Zdalne nauczanie 06 -10.04.2020
10.04.2020 r. Turniej zajączków
1. „Zajączki” – nauka na pamięć wyliczanki :
Siedzi zajączek na moście, drugi się schował w kapuście.
Uciekaj z pola, szaraku, a ja się schowam na dachu!
2. „Turniej zajączków” – zabawa tropiąca, wyszukiwanie ukrytych wcześniej jajek w domu czy ogrodzie.
3. „Co się zmieniło?” – doskonalenie percepcji wzrokowej, wyszukiwanie różnic - karta pracy.
4. „Za oknem” – obserwacja co zmieniło się za oknem, omawianie zachodzących zmian w przyrodzie.
Jak zmienia się krajobraz?
Jak zmienia się temperatura?
5. „W roli głównej jajko” – zabawa badawcza, poznawanie budowy i własności oraz różnych postaci jaj kurzych. Dziecko bada kurze jajo, obiera je ze skorupki i kroi jajo ugotowane na twardo i na miękko, wybija ze skorupki jajo surowe (uprzednio wymyte i wyparzone). Dziecko dotyka, rozgniata, wącha. Dzieli się wnioskami i obserwacjami.
6. „Wyścig z jajkiem” – zabawa ruchowa, kształtowanie prawidłowej postawy. Zadaniem dziecka jest bieg miedzy przeszkodami (tor zbudowany z przedmiotów znajdujących się w domu).
Podczas biegu jajko trzymane na łyżce nie może spaść. Jeśli upadnie i się potłucze, dziecko rozpoczyna bieg od początku.
7. „Zagadki wielkanocne” - w ramach programu „Przedszkolaki czytają”.
- Jak się nazywa skorupka od jajek,co na Wielkanoc świetnie się nadaje?
- Upleciony ze słomy, z wikliny, chętnie nosi owoce jarzyny. Podwieczorek też weźmie czasem i grzyby przyniesie z lasu?
- Białe, złote, malowane i kraszane i pisane. Na Wielkanoc darowane?
- Twardą skorupką z wierzchu okryte, za to śniadanie jest znakomite?
- Długie uszy, mały ogon, bardzo jest nieśmiały i z ogonkiem jak pomponik przez zielone pola goni?
09.04.2020 r. Wieziemy kogucika
1. „Wieziemy tu kogucika” – zabawy ludowe związane z tradycją wielkanocną, przedstawienie ludowych obrzędów świątecznych.
- „Święconka” – przedstawiamy dziecku rożne produkty spożywcze nawet takie które niezwiązane są z Wielkanocą, dziecko musi wybrać co powinno znaleźć się w koszyku ze święconką zgodnie z tradycją.
- „Śmigus-dyngus” – rodzic z dzieckiem stają w przeciwnych końcach pokoju (pole zabawy wyznaczamy wcześniej ). Rodzic nazywa się Śmigus, a dziecko – Dyngus. Zadaniem Śmigusa i Dyngusa jest zbijanie piłką Dyngusa jak piłka dotknie następuje zmiana ról.
2. „Kogucik” – ćwiczenie graficzne, usprawnianie małej motoryki.
Język angielski
Witam! Dzisiaj nasza ostatnia lekcja przed świętami i dlatego nasz temat będzie dotyczył właśnie Wielkanocy.
Najpierw dzieci poznają kilka podstawowych słówek związanych z Wielkanocą. Rodzice mogą w tym czasie pomóc swoim pociechom w nauce nowych wyrazów, pokazując jednocześnie te przedmioty (myślę że w każdym domu takie rekwizyty się znajdą). Potrzebujemy zajączka, koszyczka wielkanocnego, pisanek, i małego kurczaka. (albo ilustracji przedstawiających te rzeczy). Aby posłuchać i nauczyć się wymowy nowych słówek, proszę aby rodzice odtworzyli je z tego linku
https://fiszkoteka.pl/zestaw/1275670-easter-przedszkole
Easter (ister) - Wielkanoc
Bunny (bani) – zajączek
Basket – koszyk
Easter eggs (ister egz) – pisanki
Chick (czik) – kurczaczek
Lamb (lem)- baranek, owieczka
Następnie można zadać dzieciom pytania z wykorzystaniem powyższych słówek, na przykład: What’s that? Zależnie od poziomu zaawansowania dziecko odpowiada: It is..... (w tym miejscu podaje słowo, o którym mowa), bądź wskazuje dłonią przedmiot, o który pytamy.
Aby poćwiczyć nowe słówka i przy okazji powtórzyć te, które już dzieci znają oraz trochę się poruszać, najlepsza jest piosenka. W tym celu dzieci mogą posłuchać wesołej piosenki o 10 zajączkach wielkanocnych „Ten Easter bunnies”. W trakcie słuchania dzieci ruszają się z zajączkami i odliczają od 1 do 10 (skaczą, biegają, maszerują, przeskakują z nogi na nogę )
https://www.youtube.com/watch?v=Tyyh8rhwKQ8 (źródło You Tube, The Kiboomers - Kids Music Channel)
Ten Easter bunnies
1 little, 2 little, 3 easter bunnies,
4 little, 5 little, 6 easter bunnies
7 little, 8 little 9 little
10 easter bunnies hopping all around!
hop hop hop STOP! (Śpiewamy 3 razy)
hop hop STOP!
1 little, 2 little, 3 easter bunnies,
4 little, 5 little, 6 easter bunnies
7 little, 8 little 9 little
10 easter bunnies running all around!
run run run STOP! (Śpiewamy 3 razy)
run run STOP!
1 little, 2 little, 3 easter bunnies,
4 little, 5 little, 6 easter bunnies
7 little, 8 little 9 little
10 easter bunnies walking all around!
walk walk walk STOP! (Śpiewamy 3 razy)
walk walk STOP!
1 little, 2 little, 3 easter bunnies,
4 little, 5 little, 6 easter bunnies
7 little, 8 little 9 little
10 easter bunnies skipping all around!
skip skip skip STOP! (Śpiewamy 3 razy)
! skip skip STOP!
Dzieci z zaciekawieniem obejrzą również historyjkę o tym jak powstaje pisanka wielkanocna:
https://www.youtube.com/watch?v=P09FiCLhd1Q (źródło You Tube, Dan Gemeinhart)
Na koniec proponuje aby dzieci spróbowały wykonać króliczka z papieru. Jak to dokładnie zrobić pokazuje poniższy film :
https://www.youtube.com/watch?v=3cJM0JS1mjM (źródło You Tube, 123 Easy Paper Crafts for kids - diy kids)
Polecam tez materiały do druku
https://twistynoodle.com/hoppy-easter-kindergarten-worksheet/
http://www.leehansen.com/coloring/Holidays/Easter/pages/easter-chick-bonnet.pdf
Miłej zabawy! Katarzyna Niwińska
3. "Święta w rodzinnym kręgu" - zabawy z piłką.
Toczenie piłki do rodzica
Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed głowa. Rodzic siedzi na piętach przodem do dziecka w odległości około 2 m. Dziecko unosi łokcie nad podłogę i odpycha piłkę tak, aby potoczyła
się do rodzica.
Rzut piłki do partnera
Dziecko leży na brzuchu, trzymając piłkę w dłoniach przed głową. Rodzic siedzi przodem do niego w odległości 1,5 m. Dziecko leżące przenosi piłkę nad kark i, unosząc łokcie nad podłogę, rzuca ją do rodzica.
Celowanie piłką do kosza w pozycji leżącej
Jedno dziecko leży na brzuchu, trzymając w dłoniach piłkę. Rodzic siedzi na piętach przodem do niego, tworząc z rąk przed sobą „kosz”. Dziecko lezące stara się trafić piłką do „kosza”.
Podania piłki bokiem
Dziecko i rodzic siadają z nogami wyprostowanymi w rozkroku tyłem do siebie w odległości około 0,5 m. Dziecko trzyma w dłoniach piłkę. Oboje jednocześnie wykonują skręt tułowia (jedno w prawo, drugie w lewo i na odwrót) z przekazaniem piłki partnerowi.
Podania piłki do siebie
Dziecko z rodzicem stoją naprzeciwko siebie i rzucają do siebie piłkę.
Rzuć w górę i złap piłkę
Dziecko stoi lub siedzi z piłką w dłoniach. Rzuca piłkę w górę i stara się ja złapać w dłonie.
Rzuty piłki z odbiciem o podłogę
Dziecko z rodzicem stoją przodem do siebie w odległości około 2 m. Dziecko trzyma w dłoniach piłkę i rzuca do rodzica tak aby przed złapaniem piłka odbiła się o podłogę.
Toczenie piłki wokół siebie
Dziecko siedzi z nogami wyprostowanymi i złączonymi. Trzyma dłońmi leżącą na podłodze przy biodrach piłkę. Dziecko toczy piłkę po podłodze wokół bioder i wyprostowanych nóg. Po wykonaniu trzech okrążeń piłki w jedną stronę należy wykonać następne trzy okrążenia w stronę przeciwną.
S. Owczarek „Gimnastyka przedszkolaka”, WSiP, Warszawa 2001, s. 95–99, piłki
4. „Wesołych świąt wielkanocnych” – wykonanie ozdoby świątecznej.
08.04.2020 r. Z wizytą u kurki Czubatki
1. „Rymy” – zabawa słownikowa, dopowiadanie rymujących się wyrazów. Prosimy dziecko, aby zastanowiło się i wymieniło wyrazy, które najbardziej kojarzą mu się ze zbliżającymi się świętami. Dziecko wymienia nazwy przedmiotów i obyczajów świątecznych i próbuje wymyśleć do nich np. pisanki – wianki, Wielkanoc– dobranoc, zajączek – pączek.
2. „Wielkie malowanie” – wysłuchanie opowiadania z „Ksiażki”, liczenie pisanek na ilustracji.
Następnie zachęcamy dziecko do udzielenia odpowiedzi na pytania:
– Co robiły dzieci?
– Czym różnią się święta Bożego Narodzenia od świąt Wielkanocnych?
– Jak myślisz, co Kajtek namalował na pisance dla Baltazara?
– Komu chcesz podarować wielkanocne pisanki?
„Książka” s. 84 "Książka" s. 85
3.„Raz na ludowo” – poznanie charakterystycznych motywów polskiej sztuki ludowej (karta pracy) - kolorowanie motywów haftów według wzoru. Hafty przedstawiają motywy kaszubskie, łowickie, kurpiowskie.
4. „Jajka nie tylko malowane” – prezentacja wydmuszek i jaj ozdobionych z wykorzystaniem różnych technik plastycznych, uwrażliwianie na wartości estetyczne.
5. „Kolorowe wydmuszki” – zdobienie wydmuszek dowolna technika, zwracamy uwagę na to że wydmuszki są bardzo kruche.
6. „Wydmuszki” – zabawa dydaktyczna z liczeniem, przeliczamy jajka lub wydmuszki w zakresie 10.
7. "Świąteczne kodowanie" - stworzenie kodu za pomocą strzałek kierunkowych.stworzenie kodu za pomocą strzałek kierunkowych.
07.04.2020 r. Wesoły zając
1. „Pisanki” – utrwalenie piosenki.
CD Piosenki... – „Pisanki” (CD 2 nr 17)
2. „Zabawy z jajkami” – poranne ćwiczenia gimnastyczne. Zachęcamy dziecko do wykonywania ćwiczeń:
1. „Jajko parzy!” – dziecko biegnie w jednym kierunku, trzymając w prawej ręce woreczek („jajko”). Na znak następuje zmiana kierunku biegu i przełożenie woreczka („jajka”) do drugiej ręki.
2. „Wydmuszka” – dziecko chodzi z woreczkiem („jajkiem”) na głowie, siada skrzyżnie, wstaje, idzie dalej, cały czas starając się, aby nie zgubić go w czasie ćwiczeń.
3. „Kto dalej rzuci?” – dziecko w siadzie klęcznym z woreczkiem („jajkiem”) na głowie wykonuje powolny skłon tułowia w przód, zrzucając woreczek na podłogę.
4. „Tor przeszkód” – dziecko przesuwa leżący na podłodze woreczek („jajko”) raz lewą, raz prawą ręką i idzie za nim na czworakach. Na znak siada skrzyżnie i wykonuje kilka rzutów i chwytów woreczka.
5. „Karuzela” – stojąc na jednej nodze, dziecko przekłada woreczek („jajko”) pod kolanem wzniesionej nogi prawej i lewej, na zmianę.
6. „Do kurnika!” – marsz z woreczkami („jajkiem”) na głowie, odniesienie ich i odłożenie w wyznaczone miejsce.
K. Wlaźnik, „Wychowanie fizyczne w przedszkolu. Przewodnik metodyczny dla nauczyciela”, Wydawnictwo JUKA, Łódź, 1996, s. 138
3. „Poznajemy litery – litera w” – zapoznanie z obrazem graficznym głoski w, doskonalenie analizy i syntezy słuchowej. Prezentujemy małą i wielką literę w. Wyrazy wprowadzające: wyspa, wilk, wata – akcentując głoskę w. Wspólnie z dzieckiem dzielimy wyrazy na sylaby i głoskujemy. Prosimy aby dziecko z plasteliny zrobiło wałeczek i uformowało literkę w.
Karty pracy cz.3 s. 50 Karty pracy cz. 3 s. 51
język angielski
Witam! Choć z pogodą w kwietniu bywa różnie, to trzeba przyznać że z dnia na dzień robi się coraz piękniej. Dlatego też cały czas jesteśmy w temacie wiosny i obserwujemy jak rośliny i zwierzątka budzą się do życia.
Na początek dzieci mogą sobie powtórzyć słownictwo wiosenne, które ostatnio poznały, a najlepiej zrobić to słuchając nagrania. W trakcie odtwarzania filmu dzieci powinny powtarzać nowe wyrazy za lektorem:
SPRING (sprin)- wiosna
BEE (bi)-pszczółka
BIRD (byrd)- ptaszek
LADYBUG (lejdibag) - biedronka
BUTTERFLY (baterflaj)- motyl
FLOWER (flałer) -kwiatek
SUN (san) -słońce
FROG - żaba
GRASS- trawa
https://www.youtube.com/watch?v=JQoq-I1e5dM (źródło You Tube, LolliPopsDE)
https://www.youtube.com/watch?v=U-Tfcwtn8Fk (źródło You Tube, Kinga Skoczeń)
Dziś dodatkowo chciałabym aby dzieci poznały kilka nazw sympatycznych wiosennych robaczków (niektóre pojawiły się już na wcześniejszej lekcji)
SPIDER (spajder)- pająk
ANT (ent) - mrówka
GRASSHOPPER (grashoper)- konik polny
CATERPILLAR (katepilar)- gąsienica
MOSQUITO (moskitou)- komar
SNAIL (snejl)- ślimak
DRAGONFLY (dragonflaj)- ważka
Aby poćwiczyć nowe słownictwo dzieci słuchają rymowanki i powtarzają kolejno wyrazy
https://www.youtube.com/watch?v=qXiaC1TjTXU (źródło You Tube, Fun Kids English)
A teraz czas na piosenkę o robaczkach “Bugs, Bugs, Bugs”
https://www.youtube.com/watch?v=9CzXWwgLDJ8 (źródło You Tube, Pinkfong! Kids' Songs & Stories)
Bugs, Bugs, Bugs!
I like bugs, bugs, bugs, buggy bugs.
I like bugs, bugs, bugs, buggy bugs.
I like the honeybees and butterflies.
I like the crickets for their shiny eyes.
I like the ants and grasshoppers, too.
I like all the bugs. How about you?
I like the caterpillars and ladybugs.
I like to watch them crawling on the leaves.
I like the spiders and dragonflies.
I really like them. How about you, guys?
I like bugs, bugs, bugs, buggy bugs.
I like bugs, bugs, bugs, buggy bugs.
Na koniec proponuję aby dzieci spróbowały wykonać biedronkę z papieru , a jak to zrobić mogą zobaczyć tutaj:
https://www.youtube.com/watch?v=D2EALR69JmM (źródło You Tube, Craft Basket)
Miłej zabawy! Katarzyna Niwińska
4. „Wesoły zając” – prezentacja wiersza J. Święcickiej, dostrzeżenie humorystycznych elementów w treści utworu.
Wesoły zając
Pewien wesoły zając
nazywał się Robert Skok.
Przy różnych zajęczych zajęciach
skakał na wprost i w bok.
Poszedł do domu Kury
z farbą i pędzlem burym.
Chciał mieć pisanki na święta,
a pomalował pisklęta.
Kury akurat nie było,
tak się szczęśliwie złożyło.
Wyniósł więc jajka na łąkę,
malował pod niebem i słonkiem.
Ledwo skończył malowanie,
rozległo się pukanie.
Co to za harmider taki?
Wykluwają się kurczaki:
pierwszy z czerwoną kokardą,
drugi zieloną falbanką,
trzeci fioletowy,
czwarty cały różowy,
piąty żółty, o dziwo,
szósty – szóstego nie było.
Nastało wielkie gdakanie.
Wtem deszczyk spadł niespodzianie.
Wiosenny deszcz, kapuśniaczek.
I żółty był każdy kurczaczek.
Justyna Święcicka
J. Święcicka, „Wesoły zając” [w:] „Mis” 1995, nr 8
5. „Świąteczny stroik” – wykonanie sylwety wielkanocnego zająca do stroika wg własnego pomysłu np. z rolki po papierze toaletowym.
06.04.2020 r. Ludowe zwyczaje
1. „Porządki” – zabawa tematyczna, organizacja wspólnych przedświątecznych porządków. W tym celu pokazujemy dzieciom narzędzia i przybory potrzebne do sprzątania (np. wilgotne ściereczki, szczotki i szufelki, odkurzacz), i przystępujemy do wycierania półek, usuwania kurzu i zanieczyszczeń.
2. „Wesołe kurczaczki” – zabawa ruchowa z ćwiczeniami ortofonicznymi. Dzieci swobodnie poruszają się, biegają naśladując kurczaczki. Na hasło: Kurczaczki uczą się latać! – dzieci zatrzymują się, wykonują
głęboki wdech nosem i podnoszą wyprostowane ramiona do linii barków. Przy wydechu poruszają ramionami, naśladując ruch ptasich skrzydeł. Na hasło: Kurczaczki się witają! – wołają: pi, pi, pi. Na hasło: Kurczaczki jedzą! – „kurczaczki” dzióbkami wybierają ziarenka i popijają wodę.
3. „Święta tuż, tuż” – rozmowa na temat zbliżających się świąt wielkanocnych i związanych z nimi zwyczajów. Zachęcamy dziecko do samodzielnego wypowiadania się, zadajemy pytania: Jak nazywają się nadchodzące święta? Jakie zwyczaje związane są ze świętami wielkanocnymi? W jaki sposób święta wielkanocne są obchodzone w Waszych domach?. Wyjaśniamy dziecku znaczenie tradycji i obrzędów towarzyszących świętom wielkanocnym.
4. „Pocztówkowe układanki” – układanie w całość pociętych starych pocztówek wielkanocnych.
5. „Świąteczne przygotowania” – rozmowa na temat przygotowań związanych z Wielkanocą, dostrzeganie następstw w historyjce obrazkowej.
6. „Pisanki” – nauka piosenki, rozwijanie poczucia rytmu i pamięci muzycznej.
CD Piosenki... – „Pisanki” (CD 2 nr 17–18)
7. „Palemka” – wykonanie palmy wielkanocnej wybrana technika.
- jaskółka – unieś język do górnych zębów
- żaba – skacz czubkiem języka z ząbka na ząbek – u góry
- deszcz – narysuj na podniebieniu czubkiem języka kropeczki
- zajączek – zrób czubkiem języka 10 dużych skoków: z dolnych zębów na górne
- słońce – narysuj czubkiem języka na podniebieniu kółko i promyki
- tulipany – pokaż jak wąchasz tulipany: wdech nosem, wydech ustami
- motyl – zaśpiewaj: la, lo, le, lu, ly na ulubioną melodię
- kurczaki – prześlij całuski: raz głośne, raz ciche – swojej rodzinie
- gąsienica – czubek języka na wałek dziąsłowy – otwieraj i zamykaj zęby, nie odklejając języka
- ślimak – przeciskaj język pomiędzy zbliżonymi do siebie zębami
- pająk – kląskaj językiem.