Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 22 - 30.06.2020

Temat kompleksowy: Wyjątkowe smaki lata

Wtorek 30.06.2020 r.
Temat dnia: Opiekujemy się ogrodem.
 „Kostka z kodem” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem kostki do gry.
Osoba towarzysząca rzuca kostką. Dziecko wykonuje ćwiczenia. Musi zapamiętać, co oznacza każda
liczba oczek na kostce: 1 – dziecko staje na jednej nodze; 2 – robi duży rozkrok, pochyla się do przodu
i pogłębia skłon; 3 – maszeruje; 4 – idzie na czworakach; 5 – skacze obunóż w miejscu pięć razy; 6 –
kładzie się na plecach i odpoczywa.
 „Zgadnij, czego brakuje” – zabawa doskonaląca spostrzegawczość.
Na stole układamy kilka wybranych z kuchni przedmiotów i pokazujemy dziecku. Prosimy, aby
dziecko zasłoniło oczy i chowamy jeden przedmiot. Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, którego
przedmiotu brakuje. Zabawę można powtórzyć kilka razy.
 „Mała orkiestra” – ćwiczenia usprawniające pracę narządów mowy.
Dziecko kląska wybraną sekwencję rytmiczną, następnie cmoka wargami, wyśpiewuje na sylabie
„na”, wyklaskuje i wytupuje tę samą sekwencję. Zabawę można powtórzyć zmieniając sekwencję
dźwięków.
 „Zaczarowany ogród” – ćwiczenia poranne.
„Truskawka – czereśnia” – ćwiczenia rozciągające.
Dziecko maszeruje po kole. Na hasło: Truskawka – kuca i rysuje palcem na podłodze małe kółeczka,
na hasło: Czereśnia – wspina się na palce i próbuje sięgnąć jak najwyżej raz jedną ręką, raz drugą.
„Zmiana kierunku” – ćwiczenia równoważne z podskokiem.
Dziecko chodzi stopa za stopą, odmierzając 10 stóp, na koniec robi przysiad, wyskok w górę
z klaśnięciem nad głową i zmienia kierunek.
„Wyścigi” – ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha.
Dziecko siada z jednej strony sali i prostuje nogi przed sobą. Porusza się cały czas w pozycji siedzącej
do wskazanego miejsca. Nie wolno pomagać sobie rękami.
 „Taniec w zaczarowanym gaju” – swobodna interpretacja ruchowa utworu Marka
Bilińskiego na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=JUOJuUyhoms
 „Mniej – więcej” – zabaw dydaktyczna, liczenie i porównywanie liczebności zbiorów.
Pomoce: kostka do gry, na której można nakleić cyfry:5, 6, 7, 8, 9, 10, liczmany (klocki, kredki), 2
sznurki.
Układamy dwie pętle ze sznurka. W jednej pętli dziecko układa dwanaście liczmanów, a druga zostaje
pusta. Dziecko rzuca kostką i układa w pustej pętli tyle liczmanów ile wskazuje liczba na kostce.
Następnie określa, w której pętli jest mniej, a w której więcej liczmanów oraz oblicza, ile trzeba
dołożyć do drugiej pętli, aby w obu było ich tyle samo. W kolejnej rundzie dziecko ponownie rzuca
kostką. Za każdym razem dziecko próbuje zapisać obliczenia na kartce.
 „Matematyka z ogródka” – rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem liczmanów,
Zadania do rozwiązania:
Zadanie 1. W ogródku rosło 10 dyń. Ogrodnik zerwał 5. Ile dyń zostało?
Zadanie 2. Na talerzu leżało 7 truskawek. Ala zjadła 4. Ile truskawek zostało na talerzu?
Zadanie 3. Na straganie stało 9 pojemników z malinami. Właściciel sprzedał 6 pojemników. Ile
pojemników zostało jeszcze do sprzedania?
Zadanie 4. Na grządce w ogrodzie rosło 8 cebul. Mama potrzebowała do obiadu 3 cebule. Ile cebul
zostało na grządce?
Zadanie 5. Na krzaku rosło 10 truskawek. Krzyś zerwał 4 dojrzałe owoce. Ile truskawek zostało na
krzaku?
Dziecko wykonuje obliczenia z wykorzystaniem liczmanów.

 „Nasz mały stragan” – zabawa dydaktyczna, doskonalenie umiejętności dodawania,
określanie wartości zakupów.
Omówienie z dzieckiem podstawowych zasad zachowywania się w sklepie.
Na stoliku rozkładamy stragan z warzywami: rzodkiewki, marchewki, ogórki, ziemniaki, cebule.
Zapisujemy na kartce nazwy tych warzyw, pod nazwami rysujemy uproszczone rysunki warzyw, a pod
rysunkami zapisujemy ceny, np.: rzodkiewka – 1 zł, marchewka – 2 zł, ogórek – 3 zł, ziemniaki – 1 zł,
cebula – 2 zł. Dziecko siedzi naprzeciwko straganu, zaopatrzone w kartkę i ołówek, słucha
opowiadania:
Pani Jadzia przyszła do sklepu i kupiła: kilogram ziemniaków, kilogram cebuli i pęczek rzodkiewek. Ile
pani Jadzia zapłaciła za swoje zakupy?.
Wykładamy na tacę wybrane warzywa, dziecko zapisuje ceny na kartkach i próbuje obliczyć wartość
zakupów. Kolejne zadania:
Pani Krysia kupiła dwa kilogramy cebuli i kilogram ogórków. Ile pani Krysia zapłaciła za swoje zakupy?
Kto wydał więcej: pani Jadzia, czy pani Krysia?
Pani Renata kupiła pęczek rzodkiewek, kilogram cebuli i dwa kilo marchewki. Ile Pani Renata zapłaciła
za swoje zakupy?
 „Martwa natura z warzywami i owocami” – malowanie farbami.
Dziecko układa kompozycję z warzyw i owoców, może wykorzystać inne przedmioty: talerz,
koszyczek, misę. Dziecko próbuje namalować przygotowaną przez siebie kompozycję.

Poniedziałek 29.06.2020 r.
Temat: Letnia sałatka

  • „Kolorowy posiłek” – zabawa dydaktyczna, klasyfikowanie produktów spożywczych ze względu na kolor.

Pomoce: klocki w czterech kolorach – żółty, czerwony, zielony, pomarańczowy, kartka, flamastry.

Dziecko losuje z woreczka klocek, następnie komponuje posiłek, w skład którego będą wchodzić tylko produkty w wylosowanym kolorze.

  • „Kostka z kodem” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem kostki do gry.
    Osoba towarzysząca rzuca dużą kostką. Dziecko wykonuje ćwiczenia. Musi zapamiętać, co oznacza każda liczba oczek na kostce: 1 – dziecko staje na jednej nodze; 2 – robi duży rozkrok, pochyla się do przodu i pogłębia skłon; 3 – maszeruje; 4 – idzie na czworakach; 5 – skacze obunóż w miejscu pięć razy; 6 – kładzie się na plecach i odpoczywa.

  • „Zaczarowany ogród” – ćwiczenia poranne.
    „Truskawka – czereśnia”
    ćwiczenia rozciągające.
    Dziecko maszeruje w kręgu. Na hasło: Truskawka – kuca i rysuje palcem na podłodze małe kółeczka, na hasło: Czereśnia – wspina się na palce i próbuje sięgnąć jak najwyżej raz jedną ręką, raz drugą. „Zmiana kierunku” ćwiczenia równoważne z podskokiem.
    Dziecko chodzi stopa za stopą, odmierzając 10 stóp, na koniec robi przysiad, wyskok w górę z klaśnięciem nad głową i zmienia kierunek.
    „Wyścigi” ćwiczenie wzmacniające mięśnie brzucha.
    Dziecko siada z jednej strony sali i prostuje nogi przed sobą. Porusza się cały czas w pozycji siedzącej do wskazanego miejsca. Nie wolno pomagać sobie rękami.
  • „Mistrz kuchni” – ćwiczenia słownikowe, podawanie nazw produktów potrzebnych do przyrządzania określonego posiłku.

Osoba towarzysząca podaje nazwę dania, a dziecko wymienia produkty potrzebne do jego wykonania.
Przykładowe dania: pizza, zupa pomidorowa, sałatka jarzynowa, jajecznica, spaghetti.

  • „Kalejdoskop smaków” – rozpoznawanie produktów spożywczych na podstawie odczuć smakowych.
    Przygotowujemy kilka produktów na talerzykach. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie tego produktu za pomocą smaku.
    Dziecko ma zawiązane oczy chustką.Proponowane produkty: marchewka, ogórek, ser, chleb, cytryna, banan, truskawka, papryka, cebula, jabłko, winogrono.
  • „Prawda czy fałsz?” – zabawa rozwijająca myślenie i kompetencje językowe.
    Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, czy wypowiedziane zdanie jest prawdziwe czy fałszywe.
    Propozycje zdań: Ogórek jest czerwony. Jabłko jest owocem. Pszczoły mieszkają pod ziemią. Motyle zapylają kwiaty. Jajecznicę robi się
    z pomidorów. Trzeba jeść pięć posiłków w ciągu dnia. Ostatnim posiłkiem w ciągu dnia jest śniadanie. Piramida żywieniowa to skałka wspinaczkowa. Bez owadów nie byłoby owoców. Pasieka to teren, na którym stoją ule. Trzmiele to owady. Fasola to roślina. Zakupy należy pakować w plastikowe torby. Owady to pożyteczne zwierzęta.

  • „Ćwiczenia gimnastyczne” –
    Na stronie:
    https://www.youtube.com/watch?v=vkwzFVN2Bds
  • „Muzyczna pogawędka” – rozpoznawanie dźwięków instrumentów muzycznych, rozwijanie kompetencji słuchowych.

Dziecko zapoznaje się z dźwiękami instrumentów muzycznych.
„Zagadki muzyczne” na stronie: https://www.youtube.com/watch?v=rXaURvBhjsI


26.06.2020 r. Zwierzęta wokół nas.

1. Prawda czy fałsz? – zabawa podsumowująca wiedzę zdobytą podczas mijającego tygodnia.
Dziecko ocenia czy zdania są prawdziwe czy fałszywe.
Propozycje zdań:
Rolnik to osoba, która pracuje w cyrku.
Rolnik musi znać się na uprawie roślin.
Obora to budynek gospodarstwa wiejskiego, w którym mieszkają krowy.

Kaczki mieszkają w kurniku.
Młode psa to szczenię.
Twarożek robi się z mleka.
Mleko jest sterylizowane w lodziarni.
Kura znosi jajka.
Świnia jest wszystkożerna.
Kury mają pazury.
Piekarz produkuje żółty ser.

2. Zagadki z zagrody – zabawa dydaktyczna doskonaląca kompetencje słownikowe.
Zadajemy zagadki dotyczące zwierząt gospodarskich i domowych. Dzieci próbują odgadnąć rozwiązanie. Przykładowe zagadki:
– dobre ma zwyczaje, ludziom mleko daje (krowa);
– w nocnej ciszy łowi myszy (kot);
– ma długie uszy i futerko puszyste, ze smakiem chrupie sałaty listek (królik);
– dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik, gdy pojedziesz w góry, ujrzysz ją na hali (owca);
– w akwarium pływa, mówią, że to … (ryba);
– o ziarenka prosi, pyszne jajka znosi (kura);
– w przytulnym kurniku, krzyczy: „Kukuryku!”(kogut);
– gdy wychodzisz z domu, on na ciebie czeka, kiedy wrócisz znowu, cieszy się i szczeka (pies);
– cztery kopytka, rogi i bródka, zjadła całą kapustę z ogródka (koza).

3. Portret pieska – ćwiczenia słowno-graficzne, rysowanie pieska z jednoczesnym wypowiadaniem wiersza.
Dziecko dostają kartkę i kredki, słucha rymowanki czytanej przez rodzica. Następnie Rodzic powtarza rymowankę, jednocześnie rysując psa na kartce. Podkreśla, że zwierzę należy narysować szybko, dokładnie w czasie wypowiadania rymowanki.:
Mój pies i ja
Jedna kreska, druga, kreska, (rodzic rysuje szyję psa)
Narysuję zaraz pieska.
Krągły tułów, cztery nogi
Piesek gotów jest do drogi.
Jeszcze ogon do machania,
głowa, uszy do słuchania,
mały nosek, oczka dwa.
Pies już biegnie, za nim – ja.
Anna Pawłowska-Niedbała

4. „Rysujemy koniczynę” – ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie koniczyny po śladzie - karta pracy.

Koniczyna - karta pracy

5. Chomiczek – zabawa relaksacyjna. 
Dziecko wraz całą rodziną siedzą w kręgu. Przekazują sobie delikatnie z rąk do rąk miękki pomponik. Wyobrażają sobie, że jest to mały chomik, którego nie można upuścić. Zabawa przebiega w zupełnej ciszy i skupieniu. Na koniec można opowiedzieć sobie, o czym członkowie rodziny myśleli podczas przekazywania „chomika”. Zwracamy uwagę na potrzebę okazywania troski zwierzętom.

6. Bezpieczeństwo na wakacjach - film edukacyjny dla dzieci.

Bezpieczne wakacje nad wodą, źródło YouTube

Bezpieczne wakacje w górach, źródło YouTube

 

25.06.2020 r. Przeliczamy zwierzęta w gospodarstwie wiejskim.

1. Gospodarstwo Pana Janka – zabawa dydaktyczna, poszerzanie zasobu słownictwa. Dziecko przygląda się obrazkom przedstawiającym zwierzęta dorosłe i młode i próbuje je opisać np.: pies – szczenię, owca – jagnię, indyk – indyczę, koza – koźlę, kot – kocię, krowa – cielę, gęś – gąsiątko, świnia – prosię. Podają też nazwy innych zwierząt i ich młodych, np. koń – źrebię, kaczka – kaczątko.

2. Układamy obrazek – zabawa matematyczna utrwalająca pojęcia określające położenie elementów w przestrzeni. Na kartce papieru dziecko rysuje dom, z prawej strony domu w pewnej odległości drzewo, a z lewej strony kałużę i dalej od domu budę, po czym układa obrazek zgodnie z treścią opowiadania: Koza stoi z prawej strony drzewa, a jej młode – z lewej. Kot wszedł na dach domu, a kocię siedzi pod oknem. Pies i szczenię siedzą z lewej strony budy, a cielę stanęło po przeciwnej stronie. W kałuży tapla się prosię. Obok domu stoi świnia i patrzy na małego kotka. Po skończonym opowiadaniu sprawdzamy czy wszystkie elementy znajdują się na swoim miejscu.

3. Policz na jednym wdechu – ćwiczenia oddechowe. Prosimy  dziecko aby wzięło głęboki oddech i policzyło na jednym wdechu od 1 do 10.

4. Odgłosy zwierząt – zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym. Rodzic włącza muzykę, a dziecko wraz z rodzeństwem swobodnie biegają po sali. Na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się. Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, którego głos mają naśladować. Przykładowe zwierzęta:
kura – ko, ko, ko;
indyk – gul, gul, gul;
gęś – gę, gę, gę;
kaczka – kwa, kwa, kwa;
krowa – muu, muu, muu;
koza – mee, mee, mee;
prosię – kwik, kwik, kwik;
owca – bee, bee, bee.

5. Zwierzęta z plasteliny – działania plastyczne doskonalące sprawność manualną. Dziecko lepi zwierzęta, dorosłe i młode, zwracając uwagę na ich wielkość i kolor. Zachęcamy dziecko aby wykonało i dokleiło wszystkie drobne szczegóły: uszy, oczy, rogi, ogon.

język angielski

/uploads/5e125d739ee04/pages/17/content//56 25 06.docx

/uploads/5e125d739ee04/pages/17/content//kp 25.06.docx

24.06.2020 r. Bez zwierząt świat byłby smutny.

1. Czarna krowa w kropki bordo – zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń artykulacyjnych, rozpoznawanie kolorów. Uczymy dziecko popularnej rymowanki, zwracając uwagę na prawidłową wymowę wszystkich słów:
Czarna krowa w kropki bordo
gryzła trawę, kręcąc mordą
i dawała mleko koloru…
Następnie wypowiadamy rymowankę razem z dzieckiem, zmieniając na końcu kolor mleka, np. …koloru niebieskiego. Zadaniem dziecka jest znalezienie w domu przedmiotów w podanym kolorze.

2. Skąd się bierze mleko? – pogadanka. Pokazujemy dziecku szklankę z mlekiem i pytamy, co to jest, skąd to mleko się wzięło i czy na pewno od krowy. Jeśli dziecko nie wie, wyjaśniamy że inne zwierzęta takie jak kozy i owce, też dają mleko, które może pić człowiek. Następnie prosimy, aby dziecko pomyślało jak to mleko powstaje i co się z nim dzieje, zanim trafi do sklepu. Po wysłuchaniu odpowiedzi dziecka wyjaśniamy że: Najczęściej mleko, które pijemy pochodzi od krowy. Nie jest ważne, jaka to krowa, czy łaciata, czy czerwona, czy czarna. Ważne, aby gryzła trawę i ją przeżuwała. Latem o trawę łatwo, gorzej jest zimą. Wtedy krowa je siano, kiszonkę i inne pasze. Krowę można wydoić ręcznie albo za pomocą dojarki elektrycznej. Z dojarki mleko trafia do pojemnika, w którym się chłodzi. Z pojemnika zabiera mleko cysterna i zawozi je do mleczarni. W mleczarni mleko jest badane, aby sprawdzić, czy ma dobrą jakość. Później jest pasteryzowane lub sterylizowane, czyli za pomocą odpowiedniej temperatury niszczy się w nim to, co mogłoby spowodować jego zepsucie. Później mleko rozlewane jest do kartonów i zawożone do sklepów.

Skąd się bierze mleko?; źródło YouTube

3. Co to jest zrobione z mleka? – zabawa dydaktyczna, karta pracy.

4. Zwierzaki-dziwaki – zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię. Nadawanie nazwy swoim zwierzakom-dziwakom. Przygotowujemy konturowe rysunki zwierząt. Każdy rysunek przecinamy na pół (ważne,
aby każdy rysunek w miejscu przecięcia miał taką samą szerokość). Dziecko wybiera sobie dwie różne połówki i sklejają ze sobą na odwrocie za pomocą taśmy klejącej, tworząc zwierzaki-dziwaki. Następnie
 dziecko koloruje swój rysunek i nadaje zwierzęciu nazwę.

5. Trzy kurki – nauka rymowanki na pamięć, recytowanie z modulowaniem głosu.
Rodzic uczy dziecko rymowanki na pamięć:

Wyszły w pole kurki trzy
I gęsiego sobie szły.
Pierwsza przodem, w środku druga,
Trzecia z tyłu oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
Raz dwa! Raz dwa! W pole szły!
Dziecko recytuje tekst wspólnie z rodzicem chóralnie, modulując odpowiednio
głos, zgodnie z poleceniem rodzica: Mówimy szeptem, jakbyśmy opowiadali
komuś tajemnicę. Mówimy bardzo wystraszonym głosem, jakbyśmy bali się
jakiegoś potwora. Mówimy jak roboty. Mówimy tak, jakbyśmy opowiadali
komuś piękną bajkę. Mówimy tak, jakbyśmy byli bardzo śpiący i zmęczeni. Na
koniec dziecko powtarza wierszyk indywidualnie.

 

23.06.2020 r.  Farma

1. Gdzie mieszkają zwierzęta gospodarskie? – pogadanka z elementem zabawy ortofonicznej i ćwiczeń słowotwórczych.

Opowiadamy o zwierzętach gospodarskich i ich domach. Opisując zwierzęta, zachęcamy dziecko do słowotwórczego wysiłku i podawania nazw pomieszczeń dla zwierząt. Prosi też o naśladowanie ich głosów. W miarę możliwości pokazujemy zdjęcia zwierząt i budynków gospodarskich.
Przykładowe opisy:
Mieszkaniem konia jest stajnia. Ma tam miękkie siano do jedzenia i wodę do picia.
Krowa mieszka w oborze. Śpi i odpoczywa na sianie. Żeby mogła najeść się świeżej trawy, gospodarz prowadzi ją na pastwisko.
Świnia mieszka w chlewiku, czyli niskim, murowanym domku z małym okienkiem. Jedzenie dostaje w korycie. Je wszystko i dużo. Mówi się, że jest wszystkożerna.

Kury, kaczki, gęsi i indyki też mają swoje domki. Kury mieszkają w kurniku. Lubią dziobać ziarno i grzebać pazurami w ziemi. Kaczki mieszkają w kaczniku. Lubią pływać w stawie, w czym pomaga im błona między palcami. Jedzą ziarno, otręby i ziemniaki. A jak nazywa się miejsce, w którym gospodarz trzyma swoje indyki i gęsi? (indycznik i gęśnik).
Owce mieszkają w owczarni, dużym murowanym domu, w którym mieści się kilkadziesiąt lub nawet kilkaset zwierząt, ale najbardziej lubią paść się na łąkach, skubać świeżą trawę i pić dużo wody.
Mieszkaniem kozy jest… koziarnia. Kozy lubią skubać trawę, ale nieopatrznie mogą zjeść prawie wszystko, nawet ścierkę.
Króliki to małe, futrzane zwierzątka mieszkające w klatce na podwórku. Ich ulubione przysmaki to marchewki i kapusta.
Pszczoły mieszkają w ulu.

2. Czy to jest możliwe? – zabawa dydaktyczna zainspirowana treścią wiersza Agnieszki Frączek pt. „Podróż”.

Podróż
Zabrał kiedyś pewien Maniek
swoją żonę Czesię
do miasteczka pod Poznaniem,
które Kórnik zwie się.
Spakowali różne graty,
waliz wzięli osiem,
zapomnieli tylko mapy,
lecz mieli to w nosie.
Bo bez mapy, jak wiadomo,
życie jest ciekawsze,
a gdy trzeba, to o pomoc
poprosi się zawsze.
Ludzie pomagali chętnie.
Choć bywało czasem,
że im jakoś dziwnie mętnie
wskazywali trasę…
Mimo wszystko po pół roku
dotarli do celu.
Przywitało ich: „Ko-ko-ku!”
kur i kurcząt wielu.

Dziwne… Pokój zamówili
w hotelu Pod Różą,
a na miejscu otrzymali
jedną grzędę kurzą.
Jedną grzędę? A to psikus!
Pod Poznaniem? Tak, w kurniku…
Agnieszka Frączek
Źródło: Agnieszka Frączek, „Podróż” [w:] „Jedna literka a zmiana wielka”, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2015

Pytania pomocnicze:

Jak nazywa się małe miasto pod Poznaniem? Czego nie spakował Maniek na wycieczkę? Czy Maniek z żoną dojechał do miasta Kórnik? Gdzie trafił Maniek? Kto mieszkał w tym kurniku?

3. Myszka lubi ser – zabawa plastyczna, doskonalenie sprawnego wycinania nożyczkami.
Dziecko otrzymuje żółtą kartkę (będzie to ser). Wycina w niej dziury. Pokazujemy dziecku, jak wyciąć dziurę w kartce, żeby nie rozciąć pozostałej części papieru (na środku odrysowanego od szablonu koła należy na kilka sekund docisnąć palec zamoczony w wodzie; gdy papier namięknie, łatwo przez niego przecisnąć nożyczki
i rozpocząć wycinanie po narysowanej linii). Kartki z wyciętymi dziurami każde dziecko przykleja do czarnego kartonu. Z szarego kółka tworzy stożek (pokazujemy, jak lekko zginając koło, znaleźć
jego środek i w którym miejscu naciąć koło, aby zrobić stożek). Dziecko przykleja swój stożek do „żółtego sera”, rysuje na nim flamastrem oczy i wąsy, dokleja małe szare uszy. Na koniec wycina z szarego papieru długi, wąski ogon i przykleja go tak, jakby wystawał z dziurki obok myszki.

Do pracy plastycznej potrzebujemy: żółte i szare kartki z bloku rysunkowego, szablony do odrysowania kół, ołówek, nożyczki, klej, woda, flamaster.

język angielski

/uploads/5e125d739ee04/pages/17/content//5 6 23.06.docx

22.06.2020 r. Co słychać w gospodarstwie?

1. „Jakie to zwierzę?” – zabawa rozwijająca kompetencje językowe zabawa rozwijająca kompetencje językowe.

Propozycje obrazków: krowa, gęś, kura, pies, koń, osioł, kot, mysz, świnia, kura, koza, kogut, owca. Dziecko wybiera jeden obrazek, nie pokazuje go, i opisuje własnymi słowami, jak wygląda przedstawione na nim zwierzę.

2. Rolnik – kto to taki? – pogadanka na temat pracy rolnika.
Pytamy dziecko czym zajmuje się rolnik? Dziecko opowiada o wszystkim, co wie na temat jego codziennej pracy, obowiązków, pojazdów i narzędzi, których używa.

Rolnik, to osoba, która uprawia ziemię. Przygotowuje ziemię do sadzenia, wysiewa nasiona, dogląda wzrostu roślin, pielęgnuje i zabezpiecza rośliny przed szkodnikami, zbiera plony i je sprzedaje. Praca rolnika jest ciężka, uzależniona od pory roku i od pogody. Rolnik musi wiedzieć, jaką ma glebę i co w niej najlepiej wyrośnie, jakich użyć nawozów i jakich maszyn do określonej uprawy. Rolnik korzysta w swojej pracy z różnych maszyn i pojazdów, takich jak ciągnik, kombajn, siewnik, sadzarka, rozrzutnik do obornika, brona do spulchniania ziemi. Rolnicy dbają o to, aby ludzie mieli co jeść.

Praca rolnika - film edukacyjny, źródło: YouTube

3. Od ziarenka do bochenka - historyjka obrazkowa - karta pracy. Dziecko rozcina obrazki na karcie pracy i przykleja je na karton  w kolejności etapów produkcji chleba.

4. Pszczoły – pożyteczne zwierzęta – pogadanka, poznanie ciekawostek o życiu pszczół. Prosimy dziecko aby opisało pszczołę zgodnie z własną wiedzą, powiedziało, co robi i gdzie mieszka.
Następnie podajemy  kilka ciekawostek o pszczołach, ilustrując swoją wypowiedź zdjęciami lub obrazkami. Wyjaśniamy znaczenie słowa „pasieka”.

Pszczoły to niezwykłe zwierzęta. Małe, ale bardzo pożyteczne i wyjątkowe. Jedna pszczoła może przez całe swoje życie wyprodukować 1/12 łyżeczki miodu. To bardzo mało. Na szczęście pszczół jest
bardzo dużo. Żyją w rojach. Jeden rój to około 20 tysięcy pszczół, choć zdarzają się i większe. Pszczoły porozumiewają się między sobą za pomocą tańców i wydawania dźwięków. Miód jest jedną z niewielu substancji, która odpowiednio przechowywana nigdy się nie zepsuje. Pszczoły wytwarzają go w ulu. Tam też żyją, rozwijają się i zbierają zapasy pożywienia. Teren z ustawionymi ulami to pasieka. Pasieką nazywa się również wszystkie ule danego właściciela czyli pszczelarza wraz z urządzeniami, które wykorzystuje on w swojej pracy.

5. Plaster miodu – aktywność plastyczna, stemplowanie i malowanie farbami.
Dziecko próbuje uzyskać obraz przypominający plaster miodu. Maluje dosyć gęstą farbą folię bąbelkową i odbija ją na kartce. Gdy odbite tło wyschnie, domalowuje na nim pszczoły.