Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 18-22.05.2020

Piątek 22.05.2020r.
Temat dnia: „Szyjemy stroje dla lalek”

• „Tańcowała igła z nitką” – wysłuchanie wiersza J . Brzechwy . Rodzic czyta dzieciom wiersz: „Tańcowała igła z nitką”
Tańcowała igła z nitką,
igła – pięknie, nitka – brzydko.
Igła cała, jak z igiełki,
nitce plączą się supełki.
Igła naprzód – nitka za nią:
„Ach, jak cudnie tańczyć z panią!”
Igła biegnie drobnym ściegiem,
a za igłą – nitka biegiem.
Igła górą, nitka bokiem,
igła zerka jednym okiem.
Sunie zwinna, zręczna, śmigła.
Nitka szepce: „Co za igła!”
Tak ze sobą tańcowały,
aż uszyły fartuch cały!  Autor: Jan Brzechwa

Rodzic pyta:
– Co to znaczy, że igła tańczyła z nitką?
 – Jak się zakończył ich wspólny taniec?
– Kto tańczył ładnie, a kto brzydko?
Dzieci uczą się wierszyka na pamięć.

• „Nie tylko igły i nici” – prezentacja akcesoriów krawieckich, pokaz nawlekania nici na igłę i podstawowego ściegu – fastrygi, łączenie tkanin . Rodzic pokazuje różne akcesoria krawieckie: igły (różnych grubości
 i wielkości), kolorowe nici, nożyczki, szpilki, kolorowe tkaniny, miarkę krawiecką . Wspólnie z dziećmi ustala ich przeznaczenie i sposób wykorzystania . Prezentuje ścieg fastrygowy, łącząc nim kawałki tkanin . Chętne dzieci mogą spróbować, pod opieką rodzica, nawlec nitkę na igłę z większym oczkiem.

• „Ubranka dla lalek i misiów” – ozdabianie ścinkami tkanin, tasiemek, koronek spodenek dla misia i sukienki dla lalki – papierowe szablony spodni i sukienki, klej. Rodzic demonstruje, jak można wykorzystać materiały, jak przycinać tkaniny i tasiemki. Zwraca uwagę na ostrożną pracę nożyczkami, estetyczne wykonanie pracy i zapełnienie tkaninami całej sylwety . Następnie rozdaje im, do wyboru, sylwety spodenek lub sukienek. Dzieci zastanawiają się, jak najlepiej ozdobić ubranko, wybierają potrzebne materiały . Naklejają je na sylwety i po zakończeniu prezentują prace.

• „Szyjemy na maszynie” – zabawa ruchowa z podskakiwaniem . Dzieci na hasło: Igła – skaczą obunóż do przodu . Na hasło: Nitka – kładą ręce na biodra
 i biegną zygzakiem: do przodu, w prawo i w lewo.

• „Groszki i paski” – ćwiczenia grafomotoryczne na powietrzu, kreślenie kredą na chodniku – dodatkowa zabawa podczas spaceru . Rodzic rozdaje dzieciom kredę w różnych kolorach . Zachęca dzieci do narysowania na chodniku wzorów, jakie można zobaczyć na tkaninach: paski, groszki, kratka, cętki, łatki, na jak największej powierzchni . Dzieci nazywają swoje wzory . Uwaga! W razie niepogody zajęcia można zrealizować w domu, wykorzystując duże arkusze szarego papieru.

 

Czwartek 21.05.2020r.
Temat dnia: „Porządek na głowie”

  • „Tniemy jak nożyczki” – zabawa naśladowcza . Dzieci naśladują cięcie nożyczkami . Na hasło: Małe nożyczki – jednocześnie wymachują wyprostowanymi rękami w linii poziomej na krzyż oraz pionowo . Na hasło: Duże nożyce – w leżeniu na plecach wymachują obunóż na krzyż w linii poziomej oraz pionowo .
  • „Co komu potrzebne?” – przyporządkowywanie odpowiednich akcesoriów przedstawicielom zawodów . Rodzic rozdaje dzieciom obrazki z osobami różnych zawodów (można wykorzystać dostępne w domu książeczki lub malowanki), np. kucharz, lekarz, pielęgniarka, malarz, listonosz, strażak, policjant. Kolorowanki z zawodami znajdziemy na stronie Miasto dzieci.pl https://miastodzieci.pl/kolorowanki/k/zawody-damskie-i-meskie/
    Na stoliku rozkłada akcesoria pasujące do tych zawodów np.: garnek, stetoskop, strzykawka, pędzel i farby, torba z listami lub koperty, pocztówki, gaśnica, wąż ogrodowy, lizak policyjny (można wykorzystać również dostępne w domu zabawki). Dzieci szukają przedmiotu pasującego do osoby z ich obrazka . Następnie siadają na dywanie i nazywają swoją postać i jej akcesoria .

    • „W salonie fryzjerskim” – zabawa dydaktyczna z wykorzystaniem wiersza
    L.J. Kerna „Dwa jeże”, poznanie pracy fryzjera, różnego rodzaju fryzur . Rodzic prezentuje dzieciom obrazki przedstawiające fryzury wymieniane w wierszu: z przedziałkiem na głowie, loki, grzywki, fale, baczki, bez włosów, „na jeża” . Zdjęcia różnych fryzur prezentowanych przez dzieci można obejrzeć na stronie fryzuranadziś.pl w zakładce dzieci http://fryzuranadzis.pl/z/fryzury-dla-dzieci/ Omawia je z dziećmi . Zadaniem dzieci jest podnoszenie podczas słuchania wiersza obrazków przedstawiających fryzury, o których mowa lub wskazywanie ich na ekranie. Rodzic czyta wiersz:„Dwa jeże”
    Przyszły do fryzjera dwa jeże.
    – Niech pan nam powie, panie fryzjerze,
     Jakie się teraz nosi fryzury?
    – Hm… Jedni się czeszą po prostu do góry,
    Drudzy znowu z przedziałkiem,
    A inni golą się aż do skóry
    I chodzą bez włosów całkiem.
     Niektórzy czeszą się jak Włosi…
    – A grzywki? – Grzywki też się nosi.
    – A loczki? – Loczki można także.
    – A pukle? – Nosi się, a jakże.
    – A fale? – Z wolna powracają.
    – A baczki? – Rzadko, lecz bywają.
    – A na jeża ktoś się czesze?
    – O, proszę panów, całe rzesze.
    – A pan uważa, że to modne?
    – Nie tylko modne, lecz wygodne.
    – Więc nas nie trzeba dzisiaj strzyc?
    – Moim zdaniem, nic a nic.
    – To niech pan chociaż, wie pan, tak z bliska,
    Wodą kolońską nas trochę spryska.
     – Pf!… Pf!… Pf!… Pf!…
     – Dziękujemy za to spryskanie.
    Do widzenia! – Moje uszanowanie! Autor: Ludwik Jerzy Kern

    Po wysłuchaniu wiersza i prezentacji obrazków dzieci dzielą się swoimi doświadczeniami na temat pracy fryzjera. Opowiadają o swoich wizytach w salonach fryzjerskich, różnych fryzurach (z rozróżnieniem na damskie i męskie), o potrzebie wizyt u fryzjera (dbanie o schludny, estetyczny wygląd) oraz o samodzielnym dbaniu o włosy (mycie, czesanie, ozdabianie spinkami, gumkami). Następnie kontynuują  zabawę tematyczną w fryzjera. Dzieci, wykorzystując różne akcesoria fryzjerskie ( grzebienie, szczotki, wałki, spinki, suszarki), odgrywają role fryzjerów i klientów, wykorzystując lalki lub prosząc do zabawy rodziców.

    • „Moje fryzury”- zabawa plastyczna. Projektowanie fryzur według własnego pomysłu z wykorzystaniem różnorodnych materiałów plastycznych. Można wykorzystać głowy do rysowania fryzur lub samodzielnie narysować dziecku owal twarzy. Źródło Miastodzieci.pl
    https://miastodzieci.pl/kolorowanki/glowa-do-rysowania-fryzur-elegancka-pani/

język angielski 

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//3 LATKI 21.05.docx

Środa 20.05.2020r.
Temat dnia: „Ludzie listy piszą a listonosze donoszą”

• „Wrzucamy listy” – zabawa z podskakiwaniem . Dzieci maszerują i biegają po pokoju. Na hasło: Wrzucamy listy – wyciągają w górę rękę „z listem”, podskakują wysoko i naśladują wrzucanie listu do skrzynki . Zabawa jest powtarzana kilka razy, ze zmianą ręki .

• „Koperty” – porównywanie rozmiaru kopert, układanie według wielkości wzrastającej lub malejącej . Rodzic przygotowuje dla dzieci koperty w różnych rozmiarach . Dzieci krótko opowiadają, do czego służą koperty, co się z nimi robi . Wskazują koperty największe i najmniejsze . Następnie  układają koperty od najmniejszej do największej i odwrotnie .

• „Listonosz” – wysłuchanie wiersza M . Terlikowskiej, przybliżenie dzieciom postaci i zawodu listonosza . Rodzic czyta wiersz:„Listonosz”
Przez ulice długie,
od samego rana,
idzie pan listonosz,
torbę ma wypchaną.
Czy pogoda, czy dzień mglisty
pan listonosz nosi listy.
Stuku-puku – proszę wpuście listonosza.
Pan listonosz listy niesie,
nie pomyli się w adresie
.  Autor: Maria Terlikowska
Rodzic prezentuje dzieciom ilustracje przedstawiające listonosza lub zamieszczone poniżej filmy, pyta dzieci, czy też znają swojego listonosza, czy często do nich przychodzi . Zadaje pytania dotyczące doręczyciela i jego pracy, np. – Czym zajmuje się listonosz? – Na czym polega jego praca? – Jak chodzi ubrany? – Co ze sobą nosi? Dzieci dzielą się swoją wiedzą, rodzic, w razie konieczności, uzupełnia ich wiadomości . Można wykorzystać film pod podanym linkiem. Źródło: YouTubePOCZTA - Przygody Panny Kreseczkihttps://www.youtube.com/watch?v=LzF4w2HrOzA
Źródło: Śpiewające Brzdące - Pan Listonosz - Piosenki dla dziecihttps://www.youtube.com/watch?v=GoNNQZvdnbc

• „List” – zabawa logorytmiczna . Dzieci recytują rymowankę ze zmiennym tempem (raz wolno, raz szybko) i ze zmienną dynamiką (raz cicho, raz głośno):

Do lisicy myszka mała list na liściu napisała.”

• „Znaczki pocztowe” – ćwiczenie sprawności manualnej, rysowanie znaczka po śladzie i projektowanie obrazka . Rodzic w miarę możliwości pokazuje dzieciom klaser ze znaczkami lub dostępne w domu znaczki np. na otrzymanych pocztówkach . Dzieci segregują znaczki, dokonują ich klasyfikacji ze względu na kolor, wielkość, rodzaj obrazka. Opisują wygląd tych, które podobają im się najbardziej . Następnie na karcie pracy rysują znaczek po śladzie i projektują obrazek .

„Karty pracy” – karta 54.

 

Wtorek 19.05.2020r.
Temat dnia: „Dzielni strażacy”
• „Do pożaru” – opowieść ruchowa. Dzieci naśladują ruchem czynności, o których opowiada rodzic: Jesteście strażakami. Szykujecie się do gaszenia pożaru. Zakładacie kombinezon – od dołu, najpierw nogi, potem ręce. Zapinacie suwak. Zakładacie hełm. Biegniecie do miejsca pożaru. Trzeba się spieszyć. Wchodzicie po drabinie – trzymacie się rękoma, podnosicie wysoko nogi. Łapiecie wąż i polewacie płonący ogień. Woda głośno szumi – szszsz… Udało się. Pożar ugaszony. Możecie wracać. Schodzicie z drabiny i maszerujecie z powrotem.

• „Zdmuchujemy świeczki” – ćwiczenia oddechowe z liczeniem. Rodzic prosi, by dzieci wyobraziły sobie urodzinowy tort ze świeczkami, które należy zdmuchnąć. Jednak dzieci nie zdmuchną wszystkich świeczek naraz, a każdą osobno. Rodzic objaśnia: Na torcie jest jedna świeczka. Żeby ją zdmuchnąć, należy jeden raz dmuchnąć. Na kolejnym torcie są dwie świeczki. Dmuchamy dwa razy. Na następnym trzy. Dmuchamy w każdą świeczkę osobno! A teraz zdmuchniemy wszystkie jednym wielkim podmuchem! Raz!

• „Straż pożarna” – zapoznanie z utworem Cz. Janczarskiego, wyjaśnienie niezrozumiałych pojęć. Rodzic czyta dzieciom wiersz: „Straż pożarna”
Bije dzwon na alarm, już śpieszą strażacy.
Czasem w nocy – ze snu, czasem w dzień – od pracy.
Śpieszą na ratunek: tam płonie zagroda!
Gra trąbka – a czerwień lśni na samochodach.
Pierwsi są na miejscu, choćby szmat był drogi.
Pryska woda z węża, syczy żar i ogień.
Gaśnie groźny pożar, dym ku niebu pnie się.
Dzielna straż pożarna ludziom pomoc niesie!

Autor: Czesław Janczarski
Po wysłuchaniu wiersza dzieci, oglądając ilustracje, wypowiadają się na temat pracy strażaków: jak się ubierają, co muszą zrobić, aby ugasić pożar, jaki sprzęt wykorzystują . Dzieci oceniają również, czy praca strażaków jest potrzebna, czy jest bezpieczna, trudna czy łatwa.

• „Bądź ostrożny!” – rozmowa kierowana przez rodzica na temat zagrożenia pożarem, ostrożnego obchodzenia się z ogniem. Rodzic przygotowuje plansze przedstawiające niebezpieczne skutki zabaw zapałkami, nierozsądnego rozpalania ognia, np. w lesie, nieostrożnego obchodzenia się z ogniem, bez opieki dorosłego lub wykorzystuje film Strażacy bohaterzy / Urwisowo -  piosenki dla dzieci źródło YouTube https://www.youtube.com/watch?v=jXF3Wba--Uo
źródło: Śpiewające brzdące/ Pali się/ Piosenki dla dzieci YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=yv0YdFZHmgM
Zadaniem dzieci jest na podstawie ilustracji - filmu, z pomocą rodzica, opisać zaistniałą sytuację, ocenić zachowanie bohaterów, wysnuć wniosek, czego nie należy robić. Na koniec dzieci uczą się krótkiej rymowanki: Jestem uważny, jestem ostrożny, bo każdy ogień może być groźny!

• „Do pożaru!” – zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych  w miarę możliwości na świeżym powietrzu. Rodzic przygotowuje w ogrodzie butelki plastikowe wypełnione wodą i piłki do przenoszenia. Zestaw zajęć ruchowych:
1 . „Strażackie wozy jadą do pożaru” – ćwiczenie orientacyjno-porządkowe. Dzieci naśladują „pojazdy”, poruszając się szybkim biegiem w jednym kierunku. Sygnał wozu strażackiego oznajmiają głośnym „trąbieniem” .
2 . Ćwiczenie dużych grup mięśniowych: przez rytmiczne ruchy rąk i nóg naśladowanie wspinania się po drabinie. Po kilku ruchach sprawdzenie, czy jeszcze daleko (skłon głowy w tył) .
3 . „Pompujemy wodę” – ćwiczenia nóg. Dzieci dobierają się w pary, stając naprzeciwko siebie, i podają sobie ręce . Wykonują naprzemianstronne rytmiczne przysiady i wyprosty, naśladując w ten sposób pompowanie wody.
4 . Ćwiczenie siły: przenoszenie różnych przedmiotów z miejsca na miejsce (butelki i piłki).
5 . Pokonywanie przeszkód: przeskok przez położoną butelkę lub inną niską przeszkodę, obunóż z miejsca.
6 . „Zasłużony odpoczynek” – ćwiczenia uspokajające . Leżenie tyłem, ręce wzdłuż tułowia, nogi zgięte w kolanach, stopy oparte o podłoże . Rytmiczne przenoszenie ramion za głowę i powrót do pozycji wyjściowej. Pracę ramion łączymy z wdechem . Powrót do „samochodów” spokojnym powolnym marszem i odjazd do „garażu” (krótkotrwały bieg) .

Zajęcia dodatkowe z chustą:
1. ,,Karuzela”-uczestnicy trzymają za uchwyty naprężoną chustę na wysokości pasa. Śpiewając: ,,Hej, ho, hej, ho, do pracy by się szło…”- rytmicznie przekazują sobie chustę w prawą stronę. Po pewnym czasie następuje zmiana i chusta wędruje w lewą stronę.
2. ,,Złap przesyłkę”-rodzic z dzieckiem trzymają chustę, na której położona jest piłka. Zadaniem bawiących jest tak prowadzić piłkę po chuście, by trafiła ona do ustawionego obok pojemnika.

język angielski

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//3. LATKI 19.05.docx

 

Poniedziałek 18.05.2020r.
Temat dnia: „Dorośli pracują”

• „Kto to taki?” – oglądanie obrazków przedstawiających ludzi wykonujących różne zawody, nazywanie zawodów. Rodzic prezentuje dzieciom ilustracje przedstawiające ludzi wykonujących zawody znane, bliskie dzieciom, np. sprzedawca, kierowca, policjant, kucharka, pilot. Zadaniem dzieci jest podać nazwę osoby wykonującej dany zawód oraz krótko opisać, na czym polega jej praca. Można wykorzystać film pod podanym linkiem. Źródło YouTube 123Edukacja: https://www.youtube.com/watch?v=zYkJUgCDdyc 

  • „Gdy jestem w przedszkolu…” – wysłuchanie wiersza, rozmowa kierowana
    z dziećmi na temat pracy ich rodziców. Rodzic czyta wiersz Z . Staneckiej „ Gdy jestem w przedszkolu…”
    Co dzień rano po śniadaniu idę do przedszkola z Mamą,
    Myślę wtedy, co dorośli robią, kiedy z łóżka wstaną.
    Mama pędzie do szpitala, gdzie ma leczyć chorych ludzi,
    Tata spieszy się do szkoły, zanim mój zadzwoni budzik.
    Moja Mama jest lekarką, Tata mój - nauczycielem,
    Gdy wracają po południu, robią mi kanapkę z serem.
    Potem razem się bawimy i opowiadamy sobie
    O przedszkolu i o pracy, i co każdy z nas dziś robił.

    Po wysłuchaniu utworu rodzic pyta o zawody pojawiające się w wierszu, na czym polegają, czy są dzieciom znane. Polecenia:
    – Posłuchaj wiersza i powiedz jaki zawód wykonuje mama, a jaki tata?
    – Powiedz, czym zajmuje się lekarz.
    – Powiedz, czym zajmuje się nauczyciel.
    Następnie dziecko wypowiada się na temat pracy swoich rodziców. Dzieci kończą rozpoczęte przez rodzica zdania, np. Moja mama jest…, Mój tata zajmuje się… Dzieci, które nie wiedzą, czym zajmują się rodzice, rozmawiają z nimi w domu o ich pracy.

  • „Co to jest praca?” – burza mózgów, próba znalezienia definicji. Rodzic przygotowuje na zajęcia dostępne w domu urządzenie do nagrywania dźwięku. Zaprasza dzieci do wzięcia udziału w wywiadzie. Rodzic zadaje dziecku pytanie: Co to jest praca? Informuje dzieci, że każda odpowiedź jest dobra, nie ma złej . Dzieci  wypowiadają się do mikrofonu, następnie wspólnie słuchają odtwarzanych odpowiedzi. Na ich podstawie, z pomocą rodzica, próbują znaleźć definicję słowa „praca”.

  • „Dziwny zawód – muzyk” – rozmowa z dziećmi na temat: Czym zajmują się muzycy? Rodzic prezentuje nagranie dźwięków fortepianu, gitary i skrzypiec, pokazuje dzieciom ilustracje lub fotografie (w dostępnych w domu książkach lub wykorzystując zasoby Internetu) . Źródło YouTube Piosenki dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=MadTiSUv4Jo
    Rozmawia o budowie instrumentów, o tym, jak powstaje dźwięk, w jaki sposób się na nich gra. Można również wykorzystać instrumenty muzyczne dostępne w domu.
  • „Dzieci rosną” – zabawa naśladowcza. Dzieci pokazują sposoby poruszania się: bobasów – na czworaka, dzidziusiów – w kucki, maluszków – marsz, bieg na palcach . Rodzic gra na tamburynie w zmiennym tempie. Ruchy zmieniają się na hasło: Dzieci rosną!