Zdalne nauczanie 29-30.06.2020
Dzieci i Rodzice,
serdecznie zapraszamy do wspólnej nauki przez zabawę. Zamieszczam propozycje zabaw według Podstawy programowej wychowania przedszkolnego
Pozdrawiamy i życzymy miłej zabawy.
Poniedziałek 29.06.2020
Temat: Odwiedzamy zwierzęta w zoo
- „Zwierzozwierz” – rysowanie wymyślonych zwierząt, swobodna aktywność plastyczna dzieci z wykorzystaniem kredek świecowych i kolorowego papieru, wymyślanie nazwy dla narysowanego zwierzęcia. Dziecko rysuje wyobrażone zwierzęta i nazywają je. Następnie wspólnie z rodzicem omawia swoją prace.
- „W zoo” – wysłuchanie wiersza D. Wawiłow, rozmowa kierowana na temat jego treści, wymienianie zwierząt występujących w utworze, wypowiedi dziecka na temat tego typu ogrodów.
„Zoo „
W zoo jest wesoło,
ludzie chodzą wkoło,
byk ma duże rogi,
bocian nie ma nogi,
foka siedzi w stawie,
nie widać jej prawie.
Słonie wodę piją,
niedźwiedzie się biją,
sowa w domku siedzi,
boi się niedźwiedzi.
Ale najładniejsze są zielone rybki,
patrzą sobie na mnie zza zielonej szybki
i zębów nie mają,
i rogów nie mają,
i tylko tak sobie pływają, pływają, pływają, pływają
i się uśmiechają...
Danuta Wawiłow
Po przeczytaniu wiersza rodzic rozpoczyna rozmowę z dzieckiem. Przykładowe pytania:
– O jakich zwierzętach jest mowa w wierszu?
– Czego nie ma bocian? Gdzie siedzi foka? Co piją słonie?
– Jakie zwierzęta są najładniejsze? Dlaczego?
– Czy ktoś z was był w zoo? Co wam się tam najbardziej podobało? Dlaczego?
D. Wawiłow, „Zoo” [w:] D. Wawiłow, „Wierszykarnia”, Nasza Księgarnia, Warszawa 2007, s. 13
- „Jakie to zwierzę?” – wykonanie ćwiczenia na karcie pracy, dopasowywanie fragmentu skóry, sierści lub piór do zwierzęcia. Dziecko nazywa zwierzęta, opisuje ich sierść, umaszczenie i łączy z odpowiednimi wzorami.
„Karty pracy” cz. 4, s. 27,Nowa Era, kredki
- „Krokodyl i małpa” – wykonanie goryla i krokodyla z „Wycinanek-składanek”. Dziecko wypycha sylwety zwierząt i zagina je zgodnie z instrukcją rodzica. Odgina łuski na grzbiecie krokodyla. Dodatkowo rodzic może zaproponować dziecku wykonanie palm (liście z kolorowego papieru lub zielonej krepiny, a pień z plasteliny) i zbudowanie z nich dżungli dla zwierząt.
„Wycinanki-składanki” – „Krokodyl i małpa” (nr 24), Nowa Era, ew. kolorowy papier, zielona krepina, plastelina - „Zoo” – masażyk wg M. Bogdanowicz do wiersza B. Kołodziejskiego. Dziecko w parze z rodzicem. Jedno leży na brzuchu, a drugie siedzi obok. Rodzic czyta wiersz i wykonuje masaż. Uwaga! Należy zwrócić uwagę, że masaż ma być delikatny i przyjemny.
Tu w zoo zawsze jest wesoło, (dziecko leży na brzuchu)
tutaj małpki skaczą w koło, (wykonujemy na jego plecach ruchy naśladujące skoki po okręgu)
tutaj ciężko chodzą słonie, (naciskamy płaskimi dłońmi)
biegną zebry niczym konie, (lekko stukamy pięściami)
żółwie wolno ścieżką człapią, (powoli, lekko przykładamy płaskie dłonie)
w wodzie złote rybki chlapią. (muskamy raz wierzchem, raz wewnętrzną stroną dłoni)
Szop pracz, takie czyste zwierzę, ciągle sobie coś tam pierze. (pocieramy rękami, naśladując pranie)
Struś dostojnie w koło chodzi, (powoli kroczymy dwoma palcami)
spieszyć mu się nie uchodzi. A w najdalszej części zoo dwa leniwce się gramolą, (wolno posuwamy dłonie od boków ku środkowi)
wolno wchodząc na dwa drzewa, (posuwamy dłonie od dołu ku górze)
gdzie się każdy z nich wygrzewa (zatrzymujemy dłonie)
i zapada w sen głęboki...
Bolesław Kołodziejski
Zamiana ról.
„Zoo” – masażyk do wiersza B. Kołodziejskiego [w:] „Rymowanki – przytulanki”, oprac. M. Bogdanowicz, Fokus, Gdańsk 2002, s. 44
Wtorek 30.06.2020
Temat: Dzikie psy i dzikie koty
- „Koty i myszka” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Rodzic układa na podłodze poduszkę „mysią norkę”, w której siada dziecko – „myszka”. Rodzic – „kot” zasłania oczy rękami, wtedy „myszka” biega. Gdy „kot” odsłania oczy, „myszka” zastyga w bezruchu. Zabawę powtarzamy. Można zamienić się rolami.
• „Tygrysy, lwy, lamparty oraz hieny i szakale” – poznanie przez dziecko dalekich krewnych domowych kotów i psów na podstawie obrazków, figurek i zdjęć, rozmowa na ich temat. Przykładowe pytania:
– Czym różni się kot od tygrysa, a czym od lwa?
– Czy psy są podobne do hien i szakali?
zdjęcia, ilustracje, figurki przedstawiające dzikie psy i koty
Ciekawostki: https://fajnepodroze.pl/ciekawostki-o-lampartach-dla-dzieci/
https://fajnepodroze.pl/ciekawostki-o-hienach-dla-dzieci/
https://fajnepodroze.pl/ciekawostki-o-lwach-dla-dzieci/
https://fajnepodroze.pl/lew-ciekawostki-informacje-fakty/
https://fajnepodroze.pl/ciekawostki-o-tygrysach-dla-dzieci/
https://fajnepodroze.pl/szakal-ciekawostki-informacje-fakty/ - „Tygryski” – humorystyczny wiersz J. Papuzińskiej jako inspiracja do zabawy dydaktycznej.
„Tygryski”
Moja piżama – cała w tygrysy.
A te tygrysy straszne urwisy,
A te tygrysy nie chcą spać nocą,
fikają kozły, skaczą i psocą.
Mama się gniewa:
– Spać trzeba teraz!
Wszystkie tygryski z piżamy zbiera,
chowa do szafy, na klucz zamyka,
żeby już dzisiaj nie mogły brykać.
Rano do pracy spieszy się tato.
Otwiera szafę, wyjmuje palto,
Nagle wiatr dmuchnął, porwał tygryski,
jakby to były jesienne listki,
i z tygryskami za okno uciekł,
i po ogródku wszystkie rozrzucił.
Trzeba tygryski zebrać z powrotem.
O, ten na kwiatku usiadł jak motyl,
ten się na nitce pajęczej kiwa,
a ten biedaczek leży w pokrzywach.
A ten na ścieżce.
A ten pod listkiem.
Czy to już wszystkie?
– Tak, chyba wszystkie...
Koszyk tygrysków zanoszę mamie.
Mama układa je na piżamie.
Te na rękawach, te na kieszeniach...
ale jednego tygryska nie ma!
Nie ma w pokoju, nie ma w ogrodzie.
Mały tygrysku, gdzieś nam się podział?
Leci latawiec w górze, nad drogą,
ma kolorowy i długi ogon.
Może tygrysek chciał zwiedzić świat
i na ogonie latawca siadł?
A teraz leci, sam nie wie dokąd,
bardzo daleko, bardzo wysoko?
A może rzeka, co płynie obok,
wzięła tygryska w podróż ze sobą?
Może ta szybka, zielona woda już mi tygryska nigdy nie odda?
Łaciaty kocur wskoczył na okno.
– Możeś ty, kocie, tygryska połknął?
Może myślałeś, że to jest myszka
i przez pomyłkę zjadłeś tygryska?
Aż wreszcie... tato przychodzi z pracy.
– Czemu, córeczko, tak na mnie patrzysz?
Czemu się ze mnie obie śmiejecie?
– Bo ty tygryska masz na berecie!
Bo nasz tygrysek nigdzie nie uciekł!
Bo on z tatusiem poszedł i wrócił!
I tak się dobrze skończyło wszystko
i dzień się kończy, wieczór już blisko,
wkrótce światełka w oknach zabłysną,
spać się zachciało moim tygryskom.
Joanna Papuzińska
Po przeczytaniu wiersza rodzic rozpoczyna rozmowę z dzieckiem. Przykładowe pytania:
– Gdzie mieszkały tygryski?
– Dlaczego mama schowała tygrysy w szafie?
– Z kim uciekły tygryski z domu?
– Co stało się z jednym z tygrysków? Czy się odnalazł?
– Jak myślicie, co czuł mały tygrysek, gdy się zgubił?
J. Papuzińska, „Tygryski” [w:] „Najpiękniejsze wiersze dla dzieci”, wybór I. Krynicka, Wilga, Warszawa, s. 82
- „Gdzie się podziały tygryski?” – zabawa dydaktyczna, określanie położenia przedmiotów w przestrzeni. Przed zabawą rodzic rozkłada figurki/maskotki tygrysów (lub innych dostępnych zwierząt)w różnych miejscach w sali: na półce, pod stolikiem, za koszem, pomiędzy misiem i lalką itd. Zadaniem dziecka jest określenie, gdzie znajdują się tygryski/zwierzątka. Następnie rodzic bierze w dłonie jednego tygryska i podnosi go do góry, pytając:
Gdzie znajduje się tygrysek? – dziecko odpowiada: Nad głową.
Zabawę można również urozmaicić, prosząc dziecko, aby to ono ułożyło w różnych miejscach tygrysy i określiły, gdzie leżą.
pluszaki lub figurki tygrysów - Wykonanie dowolną techniką ilustracji przedstawiającej wybrane zwierzę.
materiały potrzebne do wykonania pracy, kartki