Wielkanocna kura– koszyk do sklejenia”, nożyczki, klej, materiały to wypełnienia koszyka

Wielkanocny kurczak – wykonanie ozdoby do zawieszenia.

Dzieci wypychają z „Wyprawki” wszystkie elementy składowe. Zaginają części korpusu na liniach przerywanych i sklejają. Do powstałego w ten sposób tułowia przyklejają dziób i skrzydła. Zanim przykleją nogi, składają je w kilku miejscach w harmonijkę. Dziurkaczem wykonują otwór                                   w grzebieniu i przewlekają przez niego sznurek lub wstążkę. Gotowe kurczaki będą się ładnie prezentowały na okiennych szybach lub w wazonie na gałązkach wierzby, pośród kolorowych wydmuszek.

 

Pory roku zbierają różne wyrazy, w których nazwach litery „w”, „l”, „j”, „z”

ukryły się w środku wyrazu, np. wiosna – sowa, krowa; lato – malarz, pralka; jesień – kajak, pajac;

zima – mazak, koza, waza.

Wariat III. Pory roku mogą także zbierać do koszyków obrazki, w których nazwach poszukiwane

litery występują na końcu. W przypadku głosek „w” i „z” będzie to dla dzieci za trudne, gdyż

głoski te ulegają ubezdźwięcznieniu w wygłosie. Można poprzestać na nazwach z głoskami „j” i „l”

w wygłosie.

Uwaga! Dodatkowo dzieci mogą podawać własne propozycje słów.

W „Kartach pracy” strona 78 dzieci odczytują litery, następnie w ramkach rysują przedmioty, w których nazwach występują te litery. Rodzic podkreśla, że w tym zadaniu może wystąpić wiele rozwiązań, każdy może podawać inne propozycje przedmiotów, gdyż głoski mogą występować na początku,  w środku lub na końcu nazw.

 

„Czy wiesz, jak się ubrać i zachować w czasie określonej pogody?”- rozmowa na temat stosownego ubioru do pogodny, przypomnienie terminu „ubierać się na cebulkę”

Karta pracy dla chętnych /uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//4838.pdf

 

czwartek 16.04.2020r.

Godziny na zegarach – rozpoznawanie godzin na zegarze. Rodzic  pokazuje zegar elektroniczny i wskazówkowy. Objaśnia, że duża wskazówka liczy minuty, a mała pokazuje godziny. Nauczyciel manipuluje wskazówką godzinową, przesuwając ją na kolejne cyfry. Dzieci odczytują godziny.

Dzieci słuchają komunikatów o pogodzie:

Rano o godzinie 8.00 padał deszcz ze śniegiem.

O godzinie 10.00 świeciło słońce. Niebo było bezchmurne.

Wieczorem o godzinie 7.00 wiał silny wiatr i padał deszcz.

Następnie na kartach  pracy str. 80 łączą zegary z odpowiednimi symbolami pogody. W dalszej kolejności przedszkolaki patrzą, jak ubrane są dzieci na obrazkach i wyjaśniają, o której wyszły z domu. Mogą połączyć je z odpowiednimi godzinami na zegarze.

Zegar - wykonie zegara z tektury lub kartonu z ruchomymi wskazówkami.

 

Witam! Dzisiaj, dzieci utrwalą sobie materiał, który został wprowadzony na ostatnich kilku zajęciach, a mianowicie słownictwo  dotyczące wiosny i Wielkanocy.  Aby dzieci mogły powtórzyć poznane wyrazy, proszę odtworzyć nagrania z podanych linków. Oto nasze słownictwo:

SPRING (sprin)- wiosna

BEE (bi)-pszczółka

BIRD (byrd)- ptaszek

LADYBUG (lejdibag) - biedronka

BUTTERFLY (baterflaj)- motyl

FLOWER (flałer) -kwiatek

SUN (san) -słońce

FROG - żaba

GRASS- trawa

 

https://www.youtube.com/watch?v=JQoq-I1e5dM   (źródło You Tube, LolliPopsDE)

 

Easter (ister) - Wielkanoc

Bunny (bani) – zajączek

Basket  – koszyk

Easter eggs  (ister egz) – pisanki

Chick (czik) – kurczaczek

Lamb (lem)- baranek, owieczka

 

https://fiszkoteka.pl/zestaw/1275670-easter-przedszkole

 

Rodzice mogą pytać dzieci o powyższe słowa wykorzystując poznaną już wcześniej strukturę : What’s that? Zależnie od poziomu zaawansowania dziecko odpowiada: It is..... (w tym miejscu podaje słowo,       o którym mowa), bądź wskazuje dłonią przedmiot, albo obrazek o który pytamy. Zamiast obrazków czy ilustracji można wykorzystać filmiki w których powtarzane jest słownictwo (zatrzymywać nagranie zanim padnie nazwa przedmiotu lub zwierzątka o które pyta rodzic).

 

Proponuje również aby dzieci posłuchały historyjki, w której zawarte jest w znacznej części ćwiczone słownictwo, oraz zaśpiewały  jeszcze raz poznane wcześniej piosenki. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=wF-1TojnzUg  (źródło You Tube, WOW ENGLISH TV)

https://www.youtube.com/watch?v=DobrRgD5aOU (źródło You Tube, The Learning Station - Kids Songs and Nursery Rhymes)

https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8   (źródło You Tube, The Kiboomers - Kids Music Channel)

 

Polecam też gry interaktywne dzięki którym dzieci poprzez zabawę będą mogły utrwalić poznane słownictwo oraz powtórzyć liczebniki.

 

https://pbskids.org/curiousgeorge/busyday/drive/ 

https://pbskids.org/curiousgeorge/busyday/bugs/     (źródło: https://pbskids.org/games/)

Miłej zabawy! Katarzyna Niwińska

 

Środa 15.04.2020r.

  • „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku” – słuchanie opowiadania L. Krzemienieckiej, opisywanie pogody marcowej, wyjaśnienie, co to znaczy „ubierać się na cebulkę”

 

Zbudził raz marzec pannę Juliannę.

– Spójrz, jak słoneczko błyszczy poranne! Idźże

czym prędzej na spacer miły, już wszystkie panny

to uczyniły.

Pyta Julianna tuż przed okienkiem.

– A jaką marcu, wziąć mam sukienkę?

– Weź tę leciutką, tę w kwiatki zwiewną, pogoda

ładna będzie na pewno. I kapelusik ten z różyczkami.

I pantofelki – te z dziureczkami.

Biegnie Julisia wesoła taka, zdejmuje lekką

suknię z wieszaka. Bierze kapelusz pełen różyczek.

Frr... już wybiegła. Mknie przez uliczkę i myśli

sobie: Pójdę w aleje, już się tam wiosna na drzewach

śmieje.

Lecz psotnik marzec pannę dogania, chmurami

szybko niebo zasłania, zerwał się wiatr i deszcz chlusnął

z cebra. Panna Julianna narobi krzyku:

– Ej psotny marcu, psotny deszczyku! – Mój

kapelusik, on nie na deszcze!

I frr... pobiegła przebrać się jeszcze. Wzięła parasol,

czapkę na słoty.

– Na nic mi teraz marcowe psoty!

Lecz marzec psotnik pannę dogania. Szepnął coś

słonku, bo się wyłania i tak przygrzewa, i tak

przypieka. Z panny pot spływa, panna narzeka:

– Ej, nie na słońce grube ubiory. Ależ ten marzec

do psoty skory!

Miesza jak w garncu słońce i deszcze. Pójdę się

chyba przebrać raz jeszcze.

Znów się przebrała, biegnie z podwórka. Ujrzał

ją ptaszek, ten w szarych piórkach, i ćwierknął

głośno:

– Dziwię się pannie, że piórka zmienia tak

nieustannie. Ja, kiedy deszczyk mam na ogonku,

wysycham sobie w marcowym słonku.

Źródło: Lucyna Krzemieniecka, „O marcu, pannie Juliannie i o ptaszku”

 

Rodzic z dzieckiem analizuje treść utworu. Pyta:

Kto wystąpił w opowiadaniu?

Jaką przygodę miała panna Julianna?

 Dlaczego marzec został nazwany psotnikiem?

Jaka pogoda była tego dnia, gdy panna Julianna wybrała się na spacer?

Które z prezentowanych symboli pogody wystąpiły w opowiadaniu?

Jak czuła się panna Julianna, ciągle zmieniając ubrania?

 Czy spacer Julianny był udany i przyjemny?

 Jak należy się ubierać, gdy mamy do czynienia ze zmienną pogodą?

Co to znaczy ubrać się na cebulkę?

 Kto może nam pomóc przewidzieć, jaka będzie pogoda?

 Czy Julianna słuchała prognozy pogody?

Dziecko odpowiada na pytania, wskazując, że należy się ubierać stosownie do pogody,

najlepiej „na cebulkę” tzn. warstwowo, aby móc zdjąć niektóre ubrania, gdy zrobi się cieplej. Wskazują, iż przed wyjściem na zewnątrz można sprawdzić prognozę pogody w telewizji, radiu lub telefonie, korzystając z stron internetowych. Wtedy możemy się dowiedzieć, jaka pogoda będzie w danej miejscowości, i ubrać się stosownie do zapowiedzi. Nauczyciel zaznacza, że są to tylko prognozy, które mogą się zmienić.

 

Kolorowa tęcza – omówienie kolorów tęczy:

czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy.

Rodzic wyjaśnia, jak powstaje tęcza – w wyniku rozszczepienia światła słonecznego, które dostając

się do atmosfery, napotyka na swojej drodze krople wody i przez nie przechodzi. Efektem tego jest

rozszczepienie światła białego na wielobarwne widmo. Dzieci wymieniają swoje spostrzeżenia

na temat tęczy, kiedy ją widziały, po jakim innym zjawisku występuje. Układają z bibuły kolory tęczy

na dywanie i oznaczają paski tęczy literami, którymi rozpoczynają się nazwy kolorów: „cz”, „p”, „ż”, „z”, „n”, „g”, „f”. Następne zadanie dzieci polega na przyporządkowaniu do kolorów i liter obrazków, których nazwy zaczynają się tymi literami, np. granatowy – garnek, gra, guma, filetowy – flet, foka, flaga; żółty – żaba, żyrafa, żarówka .

 

Jestem kroplą wody – opowieść ruchowa.

Dzieci wcielają się w krople wody. Rodzic snuje opowieść, w tym czasie kropelki naśladują ruchy

wymieniane w opowieści:

Jesteś kropelką wody, leżysz na listku. Wygrzewasz się na słonku. Czujesz, że stajesz się lekka, unosisz

się wysoko, wysoko. Jesteś teraz chmurką, płyniesz po niebie. Nagle robi się chłodniej, spadasz na ziemię jako deszczyk, odbijasz się o parapety domów, parasole ludzi... i ponownie jesteś kropelką, leżysz na listku... można powtórzyć kilka razy.

 

Prognoza pogody – oglądanie telewizyjnej prognozy pogody, zaznaczanie na mapie Polski

pogody w różnych miastach, zabawa w prezenterów pogody.

 

Dzieci z uwagą słuchają prezentera, a następnie opowiadają, jakie informacje uzyskały z prognozy – wiedzę na temat temperatury w ciągu dnia i w nocy w różnych miastach Polski, a także komunikat     o kierunku i sile wiatru oraz ciśnieniu. Zauważają, że te informacje można wykorzystać, planując ubiór na następny dzień, aby uniknąć choroby.

Mapa z zaznaczonymi miastami, np.Kraków, Warszawa, Kruszwica, Poznań, Toruń, Bytom, Gdańsk. Zadaniem dzieci jest wysłuchanie prognozy podanej przez nauczyciela dla poszczególnych miast,  a następnie przyporządkowanie właściwych symboli pogodowych do odpowiednich miejsc na mapie. Dzieci przyglądają się mapie i wskazują, że każde miasto może mieć inną pogodę. W dalszej części nauczyciel zaprasza dzieci do zabawy w prezenterów pogody. Dzieci układają we wskazanych miejscach mapy symbole pogody, a następnie same, wcielając się w prezenterów, zapowiadają pogodę. Przykładowa prognoza: Dzisiaj  w całejPolsce pogoda urozmaicona. W Tatrach wietrznie,w Gdańsku      i Toruniu słonecznie, w Warszawiedeszczowo, będą burze, śnieg spadnie w Krakowie. W Poznaniu zachmurzenie duże. Może popadać,warto wziąć parasol.

/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//M003_70_N.png

 

Religia

Kochane Dzieci i Drodzy Rodzice!

Święta Zmartwychwstania Pańskiego za nami, wierzę, że każdy z Was przeżył je tak dobrze na ile było to możliwe w tych okolicznościach, w których się znaleźliśmy.

Na nasze najbliższe spotkanie przygotowałam zadania związane ze zbliżającą się niedzielą – Niedzielą Miłosierdzia Bożego.

 

Zapraszam do obejrzenia bajki o siostrze Faustynie i zadaniu, jakie powierzył Jej Jezus.

Link do bajki : https://www.youtube.com/watch?v=984Jyp65J_Y

 Drugim etapem będzie przygotowanie pracy plastycznej – Jezus Zmartwychwstały. Proszę pokolorować załącznik, wyciąć i nakleić na rolkę po ręczniku papierowym lub papierze toaletowym.

/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//Jezus Miłosierny pl druk.doc

Życzę miłej i owocnej pracy

Serdecznie Was pozdrawiam!

Paulina Rybińska Rosiak

 

Wtorek 14.04.2020r.

Zagadki o pogodzie – rozwiązywanie zagadek,

Ciepło z zimnem się zmówiło, srebrne frędzle zawiesiło, Kiedy ostry mróz przeminie, w słońcu woda z dachu spłynie. (sopel)

 Co to za ogrodnik? Konewki nie miewa, a podlewa kwiaty i drzewa. (deszcz)

Nie widać nic od samego rana, Ziemia jest jakby mlekiem oblana. Lecz nie martwice się, to nie szkodzi, Bo słońce wróci za kilka godzin. (mgła)

Gdy wczesnym rankiem na łące się znajdziesz, może te perły w trawie odnajdziesz. (rosa)

Pada z góry, z czarnej chmury nie śnieg, nie deszcz, W słońcu promieniach w wodę się zmienia. Co to jest, czy wiesz? (grad)

Dom pszczół i Ewa, to będzie… (ulewa)

Kiedy leci – nic nie gada, Cicho i ostrożnie siada. Lecz o wiośnie, kiedy znika, To dopiero szum, muzyka. (śnieg)

 Huczy, świszczy, leci w pole, Czyni w koło swe swawole, zrywa ludziom kapelusze i wykręca parasole. (wiatr)

Źródło: J. Stec, „Zagadki dla najmłodszych”, M.A.C. S.A. Oficyna Wydawnicza i Fonograficzna, Kielce 1995

 

Pogoda i nasze nastroje – wyrażanie emocji związanych z pogodą. Rodzic opowiada dziecku o tym, że ludzie odczuwają różne nastroje związane z pogodą. Wszyscy wspólnie ustalają, jakie uczucia wywołuje określona pogoda. Dziecko za pomocą rysunków na  pokazują, jaki nastrój wywołuje np. słońce – wyzwala radość – prezentują buzię uśmiechniętą, deszcz – powoduje smutek itp. Może się zdarzyć, że u jednych osób pogoda wywołuje radość, a u innych smutek. Należy wówczas pokreślić, że odczucia są indywidualną sprawą każdego człowieka. Zwracamy również uwagę na odnajdywanie piękna w każdej pogodzie.

Kapryśna pogoda Siedzi natura i myśli sobie. Och, ja tu zaraz porządek zrobię. Wnet pory roku do niej przygnały i różne aury zaplanowały. Właśnie jest wiosna, wietrzyk powiewa, słoneczko coraz mocnej przygrzewa. Często śnieg z deszczem i grad popada, jednak dni ciepłych znaczna przewaga. Lato przychodzi zaraz po wiośnie. Wszyscy witają lato radośnie.Czyściutkie niebo, upały duże zachody słońca i groźne burze. Razem z jesienią ulewne deszcze. Mgły wczesnym rankiem, przymrozki pierwsze. Coraz mniej ciepła, smutno, ponuro, słońce ukryte ciągle za chmurą. A kiedy zima sroga przybędzie, lekki, puszysty śnieg sypać będzie. Siarczyste mrozy, śnieżne zamiecie, będą panować wtedy na świecie. Bożena Forma

Pytania do wiesza:

Kto był głównym bohaterem?

Jakie postacie wezwała do siebie natura?

 Jakie aury zaplanowano dla poszczególnych pór roku?

  • Opiszcie pogodę w poszczególnych porach roku.

Jaka jest dzisiaj pogoda? – założenie kalendarza pogody.

Dzieci obserwują pogodę za oknem lub w ogrodzie, określają, jakie zjawiska atmosferyczne zobaczyły.

Rodzic  rozmawia z dzieckiem na temat prowadzenia obserwacji przyrodniczych i odnotowywania spostrzeżeń w kalendarzu. Dziecko wspólnie z rodzicem ustalaja: – godziny obserwacji – rano (godzina 8), południe (godzina 12), wieczór (godzina 19); – czas trwania obserwacji – 2–3 minuty; – termin prowadzenia obserwacji – okres tygodnia (np. od poniedziałku do niedzieli); – sposób sporządzania notatek na temat dostrzeżonych zjawisk – każde dziecko w swoim kalendarzu rysuje odpowiednie symbole pogodowe. Dodatkowe informacje (w ostatnim wierszu tabeli) może zapisać dorosły: jak się czuliśmy w danym dniu, co jeszcze zaobserwowaliśmy (np. coraz dłuższy dzień, ciepły wiatr, temperatura, siła wiatru, w czasie deszczu na dworze jest mniej ludzi). Dzieci mogą dyktować tekst, mogą wykonywać zdjęcia aparatami fotograficznymi i wklejać je w odpowiednie rubryki kalendarza.

 Literka do zeszytu to K

Zachęcam do wejścia na stronę Balon Blum

 https://balonblum.pl/?_ga=2.173590048.2069910591.1586777766-720485131.1552332240

Powodzenia