Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

zdalne nauczanie 22-26.06.2020

 

Krąg tematyczny: Zwierzęta na wsi i w domu

26.06.2020 r - Zwierzęta wokół nas

1. Zagadki z zagrody – zabawa dydaktyczna doskonaląca kompetencje słownikowe.
Zadajemy zagadki dotyczące zwierząt gospodarskich i domowych. Dzieci próbują odgadnąć rozwiązanie. Przykładowe zagadki:
– dobre ma zwyczaje, ludziom mleko daje (krowa);
– w nocnej ciszy łowi myszy (kot);
– ma długie uszy i futerko puszyste, ze smakiem chrupie sałaty listek (królik);
– dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik, gdy pojedziesz w góry, ujrzysz ją na hali (owca);
– w akwarium pływa, mówią, że to … (ryba);
– o ziarenka prosi, pyszne jajka znosi (kura);
– w przytulnym kurniku, krzyczy: „Kukuryku!”(kogut);
– gdy wychodzisz z domu, on na ciebie czeka, kiedy wrócisz znowu, cieszy się i szczeka (pies);
– cztery kopytka, rogi i bródka, zjadła całą kapustę z ogródka (koza).

2. Portret pieska – ćwiczenia słowno-graficzne, rysowanie pieska z jednoczesnym wypowiadaniem wiersza.
Dziecko dostają kartkę i kredki, słucha rymowanki czytanej przez rodzica. Następnie Rodzic powtarza rymowankę, jednocześnie rysując psa na kartce. Podkreśla, że zwierzę należy narysować szybko, dokładnie w czasie wypowiadania rymowanki.:

Mój pies i ja

Jedna kreska, druga, kreska, (rodzic rysuje szyję psa)
Narysuję zaraz pieska.
Krągły tułów, cztery nogi
Piesek gotów jest do drogi.
Jeszcze ogon do machania,
głowa, uszy do słuchania,
mały nosek, oczka dwa.
Pies już biegnie, za nim – ja.

Autor: Anna Pawłowska-Niedbała

Pora na spacer. Przed spacerem obserwujemy zjawiska pogodowe za oknem i ustalamy z dzieckiem, w co należy się dzisiaj ubrać przed wyjściem na dwór. Podczas pobytu na dworzu utrwalamy zasady bezpiecznego zachowania latem: min. zasady zabawy piachem, ochrona ciała przed słońcem, zasady zachowania w trakcie burzy oraz utrwalamy z dzieckiem adres zamieszkania.

3. „Rysujemy koniczynę” – ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie koniczyny po śladzie - karta pracy.

Koniczyna - karta pracy

4. Chomiczek – zabawa relaksacyjna. 
Dziecko wraz całą rodziną siedzą w kręgu. Przekazują sobie delikatnie z rąk do rąk miękki pomponik. Wyobrażają sobie, że jest to mały chomik, którego nie można upuścić. Zabawa przebiega w zupełnej ciszy i skupieniu. Na koniec można opowiedzieć sobie, o czym członkowie rodziny myśleli podczas przekazywania „chomika”. Zwracamy uwagę na potrzebę okazywania troski zwierzętom.

5. Bezpieczeństwo na wakacjach - film edukacyjny dla dzieci, ilustracje.

Bezpieczne wakacje nad wodą, źródło YouTube

Bezpieczne wakacje w górach, źródło YouTube

Pływaj tylko w miejscach dozwolonych

Gdy idziesz do lasu...

Będąc na słońcu...

25.06.2020 r. Zwierzęta w gospodarstwie wiejskim.

1. Gospodarstwo Pana Janka – zabawa dydaktyczna, poszerzanie zasobu słownictwa. Dziecko przygląda się obrazkom przedstawiającym zwierzęta dorosłe i młode i próbuje je opisać np.: pies – szczenię, owca – jagnię, indyk – indyczę, koza – koźlę, kot – kocię, krowa – cielę, gęś – gąsiątko, świnia – prosię. Podają też nazwy innych zwierząt i ich młodych, np. koń – źrebię, kaczka – kaczątko.

2. Odgłosy zwierząt – zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym. Rodzic włącza muzykę, a dziecko wraz z rodzeństwem swobodnie biegają po sali. Na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się. Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, którego głos mają naśladować. Przykładowe zwierzęta:
kura – ko, ko, ko;
indyk – gul, gul, gul;
gęś – gę, gę, gę;
kaczka – kwa, kwa, kwa;
krowa – muu, muu, muu;
koza – mee, mee, mee;
prosię – kwik, kwik, kwik;
owca – bee, bee, bee.

3. Gdzie jest więcej? – zabawa matematyczna, porównywanie liczebności zbiorów.
Prosimy, aby dzieci ułożyły osobno wycięte obrazki dorosłych zwierząt i osobno – ich młodych, policzyło oba zbiory i sprawdziło, czy w każdym jest tyle samo obrazków.

Pora na spacer.
Przed spacerem obserwujemy zjawiska pogodowe za oknem i ustalamy z dzieckiem, w co należy się dzisiaj ubrać przed wyjściem na dwór. Zachęcamy dziecko do samodzielnego ubierania i rozbierania.
Podczas pobytu na dworzu utrwalamy zasady bezpiecznego zachowania latem: min. zasady zabawy piachem, ochrona ciała przed słońcem, zasady zachowania w trakcie burzy oraz utrwalamy z dzieckiem adres zamieszkania.
Propozycja zabawy ruchowej na dworzu:  „Omijamy szyszki” − zabawa bieżna.
Rodzic układa z dzieckiem szyszki lub kamyki w slalom. Na hasło: "Biegnie koń" - dziecko biegnąc slalomem omija przeszkody jednocześnie naśladując odgłosy wydawane przez konia. Przy powtórzeniu rodzic zmienia nazwę zwierzęcia w jakie ma się wcielić dziecko, np. "Biegnie krowa" itp.

4. Zwierzęta z plasteliny – działania plastyczne doskonalące sprawność manualną. Dziecko lepi zwierzęta, dorosłe i młode, zwracając uwagę na ich wielkość
i kolor. Zachęcamy dziecko aby wykonało i dokleiło wszystkie drobne szczegóły: uszy, oczy, rogi, ogon.

język angielski

/uploads/5e125d739ee04/pages/16/content//34 25.06.docx

/uploads/5e125d739ee04/pages/16/content//pracy kar 34.docx

Środa 24.06.2020r.
Temat dnia: „Bez zwierząt świat byłby smutny”
Czarna krowa w kropki bordo – zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń
artykulacyjnych, rozpoznawanie kolorów. Rodzic uczy dziecko popularnej
rymowanki, zwracając uwagę na prawidłową wymowę wszystkich słów:
Czarna krowa w kropki bordo
gryzła trawę, kręcąc mordą
i dawała mleko koloru…
Następnie wypowiada rymowankę wraz dzieckiem, zmieniając na końcu kolor
mleka, np. …koloru niebieskiego. Zadaniem uczestnika zabawy jest znalezienie
w otoczeniu przedmiotów w podanym kolorze.

Skąd się bierze mleko
– pogadanka. Rodzic pokazuje dziecku szklankę
z mlekiem i pyta: co to jest, skąd to mleko się wzięło i czy na pewno od krowy?
Jeśli dziecko nie wie, rodzic wyjaśnia, że inne zwierzęta takie jak kozy i owce,
też dają mleko, które może pić człowiek. Następnie rodzic prosi, aby dziecko
pomyślały jak to mleko powstaje i co się z nim dzieje, zanim trafi do sklepu. Po
wysłuchaniu odpowiedzi dziecka wyjaśnia: Najczęściej mleko, które pijemy
pochodzi od krowy. Nie jest ważne, jaka to krowa, czy łaciata, czy czerwona, czy
czarna. Ważne, aby gryzła trawę i ją przeżuwała. Latem o trawę łatwo, gorzej
jest zimą. Wtedy krowa je siano, kiszonkę i inne pasze. Krowę można wydoić
ręcznie albo za pomocą dojarki elektrycznej. Z dojarki mleko trafia do
pojemnika, w którym się chłodzi. Z pojemnika zabiera mleko cysterna i zawozi
je do mleczarni. W mleczarni mleko jest badane, aby sprawdzić, czy ma dobrą
jakość. Później jest pasteryzowane lub sterylizowane, czyli za pomocą
odpowiedniej temperatury niszczy się w nim to, co mogłoby spowodować jego
zepsucie. Później mleko rozlewane jest do kartonów i zawożone do sklepów.
Pogadankę można wzbogacić projekcją programu Domowe Przedszkole źródło
TVP VOD YouTube:
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
Również dowiesz się jak firma DEUTZ-FAHR i Kinder Ferrero uczy dzieci, jak
produkowane jest mleko z poniższego filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik

Trzy kurki
– nauka rymowanki na pamięć, recytowanie z modulowaniem głosu.
Rodzic uczy dziecko rymowanki na pamięć:

Wyszły w pole kurki trzy
I gęsiego sobie szły.
Pierwsza przodem, w środku druga,
Trzecia z tyłu oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
Raz dwa! Raz dwa! W pole szły!
Dziecko recytuje tekst wspólnie z rodzicem chóralnie, modulując odpowiednio
głos, zgodnie z poleceniem rodzica: Mówimy szeptem, jakbyśmy opowiadali
komuś tajemnicę. Mówimy bardzo wystraszonym głosem, jakbyśmy bali się
jakiegoś potwora. Mówimy jak roboty. Mówimy tak, jakbyśmy opowiadali
komuś piękną bajkę. Mówimy tak, jakbyśmy byli bardzo śpiący i zmęczeni. Na
koniec dziecko powtarza wierszyk indywidualnie.

Pora na spacer. Przed spacerem obserwujemy zjawiska pogodowe za oknem i ustalamy z dzieckiem, w co należy się dzisiaj ubrać przed wyjściem na dwór. Nie zapomnijcie zabrać ze sobą parasola i założyć kaloszy.  W trakcie spaceru można powtarzać rymowankę "Kurki trzy" i pokazać dziecku jak kurki idą gęsiego.
Proszę również zwrócić uwagę dziecka na zwierzęta, jakie spotka w trakcie spaceru (prosimy dziecko, aby poobserwowało jak zwierzę się porusza, jak wygląda).
Po powrocie do domu pamiętajcie o umyciu rąk. Proszę o utrwalanie wierszyka o prawidłowym myciu rąk.

Zwierzaki-dziwaki
– zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię. Nadawanie
nazwy swoim zwierzakom-dziwakom. Rodzic przygotowuje konturowe rysunki
zwierząt domowych i gospodarskich, taśmę klejącą i kredki. Każdy rysunek
przecina na pół. Dziecko wybiera sobie dwie różne połówki i skleja ze sobą na
odwrocie za pomocą taśmy klejącej, tworząc zwierzaki-dziwaki (w sklejeniu
pomaga rodzic). Następnie dziecko koloruje swój rysunek i nadaje zwierzęciu
nazwę. Pomocne kolorowanki do wydruku znajdą Państwo na stronach:
https://www.e-kolorowanki.eu/zwierzeta/
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/zwierzeta_domowe/
Moje domowe zwierzątko – swobodne wypowiedzi dzieci na temat
posiadanych zwierząt.
Kolorowanie zwierzaków- dziwaków można zakończyć opowieściami o swoich zwierzętach domowych. Dziecko podaje imię pupila,
opisuje, jak się nim zajmuje, jakie ma obowiązki. Potrafi wskazać różnice między
wymyślonym, stworzonym zwierzakiem a ich domowym zwierzęciem.

 

Wtorek 23.06.2020r.

Dzisiaj Dzień Taty - nie zapomnijcie złożyć swoim tatusiom życzeń.
A może wykonacie laurkę dla taty:
„Ja i mój Tata” – laurka dla Taty z okazji jego święta. 
Dziecko opowiada o swoim tacie, skupia się na szczegółach (np. kolor oczu, ulubiony kolor). Teraz zachęcamy dziecko do narysowania siebie i taty w okienku i pokolorowania kartki (starając się nie wychodzić poza linie). Mama lub inna osoba pomaga dziecku uzupełnić (napisać) na karcie  informacje o tacie. Prezent dla taty gotowy.
Kartka dla Taty

 

1. Gdzie mieszkają zwierzęta gospodarskie? – pogadanka z elementem zabawy ortofonicznej i ćwiczeń słowotwórczych.

Opowiadamy o zwierzętach gospodarskich i ich domach. Opisując zwierzęta, zachęcamy dziecko do słowotwórczego wysiłku i podawania nazw pomieszczeń dla zwierząt. Prosi też o naśladowanie ich głosów. W miarę możliwości pokazujemy zdjęcia zwierząt i budynków gospodarskich.
Przykładowe opisy:
Mieszkaniem konia jest stajnia. Ma tam miękkie siano do jedzenia i wodę do picia.
Krowa mieszka w oborze. Śpi i odpoczywa na sianie. Żeby mogła najeść się świeżej trawy, gospodarz prowadzi ją na pastwisko.
Świnia mieszka w chlewiku, czyli niskim, murowanym domku z małym okienkiem. Jedzenie dostaje w korycie. Je wszystko i dużo. Mówi się, że jest wszystkożerna.

Kury, kaczki, gęsi i indyki też mają swoje domki. Kury mieszkają w kurniku. Lubią dziobać ziarno i grzebać pazurami w ziemi. Kaczki mieszkają w kaczniku. Lubią pływać w stawie, w czym pomaga im błona między palcami. Jedzą ziarno, otręby i ziemniaki. A jak nazywa się miejsce, w którym gospodarz trzyma swoje indyki i gęsi? (indycznik i gęśnik).
Króliki to małe, futrzane zwierzątka mieszkające w klatce na podwórku. Ich ulubione przysmaki to marchewki i kapusta.
Pszczoły mieszkają w ulu.

Teraz zapraszamy do pobytu na świeżym powietrzu - na placu zabaw i zabawy konstrukcyjnej w piaskownicy.

2. Budujemy zagrodę – zabawa konstrukcyjna. Dziecko stara się zbudować zagrodę z materiałów dostępnych w ogrodzie: patyków, kamieni. Może
również korzystać z zabawek ogrodowych: wiaderek i foremek oraz plastikowych figurek zwierząt wiejskich. Po wybudowaniu zagrody zapraszamy dziecko do zabawy tematycznej ze zwierzętami wiejskimi. W trakcie rozmowy prosimy, aby dziecko powiedziało, jak nazywają się domy zwierząt wiejskich (pies-buda, kura-kurnik, krowa-obora).

Po powrocie do domy przypominamy dziecku o konieczności umycia rąk. Wyjścia na dwór z dzieckiem wykorzystujemy również do zachęcania dziecka do samodzielnego ubierania się i rozbierania.

3. Myszka lubi ser – zabawa plastyczna, doskonalenie sprawnego wycinania nożyczkami.
Dziecko otrzymuje żółtą kartkę (będzie to ser) w kształcie kawałka sera. Wycina w niej dziury. Pokazujemy dziecku, jak wyciąć dziurę w kartce, żeby nie rozciąć pozostałej części papieru (na środku odrysowanego od szablonu koła należy na kilka sekund docisnąć palec zamoczony w wodzie; gdy papier namięknie, łatwo przez niego przecisnąć nożyczki i rozpocząć wycinanie po narysowanej linii). Kartki z wyciętymi dziurami każde dziecko przykleja do czarnego kartonu. 

język angielski 

/uploads/5e125d739ee04/pages/16/content//3.4 23.06.docx

/uploads/5e125d739ee04/pages/16/content//3,4 latki- karta pracy 23.06.doc

Poniedziałek: 22.06.2020r.

„Po łące biega lato” – zabawa przy piosence. Dziecko podczas zwrotek prostym ruchem i gestem ilustruje tekst piosenki. Podczas refrenów maszeruje klaszcząc miarowo w ręce.
CD Piosenki... – „Po łące biega lato” (CD 2 nr 33)
https://www.youtube.com/watch?v=QHR9URbvf_E
Źródło: YouTube Piosenki dla dzieci - Po łące biega lato

Rolnik – kto to taki? – pogadanka na temat pracy rolnika.
Rodzic pyta, czymzajmuje się rolnik. Dziecko swobodnie opowiada o wszystkim, co wie na temat
jego codziennej pracy, obowiązków, pojazdów i narzędzi, których używa. Rodzic
prezentuje film źródło YouTube Bazylland Kids - Tractors & Excavators
https://www.youtube.com/watch?v=FNvZVvk0eZE&list=PLkUbumu1f00rHlurNOMuNF0HaNB9ZiG6E
źródło ABC Zabawa YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=vO5NvfQ92bc
źródło Kanał dla dzieci – Lulek. tv YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=U6q-jMyqn8Q , dopowiada niezbędne
informacje, podsumowuje wypowiedzi dziecka i kończy rozmowę pytaniem, czy
praca rolnika jest ważna i czego nie byłoby bez rolników?
Przydatne informacje dla rodzica:
Rolnik, to osoba, która uprawia ziemię.Przygotowuje ziemię do sadzenia, wysiewa nasiona,
dogląda wzrostu roślin,zbiera plony i je sprzedaje. Praca rolnika jest ciężka, uzależniona od pory roku
i od pogody. Rolnik korzysta w swojej pracy z różnych maszyn i pojazdów.
Rolnicy dbają o to, aby ludzie mieli co jeść. Bez ich pracy nie byłoby chleba,
ciasta, pizzy, frytek, surówek i sałatek, makaronu, warzyw do zupy, popcornu,
cukru, sezamków, oleju i oliwy, ketchupu i sosu pomidorowego. Rolnicy bardzo
często oprócz uprawy ziemi hodują także zwierzęta. W swoich gospodarstwach
mogą hodować kury, krowy, konie, świnie, kaczki, indyki, króliki. Ponieważ
zwierzętami trzeba zajmować się codziennie, rolnicy nie mają wolnej soboty ani
niedzieli, a najwięcej pracy mają latem czyli w wakacje, bo wtedy dojrzewają
plony.
Smaczny miodek – ćwiczenia mięśni warg i języka. Prosimy, aby dziecko wyobraziło sobie talerz posmarowany słodkim miodem i wylizało cały miód (wysuwanie języka z buzi, ruchy z dołu do góry), oblizało się (okrężne ruchy języka przy szeroko otwartej buzi w prawą i w lewą stronę), zlizało miód z brody, spróbowało zlizać miód z nosa, wyczyściło językiem policzki, podniebienie i dziąsła, chwilę na przemian pomlaskało i pocmokało. Na zakończenie dziecko może spróbować prawdziwego miodu.
Pszczoły pożyteczne zwierzęta
pogadanka, poznanie ciekawostek o życiu pszczół.
Rodzic pyta dziecko, czy pszczoły to rośliny czy zwierzęta. Prosi, aby
dziecko opisało pszczołę zgodnie z własną wiedzą, powiedziało, co robi i gdzie
mieszka. Następnie zachęca do sprawdzenia czy miało rację i obejrzenia serialu
"Z kamerą wśród pszczół". Dziecko dowie się jak mieszkają, pracują, co jedzą -
słowem - jak żyją pszczoły. Zapraszamy na zwiedzanie ula! Źródło YouTube :
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c

"Plaster miodu"
aktywność plastyczna, stemplowanie i malowanie farbami.
Potrzebne będą farby plakatowe – żółta lub pomarańczowa, czarna i niebieska,
kawałek folii bąbelkowej, karton, pędzel. Dziecko próbuje uzyskać obraz
przypominający plaster miodu. Maluje dosyć gęstą farbą folię bąbelkową i
odbija ją na kartce. Gdy odbite tło wyschnie, może domalować na nim pszczoły.
"Jawor, jawor, jaworowi ludzie" - zabawa z elementem czworakowania. Rodzic ustawia krzesła/taborety (drzewa klony-jawory) tak aby utworzyły wąwóz, alejkę. Dziecko na czworakach ma pokonać wytyczona drogę nie przewracając "jaworowych drzew". Wykonuje ćwiczenie w trakcie piosenki puszczanej lub śpiewanej przez rodzica:
https://www.youtube.com/watch?v=knIuLWPSmDg
Żródło: Jawor, Jawor, Jaworowi Ludzie. Piosenki dla dzieci po polsku HeyKids

Jawor, jawor,
Jaworowi ludzie,
Co wy tu robicie?
Budujemy mosty
Dla pana starosty.

Tysiąc koni przepuszczamy,
A jednego zatrzymamy.

Gdy następuje przerwa w piosence dziecko zatrzymuje się. Zabawę powtarzamy kilka razy.