Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 11-15.05.2020

Piątek 15.05.2020r.
Temat dnia: „Czyje to ubranko”

• „Taniec motyli” – improwizacja ruchowa do muzyki klasycznej. Rodzic odtwarza fragment utworu. Dzieci słuchają. Rodzic proponuje, aby dzieci – motyle fruwały (tańczyły) w rytm muzyki. Proponuje określone ruchy w czasie improwizacji bądź pozostawia swobodę ruchową. Dzieci mogą biegać na palcach i machać rękami (skrzydłami), wirować czy na chwilę kucać (jak motyle, które siadają ma kwiatach). W kolejnej wersji dzieci podczas tańca mogą trzymać w rękach kolorowe wstążki lub chustki.
Utwór – „Walc kwiatów” Piotra Czajkowskiego Źródło: YouTube, swiatloczula
https://youtu.be/GC7PycSBILc

• „Motyle” – słuchanie wiersza M. Kownackiej, rozmowa kierowana na temat motyli, poznanie ich nazw i wyglądu. Rodzic czyta wiersz: „ Motyle”  
Motyle… motyle… motyle…
jest ich w ogrodzie tyle! 
Nad kwiatami wiodą igraszki 
czerwieńczyki, żeglarze, modraszki!  
Leciuteńkie, lotne, kolorowe
– pawie oczka i pazie królowej!
Piją nektar, zapylają kwiatki
– nie będziemy ich łapać do siatki!
Pędzle! farby! bajka kolorowa!
na wyścigi – motyle malować!
 
Autor: Maria Kownacka
 Dzieci oglądają obrazki kolorowych motyli: czerwieńczyk, żeglarz, modraszek, pawie oczko, paź królowej, cytrynek  
Źródło: Henryka Guźniczak YouTube https://www.youtube.com/watch?v=jAVHhA92AfY
Źródło Onet Podróże https://podroze.onet.pl/polska/polskie-motyle-ile-z-nich-rozpoznasz/s4r13wq.
Rodzic prowadzi rozmowę kierowaną. Przykładowe pytania:
– Jak nazywają się różne gatunki motyli?
– Czy są kolorowe?
– Co jedzą, co piją?
– Dlaczego nie można łapać motyli?
Następnie rodzic nazywa  po kolei motyle. Dzieci powtarzają nazwy motyli i wypowiadają się na temat wyglądu każdego z nich. Rodzic udostępnia do oglądania w wolnym czasie albumy i ilustracje o motylach dostępne w domu.

• „Czyje to ubranko?” – zabawa dydaktyczna, rozpoznawanie zwierzęcia po fragmencie ciała z wykorzystaniem ilustracji owadów i zwierząt łąkowych. Następnie rodzic układa  ilustracje przedstawiające zwierzęta zamieszkujące łąkę np. motyla, pszczołę, konika polnego, ślimaka, mrówkę, kreta, biedronkę. Dzieci rozpoznają i kolejno nazywają zwierzęta . Rodzic układa teraz w przypadkowej kolejności obrazki z zakrytymi fragmentami zwierząt, a zadaniem dzieci jest dopasowanie fragmentu do odpowiedniego zwierzęcia. Potrzebne materiały można znaleźć pod podanym linkiem.
Źródło: freepik.com https://pl.freepik.com/darmowe-wektory/kolorowa-kolekcja-owadow_955260.htm
Utrwalenie wiadomości o owadach na karcie pracy, rozpoznanie miejsc, w których mieszkają poszczególne owady – „Karta pracy”-s.53

• „Re-re, kum-kum” – zabawa artykulacyjna, naśladowanie odgłosów zwierząt mieszkających na łące (żaba, świerszcz, pszczoła). Dzieci siedzą w gromadce. Rodzic kolejno pokazuje sylwety zwierząt zamieszkujących łąkę.  Dziecko określa, jakie dźwięki wydaje zwierzę z obrazka, a pozostałe dzieci powtarzają, np. bocian – kle, kle, żaba – kum, kum, pszczoła – bzz, bzz, konik polny – cyt, cyt, biedronka – trr, trr.

• „Zwierzęta na łące” – zabawa ruchowa . Rodzic ustala z dziećmi, który instrument będzie naśladować odgłos mieszkańca łąki. Dzieci zapamiętują i kojarzą dźwięk instrumentu z nazwą zwierzęcia, np. dźwięki trójkąta – motyle (niezbyt szybki akompaniament), dźwięki bębenka – żabki (rytm punktowany, do podskoków), dźwięki grzechotki – pszczoły (ciągłe grzechotanie), dźwięki klawesów – bocian (rytm dostosowany do tempa klaskania rękami kle – kle – kle) . Rodzic gra na różnych instrumentach, dzieci rozpoznają dźwięki instrumentu i przypisane do niego zwierzę i starają się poruszać jak ono. Jeżeli nie posiadacie państwo różnych, prostych instrumentów, można użyć dowolnych przedmiotów, które wydają dźwięki np. szeleścić gazetą lub folią, uderzać pokrywkami, grzechotać pojemnikiem z kaszą lub ryżem itp.

 

Czwartek 14.05.2020r.
Temat dnia: „Kto tu mieszka?- mieszkańcy łąki”
• „Mróweczki” – zabawa ruchowa z czworakowaniem . Rodzic sznurkiem oznacza teren „mrowiska”(może to być hula-hop). „Mrówki” są  w „mrowisku”. Na hasło: Mrówki wychodzą na spacer! – „mrówki” chodzą na czworaka (opierając się na dłoniach i stopach, nie na kolanach) po całym pokoju . A na hasło: Mrówki do mrowiska! – dzieci na czworaka wracają na teren „mrowiska”.

 

  • „Mrówka” – wiersz J . Brzechwy, zapoznanie dzieci z humorystycznym utworem . Można wykorzystać filmik pod podanym linkiem lub samodzielnie czytamy dziecku.

https://www.youtube.com/watch?v=9VycNk6TnAg

Źródło Nauka to zabawa YouTube                                 

Uwaga! Dziecko na koniec powinno wnioskować, że mrówka jest w tym łańcuchu najmniejsza ale najsilniejsza. Następnie rodzic proponuje dzieciom obejrzenie filmu, obrazków i zdjęć mrowiska i mrówek oraz zachęca dzieci do swobodnych wypowiedzi na ich temat.

https://www.youtube.com/watch?v=Rhr1TbzADy0 źródło Ministerstwo Klimatu YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=z0xo5S4z8EI źródło YouTube Hibbi

 

  • „O ślimaku dziwaku” – opowiadanie H . Bechlerowej, rozmowa kierowana na temat ślimaków, oglądanie albumów przyrodniczych dostępnych w domu, przybliżenie podstawowych informacji o ślimakach. „O ślimaku dziwaku” H. Bechlerowa:Na grządce sałaty mieszkał ślimak w małym domku. Ślimak nazywał się Sałatek. Codziennie wyglądał ze swojego domku. A ledwo się wychylił, widział trochę dalej za grządkami duży biały dom. Tam mieszkał ogrodnik. Sałatek nie mógł się na ten dom napatrzeć. Założył nawet okulary, żeby lepiej widzieć. Wreszcie wywiesił takie ogłoszenie: Chcę przebudować dom. Może tak, może siak, ale sam nie wiem jak. Zgłoś się, mądra głowo, na ulicę Sałatową. Jednego ranka przyleciała na ulicę Sałatową ważka. Zabrzęczała przejrzystymi skrzydełkami i obeszła dom dookoła. – No, rozumie się, brakuje tu okien. Co to za dom bez okien! I w pół godziny gotowe było okienko z przezroczystymi szybkami. Sałatek bardzo się ucieszył. Wyglądał przez okienko do samego południa. Zobaczył, że do jego domku zbliża się pajączek. Chyba nie do mnie – pomyślał Sałatek. Ale pajączek już pukał w szybę. – Dzień dobry, Sałatku! Widzę, że masz okno w swoim domu. Ale cóż to za okno bez firanek! Chcesz, uprzędę ci firaneczki. Tiulowe, koronkowe, a mocne. Zobaczysz! Sałatek zaniemówił. Firanki! Któryż ślimak ma firanki?… Patrzył z zachwytem, jak pajączek biega szybko wokoło okienka, jak przędzie, splata cieniutkie niteczki. Niewiele czasu minęło, a już wisiała u okna firanka cienka, przejrzysta. – Dziękuję ci, pajączku! Naprawdę jesteś mistrzem! Ledwie pajączek znikł na zakręcie, przyleciała jaskółka. – Śliczny masz domek, Sałatku! Okno ma, firanki, ale gdzie komin? Postawię na twoim domku komin. Wiesz przecież, że jestem doskonałą murarką. – Mam już okno, mam firanki, stawiaj i komin, jaskółeczko! – ucieszył się Sałatek. Jaskółka była chętna do pracy. A nad stawem – gliny pod dostatkiem. Sałatek tylko patrzył i nic nie mówił. – No, zobacz sam! – powiedziała jaskółka po skończonej pracy. – Piękny! Odleciała, a Sałatek oglądał komin, kręcił różkami i cieszył się. – No, chyba już niczego w moim domku nie brakuje! Zjem kolację i pójdę spać. Ale wtedy właśnie Sałatek zobaczył przez okno małe światełko. – Ktoś świeci sobie w ciemności. Kto to może być? Światełko było już na progu. – Dobry wieczór! Jestem świetlik. Nazywają mnie też świętojańskim robaczkiem – powiedział gość. – Strasznie tu ciemno u ciebie, Sałatku! Co to za dom bez lampy? Chcesz, zostanę u ciebie i będę świecił. Któż by nie chciał mieć takiej latarenki! Więc świętojański robaczek został i świecił w ślimakowym domku przez cały wieczór. Odtąd wszystkie ślimaki zaczęły odwiedzać Sałatka. Każdy oglądał komin, okno, firanki. I mówił: – Dziwak z tego Sałatka! Ale kto wie, może i ja swój dom przebuduję? Pewno namyślają się dotąd, bo jakoś nie widać ślimakowych domków z oknem i kominem.
    Rodzic prowadzi rozmowę o ślimaku . Przykładowe pytania: – Gdzie mieszkają ślimaki? – Jak nazywa się ich domek? – Czy ślimakowi potrzebne jest okienko z firankami, komin i światełko? – Czy ślimak byłby szczęśliwy w takim domku? – Czego najbardziej potrzebuje ślimak? – Kto jeszcze mieszkał w sąsiedztwie ślimaka? Następnie rodzic pokazuje różne ilustracje dostępne w domowych książeczkach, ukazujące życie i zwyczaje ślimaka oraz innych mieszkańców łąki. Dzieci wymieniają poglądy, dyskutują .
  •  
  • „Ślimaczek” – formowanie z plasteliny (potrzebne będą również puste muszelki ślimaków ). Rodzic pokazuje ilustracje ślimaka i przypomina, jak on wygląda, gdzie jest umieszczony jego domek . Następnie proponuje dzieciom obejrzenie pustych muszelek po ślimakach . Rodzic mówi: To są muszelki – domki ślimaków, ale są puste. Nie ma w nich ślimaków. Będziemy lepić ślimaki z plasteliny, a potem przykleimy muszelkę. Dzieci formują wałeczki i wyginają . Część wygiętą rozdzielają na dwa rogi . Do pozostałej części przyciskają muszelkę . W przypadku braku muszelki można ją też uformować z plasteliny Instrukcja w filmiku pod podanym linkiem.

Źródło: EWA WOJTAN Moje Dzieci...YouTube https://www.youtube.com/watch?v=xxd5sm7ESU4

 

  • „Koniki polne” – zabawa ruchowa z elementem podskoku . Rodzic mówi: Jesteśmy konikami polnymi na łące i poskaczemy jak one. Dzieci podskakują w rytm bębenka lub dowolnego innego instrumentu, naśladując koniki . Na przerwę w muzyce „koniki” kucają i pocierają szybko dłonią o dłoń . Słuchają powstałego efektu dźwiękowego .

język angielski 

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//3 latki 14.05.docx

Środa 13.05.2020r.
Temat dnia: „ Łąka kwiatów pełna”
• „Podlewamy kwiatki” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Rodzic układa na podłodze krążki gimnastyczne – kwiaty lub np. kolorowe kartony. Dzieci spacerują wśród nich. Na słowa: Kwiaty zwiędły! – dzieci naśladują podlewanie z konewki. „Podlewają” najbliższy „kwiatek”.

 • „Wąchamy kwiaty” – ćwiczenia oddechowe. Rodzic rozdaje dzieciom chusteczki jednorazowe aromatyzowane kwiatowymi zapachami, a potem mówi:
To są chusteczki, ale pachną jak kwiaty. Powąchamy je. Przykładamy chusteczkę do nosa, zamykamy usta i wciągamy powietrze nosem. Następnie dzieci wąchają, a rodzic sprawdza prawidłowość wykonania zadania.

• „Łąka” – twórcza praca plastyczna, rytmiczne kreślenie kreski, formowanie z plasteliny na płasko kwiatów (maków, stokrotek, dzwonków, rumianków). Wykonanie pracy plastycznej można poprzedzić projekcją filmiku z piosenką walczykiem o kwiatowej łące.
Źródło: YouTubeDziecięce Przeboje - Kwiatkowa piosenka / Polskie piosenki dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=yubWVQdFFeY
Rodzic przygotowuje stanowiska pracy dla dzieci, układając na stoliku karty z bloku technicznego, zielone kredki w różnych odcieniach oraz plastelinę. Następnie informuje dzieci, co będą robić. Rodzic, pokazuje po kolei wszystkie czynności, tj. kreślenie łodyg i liści, sposób tworzenia i umieszczania kwiatów z kuleczek plasteliny. Propozycje, jakie powstaną kwiaty i z jakich kolorów plasteliny, będą pochodziły od dzieci . Następnie dzieci przystępują do pracy. Rodzic doradza. Po skończonej pracy dzieci porządkują, a rodzic eksponuje prace na domowej wystawie.

• „Zbieramy kwiatki” – zabawa naśladowcza. Rodzic rozsypuje paski kolorowego papieru – kwiaty. Dzieci biegają swobodnie między „kwiatami”, a na dźwięk bębenka schylają się i zbierają „kwiaty”, gromadząc je w dłoni jak bukiet. Zamiast pasków kolorowego papieru można wykorzystać sztuczne kwiaty dostępne w domu lub zabawę przeprowadzić w terenie, wtedy dzieci zbierają kwiaty na łące i robią z nich bukiety.

 

Wtorek 12.05.2020r.
Temat dnia: „Biedroneczko leć do nieba”
• „Biedroneczki lecą do nieba” – zabawa naśladowcza. Dzieci stają ze zgiętymi w łokciach rękoma blisko ciała . Muzyka oznacza, że biedronki lecą do nieba – dzieci biegają i rękoma naśladują ruch skrzydeł biedronki. Przerwa w muzyce oznacza, że „biedronki” lądują – dzieci przykucają lub kładą się na brzuchu . Zabawę powtarzamy. Utwory dostępne w domu lub „Rondo z Sonaty c-moll”    J. Dussika

• „Panienki nie tylko w czerwonych sukienkach” – oglądanie fotografii biedronek w publikacjach przyrodniczych, zwrócenie uwagi na różnorodność barw biedronek, rozmowa o zwyczajach żywieniowych . Rodzic rozdaje czasopisma, ilustracje, zdjęcia, książki przyrodnicze dla dzieci i poleca odszukanie w nich biedronki . Na tej podstawie dzieci omawiają wygląd biedronki. Odpowiadają na przykładowe pytania: Jakiego koloru jest biedronka na Waszym obrazku? Co ma na skrzydełkach? Ile ma kropek? Jest duża czy mała? Następnie rodzic pokazuje dzieciom obrazek, na którym biedronka jest żółta . Pyta: Czy ten owad jest biedronką? Rozpoczyna się burza mózgów . Rodzic porządkuje wiedzę, stwierdzając, że: To jest biedronka. Jej skrzydełka mają inny kolor. Biedronki są nie tylko czerwone, mają też inne kolory. Rodzic zapoznaje dzieci ze środowiskiem życia i zwyczajami (odżywianie) biedronki . Zwraca też uwagę na pożyteczność tego owada.
Przydatne informacje znajdą Państwo pod podanymi linkami Źródło: Działka i ogród naszą pasją i Ciekawski jak Polak YouTube https://www.youtube.com/watch?v=Ki8NafCUt9Ihttps://www.youtube.com/watch?v=I3uTZKfxysghttps://www.youtube.com/watch?v=xJAm5WfqCuM

• „Jak biedronka zgubiła kropki” – opowiadanie rodzica połączone z zabawą matematyczną z odejmowaniem bez ustalania wyniku liczbowego. Prowadzący opowiada o przygodach biedronki, jakie spotkały ją w ciągu tygodnia:
– w poniedziałek pierwsza kropka biedronki wpadła w siano,                                             
– we wtorek drugą wiatr porwał nad jeziorem,                                                                 
  – w środę trzecią zabrały kosy do zabawy,                                                                            
– w czwartek czwarta wyruszyła w podróż autostopem,                                                            
– w piątek piąta wpadła do studni,                                                                                       
– w sobotę szóstą zabrał kotek,                                                                                                
  – w niedzielę siódma spadła z karuzeli.                                                                                      
 
Rodzic prezentuje sylwetę biedronki z ruchomymi kropkami (w liczbie 7).
Podczas opowiadania odejmuje po jednej kropce zgodnie z tekstem, i wiesza ją obok biedronki albo pod biedronką . Po odjęciu ostatniej kropki rodzic pyta:
Ile kropek miała biedronka na początku tygodnia?
Ile kropek ma biedronka teraz?
Dzieci przeliczają kropki lub oceniają na oko (dużo, mało, nie ma kropek) .

• „Biedroneczki są w kropeczki” – zabawa matematyczna, ustalanie wyniku odejmowania przez dopełnianie brakujących elementów . Rodzic prosi, by dzieci przyjrzały się biedronkom na karcie pracy . Informuje, że każda biedronka powinna mieć pięć kropek . Zadaniem dzieci jest dorysowanie brakujących elementów . Najpierw przeliczają kropki na pierwszej biedronce . Sprawdzają, ile kropek trzeba dorysować . Po dorysowaniu każdej kolejnej przeliczają je i sprawdzają, czy biedronka ma już odpowiednią ich liczbę . Jeśli kropek jest pięć, przechodzą do kolejnej biedronki . Na zakończenie można pokolorować wszystkie owady .
„Karty pracy” – karta 52., można też wykorzystać kolorowanki Źródło Supercoloring http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/owady/biedronka

 • „Biedroneczka” – zabawa logorytmiczna, recytowanie rymowanki z wykorzystaniem różnych schematów rytmicznych . Rodzic proponuje recytację rymowanki w różnych rytmach (na początek rytm ósemkowy, potem ćwierćnutowy), a następnie zachęca, żeby dzieci same wymyślały inne rytmy: Piegowata biedroneczka mruga oczkiem do słoneczka.

 

język angielski

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//ang 3 12.05.docx

Poniedziałek 11.05.2020r.
Temat dnia: „Zielona łąka”

• „Koszenie trawy” – zabawa ruchowo-naśladowcza . Rodzic mówi: Zabawimy się w kosiarzy i będziemy dzisiaj kosić trawę. Dzieci naśladują ruchem wymienioną czynność, używając przy tym określenia: Ciach!

• „Zielony czy zielony?” – porównywanie różnych odcieni zieleni, wyszukiwanie barw w najbliższym otoczeniu . Rodzic układa kartoniki o różnych odcieniach zieleni i pyta: Jaki to kolor? Czy wszystkie kartoniki są w kolorze zielonym? Czym się różnią? Który jest jaśniejszy, który ciemniejszy, a który najjaśniejszy? Po uporządkowaniu wiedzy na temat istnienia wielu odcieni koloru zielonego  rodzic pokazuje dzieciom obrazki przedstawiające przedmioty w różnych odcieniach zieleni . Następnie pokazuje kartonik z odcieniem zieleni. Mówi do dziecka: Który przedmiot na obrazku jest w tym samym odcieniu koloru zielonego, pokaż go. Zabawa trwa tak długo, aż wyczerpią się kartoniki z odcieniami zieleni .

• „Żabki” – nauka słów piosenki, zabawa ruchowo-naśladowcza . Piosenka rozpoczyna się od refrenu .
Ref .:  Rade, rade, rade, kum, kum, kum . Rade, rade, rade, kum .

1 . W ogródku skaczą żabki, klaszczą w zielone łapki .
I cieszą się, i cieszą się, że pada deszcz .
I cieszą się, i cieszą się, że pada deszcz .

Ref .: Rade, rade, rade . . .

2 . A podczas wielkiej burzy wskakują do kałuży .
I cieszą się, i cieszą się, że pada deszcz .
I cieszą się, i cieszą się, że pada deszcz .

Ref .: Rade, rade, rade . . .

3 . Zatańczcie, żabki, w kole, pod dużym parasolem .
I cieszcie się, i cieszcie się, że pada deszcz .
I cieszcie się, i cieszcie się, że pada deszcz .

Ref .: Rade, rade, rade . . .muzyka i słowa: Renata Szczypior.
              
Dzieci powtarzają refren w postawie stojącej . Na słowach: kum – kłapią obiema dłońmi przy ustach, naśladując szeroki uśmiech żaby . Pierwsza zwrotka, na słowa: W ogródku skaczą żabki, (dzieci wykonują podskoki obunóż w miejscu, trzymają ręce na biodrach) klaszczą w zielone łapki. (miarowo klaszczą) I cieszą się, i cieszą się, (chodzą w miejscu) że pada deszcz. (opuszczają ręce i, poruszając palcami, naśladują spadające krople deszczu) . Druga zwrotka, na słowa: A podczas wielkiej burzy (stoją z rękami ułożonymi na biodrach) wskakują do kałuży. (wykonują jeden skok w przód) I cieszą się, i cieszą się, (chodzą w miejscu) że pada deszcz. (opuszczają ręce i, poruszając palcami, naśladują spadające krople deszczu) . Trzecia zwrotka: marsz w kole.

• „Na zielonej łące” – spacer na łąkę (lub pobliski trawnik), obserwacje naturalnego środowiska, badanie kępki trawy i źdźbła, wyodrębnienie części składowych rośliny . Dzieci wychodzą na łąkę lub pobliski trawnik . Uwaga! Należy wcześniej sprawdzić teren, czy spełnia wymogi pod względem bezpieczeństwa i higieny. Rodzic proponuje oglądanie trawnika . Dzieci oglądają trawę z użyciem lupy i bez . Następnie rodzic pokazuje dzieciom roślinę z korzeniami . Dzieci poznają elementy budowy rośliny: korzenie, łodygi, liście, kwiaty .

• „Odgłosy łąki” – słuchanie i rozpoznawanie odgłosów zwierząt żyjących na łące (żaba, świerszcz, pszczoła) . Dzieci rozróżniają i nazywają je . Następnie rodzic zachęca dzieci do naśladowania tych odgłosów, np. żaba – kum, kum, ropucha – rech, rech, pszczoła – bzz, bzz, świerszcz – cyt, cyt, bocian – kle, kle .Nagrania łąki, źródło YouTube https://www.youtube.com/watch?v=IoC7WCfx6Z0https://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4