Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 15-19.06.2020

Góry, morze, wieś, jezioro, gdzie rodzice nas zabiorą?

19.06.2020 r. - piątek

 „Przykazania wakacyjne” – rozmowa o przestrzeganiu zasad bezpieczeństwa latem.
Rodzic zaprasza dziecko do wysłuchania piosenki „Bezpieczne wakacje” – ZoZi:
https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM
Po wysłuchaniu piosenki rodzic pyta dziecko,  czy wie jak należy się zachowywać, aby wakacje były bezpieczne. Zadaje pytania dziecku aby ukierunkować rozmowę, np.:
- Czy możesz sam wychodzić z domu?
- Co powinniśmy zrobić zanim wyjdziemy z domu?
- W jakim miejscu możemy przechodzić przez ulicę i przy jakim świetle?
- Co trzeba zrobić, gdy jesteśmy na dworzu i zaczyna się burza?
- Czy można rozmawiać z osobą, której nie znamy i powiedzieć jej gdzie mieszkamy?
- Co trzeba zrobić aby bezpiecznie jechać samochodem?
- Jak należy przygotować się przed wyjściem na dwór jeśli jest bardzo ciepło?

„Zabawy wakacyjne”
- dziecko pokazuje za pomocą ruchu ciała zabawy wakacyjne, rodzic odgaduje (np. pływanie w morzu, wspinanie się po górach, gra w piłkę nożną, budowanie zamków z piasku, jazda na rowerze).

„Wyruszamy w wakacyjną podróż” – wartościowanie zachowań z wykorzystaniem „Kart pracy” – karta 62 (potrzebne: kredki).
Rodzic zachęca dziecko, żeby przyjrzało się ilustracjom przedstawiającym zachowania dzieci podczas wakacyjnych wyjazdów. Pyta: „Na których ilustracjach dzieci zachowują się poprawnie? Dlaczego?” (dziecko koloruje obie ilustracje).

Po południu pora na spacer lub pobyt na placu zabaw.
Przed wyjściem rozmawiamy z dzieckiem o tym, co powinniśmy zrobić przed wyjściem z domu (sprawdzić jaka pogoda jest na zewnątrz, ubrać się odpowiednio do aktualnej pogody, w przypadku wysokiej temperatury: zabrać ze sobą nakrycie głowy i okulary przeciwsłoneczne, posmarować odkryte części ciała kremem ochronnym, zabrać ze sobą wodę do picia).

„Robimy zdjęcia”- zabawa ruchowa.
W trakcie pobytu na dworzu rodzic zaprasza dziecko do zabawy ruchowej.
Rodzic mówi dziecku: „Będąc na wakacjach można zrobić zdjęcia, aby mieć pamiątkę z pobytu w ciekawych miejscach. Zdjęcia możemy również robić podczas codziennego spaceru, czy pobytu na placu zabaw. Teraz ja będę robić Tobie zdjęcia. Kiedy fotograf robi zdjęcie powinniśmy stanąć nieruchomo. Na sygnał: „Uwaga zdjęcie!” – zatrzymaj się i zrób ładną pozę.”
Zabawę powtarzamy kilkakrotnie. Przy kolejnych powtórzeniach zamieniamy się rolami.

Przypominam dziecku o częstym myciu rąk, zwłaszcza po przyjściu z pobytu na dworze. Jestem pewna, że dziecko zna już na pamięć wierszyk pomagający poprawnie umyć dłonie – a więc zaczynamy mycie.

W celu utrwalenia  wartościowych zachowań w trakcie wakacji   warto zobaczyć krótką bajkę „Dobrze czy źle?” – klasyfikowanie zachowań (zachowania dobre i złe – Bajka dla dzieci)
 Rodzic mówi do dziecka: „Teraz zobaczymy krótką przygodę, w czasie której powiesz mi które zwierzątko zachowuje się poprawnie”:
https://www.youtube.com/watch?v=ZRqT7OFEM-Q
Jestem pewna, że wszystkie dzieci poprawnie oceniły zachowania bohaterów bajeczki – proszę dziecko pochwalić, za to że tak dobrze zna zasady bezpiecznego zachowania.

18.06.2020 r. – czwartek
Temat dnia: W  górach


„Z kamienia na kamień” – zabawa równoważna (potrzebne: 6 - 8 dowolnej wielkości kartek). Dla pobudzenia organizmu zapraszam do zabawy ruchowej. Rodzic układa kartki – „kamienie”- na podłodze w takiej odległości, aby dziecko swobodnie mogło wykonać krok przechodząc z „kamienia” na „kamień”. Na sygnał rodzica - „W drogę” – dziecko rozpoczyna przechodzenie po „kamieniach” utrzymując równowagę. Zabawę powtarzamy. Przy ponownym powtórzeniu rodzic może zamienić się rolami z dzieckiem.

„Co można zobaczyć w górach” – opisywanie wyglądu przedmiotów na ilustracji, odnajdywanie na obrazku opisywanych elementów.
Rodzic pokazuje dziecku ilustracje przedstawiającą górski pejzaż.
http://www.wiecznatulaczka.pl/morskie-oko/
Razem oglądają i rodzic pomaga dziecku nazwać znajdujące na niej elementy (np. szczyt, dolina, skała, schronisko, strumień górski, wodospad, droga, szlak górski, świerk). Następnie rodzic patrząc przez zrobioną z dłoni lunetę wybiera jeden element na ilustracji i opisuje co widzi, ale nie nazywa tego elementu. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, na co rodzic patrzy przez lunetę. Przy powtórce oczywiście zamieniamy się rolami.

Zapraszam do pobytu na świeżym powietrzu i aktywnego spędzania czasu:
„Wyprawa w góry” – zabawy ruchowe na powietrzu według W. Sherborne (potrzebne: kule zrobione z kartek, które używaliśmy w zabawie „Z kamienia na kamień” lub mała piłka, skakanka).

1. „Wiatraczki” – zdobycie pewności siebie i orientacji w przestrzeni. Stajemy z dzieckiem na trawie lub piachu. Na sygnał, np. klaśnięcie, dziecko obraca się wokół własnej osi. Na ponowne klaśniecie przestaje się obracać. Przy ponownym sygnale dziecko obraca się w drugą stronę.
2. „Skoczek” – nawiązanie kontaktu. Rodzic z dzieckiem staje przodem do siebie i trzymając się za ręce starają się jednocześnie skakać obunóż lub na jednej nodze.
3. „Waga” – rozwijanie wzajemnych kontaktów. Rodzic z dzieckiem stoją naprzeciwko siebie. Trzymają się za ręce i na przemian wykonują przysiady.
4. „Rybki do jeziora” – zabawa z elementem rzutu do celu. Rodzic układa ze skakanki koło, lub rysuje koło na piachu za pomocą kijka – „jezioro”. Dziecko oddala się od „jeziora” na odległość 5 kroków a następnie próbuje wrzucić kule z papieru lub piłki – „rybki” do „jeziora”. Jeżeli dziecku udaje się wrzucić większość „rybek” możemy zwiększyć odległość do „jeziora” podczas rzutu dziecka. W przypadku, gdy dziecko ma trudności z trafieniem do celu – odległość do „jeziora” zmniejszamy.
5.„Spacer po wąskiej drodze” – zabawa równoważna. Rodzic rysuje na piachu lub układa ze skakanki „ścieżkę”. Na „ścieżce” układa przeszkody (np. kule z papieru, piłki lub kamyki). Zadaniem dziecka jest przejście po ścieżce stopa za stopą, tak aby z niej nie wypaść i ominąć przeszkodę.

Źródło: K. Wlaźnik „Zasób zabaw ruchowych dla dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 1970, s. 18

Podczas powrotu do domu próbujemy znaleźć drzewa, które widzieliśmy na ilustracjach ukazujących krajobraz górski: świerki. Zabieramy do domu 2 krótkie gałązki tego drzewa (wykorzystamy je do pracy plastycznej).
Pamiętajcie o wyrzuceniu, po skończonej zabawie, papierowych kuli do kosza na śmieci.
Po powrocie do domu myjemy ręce wykorzystując wierszyk z dnia wczorajszego:

„Górski pejzaż” – praca plastyczna (potrzebne: „Karty pracy” – karta 61, gałązki świerkowe, zielona
i żółta farba, wata lub płatki higieniczne, klej, kredki). W trakcie wykonywania pracy możemy słuchać piosenki „Przyszło lato” w celu osłuchania ze słowami i melodią:
https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI

Rodzic prosi dziecko, aby przypomniało sobie charakterystyczne elementy górskiego krajobrazu. Następnie dziecko macza gałązkę świerku
w zielonej farbie i odbija ją na zielonym pasku na karcie, tworząc las. Z waty dziecko robi kuleczki
i przykleja je (lub płatki higieniczne) na trawie – to owieczki, którym dorysowuje kredkami nogi, pyszczek, uszy i ogonek. Umoczonym palcem w żółtej farbie maluje słońce na niebie i kwiaty (małe kropki) na trawie. Praca gotowa.

język angielski

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//3 18.06.docx


17.06.2020 r.- środa

Temat dnia: Nad morzem

„Lato nad morzem” – wysłuchanie wiersza z Książki (Książka s. 78-79). Rodzic czyta wiersz, dziecko patrzy na obrazek w „Książce”. Po przeczytaniu utworu rodzic rozpoczyna rozmowę (przykładowe pytania: Dokąd wyjeżdżamy latem? Dlaczego latem można jeść kolację na werandzie? Gdzie najchętniej się opalamy? Co lubimy robić latem?).
Po omówieniu treści wiersza rodzic mówi dziecku, że teraz poćwiczymy spostrzegawczość:
- Na obrazku jest przedstawiona plaża. Pokaż dzieci bawiące się na plaży. Powiedz, co one robią.
- Odszukaj na obrazku i pokaż latawca, piłkę i wiaderko.
- Co ty lubisz robić, kiedy jest ciepło?
Przy powtórzeniu zadania można zamienić się rolami z dzieckiem - niech dziecko wydaje rodzicowi polecenia.

„Samotny biały żagiel” – kreślenie linii falistych na kartonie, składanie żaglówki z kartonu (potrzebne: biały lub jasnoniebieski karton formatu A4, kredki w różnych odcieniach niebieskiego, klej, dwa kwadraty z papieru zrobione z kartonu formatu A4, ilustracje żaglówek).
Rodzic pokazuje dziecku ilustracje ukazujące żaglówki. Omawia z dzieckiem jej wygląd.
https://pl.depositphotos.com/stock-photos/%C5%BCagl%C3%B3wki.html

Następnie rodzic wyjaśnia i pokazuje dziecku wszystkie czynności: „ Najpierw na białej lub jasnoniebieskiej kartce rysujemy linie faliste w różnych odcieniach niebieskiego – to są fale na morzu. Teraz jeden kwadrat papieru składamy na pół. Następnie zaginamy złożony karton po bokach , tak aby kształtem przypominał kadłub łódki. Tak przygotowaną łódkę przyklejamy na karton z falami. Drugi kwadrat składamy na pół (tak aby powstał trójkąt) i przyklejamy prostopadle do kadłuba łodzi – to żagiel. W ten sposób powstała żaglówka.”

Pochwalcie się swoją pracą, zróbcie zdjęcie swojej żaglówki i wyślijcie na adres e-maila naszego Przedszkola nr 5:  p5tomaszow@gmail.com

„Z której strony wieje wiatr?” – zabawa badawcza

Po południu zapraszam na spacer i proponuję przeprowadzenie zabawy badawczej „Z której strony wieje wiatr?” Przed spacerem zwracamy uwagę dziecka na warunki atmosferyczne panujące na zewnątrz i odpowiedni dobór ubrania. Zachęcamy dziecko do samodzielnego wybrania garderoby
i ubierania (przy niewielkiej pomocy rodzica). W przypadku wysokiej temperatury na zewnątrz przypominamy dziecko o potrzebie smarowania odkrytych części ciała balsamem zabezpieczającym nas przed promieniami słonecznymi oraz  okrycia głowy, np. czapką, chusteczką.
Na spacer zabieramy kawałek wstążki lub małą apaszkę.
Dziecko podczas spaceru trzyma w ręku wstążkę lub apaszkę i na hasło: „Z której strony wieje wiatr?”- zatrzymuje się, podnosi do góry rękę ze wstążką lub apaszką i obserwuje zachowanie przedmiotu na wietrze. Jeżeli znajdujemy się w miejscu pozwalającym na bezpieczne bieganie, wówczas dziecko swobodnie biega, a na wypowiedziane hasło staje i obserwuje zachowanie przedmiotu w uniesionej ręce. Rodzic pomaga określić dziecku kierunek i siłę wiatru.

Po spacerze przypominamy dziecku o obowiązku umycia rąk. Pomocny będzie wierszyk:
http://knp-ogrodek.pl/wierszyk-o-myciu-rak,467,pl
https://www.youtube.com/watch?v=IhHUMTQ5kOc

Dzisiaj po spacerze zapraszam jeszcze do zabawy w „Guzikowe rytmy” (potrzebne guziki różnej wielkości).
Rozsypujemy na stole lub dywanie guziki. Następnie rodzic układa z guzików wzór (rytm) i mówi, np. guzik mały, guzik mały, guzik duży (tak trzy sekwencje, by dziecko mogło zauważyć rytm). Zadaniem dziecka jest ułożenie takiego samego wzoru. Zabawę powtarzamy 3 razy. Za kolejnym razem rodzic wydaje tylko polecenia słowne. Dziecko samodzielnie układa wzór z guzików.

16.06.2020r. wtorek 

Temat dnia: Wyruszamy z domu.

Zachęcam do wysłuchania piosenki: Znam swój adres" - to piosenka tytułowa książki o przygodach Fenka. Piosenka i książka mają utrwalić w dzieciach dobre nawyki, a w tym przypadku zachęcić dzieci do nauki własnego adresu.

https://www.youtube.com/watch?v=OgEYGNGsrPc
Mam nadzieję, ze wszystkie Misie znają swój adres zamieszkania Jeżeli jednak nie pamiętacie, to zapraszamy do zabawy: "Stop".
Dziecko chodzi po pokoju, na hasło wypowiedziane przez rodzica: "Stop" - przykuca i słucha wypowiadanego na głos przez rodzica adresu zamieszkania (miasto, ulica i numer). Zabawę powtarzamy kilka razy. Przy kolejnym powtórzeniu rodzic zamienia się rolą z dzieckiem.

"W podróży" -  zabawa dydaktyczna (potrzebne: ilustracje pojazdów (mogą być wycięte lub wydarte przez dziecko z kolorowych czasopism): balon, autobus, samochód, pociąg, samolot, rower, statek, helikopter).
Rodzic układa ilustracje różnych środków transportu na stole lub dywanie. Dziecko ogląda i nazywa pojazdy. Rodzic mówi: "Na tych ilustracjach są różne pojazdy. Jak myślisz, którymi możemy się wybrać na wakacje? Dziecko wymienia te pojazdy, następnie rodzic prosi, aby dziecko wybrało te pojazdy które mają koła i poruszają się po drogach (- te, które jeżdżą po torach, - te, które pływają, - te, które latają) i położyło je w grupach we wskazanym miejscu (segregowanie). Następnie dziecko przelicza pojazdy położone w poszczególnych grupach.

"Kupuję bilet" - zabawa matematyczna (potrzebne: kartka z napisem: KASA, karteczki z napisem:BILET, guziki w koszyczku (środki płatnicze).
Rodzic mówi: "Jedziemy na wakacje. Zanim wsiądziemy do autobusu, pociągu, samolotu, na statek musimy kupić bilet. Ja będę kasjerem. Tu jest kasa (pokazuje dziecku napis). W kasie są bilety." Ty będziesz osobą wybierającą się w podróż pociągiem. Tu masz pieniądze (guziki). Dziecko kupuje bilety, a "kasjer" podaje, jaką liczbę środków płatniczych należy zapłacić, np. jeden "bilet" - jeden guzik, dwa "bilety" - dwa guziki. Następnie rodzic zamienia się rolą z dzieckiem i kontynuujemy zabawę.Podczas zabawy zachęcamy dziecko do używania zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, poproszę, proszę, dziękuję.
Na zakończenie zabawy, rodzic zaprasza dziecko w podróż pociągiem przy piosence pt. "Jedzie pociąg z daleka".
https://www.youtube.com/watch?v=E0mJZtUP_yY
Rodzic jest lokomotywą, dziecko "zamienia się" w wagon. Przy powtórce zabawy następuje zamiana ról. Zachęcamy dziecko do śpiewania piosenki w trakcie zabawy.

Jedzie pociąg z daleka,
Ani chwili nie czeka,
Konduktorze łaskawy,
Zabierz nas do Warszawy,
Konduktorze łaskawy,
Zabierz nas do Warszawy.
 
Konduktorze łaskawy,
Zabierz nas do Warszawy,
Trudno, trudno to będzie,
Dużo osób jest wszędzie,
Trudno, trudno to będzie,
Dużo osób jest wszędzie.
 
Pięknie pana prosimy
jeszcze miejsca widzimy.
A więc prędko wsiadajcie
do Warszawy ruszajcie.
A więc szybko wsiadajcie
do Warszawy ruszajcie.

Po południu zapraszam na spacer i pobyt na placu zabaw. Podczas spaceru zachęcamy dziecko o obserwacji napotkanych środków transportu, nazywania ich i opisywania ich wyglądu. Na placu zabaw zapraszamy do zabawy w piaskownicy. Na wstępie przypominamy zasady bezpiecznej zabawy sypkim materiałem (piachem). Dziecko z piachu tworzy dowolne formy i następnie próbuje je nazwać : np. tunel, zamek, droga, babka, górka. Po zabawie dziecko zbiera zabawki i oddaje rodzicowi. Pamiętajmy o umyciu rąk po zabawie!


język angielski 

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//16. 06 3 l kp.docx

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//3 16.06..docx

15.06.2020 r. - poniedziałek

Temat dnia: Wakacyjna walizka

Przewidywane osiągnięcia dziecka:
- zna i wymienia różne rodzaje podróżnych bagaży,
- wie, co jest niezbędne w podróży,
- czerpie radość z zabawy,
- potrafi naśladować rożne czynności,
- zapamiętuje słowa refrenu piosenki i podejmuje próby ich zaśpiewania zgodnie z podaną melodią piosenki.

"Pakujemy się" - sporządzanie listy artykułów najpotrzebniejszych w podróży (potrzebne: kartka, flamaster).

Rodzic mówi dziecku, że już niedługo wakacje, w czasie których można udać się w podróż i  poznać ciekawe miejsca. Pomyślimy  teraz razem, w co możemy spakować rzeczy udając się w podróż (walizka, plecak, torba), co jest potrzebne na czas podróży, gdzie możemy wyjechać na wakacje i co nam przyda się podczas wakacyjnego pobytu  (itd. co przyda się w górach, na plaży, w lesie, w mieście, na wsi). Następnie rodzic ustala z dzieckiem listę rzeczy potrzebnych w górach, na wsi, nad morzem i zapisuje je na kartce.

"Ciężki plecak"
- zabawa naśladowcza.
Rodzic wyznacza (za pomocą sznurka lub skakanki) na podłodze trasę i mówi: "Idziemy na wycieczkę...(np. w góry) i bierzemy ze sobą plecaki, do których zabieramy tylko niezbędne rzeczy. Przypomnij mi, co nam będzie potrzebne podczas pobytu w górach." Dziecko ma wymienić potrzebne rzeczy. Po wymienieniu przez dziecko tych rzeczy, rodzic udaje, że pakuje je do plecaka (dziecko naśladuje ruchy rodzica) i następnie zakłada plecak na plecy. Rodzic mówi: "Plecak jest ciężki. (udaje, że uginają mu się nogi pod jego ciężarem). Idziemy, wyznaczoną drogą." Rodzic puszcza utwór zachęcający do marszu - "Florentinen Marsz" J. Fucik. 
https://www.youtube.com/watch?v=yrU0W-cIXd0
Dziecko idzie za rodzicem naśladując go. Przy powtórce zabawy dziecko przejmuje rolę przewodnika - rodzic idzie za dzieckiem po wytyczonej drodze.

"Piłka kolorowa" - nauka refrenu piosenki. (potrzebne przedmioty: duża chusta i piłka)
https://www.youtube.com/watch?v=zXgIqgGguvk (Piłka kolorowa - piosenki dla dzieci - SING SING)

Rodzic rozkłada na podłodze chustę i kładzie na niej piłkę. Puszcza piosenkę i zachęca dziecko do tańca wg. własnej inwencji twórczej. Przy słowach refrenu (Hop, hop, hop, skacze piłka kolorowa. Hop, hop, hop, wciąż odbija się od nowa. Hop, hop, hop, skacze piłka aż do nieba. Hop, hop, hop, leci ponad domy, drzewa) rodzic z dzieckiem podnosi chustę z piłką do góry i razem poruszają materiałem tak, aby piłka podskakiwała na chuście i z niej nie spadała. Przy powtórkach zabawy zachęcamy dziecko, aby śpiewało refren piosenki razem z rodzicem.

Po południu zapraszamy do pobytu z dzieckiem na świeżym powietrzu i zabawy z piłką wg. własnego pomysłu.