Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 20 - 24.04.2020

Piątek 24.04.2020

 Butelki osobno, puszki osobno „

  • „Przynieś butelkę” – zabawa bieżna z plastikowymi butelkami. Na jednym końcu sali leżą dwa stosy butelek. Zadaniem zawodnika jest jak najszybsze dobiegnięcie do stosu, zabranie jednej butelki i powrót na miejsce i tak ze wszystkimi butelkami.

  • „Rady na odpady” – zabawa dydaktyczna, uświadomienie konieczności segregowania odpadów ze względu na materiał, z jakiego zostały wykonane; klasyfikowanie według jednej cechy (plastik, szkło, metal, papier). Ustawiamy w sali plastikowe kosze lub pudła, oznaczone napisami: plastik, szkło, papier, puszki. Odczytuje kolejno napisy, wskazując pojemniki, dzieci zapamiętują ich ustawienie. Prowadzący informuje dzieci, że będą teraz segregować odpady. Z dużego worka dzieci wyjmują po jednym przedmiocie, określają, z jakiego materiału każda rzecz jest zrobiona, i wkładają ją do odpowiedniego pojemnika. Zabawa trwa do momentu opróżnienia całego worka.

  • „Uwaga, śmieci – ekowróżka leci!” – wymyślanie kreatywnych rozwiązań problemów z zaśmieceniem i zanieczyszczeniem najbliższego otoczenia. Proponujemy dzieciom wcielenie się w ekowróżkę, osobę z magicznymi mocami. Dzieci opowiadają, co zrobiłyby ze śmieciami, gdyby miały czarodziejską moc. Proponujemy, o ile nie powiedzą o tym dzieci, zamienienie śmieci w kwiaty. Dzieci zgłaszają swoje propozycje kwiatów, w jakie można by zamienić śmieci, np. plastiki na tulipany, puszki na rumianki, papierki na stokrotki. Na zakończenie dzieci wykonują zadanie z karty pracy – naklejają kwiaty na śmieci zgodnie z podanym kodem oraz kolorują strój ekowróżki.
    „Karty pracy” cz. 4, s. 9, Nowa Era

  • „Butelkowe rytmy” – zabawa rytmiczna (echo rytmiczne). Dziecko otrzymuje dwie małe plastikowe butelki po napojach. Prowadzący na swoich butelkach wystukuje rytmy, a dzieci je powtarzają. Następnie dzieci proponują kolejno swoje rytmy.
    lub: Do zabawy będą potrzebne małe plastikowe butelki, po dwie dla dziecka. Prowadzący mówi rytmicznie krótki tekst: Ram, pam, pam, dwie butelki mam, grając jednocześnie na butelkach plastikowych. Dzieci powtarzają każdy przykład na zasadzie echa.

  • „Czysta rzeczka” – ćwiczenia grafomotoryczne, kreślenie na ograniczonej powierzchni linii falistych. Na kartkach różnej wielkości dzieci rysują linie faliste – obrazujące fale na rzece. Zachęcamy, aby fale były różnej wysokości i szerokości. Zwraca też uwagę, że podczas rysowania nie można odrywać ręki od kartki, aż do końca strony. Podczas rysowania dzieci mogą słuchać spokojnej muzyki.

 

Czwartek 23.04.2020

 Czyste i pachnące „

  • „Dziwne dźwięki” – zabawa słuchowa. Prowadzący rozdaje dzieciom różne przedmioty: gazety, kartki, plastikowe i szklane butelki, kubeczki po jogurtach, puszki po napojach itp. Dzieci zgniatając, stukając, próbują wydobyć z nich dźwięk. Następnie ustawiamy mały parawan i chowa za nim po jednym egzemplarzu wszystkich przedmiotów. Prowadzący wydobywa z nich dźwięki, a dzieci zgadują, jaki przedmiot usłyszały.

  • „Krasnoludek w buzi” – zabawa logopedyczna; ćwiczenia aparatu artykulacyjnego. Rodzic prowadzi gimnastykę narządów mowy, opowiada i demonstruje poszczególne ćwiczenia, a dzieci je powtarzają. Krasnoludek w buzi Pewnego dnia krasnoludek, który mieszka u każdego w buzi, robił wielkie porządki. Najpierw umył dokładnie ściany (przesuwamy językiem po wewnętrznej powierzchni lewego, potem prawego policzka). Potem umył sufit (przesuwamy język po podniebieniu w przód i w tył). Podłoga też była brudna, więc umył ją bardzo dokładnie (język opuszczony jak najniżej myje dolne dziąsła). Okna też musiały zostać umyte. Najpierw umył je od zewnątrz, a potem od środka (język wędruje po stronie zewnętrznej, a potem wewnętrznej zębów). Potem umył schody w przedsionku (język przesuwa się w stronę dolnej wargi i wysuwa na brodę). Komin też musiał zostać wyczyszczony (język wysuwa się w kierunku wargi górnej i nosa). Kiedy spostrzegł z okna przechodzącą sąsiadkę, pomachał jej ściereczką (język wędruje z jednego kącika ust do drugiego). Na koniec wytrzepał dywany (wyciągnięty język, pochylenie głowy i potrząsania nią). W ten sposób cały dom został wysprzątany. Uwaga! W czasie ćwiczeń usta powinny być szeroko otwarte.

  • język angielski /uploads/5e125d739ee04/pages/16/content//angielski 4. 23.04.docx

 

  • „Śmieciozaur” – wykonanie śmieciowego stwora ze strzępów gazet. Prowadzący wyjaśnia dzieciom, że dziś zrobią śmieciowe stwory z niepotrzebnych pudełek i starych, przeczytanych gazet. Dzieci wydartymi kawałkami gazet oklejają kartonowe pudła. Z papierowych kulek doklejają oczy, uszy, pysk; ze zrolowanej gazety – ogon i łapy.

  • „Ozdabiamy śmieciozaura” – dorysowywanie, domalowywanie, doklejanie detali postaci. Dzieci ozdabiają śmieciozaury farbami, kredkami, resztką gazet, kolorują oczy i pysk, malują różnokolorowy ogon, plamy lub cętki na ciele. Wspólnie robią porządek w sali po skończeniu pracy.

  • „Opowieść o śmieciozaurze” – nagrywanie opowieści dzieci o ich stworach, odtwarzanie i słuchanie nagrań. Dzieci ze swoimi śmieciozaurami wymyślają dla nich imiona i opowiadają ich historię. Prowadzący nagrywa wypowiedzi, a następnie wszyscy razem ich słuchają.

DZIEŃ ZIEMI - 22 KWIETNIA

Gdy już wszystko się zieleni

Obchodzimy Dzień dla Ziemi

Dla zdrowego życia trybu

Bez zatrucia i bez dymu

Miesiąc ekologii – kwiecień

Wiosna wtedy jest na świecie

I wiosenne są porządki

Zasadzamy nasze grządki

Autor: Agata Dziechciarczyk

W celu uczczenia święta naszej planety Ziemi proszę dzieci o wykonanie plakatu o tematyce ekologicznej: „Naszą planetę kochamy i o nią dbamy” z wykorzystaniem surowców wtórnych (np. starych gazet, foliówek, nakrętek) i przesłaniu ich zdjęć na adres mailowy grupy.

 

Środa 22.04.2020
 Psia niespodzianka
„

  • „Omiń niespodziankę” – zabawa równoważna. Rozkładamy na podłodze zabawki, między którymi będą poruszały się dzieci:
    – drabina z klocków drewnianych – dzieci idą między szczeblami;
    – wąska dróżka – do przejścia stopa za stopą – między samochodami;
    – murki o wysokości 20-30 cm z klocków plastikowych itp. Dzieci , pokonując napotkane przeszkody w ustalony sposób.

  • „Psia niespodzianka” – rozmowa z dziećmi na temat obowiązków właścicieli psów, zwrócenie uwagi na konieczność sprzątania po czworonogach. Prezentuje zdjęcia przedstawiające psy różnych ras. Dzieci nazywają znane rasy, opowiadają o swoich czworonogach, o tym jak się nimi opiekują (karmienie, kąpanie, wizyty u weterynarza, wyprowadzanie na spacer). Zwracamy uwagę na obowiązek sprzątania po własnym psie i wyrzucania nieczystości do specjalnych pojemników.
    Zdjęcia psów: https://www.psy.pl/rasy/

  • „Gryzia, Bęcek i dużo śmieci” – opowiadanie z „Książki”, zwrócenie uwagi na problem śmiecenia w miejscach użyteczności publicznej. Dzieci słuchają opowiadania czytanego przez prowadzącego, oglądając ilustracje w „Książce”. Po wysłuchaniu opowiadają własnymi słowami przygodę dzieci i Bęcka. Prowadzimy rozmowę na temat dbania o czystość w miejscach publicznych. Przykładowe pytania:
    – Co trzeba zrobić ze śmieciami w parku?
    – O czym należy pamiętać po pikniku w lesie?
    – Dlaczego nie można zostawiać po sobie śmieci?
     – Co by się stało, gdyby ludzie nie sprzątali?
    „Książka” s. 66–67, Nowa Era

  • „Obietnica” – wysłuchanie wiersza I. Salach. Prowadzący czyta wiersz. Następnie prosimy dzieci, aby zapamiętały, jaką obietnicę składają dzieci w wierszu, i czytamy utwór po raz drugi.

„Obietnica”
Gdy do lasu pójdą dzieci
żadne w lesie nie naśmieci,
bo papierki i butelki dają pożar
 - czasem wielki.
Każdy malec obiecuje,
że przyrodę uszanuje.
Nie wystraszy w lesie zwierza
co do wody właśnie zmierza.
Nie zabrudzi rzeki także.
Dba o czystość, dba a jakże!
A więc dziecię moje młode
 przed zagładą chroń przyrodę
. Iwona Salach

 

Dzieci wymieniają zobowiązania: nie śmiecimy, nie płoszymy zwierząt, nie brudzimy rzeki, dbamy o czystość, chronimy przyrodę. Prowadzący uświadamia dzieciom, że zanieczyszczenia są wynikiem działalności człowieka, ale można ich uniknąć, sprzątając, budując oczyszczalnie ścieków i ograniczając emisję spalin, bezpiecznie obchodząc się z ogniem, aby nie stać się sprawcą pożaru. Na zakończenie dzieci wstają i składają uroczystą obietnicę: Prowadzący: Będziemy sprzątać po sobie śmieci. Dzieci: Obiecujemy! P.: W lesie będziemy cichymi gośćmi. Dz.: Obiecujemy! P.: Będziemy chronić przyrodę. Dz.: Obiecujemy! Ślubowanie może zostać spisane, a każde dziecko złoży na nim podpis – stempel palcem zanurzonym w farbie lub podpisem.

 

Wtorek 21.04.2020

Papierkowa koszykówka

  • „Papierowe kule” – gniecenie gazet w kulki, rozwijanie i ponowne gniecenie. Każde dziecko otrzymuje dużą kartkę z gazety, którą musi zgnieść w kulę. Zwracamy uwagę, aby gazetę ugniatać dokładnie, dwoma rękoma. Następnie dzieci rozkładają kulę delikatnie, żeby gazeta się nie podarła. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

  • „Celowanie do kosza” – zabawa ruchowa z elementami rzutu i celowania. Do zabawy dzieci wykorzystują zrobione wcześniej kule z gazet. Dzieci rzucają kulami do kosza. Dla utrudnienia można odsunąć kosz. Po skończonej zabawie wszystkie kule powinny się znaleźć w koszu.

  • „Tajemnicza paczka” – wnioskowanie o kształcie na podstawie dotyku. Przygotowujemy paczki – zagadki dla dzieci. Owija różne przedmioty w papier gazetowy w taki sposób, by można było odgadnąć zawartość dopiero po dokładnym zbadaniu dłońmi. Dzieci badają dotykiem pakunki (np. kubek, piłeczka, samochodzik, lalka, konewka z kącika przyrody, nożyce) i próbują zgadnąć, co znajduje się w środku. Na zakończenie odpakowuje wszystkie przedmioty, a następnie zachęca dzieci do wykonania zadania na karcie pracy. Dzieci rysują po śladzie nałożone na siebie kształty przedmiotów.
    „Karty pracy” cz. 4, s. 8, Nowa Era

  • „Mali strażnicy przyrody” – ćwiczenia naśladowcze
    – Las jest czysty i piękny. Biegają w nim zadowolone zwierzęta, latają ptaki. Pospacerujcie i popatrzcie. Dzieci maszerują. Kiedy usłyszą nazwę zwierzęcia, odpowiednio reagują. „Zwierzęta w lesie” – zajączki – skoki obunóż, kolana lekko ugięte; sowa – bieg, wymachy szeroko rozłożonymi rękami; żabki – przysiad podparty, dłonie na podłodze między nogami, podskoki; jeże – leżenie na boku, głowa schowana w ramiona, kolana podciągnięte pod brodę; ćwiczenia można powtórzyć kilka razy, zmieniając kolejność.
    – Teraz, po spacerze, możecie odpocząć. Włączamy muzykę relaksacyjną lub nagrane odgłosy lasu, a dzieci odgrywają opowieść. Kładziecie się na trawie, zamykacie oczy. Oddychacie głęboko, wciągając powietrze nosem i wypuszczając ustami. Las tak pięknie pachnie. Leżycie cichutko i nasłuchujecie ptaków. Odpoczywają wasze ręce i nogi. Leżycie bez ruchu. Stajecie się jakby częścią lasu. Niestety, czas wracać. Wstajecie i maszerujecie do domu.

  • „Czysty świat” – utrwalenie piosenki, zabawa ruchowa przy piosence. Dzieci otrzymuje jedną gazetę i rozkłada ją na podłodze. Podczas śpiewania zwrotek każdy wchodzi na swoją gazetę i tańczy na niej w dowolny sposób, tak aby jej nie podrzeć. Na refren dziecko palcem lub całą dłonią delikatnie wystukuje rytm refrenu o gazetę.
    CD Piosenki... – „Czysty świat” (CD 2 nr 20)

  • „Kosz na śmieci” – wysłuchanie wiersza W. Broniewskiego, zachęcanie do korzystania z koszy na śmieci. Nauczyciel czyta wiersz. Zachęca dzieci do uważnego słuchania.

Kosz na śmieci
Jestem sobie kosz na śmieci
do mnie, do mnie chodźcie dzieci.
Stoję sobie przy tym świerku.
Pełno chciałbym mieć papierków.
Władysław Broniewski

Pytamy:
– Gdzie stoi kosz na śmieci?
– Na co czeka?
 – Dlaczego trzeba wrzucać papiery do kosza?
– Czy zawsze o tym pamiętacie?
– Jak wyglądają kosze na śmieci, czy łatwo je znaleźć i rozpoznać?
Po rozmowie dzieci rysują ilustrację do wiersza – las, choinki i kosz na śmieci przy drzewie.

 

 wtorek 21.04.2020r.

 język angielski

/uploads/5e125d739ee04/pages/16/content//angielski 4 latki_.docx

 

Poniedziałek 20.04.2020

 Małe sprzątanie wielkiego świata

  • „Wielkie sprzątanie” – zabawa naśladowcza (kalambury). Dzieci stoją w kole. Wybrana osoba przedstawia za pomocą ruchu i gestów czynności związane ze sprzątaniem. Pozostałe naśladują i zgadują, co to za czynność. Można po cichu podpowiadać dzieciom czynności, które wymagają zróżnicowanych ruchów, np. mycie okien, ścieranie kurzu, mycie podłogi.

  • „Czysty świat” – nauka piosenki. Rozmowa na temat treści piosenki.
  1. Oj, bałagan wszędzie wielki,
    leżą puszki i butelki, tu torebki,
    tam pudełka i papierki po cukierkach!

Ref.:  Niechaj zniknie każdy śmieć, 
my porządek chcemy mieć!    } bis

  1. Puste puszki i butelki,
    kapsle, skórki i papierki,
    wszystkie śmieci sprzątnąć pora,
     hop do kosza, hop do wora!

Ref.:  Niechaj zniknie każdy śmieć,
my porządek chcemy mieć!    } bis

  • „Wielkie sprzątanie małego świata” – zabawa dydaktyczna, przyporządkowywanie elementów do zbiorów. Dzieci siedzą na podłodze, przed stertą zabawek: samochodów, klocków, piłek, naczyń z serwisu dla lalek itp. Prowadzący dokłada kilka pustych koszy, pojemników i poleca dzieciom, by zastanowiły się, w jaki sposób można uporządkować zgromadzone zabawki. Z propozycji składanych przez dzieci wybiera te, które przewidują porządkowanie według rodzaju zabawek (samochody, naczynia itd.), kolorów (czerwone, niebieskie, czarne itd.), wielkości (małe duże, średnie), surowca użytego do produkcji (plastik, metal, drewno). Następnie dzieci segregują zabawki do koszy według wybranego kryterium. Na zakończenie dzieci odkładają zabawki na miejsce. Jako podsumowanie dzieci wykonują zadanie z karty pracy – wklejają obrazki w taki sposób, żeby tworzyły grupy.|
    „Karty pracy” cz. 4, s. 7, Nowa Era

• „Czysty świat” – zabawy przy piosence. Podczas zwrotek piosenki dzieci naśladują czynności związane ze sprzątaniem.