Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 23-27.03.2020

Piątek 27.03.2020

Temat: Świat za sto lat

  • „Samoloty” – zabawa bieżna.
    Na hasło: Dzieci zapinają pasy! – przedszkolaki naśladują warkot silnika samolotu. Potem, podczas gdy rodzic gra na dowolnym instrumencie dowolny rytm, dzieci – „samoloty” z rozłożonymi ramionami poruszają się po sali, omijając zręcznie przedmioty. Gdy n przestaje grać dzieci muszą szybko wrócić do swoich „hangarów” (wyznaczonego miejsca).

  • „Żabia perspektywa” – oglądanie świata przez „lunety” i „lornetki” z poziomu podłogi i z góry. Pytamy dzieci:
    – Jak myślicie, jak wygląda świat widziany przez żabki?
    – A jak widziany przez lecące w górze bociany?
    Dzieci dzielą się swoimi spostrzeżeniami i doświadczeniami. Następnie dajemy np. rolkę po ręcznikach papierowych. Prosimy dzieci o ostrożne położenie się z głową blisko podłogi i obserwację sali przez lunety, z tzw. żabiej perspektywy. Dzieci opowiadają o swoich spostrzeżeniach. Przypomina o zasadach bezpiecznego zachowania się podczas tego ćwiczenia.

  • „Skoczny języczek” – ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne. Opowiadamy i demonstrujemy poszczególne ćwiczenia, a dzieci powtarzają.
    Języczek, kiedy nie śpi, nie chce siedzieć spokojnie. Ale tym razem zaczęła żuchwa – chciała, by zęby kłapały jak najgłośniej (opuszczanie żuchwy i podnoszenie, zęby uderzają o siebie). Spodobało się to Języczkowi. On też chciał skakać – z górnej wargi na dolną (przenoszenie języka z górnej wargi na dolną). A teraz na boki (przenoszenie języka z prawego kącika ust do lewego, język nie opiera się na wardze). Potem z ząbka na ząbek (dotykanie czubkiem języka każdego ząbka – najpierw na górze, potem na dole). Jeszcze mu mało podskoków (uderzanie czubkiem języka o podniebienie górne). Na koniec – zjeżdżalnia (przesuwanie języka środkiem podniebienia, od górnych zębów jak najdalej w kierunku gardła). Co to? Koniec zabawy? Zęby nie chcą go przepuścić? Przeciśnie się jakoś! (przeciskanie języka między zbliżonymi zębami górnymi i dolnymi). Koniec – buzia się zamyka (zakładanie wargi górnej na dolną, dolnej na górną). Odpocznij, Języczku... (uśmiech ze złączonymi wargami, odciąganie kącików ust).

  • „Podróż do przyszłości” – pogadanka, rozwijanie mowy i kreatywnego myślenia. Zadajemy dzieciom pytanie, czy wiedzą, jak będzie wyglądał świat za sto lat, i czy sto lat to ich zdaniem dużo czy mało. Dzieci próbują po swojemu opisać przyszłość: jak będzie wyglądało otoczenie, jak będą wyglądać ludzie, jak się będą ubierać, jakim językiem będą mówić. Po zakończeniu rozmowy proponujemy dzieciom stworzenie na kartkach własnej wizji świata za sto lat. Dzieci mają do dyspozycji kredki, flamastry, kolorowy papier i ścinki materiałów. kartki z bloku technicznego, kredki, klej, nożyczki.

  • „Duża Maria – mała Marysia” – ćwiczenia słownikowe poszerzające kompetencje językowe dzieci. Zwracamy uwagę na fakt, że w różnych sytuacjach imię może różnie brzmieć. W odniesieniu do dzieci oraz bliskich osób używa się zdrobnień, a czasami też zgrubień. Proponujemy dzieciom zastanowienie się, jak brzmią imiona ich i ich najbliższych w różnych wariantach. Dziecko opowiada o sobie, mówi jak ma na imię, oraz wymienia imiona swoich najbliższych, podając jak najwięcej zdrobnień i chociaż jedno zgrubienie.
    Dzieciom, które mają problem ze znalezieniem zdrobnień, należy pomóc, zadając pytania pomocnicze, np.: Jak w domu babcia nazywa mamę?.

 

Czwartek 26.03.2020

Temat: Dawno temu – teraz – w przyszłości

  • „Kotki piją mleko” – zabawa ruchowa z czworakowaniem.
    Dzieci w siadzie na piętach kładą ręce na ziemi, głowę opierają na rękach – „kotki śpią”. „Kotki” budzą się – wyciągają grzbiet w górę, miauczą i idą do misek z mlekiem(np. wycięte kółko z kartki), piją mleko, obchodzą miskę wokoło, następnie znów zasypiają – wracają do pozycji wyjściowej.

    • „Byłem, jestem, będę” – ćwiczenia słownikowe, uświadomienie dzieciom stałości etapów dnia i przypisanych do nich czynności. Pokazujemy dzieciom kalendarz tygodniowy i dziecko wymienia w prawidłowej kolejności dni tygodnia. Pytamy dziecko: Co robiłeś/aś wczoraj rano? Co robiłeś/aś wczoraj popołudniu? Co robiłeś/aś wczoraj wieczorem? Co robiłeś/aś dziś rano? Co zrobisz dziś popołudniu? Co dziś wieczorem?
  • „Rano, w południe, wieczorem” – utrwalenie zdobytych wiadomości na temat części dnia, wykonanie zadania na karcie pracy. Dzieci opisują sytuacje przedstawione na ilustracjach i nazywają pory dnia, w których te czynności są wykonywane. Oznaczają obrazki odpowiednimi symbolami.

„Karty pracy” cz. 3, s. 24, wyd. Nowa Era

  • „Domino” – zabawa dydaktyczna. Wyjaśniamy zasady gry. Wspólnie układamy Domino.

 

Środa 25.03.2020
Temat:  Oczami dziecka
„
 • „Przekraczanie linii” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi (gimnastyka mózgu – przekraczanie linii środkowej ciała).
Rozkładamy na podłodze sznurek lub skakankę. Zadaniem dzieci jest:
– kroczenie wzdłuż linii ze sznurka, stawiając stopy na zewnątrz, wewnętrzną stroną stopy do środka; – kroczenie po linii stopa za stopą;
– kroczenie wzdłuż linii sznurka, stawiając stopy na zewnątrz, wewnętrzną stroną stopy na zewnątrz (nogi stawiamy w X).

• „Dzieci” – oglądają fotografii z wczesnego dzieciństwa swoje ,rodzeństwa, rodziców. Zastanawiają się, jakie są podobieństwa i różnice w wyglądzie osób na fotografiach. W razie konieczności podpowiadamy, zadając pytania pomocnicze:
– Czy mam ten sam kolor włosów?
 – Czy mam ten sam kolor oczu?
 – Czy moja twarz jest taka sama?
Dajemy dziecku lusterko i prosi, aby teraz porównało swój wygląd ze zdjęciami. Dzieci wymieniają, co się zmieniło w ich wyglądzie, a co nie.

• „Kiedy obchodzimy urodziny?” – pogadanka na temat przemijania. 
Zadajemy pytania:
 – Ile masz lat?
 – Co się dzieje, gdy kończysz kolejny rok?
– W jaki sposób świętujesz urodziny?
 – Ile świeczek powinno być na twoim urodzinowym torcie?
 – Ile razy w roku świętujecie urodziny?
– Kiedy obchodzicie urodziny, to jesteście o rok starsi, czy o rok młodsi?
– Ile czasu upływa od jednych urodzin do drugich? Czy to dużo czasu? Dziecko odpowiada na pytania zgodnie ze swoim doświadczeniem i wiedzą. Dziecko dostaje wieczko od  słoika i wypełnienia go grubą warstwą plasteliny. W ten sposób dzieci przygotowują torty.

 • „Ile świeczek, ile lat” – zabawa matematyczna doskonaląca umiejętność liczenia.
Prosimy, aby dziecko osadziło w swoim plastelinowym torcie tyle patyczków, ile mają lat, tłumacząc, że patyczki będą „świeczkami” na ich tortach. Następnie prosi o policzenie świeczek na własnym torcie Następnie pytamy dzieci, o ile więcej świeczek będzie na ich tortach za rok. Dzieci dokładają po jednym patyczku, liczą swoje. Następnie nauczyciel prosi o wyjęcie dodatkowych patyczków i pyta, ile świeczek będzie na ich tortach za dwa lata. Dzieci dokładają dwa patyczki i powtarzają czynność liczenia.
Na zakończenie dzieci utrwalają zdobyte wiadomości, wykonując zadania na karcie pracy. Rysują po śladzie i kolorują tort według wzoru oraz rysują odpowiednią liczbę świeczek. Oznaczają uśmiechniętą buzią ten tort, na którym jest więcej świeczek.
Karty pracy cz 3., s. 23, Nowa Era

• „Rosnę, rosnę” – nauka pierwszej zwrotki refrenu piosenki, zabawa ruchowa przy piosence wg pomysłu dziecka.
Ref.:  Rosnę, rosnę jak na drożdżach,
 już nie jestem skrzat.
Umiem dużo,
chociaż jeszcze nie mam pięciu lat.

  1. Biegam szybko
    jak źrebaczek,
     jak piłeczka
    z dziećmi skaczę,
    z dziećmi skaczę.   

  • „Tak będę wyglądać, kiedy będę duża/duży” – ćwiczenie umiejętności autoprezentacji, wykonanie własnego portretu techniką kolażu.
    Prosimy, aby dziecko przejrzało się w lustrze (podczas oglądania zwraca uwagę dziecka na kolor oczu, włosów, wzrost). Następnie prosimy, aby przedstawiło się i opowiedziało, co zobaczyło w lustrze. Po autoprezentacji dzieci zastanawiają się, jak będą wyglądały w przyszłości. Zapraszamy dzieci do wykonania autoportretu używając dostępnych materiałów plastycznych w domu (kartony, kredki, plastelina, farby, bibuła, klej, nożyczki, różne tkaniny, guziki, korale, kolorowe gazety, sznurowadła itp.)

 

Wtorek 24.03.2020

Zabawa 1: „Olbrzymy i skrzaty” – zabawa organizacyjno-porządkowa.
Klaszczemy wolno i szybko. Gdy klaszcze wolno – dzieci chodzą, tupiąc, z rękami podniesionymi jak olbrzymy. Gdy klaszcze szybko  – dzieci chwytają się za kolana i pochylone poruszają się po sali na palcach, drobnymi kroczkami jak skrzaty.

Zabawa 2:  „Czyja to skarpetka?” –  porównywanie wielkości skarpetek.
Nawiązując do zabawy, pytamy dzieci: – Jak myślicie, czy stopy olbrzymów są takiej samej wielkości co stopy skrzatów? – A czy stopy są tej samej wielkości? – Jak można to sprawdzić?  Dzieci przedstawią swoje pomysły, w jaki sposób porównać wielkość skarpetek. Następnie rozdajemy dzieciom skarpetki w różnych rozmiarach, dzieci mierzą je, określają wielkości i ewentualnie zgadują, do kogo mogą należeć.

Zabawa 3: Sypka tablica

Na dużej tacy lub kuchennej stolnicy rozsypujemy warstwę mąki, kaszy manny lub piasku – i tabliczka gotowa. Na ciemniejszym tle kreślone przez dziecko znaki będą lepiej widoczne, co z pewnością zachęci je do dalszej zabawy. Sypką tabliczkę ściera się jednym ruchem ręki, a powierzchnię można wyrównać dosypując odrobinę mąki lub kaszy.

 

Poniedziałek 23.03.2020

Zabawa 1: Rozwiązywanie zagadek

- Wiosną na drzewie się zieleni,
ale opada na jesieni.  (liść)

- Wiosną słyszysz jej kukanie.
Je gąsienice na śniadanie.  (kukułka)

- Lubimy ją wszyscy
za ładną pogodę.
Co po długiej zimie
ożywia przyrodę.  (wiosna)

- Kolorowe i pachnące,
zakwitają wiosną.
Można spotkać je na łące,
w parku i w ogródku rosną.  (kwiatki)


- Żółte i gorące,
na błękitnym niebie.
Ogrzewa Ziemię,
zwierzęta i ciebie. (słońce)

Deszcz ze słońcem
razem utkali,
wiszący na niebie
kolorowy szalik. (tęcza)
Zabawa 2: Spacerek
Przy muzyce rodzic podaje dzieciom różne polecenia: „Zbieramy grzyby!”, a wtedy maluchy udają, że podnoszą coś z podłogi; „Gonimy motyle!” – dzieci podbiegają i łapią niewidoczne motylki; „Zrywamy szyszki!”, a dzieci muszą podskakiwać i symulować obrywanie z gałęzi szyszek itd.
Zabawa 3: Suchy makaron

Makaron w dziesiątkach kształtów i w wielu kolorach jest znakomity do przesypywania i segregowania.

Instrument: makaronem wypełniamy plastikowy pojemniczek (np. kubeczek po jogurcie, serku) to świetny grzechoczący instrument.

Korale: dzieci mogą nawlekać makaron (np. rurki) na sznurek i zrobić naszyjnik. Można go pomalować farbami plakatowymi.