Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 23-27.03.2020

Piątek 27.03.2020r.

Temat dnia: „Skrzydlaci przyjaciele”

„Wróbelki” – zabawa ruchowa.
Na dywanie leżą porozkładane w kształcie kół z papieru niebieskie kałuże – koła można wyciąć z gazet. Dzieci – wróbelki biegają na paluszkach , wymawiając: Ćwir, ćwir i machając rączkami (skrzydełkami). Kiedy dobiegną do „kałuży”, przeskakują ją, podskakując obunóż. Natomiast kiedy rodzic powie: Ptasia kąpiel, „ptaszki” wskakują do „kałuży” i, podskakując w niej obunóż, wykonują ruchy podobne do wróbli w czasie kąpieli.

„Co słychać u ptaszków?” – ćwiczenia ortofoniczne kształtujące słuch i narządy mowy.
Rodzic wskazuje po kolei na zdjęcia lub ilustracje w książeczkach dostępnych w domu, wybranych popularnych ptaków. Przy każdym z nich omawia nazwę ptaka oraz odgłos jaki wydaje. Zadaniem dziecka jest naśladowanie tych odgłosów np. gruchanie, klekotanie, krakanie, ćwierkanie, gdakanie.

„Skrzydlaci przyjaciele” – ukierunkowane obserwacje przyrodnicze w obecnych warunkach mogą odbywać się przez okno lub w przydomowym ogrodzie.
W miarę możliwości można wykorzystać lornetkę. Rodzic prosi o zwracanie uwagi na wszelkie przejawy ptasiej obecności (gniazda gawronów oraz wron, srok, gołębie i wróble na drzewach, latające w powietrzu ptaki), a także obecność człowieka w życiu ptaków, np. ptasie karmniki, słonina dla sikorek.

„Sroczka”- praca plastyczna. Kolorowanie szablonu sroki zgodnie z obserwacją i ilustracją.
Kolorowanka 3latka str. 17 wyd. Nowa Era.

 „Ptasi taniec” – swobodna ekspresja ruchowa przy muzyce. Dziecko bierze do ręki jedno piórko i przy akompaniamencie muzyki relaksacyjnej wykonuje swobodne pląsy przy muzyce. Można wykorzystać dowolną spokojną muzykę lub np. utwór – „Medytacja” z opery „Thais” J. Masseneta.

 „Odpoczynek ptaków” – po tańcu z piórkiem można wykonać ćwiczenie relaksacyjne. Dziecko kładzie się na podłodze, zamyka oczy i próbuje wy- obrazić sobie, że jest ptakiem i lata nad ziemią. Następnie otwiera oczy i opowiada o tym, co widziało z góry i czy mu się to podobało. Do relaksacji można wykorzystać utwory – „Łabędź” C. Saint-Saёnsa  lub „Jezioro łabędzie” P. Czajkowskiego.

 

Czwartek 26.03.2020r.

Temat dnia : „Nauka latania”

„Ile jajek w gnieździe?” – zabawa dydaktyczna.
Dziecko siedzi na dywanie lub przy stole twarzą w kierunku rodzica. Ma przed sobą kilka (np. po 7) liczmanów w kształcie jajek (można wykorzystać jajeczka zrobione z plasteliny poprzedniego dnia, mogą też być jednakowe klocki lub nakrętki butelek imitujące jajka) oraz wiklinową miseczkę (gniazdo). Rodzic prosi, aby dziecko wybrało np. trzy jajka i włożyło je do gniazda. Powtarza kilkakrotnie polecenie, zmieniając liczbę jaj (w zakresie dostępnym dziecku). Następnie prosi, aby dziecko włożyło wszystkie jaja do gniazda i wyjęło określoną liczbę. Uwaga! Zabawę można skomplikować przez dostarczenie dziecku liczmanów w różnych rozmiarach i kolorach. W takim przypadku polecenia mogą brzmieć następująco: Włóż do gniazda dwa duże jaja i jedno małe; Włóż do gniazda jedno duże jajo w kolorze żółtym; Włóż do gniazda trzy małe zielone jaja i jedno duże itp.


„Ile jajek?” – zabawa ruchowa.
Rodzic wydaje sygnał dźwiękowy (np. uderza w bębenek, dzwonek, klaszcze) i ustala z dziećmi, że liczba uderzeń w instrument odpowiada liczbie jajek w gnieździe. Dziecko-jajko musi wykonać tyle powtórzeń ćwiczenia ile dźwięków usłyszy – np. trzy klaśnięcia – dziecko wykonuje trzy podskoki. Rodzaj ćwiczenia możemy dowolnie zmieniać.

 

„Nauka latania” – zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych ogólnorozwojowych. Może być przeprowadzony w warunkach domowych lub w miarę możliwości w przydomowym ogrodzie.

- „Turlaj jajo” – zabawa z elementem toczenia. Dziecko toczy piłkę między ustawionymi przez rodzica dowolnymi przeszkodami -  najpierw jedną, potem drugą ręką.

-  „Ptasia gimnastyka” –  skłony tułowia oraz naprzemienne wymachy kończyn górnych i dolnych.

- „Spłoszone ptaszki” – zabawa orientacyjno-porządkowa, bieżna. Na dywanie lub w terenie jest wyznaczone miejsce-gniazdo. Dziecko kuca w jego obrębie – „ptaszek” rozgląda się. Na uderzenie w bębenek czy też klaśnięcie i hasło: Błyskawica „ptaszek” szybko podnosi się, wymachując nastroszonymi „skrzydłami”, okrąża pokój i ponownie kuca w obrębie dywanu (gniazda).

 

 „Kukułeczka”- nauka pamięciowa piosenki.                                                                                 
   1.  Ku-ku, ku-ku, precz zimo zła! Już bociek leci... Cieszą się dzieci. Wiosna, wiosna idzie przez świat!

  1. Ku-ku, ku-ku, już kwitnie sad. W gałęziach drzewa już ptaszek śpiewa. Wiosna, wiosna idzie przez świat!
  2. Ku-ku, ku-ku, już ciepły wiatr... Zatańczmy wkoło, bo nam wesoło. Wiosna, wiosna idzie przez świat!


Po takich zabawach proponujemy chwilę odpoczynku: na kocu położonym na dywanie posłuchamy odgłosów wiosny (https://www.youtube.com/watch?v=5lCRsLjMeso)

Mam nadzieję, że udało wam się "Misie" zasnąć i nabrać sił do dalszej zabawy.
Pobudka z wykorzystaniem wierszyka-masażyka: "Słonko świeciło".

(Proponuję, aby rodzic/opiekun budząc dziecko z poobiedniej drzemki przysiadł przy min mówiąc krótki wierszyk i wykonując jednocześnie opisane niżej czynności)

"Słonko świeciło"

Słonko zaświeciło, - rysujemy palcem przed twarzą dziecka kółko,

ptaszki obudziło. - pukamy zgiętym palcem dłoni w plecy lub inną część ciała dziecka, mówiąć: "puk", "puk".

Latają, ćwierkają, ziarenek szukają - opuszkami palców delikatnie opukujemy całe ciało dziecka.

Słoneczko zaświeciło - rysujemy palcem przed twarzą dziecka kółko,

misia obudziło. - pukamy zgiętym palcem dłoni w plecy lub inną część ciała dziecka, mówiąć: "puk", "puk".

Mruczy misio z głodu, szuka wszędzie miodu - delikatnie gładzimy brzuszek dziecka otwarta dłonią.

 

Środa 25.03.2020r.

Temat dnia: „Co w gnieździe piszczy

„Ptaszki w gniazdach” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem gazet, możemy bawić się w domu lub w przydomowym ogrodzie. Na podłodze porozkładane są gazety. Rodzic włącza muzykę, dziecko biega. Gdy muzyka ustaje, dziecko musi odnaleźć gazetę na niej stanąć. Za każdym razem zmieniamy miejsce rozłożenia gazet lub ich ilość. Zabawa może trwać do czasu, aż pozostanie jedna gazeta.


„Koło i owal” – zabawa dydaktyczna. Rodzic zaprasza dziecko, aby rozejrzało się po mieszkaniu i wyszukało różne okrągłe przedmioty. Dziecko nazywa przedmioty, a rodzic zwraca uwagę, że niektóre spośród nich są w kształcie koła, a inne są owalne. Pokazuje dziecku dwa szablony: koła i owalu, zwracając uwagę na różnice kształtu. Następnie dziecko otrzymuje szablon koła i szablon owalu i, przykładając szablony do różnych przedmiotów, próbuje odnaleźć jak najwięcej przedmiotów w tych kształtach.


„Kto tak śpiewa?” – rozróżnianie ptasich głosów, zabawa słuchowa. Rodzic słucha z dziećmi nagranych ptasich głosów (można wykorzystać nagrania odgłosów ptaków z Internetu https://www.youtube.com/watch?v=dRcEprzTxTA i pyta, czy ktoś zna te głosy i potrafi powiedzieć, do kogo należą. Następnie dziecko próbuje określić, czy dany głos należy do dużego czy małego ptaka. Dziecko może również próbować naśladować niektóre odgłosy np. wrony, kury, bociana.


„Co słychać w ptasim gnieździe?” – zabawa plastyczna. Rozmowa z dzieckiem o domach ptaków. Próby formowania z plasteliny lub masy solnej owalnych kulek w kształcie ptasich jaj . Zgniatanie kawałków bibuły i próby formowania z nich gniazdek. Umieszczenia przez dziecko plastelinowych jajeczek w gniazdku. Rodzic może zaproponować dziecku obejrzenie dokumentalnego filmu przyrodniczego, w którym jest pokazane, jak dowolny gatunek ptaków buduje gniazdo, składa jaja, wysiaduje je, wykluwają się pisklęta i ptasi rodzice je karmią.

 

 

Wtorek 24.03.2020

Zabawa 1. „Tu paluszek”- zabawa paluszkowa z wierszykiem do nauki.
W tej zabawie, na początku dotykamy palcem poszczególnych części ciała dziecka, które opisujemy:
Tu paluszek, tu paluszek (dotykamy paluszków dziecka)
Kolorowy mam fartuszek (pukamy delikatnie w brzuszek dziecka)
Tu jest rączka (dotykamy rączek dziecka) A tu druga
A tu oczko do mnie mruga (zakrywamy oczko dziecku)
Tu jest buzia (dotykamy w okolice ust dziecka)
Tu ząbeczki (odchylamy bródkę dziecka, by otworzyło buzię)
Tam wpadają cukiereczki.                                                                                                
Powtarzając zabawę prosimy aby dziecko samodzielnie ilustrowało ruchem treść wierszyka. Zabawę można zakończyć małą, słodką nagrodą – cukiereczkiem.

 

Zabawa 2. „Kolory”- zabawa dydaktyczno–ruchowa.
W tej zabawie wykorzystujemy piłkę. Dziecko siedzi a rodzic rzuca do niego piłką i mówi jakiś kolor, dziecko musi złapać piłkę, a potem ją odrzucić.   Ale kiedy rodzic powie „czarny”, dziecko piłki złapać nie powinno. Jeśli się zagapi i złapie - musi wykonać jakieś zadanie np. stanąć na jednej nodze, skakać jak pajacyk, zrobić trzy przysiady itp. Kolejnym razem dodatkowym zadaniem dziecka może być wskazanie przez nie jakiegoś przedmiotu z otoczenia w danym kolorze.

 

Zabawa 3. „Dmuchawce, latawce”- zabawa oddechowa.
Rodzic gromadzi różnego rodzaju lekkie przedmioty np. piórka, bibułki, wstążeczki, folie itp. Zadaniem dziecka będzie wprowadzenie w ruch tego przedmiotu za pomocą oddechu. Możemy zmieniać jego długość i natężenie (w zależności od możliwości dziecka) i wyciągać z tego wnioski.

 

Zabawa 4. „Kolorowe odbijanki”- zabawa plastyczna.
Wykorzystując zgromadzone do poprzedniej zabawy przedmioty oraz farby plakatowe możemy wykonać obrazek. Dziecko maluje farbą każdy przedmiot i wtedy odbija go na kartonie tworząc różne wzory.

Miłej zabawy!


Poniedziałek 23.03.2020

Zabawa 1. „Czarodziejski worek”- zabawa sensoryczna, kształtująca zmysł dotyku oraz umiejętność kojarzenia.
W środku worka znajdują się po dwie takie same zabawki. Dziecko po kolei wkłada rękę do worka i wybiera po jednej zabawce. Na podstawie dotyku odgaduje, co to jest, nazywa zabawkę, a potem wyjmuje ją i sprawdza, czy się nie pomyliło. Następnie układa zabawki w taki sposób, aby dobrać je parami. Do zabawy w „Czarodziejski worek” można za każdym razem wykorzystać inne rekwizyty np. owoce, warzywa, przybory do mycia itp.

Zabawa 2. „Wiewióreczka”- zabawa paluszkowa.
Takiego rodzaju zabawy bardzo lubią maluchy. Polega ona na mówieniu wierszyka z jednoczesnym pokazywaniem na paluszkach . "Wiewióreczka":
Wiewióreczka mała kamyczek spotkała (z zaciśniętej pięści prostujemy mały palec)
Wiewióreczka mała patyczek spotkała (prostujemy serdeczny)
Wiewióreczka mała robaczka spotkała (środkowy)
Wiewióreczka mała szyszkę spotkała (wskazujący)
Wiewióreczka mała orzeszka spotkała (kciuk)
Kamyczek poklepała (klepiemy mały palec)
patyczek podrapała (drapiemy serdeczny)
robaczka uściskała (ściskamy)
szyszkę pogłaskała(głaszczemy)
orzeszka zabrać chciała (ciągniemy)                                                  
Zabawę powtarzamy kilkakrotnie wspólnie z dzieckiem.

Zabawa 3. „Zapachowe zagadki”.
Nie zapominajmy o zmyśle powonienia. Do słoiczków możemy wsypać ziarna kawy, kakao, cynamon, skórkę pomarańczy, liście mięty lub bazylii. Dobrze, żeby pojemniki nie były przezroczyste – wtedy maluch naprawdę skupią się na zapachu. Dziecko może nazywać znane dla niego zapachy lub może podzielić słoiczki na te, które pachną dla niego ładnie lub brzydko, albo (jeśli przygotujemy po dwa słoiki z taką samą zawartością) odnajdywać pary identycznych zapachów.

Życzę miłej zabawy!