Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Praca zdalna 29.03-02.04.2021

Piątek 2.04.21r.

Drodzy Rodzice!
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych
składam wiosenne życzenia,
aby w czas Świąteczny w Waszych sercach,
rodzinach i domach zagościła radość, zdrowie, spokój
i wielka nadzieja odradzającego się życia,
i pozostała z Państwem już na zawsze.

A dla Was drogie Dzieciaki
Gdy nadejdzie Wielkanocny poranek
Niech spełnią się życzenia kolorowych pisanek...
Mazurków kajmakowych, bazi srebrzystych,
Bogatego zająca i kurczaczków puszystych.
Świątecznego nastroju, biesiady obfitej,
Lukrowego baranka, a w dyngusa - głowy wodą zmytej!

Temat dnia: „Świąteczne życzenia”

„Baranki i owieczki” – ćwiczenia artykulacyjne; usprawnianie narządów mowy poprzez naśladowanie głosów. Rodzic proponuje dziecku zabawę dźwiękonaśladowczą w owieczki i baranki na polanie. Rodzic prowadzi ćwiczenia, a dziecko powtarza: Na polanie pasą się duże barany i owce oraz baranki i owieczki. Pierwsze odzywają się dorosłe barany (grubo i nisko): bee, bee, bee. Następnie dorosłe owce (grubo i nisko): baa, baa, baa. Usłyszały to baranki i owieczki – one też chcą przyłączyć się do rozmowy. Baranki (wysoko i cienko): bee, bee, bee. Wtórują im małe owieczki (wysoko i cienko): baa, baa, baa. Wesoły ptaszek na gałęzi gwiżdże z zachwytem: fiufiu, fiufiu, fiufiu. Następnie dziecko samodzielnie naśladuje głosy. Na hasło rodzica, np.: Baranki! dziecko powtarza cienko: bee, bee, bee itd.

„Kartka świąteczna” – wykonanie pracy z „Wycinanek-składanek”- ćwiczenie sprawności dłoni poprzez wypychanie, składanie; rozwijanie wyobraźni twórczej. Rodzic prosi o wypchnięcie kartki, a następnie złożenie wzdłuż przerywanych linii. Po złożeniu kartki przedszkolak ozdabia pisanki na kartce według własnego pomysłu. Może pokolorować je lub pomalować farbami. Ozdabia kurę, wyklejając ją piórkami lub krepiną. Następnie rodzic odcina dziecku kawałek zielonej krepiny, która po kilkakrotnym nacięciu z jednej strony będzie trawką dla kury- chętne dziecko po demonstracji może zrobić to samodzielnie. Pokazuje, gdzie dziecko powinno przykleić trawkę i pisanki. Kartkę można przeznaczyć na świąteczny prezent dla bliskich lub wykorzystać do dekoracji.
Pomoce:  „Wycinanki-składanki” – „Kartka świąteczna” (nr 17), kredki, kolorowy papier, krepina, nożyczki, klej, piórka  
„Wycinanki-składanki” – „Kartka świąteczna” (nr 17), Nowa Era

„Świąteczne wyścigi” – zestaw ćwiczeń gimnastycznych: wprawianie się w poprawnym czworakowaniu, ćwiczenie ogólnej sprawności ruchowej, czerpanie radości z aktywnego spędzania czasu.
1. „Świąteczny poranek” – ćwiczenie wstępne. Rodzic „zmienia” dziecko w kotka i opowiada mu krótką historyjkę o tym, co robią kotki w świąteczny poranek: wstają, przeciągają się, wyginają grzbiet, wyciągają w różne strony łapki, spacerują po kuchni, próbują zajrzeć do pachnących od potraw mis itd. Dziecko ilustruje ruchem opowieść rodzica – naśladuje kotki.
2. „Śniadanie” – ćwiczenie z czworakowaniem. „Kotek” – dziecko chce zjeść śniadanie, dlatego musi dojść do „misek”, by napić się z nich mleka. Dziecko porusza się na czworakach, opierając się na całych dłoniach i na palcach stóp. Po wypiciu mleka „kotek” siada na piętach – odpoczywa; następnie rusza do kolejnej „miski” a potem znów odpoczywa.
3. „Świąteczne zabawy” – ćwiczenie w parach z rodzicem. Rodzic siedzi i tuż nad ziemią trzyma obręcz. Zadaniem dziecka jest przejście przez nią. Ćwiczenie powtarzamy kilkakrotnie.
4. „Świąteczne wyścigi” – zabawa z czworakowaniem oraz z elementem biegu. Przed dzieckiem jest ustawiony slalom z kilku zabawek lub domowych sprzętów. Zadaniem dziecka jest pokonanie na czworakach slalomu i jak najszybszy powrót do wyznaczonego miejsca w pozycji wyprostowanej. Zabawę można powtórzyć jako wyścig z rodzicem lub rodzeństwem. Pamiętajmy przy tym o zachowaniu zasad bezpieczeństwa.
5. „Kotki w słońcu” – ćwiczenie wyciszające. Przedszkolak – „kotek” leży na plecach, na podłodze. Odpoczywa. Wygrzewa brzuszek. Stara się równo, miarowo oddychać. Wykonuje wdech nosem, a wydech ustami i znów wdech nosem. Można wykorzystać do tego ćwiczenia muzykę relaksacyjną. Źródło: YouTube Muzyka relaksacyjna dla dzieci. Muzyka na dobry humor.
https://www.youtube.com/watch?v=Eh_dH40FRhc
Pomoce: miseczki, obręcz hola-hop, zabawki lub sprzęty domowe.

Zachęcam do ruchu w miarę możliwości na świeżym powietrzu,
w przydomowych ogródkach - zabaw, spacerów, obserwacji zmian
w przyrodzie. Pamiętajmy przy tym o zasadach bezpieczeństwa i dystansu.

„Jakie ładne jajka” – doskonalenie umiejętności orientacji w przestrzeni i schemacie ciała, określanie położenia w przestrzeni. Dziecko z pomocą rodzica mocują nitki lub sznurki do sylwet jajek wykonanych w ciągu tygodnia oraz innych gotowych dekoracji świątecznych. Dekoruje nimi świątecznie dom, pokój stosując się do instrukcji rodzica dotyczących miejsca ich umieszczenia, np.: wyżej, niżej, pod, obok, na górze, na dole, po prawej, po lewej.
Pomoce: prace dzieci – sylwety jajek wykonane w ciągu tygodnia, domowe dekoracje świąteczne, nitka lub wstążki, nożyczki.

Karty pracy z zadaniami dodatkowymi do wykonania ćwiczące spostrzegawczość, koordynację wzrokowo – ruchową, grafomotorykę – pisanie po śladzie, oraz procesy myślowe – kojarzenie, łączenie w pary znajdziecie państwo pod poniższym linkiem źródło: Mama loguje Wiola Galla
https://www.mama-bloguje.com/wielkanocne-zadania-dzieci/

Czwartek 1.04.21r.

Temat dnia: „Śmigus – dyngus”

„Na zielonej łące”
– zabawa rytmiczna, ćwiczenie właściwej reakcji na sygnały dźwiękowe oraz umiejętności rytmicznego mówienia. Przy dźwiękach bębenka dziecko skacze jak zając. Na przerwę w muzyce zatrzymuje się i rytmicznie mówi fragment tekstu popularnej piosenki:
Na zielonej łące raz, dwa, trzy.
Pasły się zające raz, dwa trzy.
Na słowa: raz, dwa, trzy – dziecko klaszcze rytmicznie. Ponowny akompaniament na bębenku zaprasza do powtórnego skakania.
Pomoce: bębenek lub inny dowolny instrument

„Pisanki” – ćwiczenia grafomotoryczne, kreślenie wzorów, kompozycji pasowych na ograniczonej powierzchni, doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. Dziecko siedzi przy stoliku, na którym leżą kartki w kształcie dużych jaj oraz kredki i ołówki. Rodzic prosi dziecko o ozdobienie jaj tak, by powstały z nich barwne pisanki. Najpierw wspólnie wymyślają przykłady różnych wzorów pasowych. Rodzic rysuje je na kartce, a dziecko wybiera z nich kilka i wykorzystuje do ozdobienia swoich jaj. Chętne dziecko na kolejnym jajku wymyśla samodzielnie swoje szlaczki. Po zakończeniu pracy dziecko urządza wystawę swoich dzieł.
Pomoce: kartki w kształcie dużych jaj, kredki, ołówki

„Świąteczne tradycje” – poznawanie tradycji związanych z Wielkanocą. Rodzic krótko charakteryzuje najpopularniejsze tradycje wielkanocne. Prezentuje przedmioty związane z poszczególnymi tradycjami. Palemki na szczęście. Wielki Tydzień zaczyna się Niedzielą Palmową. Kiedyś nazywano ją kwietną lub wierzbną. Palemki – rózgi wierzbowe, gałązki bukszpanu, malin, porzeczek – ozdabiano kwiatkami, mchem, ziołami, kolorowymi piórkami. Po poświęceniu palemki biło się nią lekko domowników, by zapewnić im szczęście na cały rok. Połknięcie jednej poświęconej bazi miało zapewnić zdrowie i bogactwo. Zatknięte za obraz lub włożone do wazonów palemki chroniły mieszkanie przed nieszczęściem i złośliwością sąsiadów. Świąteczne porządki. Przed Wielkanocą robimy wielkie świąteczne porządki, nie tylko po to, by mieszkanie lśniło czystością. Porządki mają także symboliczne znaczenie – „wymiatamy” z mieszkania zimę, a wraz z nią wszelkie zło i choroby.
Święconka. Wielka Sobota była dniem radosnego oczekiwania. Koniecznie należało tego dnia poświęcić koszyczek (albo wielki kosz) z jedzeniem. Nie mogło w nim zabraknąć baranka (symbolu Chrystusa Zmartwychwstałego), mięsa i wędlin (na znak, że kończy się post), masło – oznakę dobrobytu – i jajka – symbol narodzenia. Święconkę jadło się następnego dnia, po rezurekcji. Tego dnia święcono też wodę. Specjalnie dla dziewcząt. Uwaga, dziewczyny, jeżeli w Wielką Sobotę obmyjecie twarz w wodzie, w której gotowały się jajka na święconkę, to znikną piegi i inne mankamenty urody!
Wielka Niedziela – dzień radości. W Wielką Niedzielę poranny huk petard i dźwięk dzwonów miał obudzić śpiących. Po rezurekcji zasiadano do świątecznego śniadania. Najpierw dzielono się jajkiem. Na stole nie mogło zabraknąć baby wielkanocnej i dziada, czyli mazurka.
Lany poniedziałek. Lany poniedziałek, śmigus-dyngus, święto lejka – to zabawa, którą wszyscy doskonałe znamy. Oblewać można było wszystkich i wszędzie. Zmoczone tego dnia panny miały większe szanse na zamążpójście. A jeśli któraś się obraziła – to nieprędko znalazła męża. Wykupić się można było od oblewania malowanym jajkiem – stąd każda panna starała się, by jej pisanka była najpiękniejsza. Chłopak, wręczając tego dnia pannie pisankę, dawał jej do zrozumienia, że mu się podoba.
Szukanie zajączka. Wyrazem wielkanocnej radości rodziny może być, po zakończeniu śniadania, wspólna zabawa zwana szukaniem zajączka, czyli małej niespodzianki dla każdego.
Wielkanocne jajo. Króluje na wielkanocnym stole, jest symbolem życia i odrodzenia. Tradycja pisanek i dzielenia się święconym jajkiem sięga daleko w przeszłość. Czerwone pisanki mają ponoć moc magiczną i odpędzają złe uroki, są symbolem serca i miłości. Jajko jest formą najbardziej doskonałą. Zawiera wszystkie konieczne dla odżywienia organizmu składniki: białko, tłuszcz, sole mineralne i witaminy. Jako podsumowanie dziecko wykonuje zadanie na karcie pracy – koloruje taką liczbę symboli wielkanocnych, jaką wskazują wyprostowane palce dłoni.
Pomoce: pisanki, palemki, zajączki, koszyczki, bazie, „Karty pracy” cz. 3, s. 26, kredki
„Karty pracy” cz. 3, s. 26, Nowa Era
Można wykorzystać filmy edukacyjne pod poniższymi linkami
Źródło: YouTube EduKredka – Tradycje Wielkanocne
https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg
Źródło: Domowe Przedszkole TVP VOD
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,swiateczne-zwyczaje-wielkanoc,43855

„Śmigus-dyngus” – wysłuchanie wiersza M. Terlikowskiej, poznanie tradycji związanej z drugim dniem świąt. Rodzic czyta dziecku wiersz:

„Śmigus-dyngus”
 Wie o tym i Tomek, i Ewa,
że w śmigus się wszystkich oblewa.
 Ale czy trzeba Pawełka
oblewać z pełnego kubełka?
Wystarczy małym kubeczkiem
dla żartu, dla śmiechu, troszeczkę.

Bo może wiatr chmurę przywieje
i wszystkich was deszczem poleje?  Autor: Maria Terlikowska

Po wysłuchaniu wiersza rodzic pyta dziecko: – O czym przed chwilą usłyszeliście? – W jaki sposób dzieci obchodzą dyngus? – Kiedy jest obchodzony śmigus-dyngus? – Jak inaczej mówimy na ten dzień? Po krótkiej rozmowie, rodzic opowiada o śmigusie-dyngusie, który obchodzi się w poniedziałek wielkanocny. Zwyczaj ten powstał dawno temu z połączenia śmigusa i dyngusa. W śmigus oblewano się wodą, co miało symbolizować wiosenne oczyszczenie. Dyngusowanie zaś to wiosenne odwiedzanie znajomych, od których dostawało się smakołyki na drogę. I tak śmigus, czyli oblewanie wodą, połączył się z dyngusowaniem, od którego można się wykupić pisankami lub słodkimi pysznościami. Rodzic zwraca uwagę dziecka na kulturalne obchodzenie dyngusa, który ma być zabawą dla wszystkich, a nie tylko dla tych, którzy polewają innych.

„Rzuć do mnie piłkę” – zabawa ruchowa z elementem rzutu i celowania. Dziecko stoi naprzeciwko rodzica, który trzyma w dłoniach piłkę. Rodzic rzuca oburącz do niego piłkę. Zadaniem dziecka jest jej złapanie i odrzucenie z powrotem. Im dziecko lepiej łapie, tym szybciej prowadzący może rzucać piłkę. Pomoce: piłka.
Zajęcia dodatkowe muzyczno - ruchowe „Skaczę, gram i podśpiewuję” -
„Zabawa z kapeluszem” - tańczymy w kole rodzice z dzieckiem i przekładamy z głowy na głowę kapelusz lub czapkę kolejnej osobie. Gdy muzyka ucichnie, osoba mająca kapelusz musi wykonać obrót tak aby kapelusz nie spadł.
„Taniec na gazecie”- tańczymy pojedynczo lub w parze z rodzicem lub rodzeństwem na gazecie do dowolnej muzyki. Na sygnał- przerwę w muzyce, składamy gazety na coraz to mniejsze części. Wygrywa ten, kto nie wyjdzie stopą poza gazetę podczas tańca.
„Piłka parzy”- dziecko z rodzicami siadają w kole i przekazują sobie z rąk do rąk piłkę. W tym czasie gra muzyka, kiedy milknie, to osoba, która akurat trzyma piłkę musi wykonać dodatkowe zadanie (np. stanąć na jednej nodze, klasnąć 5 razy itp.).

 

Środa 31.03.21r.

Temat dnia: „Potrawy na wielkanocnym stole”

Pogadanka i demonstracja -przypominamy dziecku o zasadach higieny i konieczności częstego mycia rąk w ciągu całego dnia dla zachowania zdrowia i bezpieczeństwa swojego i innych.


„Świąteczne menu” – zapoznanie dziecka z potrawami wielkanocnymi na podstawie zebranych potraw oraz ilustracji i zdjęć. Rodzic pyta dziecko, czy zna jakieś potrawy, które zazwyczaj znajdują się na wielkanocnym stole. Po wysłuchaniu odpowiedzi pokazuje kilka ilustracji, a dziecko odgaduje, jak nazywa się danie na obrazku. W miarę możliwości rodzic może przynieść kilka potraw, np.: babkę drożdżową, mazurek, pasztet, jaja na twardo, by dziecko mogło ocenić ich wygląd i poznać smak. Rodzic pyta dziecko: Co, oprócz malowanych jaj, powinno się znaleźć w święconce, czyli wielkanocnym koszyczku?. Następnie opowiada o znaczeniu jajek, soli, baranka oraz o tradycyjnej zabawie wielkanocnej – dwie osoby stukają się jajami ugotowanymi na twardo, wygrywa ta, której jajko nie pęknie.
Pomoce: potrawy, fotografie, ilustracje świątecznych potraw z gazet kub książek kucharskich oraz zawartości świątecznego koszyczka

„Świąteczny mazurek” – modelowanie i ozdabianie mazurka z masy solnej; toczenie, wałkowanie, modelowanie ozdób. Dziecko przy jednym stole, wspólnie z rodzicem robią masę solną. Po jej wykonaniu wspólnie z rodzicem toczą, wałkują, spłaszczają kawałki masy solnej, by przekonać się o jej plastyczności, zmienności oraz możliwości cofnięcia zmian. Po uprzednim wygnieceniu kawałka masy wykonują spód ciasta, pokrywając nim tekturkę na wysokość minimum 0,5 cm. Następnie przystępują do wykonania ozdób. Rodzic robi jeszcze z dzieckiem kilka dekoracji, by przekonało się, że nie jest to trudne zadanie, by nabrało pewności. W trakcie samodzielnej pracy rodzic chwali pomysły dziecka. Po wykonaniu ozdób rodzic pozostawia mazurka z masy do wyschnięcia w piekarniku. Masa solna:
- szklanka mąki
- szklanka soli
-½ szklanki wody
Po takiej zabawie można zaproponować dziecku wspólne przygotowanie mazurka z prawdziwych składników.
Pomoce: sól, mąka, woda, masa solna, tekturki

 „Jaki piękny wielkanocny stół!” – praca z ilustracją w „Książce”; wyszukiwanie par pisanek. Dziecko ogląda obrazki i opowiada, co na nich widzi. Rodzic kieruje rozmową: Przyjrzyj się obrazkowi. Co on przedstawia?
Ja dostrzegam chłopca z jasnymi włosami a ty ?... Pokaż go. Obok niego biegnie kurczak... a obok kurczaczka stoi baranek... Widzę też dziewczynkę z ciemnymi włosami. Co stoi obok niej? Pokaż teraz kwiaty na oknie... i ciasto na stole... Co jeszcze znajduje się na obrazku?. Dziecko opowiada i pokazuje. Rodzic zwraca uwagę, żeby przy opisywaniu miejsca używało określeń kierunków w przestrzeni.
„Książka” s. 60–61, Nowa Era

„Zanieś podwieczorek” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami równowagi. Zadaniem dziecka będzie przejście po linii prostej do wyznaczonego miejsca i powrót z tacą, na której została ustawiona zastawa dla lalek, bez upuszczenia żadnego przedmiotu. Zastawę dla lalek można zastąpić ustawionymi na tacy klockami, zabawkami lub domową plastikową zastawą. Zabawę można utrudnić ustawiając na drodze dziecka przeszkody do ominięcia.
Pomoce: taca z zastawą dla lalek

„Świąteczny mazurek” – kończenie prac; malowanie elementów dekoracyjnych farbami plakatowymi. Po wysuszeniu w piekarniku mazurka dziecko z rodzicem jeszcze raz oglądają ilustracje z bogato dekorowanymi mazurkami. Rodzic zwraca uwagę dziecka na barwy ozdób. Po czym zachęca dziecko do pomalowania ich własnych zdobień na mazurku farbami plakatowymi. Po zakończeniu malowania dziecko prezentuje swoją „smakowitą” pracę.
Pomoce: farby plakatowe, pędzelki


Wtorek 30.03.21r.

Temat dnia: „Wielkanocny koszyczek”

„Pisanki kraszanki” – zabawa rytmiczna (echo rytmiczne). Dziecko siedzi przed rodzicem, który mówi (w różnym tempie i z różną dynamiką) fragment tekstu piosenki: Pisanki, pisanki – jajka malowane, nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek. Rodzic jednocześnie rytmicznie klaszcze lub uderza o uda. Dziecko powtarza każdy przykład na zasadzie echa.

„Malowane jaja” – oglądanie różnorodnych świątecznych jajek, porównywanie technik zdobienia, omawianie wyglądu, poznawanie tradycyjnych zwyczajów świątecznych. Rodzic prezentuje dziecku koszyk z różnymi pisankami i zadaje mu pytania: – Co jest w koszyku? – Z czego się robi pisanki? – Dlaczego mówimy, że jajko jest symbolem życia i budzącej się przyrody? Jeśli dziecko nie potrafi udzielić odpowiedzi – rodzic wyjaśnia. Następnie opowiada o historii pisanek, o ich tradycyjnym wyglądzie w innych krajach. Niektóre mają namalowane kwiaty wiśni, figury, ptaki. Są też jaja drewniane, malowane są na czarno i zdobione farbami, jak również drogocenne złote jaja, zdobione szlachetnymi kamieniami, np.: diamentami (w Rosji). W Australii rzeźbione są jaja strusia. Po krótkiej pogadance o pisankach z innych krajów rodzic pokazuje zebrane świąteczne jajka i krótko omawia techniki, za pomocą których zostały ozdobione: – kraszanki: powstają przez gotowanie jaja w wywarze barwnym, uzyskanym ze składników naturalnych (łupin cebuli, kory dębu, soku z buraka); – pisanki: powstają przez malowanie jaja gorącym woskiem, a następnie zanurzenie jaja w barwniku; do ich malowania używa się szpilek, igieł, drewienek, słomek; – oklejanki (naklejanki): są ozdabiane sitowiem, płatkami bzu, skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru i materiału; – nalepianki: powstają przez ozdobienie jaja różnymi wycinankami z papieru; – drapanki: powstają przez wydrapanie różnych wzorów na barwionym jaju.
Pomoce: koszyk z pisankami, ilustracje pisanek z innych krajów

„Pisanki” – nauka tekstu piosenki. Dziecko słucha tekstu piosenki. Po wysłuchaniu następuje krótkie omówienie jej treści. Rodzic zadaje pytania np.
- Co to są pisanki?
- Kiedy się je maluje?
- Co było namalowane na jajkach?

  1. Pisanki, pisanki,
    jajka malowane,
    nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek!
    Pisanki, pisanki,
    jajka kolorowe,
    na nich malowane bajki pisankowe.
  2. Na jednej kogucik,
    a na drugiej słońce,
    śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.
    Na czwartej kwiatuszki,
    a na piątej gwiazdki.
    Na każdej pisance piękne opowiastki.

Piosenkę można znaleźć pod poniższym linkiem
źródło YouTube Maluch TV https://www.youtube.com/watch?v=OTPObfVuHCY 


„Pisankowe obrazki” – zabawa ruchowa naśladowcza. Dziecko swobodnie porusza się po całym pokoju  przy melodii piosenki, dopasowując ruch do charakteru muzyki. Na przerwę zatrzymuje się i musi  przybierać wybraną pozę z obrazków pisankowych, zawartych w tekście piosenki wskazaną przez rodzica: kogucik, słońce, laleczka, kwiatek, gwiazdka.
Pomoce: CD Piosenka „Pisanki” lub inna dostępna w domu muzyka.


„Bajki pisankowe” – doskonalenie percepcji wzrokowej, dostrzeganie podobieństw, łączenie elementów w pary (karta pracy). Dzieci wykonują zadanie na karcie pracy – łączą w pary takie same pisanki i kolorują je według wzorów.
„Karty pracy” cz. 3, s. 25, Nowa Era

 

Poniedziałek 29.03.21r.

Temat dnia: „Zielony dywanik z rzeżuchy”.

1. „Rzeżucha prosto z ogródka”- założenie hodowli roślin. Rodzic prezentuje dziecku przygotowane do działań przedmioty: nasiona rzeżuchy do wysiania, pojemniki np. plastikowy podstawek lub foremkę w kształcie skorupki, watę. Rozmawia z dzieckiem na temat zgromadzonych rzeczy, pyta, czy dziecko rozpoznaje je i wie, do czego one służą, i czy domyśla się, czym będą się zajmować. Rodzic pozwala dziecku oglądać obiekty, brać je do rąk, wąchać.Dziecko z rodzicem sieją rzeżuchę na talerzu wyłożonym watą lub w specjalnym pojemniku do hodowli kiełków. Ustalają dyżury, podczas których dziecko powinno zraszać nasionka. Rodzic umawia się dzieckiem, że będzie codziennie rano obserwować nasionka i np. robić zdjęcia. Zapowiada, że po tygodniu rzeżucha będzie gotowa do spożycia.
Pomoce: nasiona rzeżuchy, wata, woda, pojemnik do hodowli np. talerz lub podstawek plastikowy.

2. „Kura i kurczęta” – zabawa ruchowa naśladowcza. Dziecko zostaje „kurą”. Gdy rodzic gra na dowolnym instrumencie dostępnym w domu  w wolnym tempie,  „kura”  wychodzi na spacer, gdacze, macha skrzydłami, podskakuje. Gdy rodzic robi pauzę, „kura” naśladuje zbieranie ziarenek z ziemi (dziecko kuca i stuka paluszkami w podłogę). Zabawę powtarzamy kilka razy.

3. „Gotowane i surowe” – zabawa badawcza; poszerzenie wiedzy na temat jajek, obserwacja surowych i gotowanych jajek, analiza wyglądu, próba odgadnięcia, które są surowe, a które – gotowane. Rodzic proponuje dziecku doświadczenie: zalewa w dużym naczyniu jajko kurze wrzącą wodą i pyta dziecko, czy wie, co się stanie. Informuje, że na rozwiązanie trzeba będzie poczekać. Jeśli jajo nie było zbyt zimne, na koniec zajęć powinno mieć całkowicie ścięte białko i półpłynne żółtko. Następnie rodzic stawia przed dzieckiem trzy słoiki z wodą oraz pojemniki z solą i cukrem, a następnie pyta, czy jajko unosi się w wodzie. Po udzieleniu odpowiedzi dziecko sprawdza swoje przypuszczenia wkładając jajko do wody. Kiedy jajko tonie, Rodzic prosi o wykonanie kolejnej próby, gdyż słyszał, że podobno w osolonej lub posłodzonej wodzie jajko będzie pływać. Dziecko do jednego słoika wsypuje kilka łyżek soli, a do drugiego – cukru. Po wymieszaniu wkładajajo i sprawdza, w którym słoiku utrzymuje się ono na powierzchni. Następnie ogląda dwa jaja i stara się odgadnąć: które jest surowe, a które gotowane – bez ich rozbijania. Jeśli nie potrafi wskazać, rodzic podpowiada, że ugotowane jajo szybciej się toczy i kręci od surowego. Dziecko toczy oba jaja, kręci nimi. Po wytypowaniu, które jajko jest surowe, a które gotowane, rodzic rozbija je, by potwierdzić przypuszczenia dziecka. Po stłuczeniu skorupek czterolatek ogląda surowe i ugotowane jajo od środka – poznaje budowę, nazywa i wskazuje: żółtko, białko, błonę, skorupkę oraz porównuje je. Na koniec ogląda jajko, które na początku zajęć było zalane wrzątkiem. Obiera ze skorupki, porównuje z surowymi i gotowanymi na twardo. Pomoce: jajka kurze surowe i gotowane, duże naczynie, wrzątek, słoiki, woda, łyżka, cukier, sól

4. „Na zdrowie” – degustacja jaj na twardo z  majonezem i szczypiorkiem. Dziecko nakrywa do posiłku, myje szczypiorek, smaruje chleb masłem. Dostaje ugotowane i wystudzone jajka. Samodzielnie je obiera i kroi na plasterki w gilotynce do jaj, układa na kromce chleba z dodatkiem majonezu. Na koniec ozdabia kanapki pokrojonym przez rodzica szczypiorkiem i wspólnie jedzą. Im większy będzie  udział dziecka w przygotowaniu dania, tym chętniej go skosztują. Należy przypomnieć dziecku o zachowaniu zasad dokładnego mycia rąk przed i po posiłku.
Pomoce: jajka kurze gotowane, majonez, szczypior, gilotynka do jaj, plastikowe noże, chleb, masło.

5. „Wydmuszki na start” – ćwiczenia oddechowe, dmuchanie z różnym natężeniem na piłeczki do tenisa stołowego. Dziecko otrzymuje „wydmuszkę” – piłeczkę do tenisa stołowego (można je wcześniej pokolorować), siada przy stole, kładzie piłeczkę blisko brzegu stołu, przy którym siedzi. Na hasło rodzica, np.: Wydmuszki startują! – zaczyna dmuchać na piłeczkę w ten sposób, by dotarła do przeciwległego końca stołu. Następnie rozgrywany jest „mecz wydmuszkowy”- dziecko i rodzic dmuchają jednocześnie, wygrywa ten którego wydmuszka pierwsza dotrze do końca stołu.
Pomoce: piłeczki do tenisa stołowego lub lekkie plastikowe albo styropianowe  jajeczka.