Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 11-15.05.2020

 

Piątek 15.05.2020r.

Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, co działo się w tym tygodniu, jaką wiedzę zdobyło, czego cieka­wego się dowiedziało, co szczególnie zaintereso­wało, co się najbardziej podobało, co sprawiało trudności itp.

  • Jaki to zawód – konkursy i zagadki o zawodach za każdą poprawną odpowiedź dziecko dostaje 1 punkt

Przykładowe zagadki:

Informatyk

Gdy komputer się zawiesi, zatnie lub zepsuje, ten pan szybko go naprawi i zaprogramuje.

Pisarz

Jest ktoś, kto potrafi pisać piękne zdania i tworzyć z nich książki lub opowiadania.

Dziennikarz

Jeździ w różne miejsca, często podróżuje. Ważne informacje ludziom przekazuje.

Weterynarz

W białym fartuchu ze słuchawkami. Zajmuje się fachowo chorymi zwierzętami.

Ratownik

Na plaży lub basenie wszystkich obserwuje. Bezpieczeństwa w wodzie uważnie pilnuje.

Kontroler

W autobusie i tramwaju podchodzi na chwilę. Sprawdza czy pasażerowie mają ważny bilet.

Pogodynka

Miła pani na ekranie, mapy pokazuje co dzień. Na nich jest namalowane, co słychać w pogodzie.

Aktor

Spotkasz go w niezwykłym miejscu, gdzie jest scena i kurtyna.

Gdy podniosą ją do góry, on swój występ już zaczyna.

Sprzątaczka

Jej praca potrzebna zawsze jest i wszędzie. Gdzie będzie pracować, tam i czysto będzie.

Kelner

Gościom w restauracji karty dań rozdaje. Potem zamówione potrawy podaje.

Fryzjer

Z pomocą nożyczek, szczotki i grzebienia, wygląd naszych włosów czaruje i zmienia.

 

 

Piłkarz

Zawód bardzo popularny, marzy o nim każdy chłopak. Lecz, niektórzy tylko mogą całe życie piłkę kopać.

Kierowca

Gdy miejski autobus przejeżdża ulicą, możesz go zobaczyć – jest za kierownicą

Krawcowa

Chcąc pięknie wyglądać, panowie i panie, szyją sobie u niej, na miarę ubranie.

Strażacy

Przyjeżdżają szybko, stawiają drabinę. Zawsze dzielnie walczą z pożarem i dymem.

Górnik

Przez cały rok ciężko pod ziemią pracuje. Na początku grudnia Barbórkę świętuje.

Piekarz

Świeżutkie pieczywo w sklepie jest od rana. Jak myślisz, kto w nocy piecze je dla nas?

Aptekarz

Miły pan lub pani za ladą w aptece, sprzedaje ludziom leki na receptę.

Kwiaciarka

Na placu lub rynku siedzi sobie pani. Przed nią stoją kosze z pięknymi kwiatami.

Listonosz

Chodzi z dużą torbą, trudne ma zadanie. Zajmuje się co dzień listów doręczaniem.

Sprzedawca

Gdy wejdziesz do sklepu, ta miła osoba, spyta, co chcesz kupić i wszystko ci poda.

Policjanci

Gdy na skrzyżowaniu światła się zepsują, w białych rękawiczkach ruchem aut kierują.

Źródło: http://rodzice.net/news/zagadki-dla-dzieci/zawody. php (dostęp 2 października 2018 r.)

Posłuchajcie piosenki o zawodach

https://www.youtube.com/watch?v=u_2RTNZvFrc

Gra o zawodach do samodzielnego wydrukowania dla chętnych

/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//1222.pdf

 

Czwartek 14.05.2020r.

  • Zakupy w księgarni – posługiwanie się mone­tami, obliczanie kwot, karta pracy.

W rozmowie kierowanej dziecko zastanawia się, jakie zawody są potrzebne, aby powstała książka. Oglądając książkę, dziecko wysnuwa wnioski, że ktoś musi wymyślić jej treść – to zadanie pisarza – autora. Redaktor współpracuje z autorem, popra­wia tekst, przygotowuje go do druku. Inna osoba musi namalować obrazki – to ilustrator. Kiedy już jest gotowy tekst i obrazki, trzeba kartki wydruko­wać – to zadanie drukarza. Wszystkie kartki trzeba połączyć, aby stworzyć książkę. Kartki zszywa lub skleja introligator.

Rodzic zaprasza dziecko do układania książek na półkach w księgarni. Na podłodze rozkłada dwie linie ze sznurka  – półki. Na pierwszej półeczce stawia kartonik z cyfrą 10, mówiąc, że tyle książek trzeba ułożyć na półce. Dziecko podchodzi i kładzie swoje książki, mówi: Kładę pierwszą, Kładę drugą i tak kolejno aż do 10. Na drugiej półce rodzic stawia kartonik z cyfrą 9. Dziecko ją książkami. Następnie porównują liczbę ksią­żek, określają, gdzie jest więcej, gdzie mniej i o ile.

Rodzic zaprasza dzieci do „wizyty w księ­garni” i kupowania książek. Wybiera jedną książkę i podaje jej cenę, np. 9 zł. Dziecko ze swoich monet wybiera te, których suma wyniesie 9. Układają je przed sobą i kolejno wymienia, jakie monety wybrało. Potem rodzic podnosi dwie książki i mówi, że każda z nich kosztuje po 5 zł. Pyta: Ile razem kosztują dwie książki? Dziecko  sumuje ceny i wybiera potrzebne monety.

W „Kartach pracy” dziecko porównuje liczbę pieniędzy w portfelach. Łączą te, w których jest tyle samo pieniędzy.

Książka s. 32–33,

  • Tworzymy książkę – zabawy twórcze.

Dzieci wcielają się kolejno w role przedstawicieli różnych zawodów, tak aby powstała książka pod tytułem np. .„Moje marzenia”.

Jesteśmy autorami, piszemy książkę –dziecko wymyśla, o czym chciałoby  napisać w książce o marzeniach.

Rodzic jest redaktorem i pomaga dziecku w stworzeniu spójnego tekstu.

Jesteśmy ilustratorami –na karteczkach ilustrują wymyśloną opowieść.

Rodzic  zamienia się w drukarza. W czasie tworzenia ilustracji podchodzi do dziecka i zapisuje w dolnej części kartki w jednym lub dwu zdaniach ich wypowiedzi o rysowanych marzeniach (technika swobodnych tekstów).

Jesteśmy introligatorami – dziecko sma­ruje klejem lewy brzeg swojej kartki na szerokość palca, a następnie skleja ją z kolejną  kartką , równo składając brzegi (można również wykorzystać zszywacz).

 

Na zakończenie rodzic oprawia książkę – wkle­ja kartki w zgiętą tekturkę z napisanym tytułem. Można również przedziurkować kartki dziurkaczem i połączyć je za pomocą sznurka albo zeszyć za pomocą igły i nitki.

Gdy książka jest gotowa, rodzic  czyta książkę dziecku.

Środki dydaktyczne: blok rysunkowy, kredki, długopis, klej

 Poznanie liczby „19”.

Książka s. 93

Karta pracy dla chętnych

/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//4806.pdf

język angielski 

/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//6 latki 14.05.docx

Środa 13.05.2020r.

Poznanie litery „ć”, „Ć”.

Zawód aktor – lalkarz – zapoznanie z literami „ć”, „Ć”.

Dzieci rozwiązują rebus: litery „ak” + rys. toru kolejowego (aktor).

Rodzic rozmawia z dzieckiem o zawodzie aktora i dziedzinach sztuki, w których możemy go zobaczyć (teatr, film). Opowiada również o pracy aktorów teatralnych niewidocznych dla publiczności – lal­karzy, prezentuje lalki lub ich zdjęcia. Przykładowe informacje: Praca lalkarza polega na animowaniu lalką teatralną. Aktor jest często ukryty, np. za para­wanem, a czasem występuje razem z lalką na scenie. Główne rodzaje lalek teatralnych to pacynka, kukiełka, jawajka, marionetka, lalka cieniowa.

Rodzic przedstawia krótki dialog ćmy Cecylii z Księżycem, wykorzystując teatrzyk cieni. Cecylia smuci się, że musi oglądać świat tylko nocą, chociaż najpiękniejszy jest w dzień. Księżyc space­ruje z ćmą i pokazuje jej uroki nocy, np. gwiazdy, świetliki, koncertujące świerszcze, sowę. (Dialog można nagrać wcześniej dyktafonem). Na koniec dziecko i wypowiada się na temat treści teatrzyku, dzieli się swoimi wrażeniami z przedsta­wienia.

Rodzic prezentuje kolorową ilustrację ćmy, dziecko głoskuje nazwę i wyróżniają pierwszą głoskę. Następnie ogląda wielką i małą literę „ć”, porów­nuje z literą „c”. Z rozsypanki wyrazowej wybierają wyraz „ćma” i umieszczają pod ilustracją. Pozostałe wyrazy ponownie czytają i klasyfikują ze względu na miejsce litery „ć”: na początku, w środku, na końcu. Przykładowe wyrazy: „ćma”, „ćwikła”, „ćwir”, „zaćma”, „zaćmienie”, „kość”, „pić”, „gość”, „płakać”, „gonić”, „liść”.

Na karcie pracy dzieci czytają wyrazy i łączą je ze zdjęciami. Układają historyjkę o ćmie, kolorują rysunek i dorysowują elementy, które pojawiły się w ich historyjce.

Książka s. 85, lalki teatralne lub ich zdjęcia, scenografia do teatrzyku cieni, syl­wety ćmy Cec

  • Gdy zawody wybieramy, długo się zastana­wiamy – wprowadzenie wiadomości na temat rodzajów zawodów, karta pracy.

Rodzic  zaprasza do wysłuchania wiersza:

Praca leśniczego

Leśniczy często chodzi po lesie. Zawsze zwierzętom swą pomoc niesie. Zna każdą ścieżkę krzewy i drzewa, rozpozna ptaka, który zaśpiewa.

Można go nazwać strażnikiem lasu. Spędza w nim dużo swojego czasu. Razem z gajowym sprawdza, jak drwale, ścinają w lesie drzewa wytrwale.

Rozumie, o czym las ciągle śpiewa. Patrzy, jak tańczą liście na drzewach. Powtarza głośno – szanuj przyrodę ja ci w tym zawsze chętnie pomogę.

Bożena Forma

Dziecko omawia treść wiersza ze szczególnym uwzględnieniem zawodów wymienionych w wier­szu, czynności związanych z tymi zawodami oraz środowiska przyrodniczego. Rodzic  przekazuje dzieku informacje na temat istnienia różnych grup zawodów różniących się środowiskiem pracy i jej specyfiką, wykorzystywanymi narzędziami, typowymi czynnościami. Dzieli zawody na pięć grup:

– zawody, w których człowiek pracuje z przyrodą i dla przyrody,

– zawody techniczne, w których głównym, przed­miotem pracy są obiekty techniczne (maszyny, mechanizmy i urządzenia),

– zawody, w których ludzie pracują w bezpo­średnim kontakcie z innymi ludźmi, zajmują się wychowaniem, edukacją, obsługą klienta, obsługą medyczną itp.,

– zawody związane z opracowaniem dokumentów, biurowością, pracą z tekstami, gdzie przedmiotem pracy są także liczby oraz informacje,

– zawody artystyczne, związane z twórczością muzyczną, literacką, aktorsko-sceniczną itp.

Mówiąc o każdej grupie zawodowej, odpowiednio pokazuje i układa w różnych miejscach w sali ylii i Księżyca, wyrazy z literami „ć”

etykiety wyrazowo-obrazkowe składające się z napisu „Praca” i obrazka charakterystycznego dla danej grupy (np. dla grupy zawodów związa­nych z przyrodą – obrazek przedstawiający rośliny, dla grupy zawodów technicznych – obrazek wybranych narzędzi). Przedszkolaki losują napisy – nazwy zawodów, które są rozsypane na dywa­nie. Każde dziecko odczytuje wylosowaną nazwę i samodzielnie lub z pomocą nauczyciela określa, czym zajmuje się taka osoba. Następnie dzieci za­stanawiają się, do jakiej grupy należy dany zawód, odszukują właściwą etykietę, i grupują się wkoło niej i uzasadniają swoją decyzję, np. botanik pra­cuje z przyrodą, bo zajmuje się roślinami, kierowca to zawód techniczny, bo używa pojazdu, lekarka to zawód oparty na pracy z ludźmi, bo bada i leczy pacjentów.

dziecko ogląda ilustracje na karcie pracy i nazywa przedstawione tam zawody. Wklejaja brakujące podpisy z nazwami zawodów. W kolejnym ćwiczeniu czyta wypowiedzi postaci zamieszczone w dymkach. Rodzic wymienia nazwy zawodu z karty pracy, a dziecko czyta słowa, które wypowiada odpowiednia osoba. Po przeczytaniu wszystkich wypowiedzi łączy dymki z właściwymi postaciami.

 

Nauka rymowanki

Panie pilocie! Panie pilocie! Dziura w samolocie!

Dziękuję! Jak wyląduję, to ją zaceruję!

Powtarzając rymowankę, dziecko rysuje kontury samolotu w liniaturze, każdy samolot koloruje na inny kolor.

książka s. 30–31

 

Wtorek 12.05.2020r.

Mierzy w szerz, mierzy wzdłuż i sukienkę szyje już – zabawy z centymetrem krawieckim.

Rodzic pokazuje dziecku centymetr krawiecki. Dziecko wypowiada się, do czego służy, jak wygląda, jak odczytać na nim długość. Rodzic mierzy dziecko tak jak krawcowa i mówi np. Tomek ma w pasie 40 cm, Zosia ma w biodrach 50 cm. Potem dziecko mierzy za pomocą centymetra długość wybranego elementu w pokoju  i zapisuje pomiar. Następnie przedstawia wyniki np. Stolik ma długość 90 cm (rodzic  pomaga w odczytaniu większych liczb).

  • W pracowni krawcowej – co robi krawcowa, ćwiczenia słownikowe oparte na prawidłowym stosowaniu czasowników, karta pracy.

Rodzic wypowiada głoskami wyrazy, a zada­niem dziecka jest odnaleźć wśród rozłożo­nych przedmiotów te, których nazwę wypowiada: n-o-ż-y-cz-k-i, c-e-n-t-y-m-e-t-r, ż-e-l-a-z-k-o, i-g-ł-a.

Dziecko wymienia czynności jakie można wykonać korzy­stając z tego przedmiotu, np. nożyczkami wycinać, ciąć; centymetrem mierzyć, żelazkiem prasować.

Szycie literek – układanie wzorów liter z nici i igły, pisanie liter po śladzie w liniaturze.

 dziecko otrzymuje kawałek nici (odpowied­nio grubej, aby wygodnie było z niej układać) oraz dużą grubą igłę. Rodzic przypomina o zasadach bezpiecznego posługiwania się igłą i zaprasza do za­bawy – szycia liter. Kolejno pokazuje wybraną literę drukowaną. Zadaniem dzieci jest ułożenie z nitki i igły litery pisanej, np. litery t – laseczka z nitki, kreseczka z igły. Do układania należy wybrać te lite­ry, które są na karcie pracy do pisania w liniaturze. Po zabawie dzieci na karcie pracy rysują po śladzie nitki właściwymi kolorami, przyklejają sylaby i je czytają. Następnie kończy rysowanie szlaczków i pisze po śladzie litery. Obok liter są wolne miejsca, w których dziecko może napisać litery samodzielnie. Na zakończenie wymyśla nazwy czynności, które rozpoczyna się daną literą.

Książka strona 28–29,

Opowieść "Część, jestem wirus - kuzyn grypy i przeziębienia" stworzona przez psycholożkę Manuelę Molinę Cruz. Książka jest przeznaczona dla dzieci w wieku 2-7 lat. Za polskie tłumaczenie odpowiada MamyProjekt. Autorka opowiada nie tylko o tym, co to jest koronawirus, ale też o uczuciach, które może on wywołać u dzieci i dorosłych.

https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_1325b26f2d954d108cbc769afedcadd3.pdf

język angielski 

/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//6 latki 12.05.docx

Poniedziałek 11.05.2020r.

  • Wszyscy dla wszystkich – poznawanie specy­fiki różnych zawodów, karta pracy.

 

Rodzic zaprasza dzieci do wysłuchania wier­sza „Wszyscy dla wszystkich” Juliana Tuwima. Po jego wysłuchaniu prowadzi z dzieckiem rozmowę na temat jego treści. Dziecko odpowiada na pytania, o kim, o czym był wiersz, formułuje wnioski wynikające z puenty wiersza o równej ważności wszystkich zawodów. Prowadzi dyskusję wyjaśniającą pojęcie „zawód” rozumiane jako praca, jaką wykonują dorośli i za którą otrzymują wyna­grodzenie.

Wszyscy dla wszystkich - Julian Tuwim

Wszyscy dla wszystkich

Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?

A i murarz by przecie
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.

Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miał chleba.

Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.

 

Jak powstaje dom? – Rodzic zaprasza dziecko do poznawania zawodów, które są konieczne, aby powstał dom. Przy każdej zabawie wyjaśnia, na czym polega praca w danym zawodzie.

Architekt –  oglądają i omawiają projekty domów, np. w katalogach gotowych projektów.

Murarz – dziecko na sygnał rodzica zaczyna układać z klocków murek na sygnał stop przelicza ile klocków użył.

Hydraulik –zadaniem dziecka i rodzica  jest współpraca  przy składaniu rur. Składanie rur polega na tym, że dziecko trzyma 2 rolki po papierze toaletowym lub ręcz­nikach papierowych tak, aby się stykały, a rodzic  skleja je taśmą malarską. Dzieci układają ze swoich elementów rurociąg, który biegnie prosto, zakręca, ma odnogi do różnych pomieszczeń itp.

Elektryk –dziecko z kłębkiem wełny staje wewnątrz domu, będzie elektrykiem, który rozkła­da przewody elektryczne. Podaje końcówkę wełny rodzicowi i rozwijając kłębek rozkłada go w różnych miejscach w pokoju

Dekarz – rodzic  układa na dywanie kontur dachu z włóczki. Dziecko podchodzi i układa na nim kwa­draty zachowując zasadę układania dachówek: każda następna dachówka zachodzi lekko na poprzednią.

Malarz – Malu­je ścianę – turla rolkę po plecach siedzącego przed rodzica, tak jakby malował ścianę wałkiem.

Po zakończonej zabawie dziecko opowiada  jakie zawody poznało. Następnie  dziecko opowiada, gdzie pracują ich rodzice, kim są z zawodu.

Przedszkolaki przyglądają się zdjęciom dzieci przed­stawionym w „Kartach pracy”. Rodzic czyta wypowiedzi dzieci, a dziecko obok zdjęć wklejają odpowiednie ilustracje rodziców wykonujących poszczególne zawody.

Następnie przyglądają się sytuacjom pokazanym na zdjęciach, analizują ich treść i łączą zdjęcia z osobami, do których można się zwrócić o pomoc. Opowiadają, na czym polega praca osób przedsta­wionych na zdjęciach.

Ksiązka s. 26–27