Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 23-27.03.2020

27.03.2020 r.  Kiedy rosnę

1. „Od bobasa do przedszkolaka” – zabawa ruchowo – ortofoniczna.

- dziecko udaje noworodka – kładzie się na podłodze, wymachuje rączkami i nóżkami, naśladuje ssanie smoczka

- dziecko udaje niemowlaka – siada, bawi się paluszkami, gaworzy

- dziecko naśladuje przedszkolaka – skacze, robi pajacyki, śpiewa piosenki

2. „Kiedy rosnę” – wiersz czytany przez rodzica.

Kiedy rosnę?

Oj, sam nie wiem!

Może w ciszy, może w śpiewie?

Może we snie lub w działaniu?

W szkole, w lesie i w mieszkaniu?

Pewnie, gdy jem

cos pysznego

i pije mleko do tego?

Kiedy rosnę, moi mili?

Już wiem:

w każdej chwili!

Teraz tez zrobiłem się większy,

gdy recytowałem ten wierszyk.

R. Przymus, „Kiedy rosnę” [w:] T. Dziurzynska, H. Ratynska, E. Stójowa „Na słoneczne i deszczowe dni”, WSiP, Warszawa 1998, s. 30

Pytania pomocnicze:

- jak sądzisz, kiedy rośniemy?

- co się wtedy dzieje z naszym ciałem?

Rodzic dba o prawidłowe używanie określeń czasu: wcześniej, dawniej, kiedyś, teraz.

3. „Co ja słyszę?” – doskonalenie percepcji słuchowej, wyodrębnianie głosek w wyrazach. Dzieci nazywają obrazki (kot, kalafior, kurtka, lampa, lizak, lustro, smok, ser, skarpetki), podają ich pierwsze głoski oraz łączą każdy obrazek z właściwą literą i kolorują obrazki zgodnie z poleceniem.

„Karty pracy” cz. 3, s. 48, Entliczek Nowa Era

4. „Już to potrafię” – ćwiczenia gimnastyczne.

- Ćwiczenie ramion „Kto klaśnie najwyżej”: dziecko siedzi na podłodze po turecku. Odwodzą ręce od boków do góry i klaszczą jak najwyżej nad głowa. Po klaśnięciu ręce prowadza po tym samym torze do boków tułowia.

- Ćwiczenie tułowia i równowagi w parach: rodzic opiera palce rak i nóg na podłodze i robi koci grzbiet, a dziecko przechodzi pod jego mostkiem.

- Ćwiczenie równowagi: dziecko stoi na jednej nodze, a druga zatacza przed sobą półkole nad podłoga.

- Przeskoki: dzieci skaczą na obu nogach, na jednej nodze wprzód, w tył, w bok – zgodnie z poleceniami. Skoki mogą być wykonywane w miejscu lub z przesunięciem – rodzic podaje liczbę skoków wykonanych przez dzieci.

- Ćwiczenie uspokajające: marsz po obwodzie koła.

5. „Kiedy będę duży” – wcielanie się w rolę dziennikarza, nagrywanie krótkich opowiadań. Dziecko jest dziennikarzem zadającym pytania, rodzic na nie odpowiada. Potem następuje zamiana ról.

6. Poczytaj mi mamo – w ramach programu „Przedszkolaki czytają” – przeczytanie bajki, książeczki wybranej przez dziecko.

Życzymy miłej zabawy!


26.03.2020 r. Smutny smok

1. „Raz, dwa, trzy - Smoczyca patrzy” – zabawa ruchowa. Dziecko odgrywa rolę smoka a rodzic „smoczycę”. Smoczyca stoi tyłem w znacznej  odległości od smoka. Zadaniem dziecka jest niepostrzeżenie dobiec do rodzica i dotknąć jego pleców podczas gdy Rodzic zamyka oczy i mówi rymowankę Raz, dwa, trzy - Smoczyca patrzy. 

2. "Berek "– słuchanie opowiadania, czytanego przez rodzica.

Berek Małgorzata Strzałkowska, Nowa Era

3.„Kamyczki” – ilustrowanie ruchem rymowanki. Próba nauki na pamięć.
Idą smoki równą drogą, (marsz w miejscu)
Po kamyczkach iść nie mogą. (marsz do przodu)
Po kamyczkach hop…, hop…, hop, (trzy podskoki w miejscu lub do przodu)
Do dołeczka skok. (skok do przysiadu podpartego)
Pora wracać, kto się nuży, (marsz w miejscu)
Ten odpocznie po podróży.
Dom jest blisko, nogi w ruch (szybki bieg w miejscu)
Kto zwycięży – zuch. (dziecko siada na dywanie)


A. Maj, M. Nawrocka, E. Sorbian-Kardas, M. Stepien, „Inscenizacje. Zabawy ruchowe”, Zak, Warszawa 2000, s. 119 

4. „Wiosenny spacer” – budowanie poprawnych zdań w czasie opowiadania treści obrazków (karta pracy.) Dziecko ogląda ilustracje na kartach pracy, opowiada, co się na nich dzieje. Należy zwrócić uwagę na poprawne budowanie zdań. Dziecko też próbuje ocenić postępowanie postaci i koloruje obrazki przedstawiające właściwe zachowanie podczas spaceru.

„Karty pracy” cz. 3, s. 47, kredki

4."Hodowla rzeżuchy" -  założenie hodowli rzeżuchy wraz z rodzicem :)

 

25.03.2020r. Reks i Kuleczka 

1. „Wśród zwierząt” – poranne ćwiczenia gimnastyczne.


1. Ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Dziecko porusza się w tempie np. klaskania rodzica : marsz – bieg.
Na mocne klaśnięcie dziecko nieruchomieje.
2. „Bociany” – domownicy chodzą po sali i podnoszą nogi w kierunku brody.
3. „Ptaszki” – przeskoki. Dziecko skacze w różnych kierunkach, jakby przeskakiwało z gałęzi na gałąź. Aby odpocząć,zeskakuje na ziemie i zbiera ziarna – stuka palcem w podłogę.
4. „Leniuchowanie” – ćwiczenie wyciszające. Dziecko leży na plecach, nogi zgięte w kolanach, stopy dotykają podłoża. W trakcie wdechu przedszkolaki przenoszą ręce przodem za głowę, a w czasie wydechu opuszczają je ta samą drogą. Po dwukrotnym powtórzeniu tego ćwiczenia następuje zmiana: dziecko w czasie wdechu przenosi ręce od boku do góry, za głowę, a w trakcie wydechu opuszczają po tym samym torze.

2. „Raz i dwa” – zabawa przy piosence rozwijająca poczucie rytmu, rapowanie tekstu z członkami rodziny na własny rytm.

Raz i dwa

Raz i dwa, raz i dwa,

pewna pani miała psa.

Trzy i cztery, trzy i cztery,

pies ten dziwne miał maniery.

Piec i sześć, piec i sześć,

wcale lodów nie chciał jeść.

Siedem, osiem, siedem, osiem,

wciąż o kości tylko prosił.

Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć,

kto z was kości mu przyniesie?

Może ja – może ty.

Licz od nowa: raz, dwa, trzy…

Podczas rapowania dziecko pokazuje na palcach wskazane w tekście liczby.

3. „Poznajemy liczby – liczba 10” – zapoznanie z obrazem graficznym liczby 10, doskonalenie umiejętności przeliczania.

Zwracamy uwagę że liczba 10 składa się z dwóch cyfr – 1 i 0. Dziecko liczy głośno do dziesięciu i pokazuje kolejno na palcach. Pokazujemy dziecku że 10 palców, to pięć i pięć.  Zadaniem dziecka jest ułożenie dwóch zbiorów tak, żeby suma ich elementów wynosiła 10 np. możemy użyć kredek, tego co znajdziemy w domu czy łyżeczek.  Na kartach pracy dzieci kolorują liczbę 10 i odpowiednią liczbę śladów, przeliczają elementy w zbiorach i łącza je z właściwymi liczbami oraz odnajdują wśród rozsypanych liczb i kolorują na czerwono wszystkie liczby 10.
 „Karty pracy” cz. 3, s. 46

4. "Rodziny zwierząt" - zabawa dydaktyczna, odszukiwanie w materiałach źródłowych ilustracji przedstawiających zwierzęce rodziny, zbieranie o nich informacji (np. książki, czasopisma). np. Co psy najchętniej lubią robić?, Co jest ich przysmakiem? Czy wy macie zwierzęcą rodzinę w domu? - jeśli tak spróbuj o niej opowiedzieć, wypowiadając się pełnymi zdaniami.

 

24.03.2020 r.

1. Zabawa ruchowa „Wielkoludy i krasnale” – dziecko chodzi na palcach ze wzniesionymi do góry rękami naśladując wielkoluda. Na umówiony sygnał zmienia się w krasnoludka – biega cicho, drobnymi kroczkami.

2. „Coraz więcej bajek znam” – quiz z wiedzy nt. bajek

Agata ma szafkę,

w szafce szyba błyska.

Stoją rzędem książki.

Spójrzmy na nie z bliska.

Te książki od mamy,

a tamte od taty.

Są w nich najpiękniejsze

bajeczki Agaty.

Oto pierwsza bajka:

las, rzeczka, pagórek.

Przez las idzie ścieżka

Czerwony Kapturek.

Wilk skrył się za górka

i oczami błyska.

Ach, strzeż się, Kapturku,

groźnego wilczyska!

Siedem krasnoludków

skalnej grocie mieszka.

Kto im usługuje?

Złotowłosa Śnieżka.

Przyjadą tu kiedyś

królewscy rycerze…

Królewicz dziewczynę

na zamek zabierze…

A oto Kopciuszek,

dobry i uczciwy,

schyla się nad miska.

Gołąb grucha siwy:

– Idź na bal, Kopciuszku,

przebiorę ziarenka.

Już czeka kareta

i złota sukienka.

Jas i Małgosia

zabłądzili nocą.

Patrzą: okienka

wśród drzew migocą.

– Domek z piernika!

Wejdźmy do środka!

Ach, czy cos złego

dzieci nie spotka?

Po błękitnym niebie

leci jaskółeczka.

Kto wędruje na niej?

Mała Calineczka.

Do królestwa

leci kwiatów.

Szumią, szumią

skrzydła wiatru.

Mknie pod górę rycerz,

srebrem lśnią podkowy.

Czeka go królewna

na wieży zamkowej.

Już świt ranny wstaje

obłokach z purpury.

Czy wjedzie nasz junak

na szczyt Szklanej Góry?

Ciągnie sieci

stary rybak.

Ach, skarb jakiś

złowił chyba!

Złota Rybka

ludzkim głosem

mówi: – Puść mnie,

puść mnie, proszę.

Jest taki kotek

w krainie bajek,

co chodzi w butach

i kurzy faje.

Kapelusz z piórem

nosi na głowie.

Niejedna bajkę

dzieciom opowie.

Są bajki krótkie i długie,

jedna piękniejsza od drugiej.

Mama je czyta Agacie.

Wy kiedyś tez je poznacie.

- dzieci wymieniają postacie występujące w wierszu

- opowiadają krótko ich treść

3. „Zabawa badawcza” – posługiwanie się pojęciami: mały – duży, krótki – długi, wysoki – niski, zapoznanie się z narzędziami pomiarowymi, mierzenie za pomocą sznurka

Zabawa 1. – narzędzia do mierzenia: różne linijki, centymetry krawieckie, cyrkle, suwmiarka, ekierka, miara taśmowa.

Dzieci dokładnie oglądają narzędzia. Zastanawiają się, co się nimi mierzy i jak się nazywają. Jeśli nie

znają nazw, mogą nadać własne. Spośród dostępnych miar wybierają jedna i mierzą nią długość np. pokoju.

Zabawa 2. – dawne narzędzia do mierzenia: rysunek stopy, łokcia i palców, sznurek o długości jednego metra.

Dzieci odszyfrowują sposób użytkowania dawnych jednostek długości. Za pomocą jednego narzędzia mierzą długość pokoju

4. Przeciwieństwa – praca plastyczna

- utrwalenie określeń: mały - duży, wysoki - niski, długi - krótki, dziecko wybiera jedną cechę oraz osobę, zwierzę, roślinę lub przedmiot i ukazuje ją w dwóch wariantach.

Życzymy miłej zabawy!

 

23.03.2020 r.

1. „Wysoki – niski” –  zabawa dydaktyczna, porównywanie wzrostu z mamą, tatą, siostrą, bratem. 

2. "Rodzinny album" - oglądanie zdjęć rodziców ,dziadków oraz dzieci z wczesnego dzieciństwa

- komentarze dzieci na temat ich wyglądu

-rodzic może opowiedzieć jakąś historię z dzieciństwa

-za pomocą sznurka, bądź wstążki pokazuje, ile miał wzrostu ,gdy był w wieku przedszkolnym

-rodzic prosi dziecko, by zmierzyło jego obecny wzrost i porównało z tym kiedy był mały

  1. "Portret "– zabawa badawcza z lusterkiem

- dziecko przegląda się w lustrze, omawia poszczególne części ze zwróceniem uwagi na podobieństwo jednej strony twarzy do drugiej

- dziecko przykłada lusterko do zdjęć, na których są ludzkie twarze i dzieli się spostrzeżeniami

- zachęcamy dzieci do narysowania swojej twarzy z uwzględnieniem (oczu, uszu, nosa…)

  1. Zabawa ruchowa „Spacer z mamą”

rodzic trzyma za rękę dziecko (rodz. w pozycji wyprostowanej a dz. kuca) i chodzą np. w rytm jakiejś muzyki. Na umówiony sygnał zamieniają się rolami.