Zabawy 16-20.03.2020
Drodzy Rodzice,
serdecznie zapraszamy do wspólnej zabawy w domu razem z Waszymi pociechami. Zamieszczamy propozycje zabaw dla grupy BIEDRONKI. Pozdrawiamy i życzymy mile wspólnie spędzonego czasu.
20.03.2020 r. "Plotki o ptakach" - propozycje zabaw.
1. „Wróbelek” – wysłuchanie wiersza F. Kobryńczuka.
Wróbelek
Martwi się bardzo
szary wróbelek,
ze ma przyjaciół
w świecie niewielu.
– Nikt mnie nie lubi,
bo nie mam takich
piór kolorowych
jak inne ptaki.
Nikt mnie nie słucha,
moje ćwierkanie
nie jest dla innych
ptasim śpiewaniem.
– Choć strój masz szary,
choć tylko ćwierkasz,
każdy cię lubi,
mały wróbelku,
za to, że zima
całymi dniami
ćwierkasz jak umiesz,
ze jesteś z nami.
Franciszek Kobryńczuk
Propozycje pytań do wiersza:
Jak się czuł wróbelek? Czy był szczęśliwy?
– Dlaczego wróbelek był smutny?
– Czy lubi się kogoś za to, jak wygląda, czy za to, jaki jest?
- W jaki sposób Ty możesz pocieszyć smutnego kolegę?
2. „Bocian” – wykonanie bociana z rolki po papierze toaletowym.
Rolkę po papierze toaletowym oklejamy białą kartką, a następnie wycinamy pozostałe elementy ptaka głowę, skrzydła, dziób, oczy, nogi i doklejamy je w odpowiednim miejscu rolki.
3. „Ptasie harce” – ćwiczenia gimnastyczne ze skakanką.
1. Zataczanie obszernych kół skakanką złożoną na dwie lub cztery części – przed sobą, nad głową, z prawej i lewej strony, w miejscu, w chodzie i w biegu.
2. W siadzie prostym skakanka przełożona za stopy, trzymana za końce oburącz – podnoszenie nóg za pomocą skakanki do siadu równoważnego.
3. W leżeniu tyłem w poprzek skakanki – okręcanie się skakanką i odkręcanie.
4. Skoki przez skakankę. Skakanka rozciągnięta na podłożu:
– podskoki obunóż i jednonóż wzdłuż skakanki,
– przeskoki obunóż i jednonóż przez skakankę przodem i tyłem w miejscu oraz z przesuwaniem od jednego do drugiego końca.
Ćwiczenia K. Wlaźnik.
Życzymy wesołej zabawy!
19.03.2020 r. "Bezpieczne gniazda" - przedstawiamy propozycje zabaw na dziś.
1. „Ptaszki” – wysłuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny, wprowadzenie do zabawy dydaktyczno-konstrukcyjnej.
Ptaszki
Mama ptaszka, tata ptak
wiją gniazdko tak i siak.
Znoszą piórka, włosie, mchy.
– Ja zdobyłem to, a ty?
– Ja to niosę, a ty co?
Trawka! Nitka! Puch! Ho! ho!
Zwijali się, pracowali,
skarb do skarbu przydawali
i, śpiewając niby z nut,
zbudowali domek – cud:
gniazdko ptasie takie oto.
Wtuliłabym się z ochotą
między tych pisklątek rój,
gdyby to był domek mój.
E. Szelburg-Zarembina
2. „Gniazda” – konstruowanie ptasich gniazd. Należy przygotować różnego rodzaju materiały dostępne w domu: siano, piórka, watę, patyczki, zasuszone liście, sznurek do łączenia materiałów. Zabawa polega na zbudowaniu gniazda dla ptaków wg własnego pomysłu.
3. „Dziwny ptak” – zabawa rysunkowa. Zadaniem dziecka w jest stworzenie wspólnego rysunku ptaka z pomocą rodzica lub rodzeństwa. Na kartce najlepiej formatu A3 dorysowujemy poszczególne elementy ptaka, najpierw rozpoczyna dziecko i rysuje np. głowę, następnie rodzic rysuje tułów i tak na zmianę aż powstanie cały rysunek.
Pozdrawiamy i życzymy wspaniałej zabawy!
18.03.2020 r. "Szpaki dziwaki"
1. „Dmuchamy na piórka” – zabawa oddechowa. Do zabawy potrzebujemy nitkę oraz piórko albo kawałek bibuły czy kartki z której wytniemy piórko. Zadanie polega na dmuchaniu na piórko (z zachowaniem prawidłowego toru oddechu) w taki sposób, aby jak najdłużej było ono odchylone od pionu.
2.„Sprawne szpaki dziwaki” – ćwiczenia gimnastyczne z piłką, wzmacniające mięśnie grzbietu, klatki piersiowej i brzucha.
W staniu:
Rozkrok – skłon tułowia w przód i toczenie piłki po podłodze z ręki do ręki oraz wokół stopy lewej i prawej, kreśląc ósemkę.
W parze z mamą lub tatą – stanie w rozkroku tyłem do siebie i podawanie piłki do współćwiczącego dołem miedzy nogami lub góra nad głowa (należy zmieniać kierunek podawania). W siadzie:
Podrzucanie piłki stopami i łapanie jej oburącz.
Toczenie piłki prawa stopa do lewej (kolana rozchylone).
W siadzie rozkrocznym – skrętoskłon do prawej stopy i dotknięcie jej piłką trzymaną oburącz.
W leżeniu przodem:
Toczenie piłki od prawej do lewej reki z równoczesnym skłonem tułowia w tył.
W parze z rodzicem – toczenie piłki oburącz do mamy lub taty (odległość 2 – 3 m).
W leżeniu tyłem:
Wyrzucenie piłki do przodu i złapanie w siadzie.
Przyciąganie piłki włożonej między kolana do klatki piersiowej.
Zestaw ćwiczeń wg K. Wlaźnik
3. „Robimy ptaka-dziwaka” – praca plastyczno-konstrukcyjna z wykorzystaniem nadmuchanego balonu. Potrzebujemy różnego rodzaju materiały, np. kolorowy papier, bibułę, karton, piórka, skrawki materiału, nitki, taśmę samoprzylepna, farby, plastelinę, niepotrzebne ubranka dla lalek, kolorowe guziki, co znajdziemy w domu. Zadaniem dziecka jest wykonanie ptaka dziwaka korzystając ze wszystkich dostępnych materiałów, łącząc je w dowolny sposób i przyklejając do balonu.
4. "Piasek w domu" - przepis na piasek kinetyczny i wspaniałą zabawę w domu:
- 8 szklanek mąki
- 2 szklanki oleju
- kreda do zabarwienia (starta na tarce)
- trochę odżywki do włosów (aby uzyskać ładny zapach)
Dziecko z pomocą rodzica dodaje wszystkie składniki do pojemnika, łączy je ze sobą mieszając wszystko razem rączkami.
Życzymy wspaniałej zabawy:)
17.03.2020 r. "Jaki to ptak?"
1. „Ptak czy ssak?” – zestaw zagadek dotyczących ptaków i ssaków.
Gdy ten zwierz we wściekłość wpada,
groza budzi spora.
Drażnią go torreadorzy i czerwony kolor. (byk)
Ten prawdziwy na śniadanie
wychodzi na łąkę.
Ten cukrowy raz do roku
ozdabia święconkę. (baranek)
W bajce pod babci pierzynę dał nurka,
by Czerwonego przestraszyć Kapturka. (wilk)
Trzeba najpierw ją wydoić drodzy moi,
by apetyt na mleko zaspokoić. (krowa)
Jaki to ptak, zgodnie
z obyczajem starym,
zdobi polskie monety
i polskie sztandary? (orzeł)
Na długiej białej szyi
głowę zadziera w górę,
dumna, że przed wiekami
książki pisano jej piórem. (gęś)
Przy jego wadze i wielkości
marnie wygląda gęś i kura.
Gdy go czerwony kolor złości,
gulgocze oraz stroszy pióra. (indyk)
2. „Naśladujemy głosy ptaków” – ćwiczenia artykulacyjne. Naśladowanie wraz z rodzicem głosów różnych ptaków: wróbla: ćwir, ćwir, dzięcioła: stuk, stuk, bociana: kle, kle,
wrony: kra, kra, sowy: hu, hu, kury: ko, ko, gęsi: gę, gę, kaczki: kwa, kwa, indyka: gul, gul, a także odgłos odlatującego ptaka frr, frr.
3. „Kolorowe ptaki” – praca plastyczna, wyklejanie plasteliną konturu ptaka narysowanego przez rodzica. Plastelinę w wybranym kolorze należy dobrze ugnieść, by stała się miękka. Taką plastelinę łatwiej rozprowadza się na kartce. Najpierw należy kłaść ciemne odcienie, a dopiero potem jasne. Jeśli postępuje się na odwrót, jasna plastelina przykryta ciemną będzie niewidoczna. Po wyklejeniu konturu plasteliną dziecko wycina ptaka i nakleja na kolorową kartkę.
4. „Co robi piłka?” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Rodzic prosi aby dziecko naśladowało ruch piłki. Potem wykonuje następujące ćwiczenia:
– odbija piłkę o podłogę (dziecko skacze w miejscu),
– przerzuca piłkę z ręki do ręki (dziecko kołysze się w prawo i w lewo),
– toczy piłkę po podłodze (dziecko kładzie się i turla po dywanie),
– obraca piłkę (dziecko wiruje w miejscu).
16.03.2020 r. "Ptasie radio"
1. "Jestem ptakiem" - improwizacja ruchowa, naśladowanie przez dziecko lotu ptaka.
2. "Ptasie radio" - wysłuchanie wiersza J. Tuwima czytanego przez rodzica.
Ptasie radio
Autorem wiersza jest JULIAN TUWIM
Halo, halo! Tutaj ptasie radio w brzozowym gaju,
Nadajemy audycję z ptasiego kraju.
Proszę, niech każdy nastawi aparat,
Bo sfrunęły się ptaszki dla odbycia narad:
Po pierwsze - w sprawie,
Co świtem piszczy w trawie?
Po drugie - gdzie się
Ukrywa echo w lesie?
Po trzecie - kto się
Ma pierwszy kąpać w rosie?
Po czwarte - jak
Poznać, kto ptak,
A kto nie ptak?
A po piąte przez dziesiąte
Będą ćwierkać, świstać, kwilić,
Pitpilitać i pimpilić
Ptaszki następujące:
Słowik, wróbel, kos, jaskółka,
Kogut, dzięcioł, gil, kukułka,
Szczygieł, sowa, kruk, czubatka,
Drozd, sikora i dzierlatka,
Kaczka, gąska, jemiołuszka,
Dudek, trznadel, pośmieciuszka,
Wilga, zięba, bocian, szpak
Oraz każdy inny ptak.
Pierwszy - słowik
Zaczął tak:
"Halo! O, halo lo lo lo lo!
Tu tu tu tu tu tu tu
Radio, radijo, dijo, ijo, ijo,
Tijo, trijo, tru lu lu lu lu
Pio pio pijo lo lo lo lo lo
Plo plo plo plo plo halo!"
Na to wróbel zaterlikał:
"Cóż to znowu za muzyka?
Muszę zajrzeć do słownika,
By zrozumieć śpiew słowika.
Ćwir ćwir świrk!
Świr świr ćwirk!
Tu nie teatr
Ani cyrk!
Patrzcie go! Nastroszył piórka!
I wydziera się jak kurka!
Dość tych arii, dość tych liryk!
Ćwir ćwir czyrik,
Czyr czyr ćwirik!"
I tak zaczął ćwirzyć, ćwikać,
Ćwierkać, czyrkać, czykczyrikać,
Że aż kogut na patyku
Zapiał gniewnie: "Kukuryku!"
Jak usłyszy to kukułka,
Wrzaśnie: "A to co za spółka?
Kuku-ryku? Kuku-ryku?
Nie pozwalam, rozbójniku!
Bierz, co chcesz, bo ja nie skąpię,
Ale kuku nie ustąpię.
Ryku - choć do jutra skrzecz!
Ale kuku - moja rzecz!"
Zakukała: kuku! kuku!
Na to dzięcioł: stuku! puku!
Czajka woła: czyjaś ty, czyjaś?
Byłaś gdzie? Piłaś co? Piłaś, to wyłaź!
Przepióreczka: chodź tu! Pójdź tu!
Masz co? daj mi! rzuć tu! rzuć tu!
I od razu wszystkie ptaki
W szczebiot, w świegot, w zgiełk - o taki:
"Daj tu! Rzuć tu! Co masz? Wiórek?
Piórko? Ziarnko? Korek? Sznurek?
Pójdź tu, rzuć tu! Ja ćwierć i ty ćwierć!
Lepię gniazdko, przylep to, przytwierdź!
Widzisz go! Nie dam ci! Moje! Czyje?
Gniazdko ci wiję, wiję, wiję!
Nie dasz mi? Takiś ty? Wstydź się, wstydź się!"
I wszystkie ptaki zaczęły bić się.
Przyfrunęła ptasia milicja
I tak się skończyła ta leśna audycja
Propozycje pytań do przeczytanego tekstu:
Jakie ptaki zostały wymienione w wierszu?
Po czym można poznać ptaka?
Gdzie echo ukrywa się w lesie?
Czy echo można zobaczyć?
Gdzie kąpią się ptaki?
3. "Ptak" - praca plastyczno - konstrukcyjna. Potrzebna będzie bibuła, papier kolorowy, gumki recepturki oraz nożyczki. Dziecko zgniata kawałki bibuły jedną ręką formując kulki. Do zrobienia ptaka potrzebne są cztery małe kule (głowa, szyja, nogi ptaka) i trzy duże (tułów i skrzydła). Kule łączy się za pomocą gumek recepturek, a następnie dokleja z wyciętego kolorowego papieru : dziób, ogon i oczy.
4. "Ptasi koncert" - dziecko razem z rodzicem naśladuje odgłosy ptaków np. kukułki, koguta, gołębia, słowika, bociana.