Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 22 - 30.06.2020

Serdecznie witamy! Drodzy Rodzice oto propozycje zadań i zabaw według Podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Pracujemy na materiałach autorstwa Wydawnictwa Edukacyjnego Nowa Era (Entliczek 3-latki).

Temat kompleksowy: Coś się skrada, coś szeleści, dżungla sto tajemnic mieści.

Wtorek 30.06.2020r.
Temat dnia: „W ogrodzie zoologicznym”.
„Ogród zoologiczny” – rozmowa kierowana, wyjaśnienie pojęcia „ogród
zoologiczny” oraz celowości jego tworzenia . Rodzic pokazuje dziecku plansze
lub ilustracje przedstawiające zoo i mówi: Udamy się na wycieczkę do ogrodu
zoologicznego. Czy byliśmy już w takim ogrodzie? Co można tam zobaczyć? Czy
zwierzęta w ogrodzie zoologicznym są szczęśliwe? Po co zakłada się ogrody
zoologiczne? Dziecko udziela odpowiedzi na pytania na podstawie wcześniej
zdobytej wiedzy i ilustracji . Następnie rodzic wyjaśnia pojęcie „ogród
zoologiczny”, objaśnia również celowość tworzenia takich ogrodów . Przydatne
materiały pod podanymi linkami
https://www.youtube.com/watch?v=uiH3OcmEYDU Źródło: "Zoo"
-prezentacja dla przedszkolaków Kamila M. YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=pv5VjE6kGWU
Źródło: GoodEye Grupa Medialna YouTube
„Żyrafa fa fa” – nauka zwrotek piosenki, zabawa rytmiczna (echo rytmiczne) .
Dziecko powtarza za rodzicem krótkie fragmenty tekstu mówione rytmicznie ze
zmienną dynamiką i w różnym tempie . Wspólnie śpiewają całą piosenkę .
https://www.youtube.com/watch?v=EG2o2ipG_QQ Źródło Śpiewające
Brzdące YouTube
„Parada zwierząt” – zestaw zabaw i ćwiczeń ruchowych w ogrodzie, na
powietrzu. Dziecko wciela się w rolę zwierząt, inną przy każdym ćwiczeniu .
Potrzebne będą szarfy-chusty, obręcze, skakanki.
1 . „Kangury” – zabawa z elementem skoku . Rodzic układa na trawniku szarfy w
małych odstępach . Dziecko – kangur przeskakuje przez nie obunóż .
2 . „Zwinne jaszczurki i węże” – zabawa z elementami biegu, ćwicząca zwinność
i szybkość . Dziecko stoi w pewnej odległości od obręczy gimnastycznych (hula-
hop, lub szarfa-komin) . Na sygnał dziecko z biegnie do obręczy, przeciska się
przez nią, odkłada na ziemię i wraca na wyznaczone miejsce.
3 . „Małpki na spacerze” – zabawa z elementami równowagi . Rodzic wyznacza
trasę za pomocą skakanek . Dziecko przechodzi po ułożonej linii, zachowując
równowagę .
4 . „Koniki” – zabawa z elementami biegu . Dziecko stoi w parze z rodzicem na
linii startu . Za pomocą szarf- chust tworzą zaprzęg . Na umówiony sygnał

biegają, a potem spacerują po określonym terenie i wracają na linię startu . Po
wykonaniu ćwiczeń dziecko pomaga przy zbieraniu przyborów .
„Żółwie” – rymowanka gamowa (na melodii gamy śpiewanej w górę lub w dół).
Podczas zabawy dziecko naśladuje ruchy pajacyków, którym zrywają się nitki .
Na melodię gamy do góry dzieci śpiewają pierwszy wers rymowanki,
jednocześnie podnosząc coraz wyżej ręce, aż do wyciągnięcia wysoko dłoni,
wyprostowania rąk w górze . Na melodii gamy śpiewanej w dół (drugi wers)
luzują po kolei: dłonie (dwie sylaby), łokcie (dwie sylaby), ramiona (dwie
sylaby), głowę i ręce . Wygląda to tak, jakby pajacykowi zrywały się kolejne nitki)

Żółwie dwa na górze stały, (ręce w górę)
potem z góry się sturlały. (ręce w dół)

Poniedziałek 29.06.2020r.
Temat dnia: „Największe i najwyższe”
„Żyrafa” – wysłuchanie i rozwiązanie zagadki jako wstęp do rozmowy o
żyrafach, najwyższych zwierzętach na świecie .
„Żyrafa”
Nikt mnie w zoo nie omija.
Przystanie, wzniesie w górę głowę
i woła: „Jaka długa szyja!”
Rodzic mówi zagadkę , zachęcając dziecko do podawania rozwiązania, po czym
wycina z papieru żyrafę, maluje na niej łaty . Kiedy żyrafa jest gotowa, pokazuje
ją dziecku i mówi: To jest żyrafa, najwyższe zwierzę na świecie. Ma bardzo
chude i długie nogi oraz długą szyję. Długa szyja jest potrzebna do tego, aby
mogła swobodnie zjadać na śniadanie liście, które są wysoko na drzewach.
https://www.youtube.com/watch?v=NoBYcwCGelg Źródło Jak narysować
żyrafę? Kredka i Ołówek - rysuj z nami! YouTube
https://www.youtube.com/watch?v=2ygxcpz7oKQ Źródło: Żyrafa Irma
YouTube
„Największe i najwyższe” – zabawa dydaktyczna, ranking największych i
najwyższych zwierząt na świecie, porównywanie wielkości i wysokości,
stosowanie określeń: wyższy od…, większy od… Przed dzieckiem leżą obrazki
lub plastikowe zwierzęta-zabawki dostępne w domu: żyrafa, słoń, zebra,
hipopotam, małpa, lew, pancernik i krokodyl . Dziecko ogląda i nazywa
zwierzęta . Wybiera zwierzęta według polecenia rodzica, tj. największe,
najwyższe, najgrubsze, najdłuższe, najmniejsze . Następnie rodzic ponownie
gromadzi wszystkie zwierzęta, a dziecko wybiera jedno zwierzę i nazywa je .
Rodzic kieruje do dziecka pytanie: Znajdź i postaw obok (połóż) zwierzę
mniejsze od…, większe od…, grubsze od…, dłuższe od… (wybranego
przez dziecko zwierzęcia) . Dziecko wybiera, obserwuje
i ocenia prawidłowość. Obrazki dzikich zwierząt egzotycznych pod podanym
linkiem http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/tags/zwierzeta-z-afryki
źródło Pomaluj Świat Super Coloring
„Rekordziści w świecie zwierząt” – zabawa z porównywaniem wielkości,
wskazywanie spośród zwierząt na karcie pracy tych, które są najwyższe . Rodzic
prosi, żeby dziecko przyjrzało się zwierzętom przedstawionym na karcie pracy w pierwszym rzędzie od góry.
Dziecko wymienia nazwy zwierząt . Następnie
wskazuje najwyższe zwierzę i otacza je pętlą . Analogicznie postępuje
z kolejnymi rzędami . „Karta pracy” – karta 60.
„Hipopotam lubi błoto” – zabawa artykulacyjna z wykorzystaniem wiersza
Wandy Chotomskiej . Rodzic czyta wiersz: „Hipopotam lubi błoto”
– Hipopotam jest istotą, która bardzo lubi błoto. – Tak powiedział hipopotam i
od razu – chlup! – do błota.
Tygrys się po klatce miota: – Hipopotam? Chlupopotam! Chlupnął błotem
naokoło i zabłocił całe ZOO!
Spojrzał kojot na kojota: – Hipopotam? Chlapopotam! Chlapnął błotem na
kojoty, więc weźmiemy go w obroty!
Sarnim wzrokiem patrzy sarna: – Co on zrobił? Rozpacz czarna! Hipopotam?
Chlupopotam! Jak wyglądam? Jak sierota! Co on zrobił z biednej sarny? Mnie
jest nie do twarzy w czarnym!
Struś ogonem trzęsie strusim: – On zapłacić za to musi! Hipopotam?
Chlapobłotam! Pióra mam na wagę złota, moje pióra warte krocie, a te pióra
całe w błocie!
Ryczą lwice z wszystkich klatek: – Dzieci mamy piegowate! Hipopotam?
Piegobłotam! Dzieci mają piegi z błota. Przez te swoje głupie psoty zmienił
lwiątka w oceloty!
Białe lamy w sukniach z lamy, na sukienkach liczą plamy: – Hipopotam?
Plamobłotam! To chuligan i niecnota! Splamił lamom suknie z lamy i jak teraz
wyglądamy?
Płyną z oczu łzy żyrafie: – Szyi umyć nie potrafię… Hipopotam? Hipobłotam!
Mam na szyi pełno błota. Ile mydła się zużyje na tę strasznie brudną szyję.
Rozgniewały się kangury: – On nam zniszczył garnitury! Hipopotam?
Hipopsotam! Takie psoty to głupota! Na ubraniach mamy plamy, więc do sądu
go podamy!
Siedzi w błocie hipopotam, chlupopotam, chlapopotam, chlapobłotam,
chlupobłotam, plamobłotam, piegobłotam, hipobłotam, hipopsotam – boi się
wychylić z błota.

Wszyscy krzyczą, psioczą, płaczą, w całym zoo wielki zamęt, a on wzdycha sobie
z cicha: – Ciężko być hipopotamem! Bardzo ciężko być istotą, która lubi skakać
w błoto… Wanda Chotomska

Po wysłuchaniu wiersza rodzic prowadzi krótką rozmowę . Przykładowe pytania
jakie można zadać dziecku: – Co lubi hipopotam? – Kogo zabłocił? – Które
zwierzęta pogniewały się na niego? – Jak nazwały hipopotama?
Rodzic głośno wypowiada nazwy: chlupopotam, chlapopotam, chlapobłotam,
chlupobłotam, plamobłotam, piegobłotam, hipobłotam, hipopsotam, a dziecko
stara się powtórzyć.

Temat kompleksowy: Zwierzęta na wsi i w domu

26.06.2020 r. - piątek

1. Zagadki z zagrody – zabawa dydaktyczna doskonaląca kompetencje słownikowe.
Zadajemy zagadki dotyczące zwierząt gospodarskich i domowych. Dzieci próbują odgadnąć rozwiązanie. Przykładowe zagadki:
– dobre ma zwyczaje, ludziom mleko daje (krowa);
– w nocnej ciszy łowi myszy (kot);
– ma długie uszy i futerko puszyste, ze smakiem chrupie sałaty listek (królik);
– dzięki niej na zimę masz czapkę i szalik, gdy pojedziesz w góry, ujrzysz ją na hali (owca);
– w akwarium pływa, mówią, że to … (ryba);
– o ziarenka prosi, pyszne jajka znosi (kura);
– w przytulnym kurniku, krzyczy: „Kukuryku!”(kogut);
– gdy wychodzisz z domu, on na ciebie czeka, kiedy wrócisz znowu, cieszy się i szczeka (pies);
– cztery kopytka, rogi i bródka, zjadła całą kapustę z ogródka (koza).

2. Portret pieska – ćwiczenia słowno-graficzne, rysowanie pieska z jednoczesnym wypowiadaniem wiersza.
Dziecko dostają kartkę i kredki, słucha rymowanki czytanej przez rodzica. Następnie Rodzic powtarza rymowankę, jednocześnie rysując psa na kartce. Podkreśla, że zwierzę należy narysować szybko, dokładnie w czasie wypowiadania rymowanki.:
Mój pies i ja
Jedna kreska, druga, kreska, (rodzic rysuje szyję psa)
Narysuję zaraz pieska.
Krągły tułów, cztery nogi
Piesek gotów jest do drogi.
Jeszcze ogon do machania,
głowa, uszy do słuchania,
mały nosek, oczka dwa.
Pies już biegnie, za nim – ja.
Anna Pawłowska-Niedbała

Pora na spacer. Przed spacerem obserwujemy zjawiska pogodowe za oknem i ustalamy z dzieckiem, w co należy się dzisiaj ubrać przed wyjściem na dwór. Podczas pobytu na dworzu utrwalamy zasady bezpiecznego zachowania latem: min. zasady zabawy piachem, ochrona ciała przed słońcem, zasady zachowania w trakcie burzy oraz utrwalamy z dzieckiem adres zamieszkania.

3. „Rysujemy koniczynę” – ćwiczenia grafomotoryczne, rysowanie koniczyny po śladzie - karta pracy.

Koniczyna - karta pracy

4. Chomiczek – zabawa relaksacyjna. 
Dziecko wraz całą rodziną siedzą w kręgu. Przekazują sobie delikatnie z rąk do rąk miękki pomponik. Wyobrażają sobie, że jest to mały chomik, którego nie można upuścić. Zabawa przebiega w zupełnej ciszy i skupieniu. Na koniec można opowiedzieć sobie, o czym członkowie rodziny myśleli podczas przekazywania „chomika”. Zwracamy uwagę na potrzebę okazywania troski zwierzętom.

5. Bezpieczeństwo na wakacjach - film edukacyjny dla dzieci.

Bezpieczne wakacje nad wodą, źródło YouTube

Bezpieczne wakacje w górach, źródło YouTube

25.06.2020 r. Zwierzęta w gospodarstwie wiejskim.

1. Gospodarstwo Pana Janka – zabawa dydaktyczna, poszerzanie zasobu słownictwa. Dziecko przygląda się obrazkom przedstawiającym zwierzęta dorosłe i młode i próbuje je opisać np.: pies – szczenię, owca – jagnię, indyk – indyczę, koza – koźlę, kot – kocię, krowa – cielę, gęś – gąsiątko, świnia – prosię. Podają też nazwy innych zwierząt i ich młodych, np. koń – źrebię, kaczka – kaczątko.

2. Odgłosy zwierząt – zabawa ruchowa z elementem ortofonicznym. Rodzic włącza muzykę, a dziecko wraz z rodzeństwem swobodnie biegają po sali. Na przerwę w muzyce dzieci zatrzymują się. Rodzic pokazuje obrazek zwierzęcia, którego głos mają naśladować. Przykładowe zwierzęta:
kura – ko, ko, ko;
indyk – gul, gul, gul;
gęś – gę, gę, gę;
kaczka – kwa, kwa, kwa;
krowa – muu, muu, muu;
koza – mee, mee, mee;
prosię – kwik, kwik, kwik;
owca – bee, bee, bee.

3. Gdzie jest więcej? – zabawa matematyczna, porównywanie liczebności zbiorów.
Prosimy, aby dzieci ułożyły osobno wycięte obrazki dorosłych zwierząt i osobno – ich młodych, policzyło oba zbiory i sprawdziło, czy w każdym jest tyle samo obrazków

Pora na spacer. Przed spacerem obserwujemy zjawiska pogodowe za oknem i ustalamy z dzieckiem, w co należy się dzisiaj ubrać przed wyjściem na dwór. Zachęcamy dziecko do samodzielnego ubierania i rozbierania.Podczas pobytu na dworzu utrwalamy zasady bezpiecznego zachowania latem: min. zasady zabawy piachem, ochrona ciała przed słońcem, zasady zachowania w trakcie burzy oraz utrwalamy z dzieckiem adres zamieszkania.
Propozycja zabawy ruchowej na dworzu:  „Omijamy szyszki” − zabawa bieżna.
Rodzic układa z dzieckiem szyszki lub kamyki w slalom. Na hasło: "Biegnie koń" - dziecko biegnąc slalomem omija przeszkody jednocześnie naśladując odgłosy wydawane przez konia. Przy powtórzeniu rodzic zmienia nazwę zwierzęcia w jakie ma się wcielić dziecko, np. "Biegnie krowa" itp.

4. Zwierzęta z plasteliny – działania plastyczne doskonalące sprawność manualną. Dziecko lepi zwierzęta, dorosłe i młode, zwracając uwagę na ich wielkość i kolor. Zachęcamy dziecko aby wykonało i dokleiło wszystkie drobne szczegóły: uszy, oczy, rogi, ogon.

język angielski

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//34 25.06.docx

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//pracy kar 34.docx

Środa 24.06.2020r.

Temat dnia: „Bez zwierząt świat byłby smutny”
Czarna krowa w kropki bordo – zabawa ruchowa z elementem ćwiczeń
artykulacyjnych, rozpoznawanie kolorów. Rodzic uczy dziecko popularnej
rymowanki, zwracając uwagę na prawidłową wymowę wszystkich słów:
Czarna krowa w kropki bordo
gryzła trawę, kręcąc mordą
i dawała mleko koloru…
Następnie wypowiada rymowankę wraz dzieckiem, zmieniając na końcu kolor
mleka, np. …koloru niebieskiego. Zadaniem uczestnika zabawy jest znalezienie
w otoczeniu przedmiotów w podanym kolorze.
Skąd się bierze mleko – pogadanka. Rodzic pokazuje dziecku szklankę
z mlekiem i pyta: co to jest, skąd to mleko się wzięło i czy na pewno od krowy?
Jeśli dziecko nie wie, rodzic wyjaśnia, że inne zwierzęta takie jak kozy i owce,
też dają mleko, które może pić człowiek. Następnie rodzic prosi, aby dziecko
pomyślały jak to mleko powstaje i co się z nim dzieje, zanim trafi do sklepu. Po
wysłuchaniu odpowiedzi dziecka wyjaśnia: Najczęściej mleko, które pijemy
pochodzi od krowy. Nie jest ważne, jaka to krowa, czy łaciata, czy czerwona, czy
czarna. Ważne, aby gryzła trawę i ją przeżuwała. Latem o trawę łatwo, gorzej
jest zimą. Wtedy krowa je siano, kiszonkę i inne pasze. Krowę można wydoić
ręcznie albo za pomocą dojarki elektrycznej. Z dojarki mleko trafia do
pojemnika, w którym się chłodzi. Z pojemnika zabiera mleko cysterna i zawozi
je do mleczarni. W mleczarni mleko jest badane, aby sprawdzić, czy ma dobrą
jakość. Później jest pasteryzowane lub sterylizowane, czyli za pomocą
odpowiedniej temperatury niszczy się w nim to, co mogłoby spowodować jego
zepsucie. Później mleko rozlewane jest do kartonów i zawożone do sklepów.
Pogadankę można wzbogacić projekcją programu Domowe Przedszkole źródło
TVP VOD YouTube:
https://vod.tvp.pl/video/domowe-przedszkole,co-slychac-na-wsi,45831
Również dowiesz się jak firma DEUTZ-FAHR i Kinder Ferrero uczy dzieci, jak
produkowane jest mleko z poniższego filmu:
https://www.youtube.com/watch?v=y_gXAlEJCik
Trzy kurki – nauka rymowanki na pamięć, recytowanie z modulowaniem głosu.
Rodzic uczy dziecko rymowanki na pamięć:

Wyszły w pole kurki trzy
I gęsiego sobie szły.
Pierwsza przodem, w środku druga,
Trzecia z tyłu oczkiem mruga.
I tak sobie kurki trzy
Raz dwa! Raz dwa! W pole szły!
Dziecko recytuje tekst wspólnie z rodzicem chóralnie, modulując odpowiednio
głos, zgodnie z poleceniem rodzica: Mówimy szeptem, jakbyśmy opowiadali
komuś tajemnicę. Mówimy bardzo wystraszonym głosem, jakbyśmy bali się
jakiegoś potwora. Mówimy jak roboty. Mówimy tak, jakbyśmy opowiadali
komuś piękną bajkę. Mówimy tak, jakbyśmy byli bardzo śpiący i zmęczeni. Na
koniec dziecko powtarza wierszyk indywidualnie.

Pora na spacer. Przed spacerem obserwujemy zjawiska pogodowe za oknem i ustalamy z dzieckiem, w co należy się dzisiaj ubrać przed wyjściem na dwór. Nie zapomnijcie zabrać ze sobą parasola i założyć kaloszy.  W trakcie spaceru można powtarzać rymowankę "Kurki trzy" i pokazać dziecku jak kurki idą gęsiego.
Proszę również zwrócić uwagę dziecka na zwierzęta, jakie spotka w trakcie spaceru (prosimy dziecko, aby poobserwowało jak zwierzę się porusza, jak wygląda).
Po powrocie do domu pamiętajcie o umyciu rąk. Proszę o utrwalanie wierszyka o prawidłowym myciu rąk.

Zwierzaki-dziwaki
– zabawa plastyczna rozwijająca wyobraźnię. Nadawanie
nazwy swoim zwierzakom-dziwakom. Rodzic przygotowuje konturowe rysunki
zwierząt domowych i gospodarskich, taśmę klejącą i kredki. Każdy rysunek
przecina na pół. Dziecko wybiera sobie dwie różne połówki i skleja ze sobą na
odwrocie za pomocą taśmy klejącej, tworząc zwierzaki-dziwaki (w sklejeniu
pomaga rodzic). Następnie dziecko koloruje swój rysunek i nadaje zwierzęciu
nazwę. Pomocne kolorowanki do wydruku znajdą Państwo na stronach:
https://www.e-kolorowanki.eu/zwierzeta/
https://www.przedszkola.edu.pl/kolorowanki/zwierzeta_domowe/
Moje domowe zwierzątko – swobodne wypowiedzi dzieci na temat
posiadanych zwierząt. Kolorowanie zwierzaków- dziwaków można zakończyć
opowieściami o swoich zwierzętach domowych. Dziecko podaje imię pupila,
opisuje, jak się nim zajmuje, jakie ma obowiązki. Potrafi wskazać różnice między
wymyślonym, stworzonym zwierzakiem a ich domowym zwierzęciem.

 

23.06.2020 r. 

Dzisiaj Dzień Taty - nie zapomnijcie złożyć swoim tatusiom życzeń.
A może wykonacie laurkę dla taty:
„Ja i mój Tata” – laurka dla Taty z okazji jego święta. 
Dziecko opowiada o swoim tacie, skupia się na szczegółach (np. kolor oczu, ulubiony kolor). Teraz zachęcamy dziecko do narysowania siebie i taty w okienku i pokolorowania kartki (starając się nie wychodzić poza linie). Mama lub inna osoba pomaga dziecku uzupełnić (napisać) na karcie  informacje o tacie. Prezent dla taty gotowy.
Kartka dla Taty

Dzisiaj Dzień Taty - nie zapomnijcie złożyć swoim tatusiom życzeń.
A może wykonacie laurkę dla taty:
„Ja i mój Tata” –
laurka dla Taty z okazji jego święta Dziecko opowiada o swoim tacie, skupia się na szczegółach (np. kolor oczu, ulubiony kolor). Teraz zachęcamy dziecko do narysowania siebie i taty w okienku i pokolorowania kartki (starając się nie wychodzić poza linie). Mama lub inna osoba pomaga dziecku uzupełnić (napisać) na karcie  informacje o tacie. Prezent dla taty gotowy.
Kartka dla Taty


Temat dnia: „Co słychać w gospodarstwie wiejskim”


W zagrodzie – zestaw zabaw ruchowych.

„Koci grzbiet” – ćwiczenie mięśni grzbietu. Dziecko w klęku podpartym, opuszcza głowę i robi głęboki wdech,
wypychając kręgosłup do góry. Wytrzymuje kilka sekund, następnie unosi
głowę ku sufitowi i wygina kręgosłup do dołu. Wytrzymuje kilka sekund.
Ćwiczenie powtarzamy 5 razy.
Do kolejnych zabaw potrzebna będzie niewielka maskotka.
„Mały piesek” – ćwiczenie z elementem rzutu. Dziecko w pozycji klęku
podpartego rzuca maskotkę jedną ręką przed siebie, przemieszcza się do niej
nie zmieniając pozycji i rzuca dalej.
„Hop w zagrodzie” – zabawa z elementem skoku. Dziecko kładzie maskotkę na
podłodze, chodzi w różnych kierunkach i przeskakuje przez przeszkodę.
„Zwinięty w kłębuszek” – ćwiczenie rozciągające. Dziecko w siadzie skrzyżnym,
kładzie maskotkę przed sobą na podłodze, po czym próbuje zwinąć się w kłębek
tak, wykonując skłon tak, aby czołem dotknąć do leżącej maskotki.
„W górę i w dół” – ćwiczenie wyciszające. Dziecko kładzie się na plecach, nogi
lekko rozstawione, ręce leżą rozłożone swobodnie za głową, maskotka leży na
brzuchu. Dziecko oddycha powoli i głęboko, obserwując unoszącą się na
brzuchu maskotkę. Ćwiczenie można wykonać przy muzyce relaksacyjnej pod
podanym linkiem źródło YouTube Muzyka do usypiania dzieci - relax, sen,
wyciszenie:
https://www.youtube.com/watch?v=Y2qzY9Y0ONQ
Gdzie mieszkają zwierzęta gospodarskie?- film edukacyjny dla dzieci
przedstawia zwierzęta mieszkające na wsi na gospodarstwach rolnych. Wśród
nich znajdują się świnie, krowy, kury, owce, kozy, konie, pszczoły. Każde z tych
zwierząt jest bardzo ważne i potrzebne nam, czyli ludziom. Film pokazuje jak
opisywane zwierzęta wyglądają, jak się nazywają ich rodziny oraz gdzie
mieszkają, czym się żywią oraz co dają ludziom. Podsumowanie zdobytych
przez dziecko wiadomości stanowią zagadki słowne, które dziecko ma
odgadnąć:
https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U
– źródłoYouTube ABC Zabawa
„Jak kura pazurem” – ćwiczenia grafomotoryczne.
Rodzic przygotowuje duże kartony, które przykleja do stolika papierową taśmą. Dziecko zajmuje miejsce
przy stoliku. Wybiera dwie kredki, którymi będzie się posługiwać naprzemiennie.
Przed rozpoczęciem ćwiczenia rodzic wyjaśnia dziecku znaczenie powiedzenia „Pisać jak kura pazurem”
a także, że rysując raz jedną ręką, raz drugą, będzie naśladować grzebanie kury w ziemi w poszukiwaniu
ziarenek. Ma do dyspozycji całą powierzchnię papieru. Rodzic zwraca również
uwagę na technikę – rysowanie z góry na dół w tempie utworu (szybko –wolno).
Gdy muzyka będzie szybka, wtedy kreski będą krótkie, a gdy wolna –
długie i dokładne. Po wyjaśnieniu sposobu wykonania ćwiczenia rodzic włącza
odpowiednią muzykę.
Można wykorzystać utwór „Łabędź” C. Saint-Saёnsa
https://www.youtube.com/watch?v=XWnk3bQ9Ng0
lub inną dostępną w domu muzykę z wyraźną zmianą tempa.

Zapraszamy do pobytu na dworzu: (potrzebne wiaderko, foremki, szpadelek, grabki, "skarby przyrody", małe figurki zwierząt domowych)

Budujemy zagrodę – zabawa konstrukcyjna. Dziecko stara się zbudować zagrodę dla zwierząt wiejskich z materiałów dostępnych w ogrodzie: patyków, kamieni, piachu. Po wybudowaniu zapraszamy do zabawy w zagrodzie figurkami zwierząt domowych. W trakcie rozmowy towarzyszącej zabawie, prosimy dziecko aby powiedziało,  jak nazywają się domy poszczególnych zwierząt (np. pies - buda, krowa - obora, kura - kurnik).

Po powrocie przypominamy dziecku o obowiązku umycia rąk. Wyjścia na dwór wykorzystujemy również do rozwijania samodzielności dziecka w zakresie samodzielnego ubierania się i rozbierania.

„Odgłosy z podwórka” – ćwiczenia ortofoniczne przy wierszykach ćwiczące
narządy mowy oraz prawidłową artykulację. Nauka pamięciowa.
Rodzic przedstawia wierszyki, akcentując wyrazy dźwiękonaśladowcze oraz animując
za pomocą pacynek lub zabawek dostępnych w domu. Zachęca dziecko do
wspólnego powtarzania i powtarzania z podziałem na role zwierząt.
Kaczka
Nasza kaczka,
kwa, kwa, kwa,
żółty puszek ma.
Kotek
Szary kotek,
miau, miau, miau,
śliczne wąsy miał.
Piesek
Nasz piesek malutki,
hau, hau, hau,
brązowe łapki miał.
Źródło: „Kaczka”, „Kotek”, „Piesek” [w:] „Antologia literatury dla
najmłodszych”, oprac. A. Ożyńska-Zborowska

Język angielski:

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//3.4 23.06.docx

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//3,4 latki- karta pracy 23.06.doc

 

Poniedziałek: 22.06.2020r.
Temat dnia: „Pszczela farma”

Rolnik – kto to taki? – pogadanka na temat pracy rolnika.
Rodzic pyta, czym zajmuje się rolnik. Dziecko swobodnie opowiada o wszystkim, co wie na temat
jego codziennej pracy, obowiązków, pojazdów i narzędzi, których używa. Rodzic
prezentuje film źródło YouTube Bazylland Kids - Tractors & Excavators
https://www.youtube.com/watch?v=FNvZVvk0eZE&list=PLkUbumu1f00rHlurNOMuNF0HaNB9ZiG6E
źródło ABC Zabawa YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=vO5NvfQ92bc
źródło Kanał dla dzieci – Lulek. tv YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=U6q-jMyqn8Q , dopowiada niezbędne
informacje, podsumowuje wypowiedzi dziecka i kończy rozmowę pytaniem, czy
praca rolnika jest ważna i czego nie byłoby bez rolników?
Przydatne informacje dla rodzica:
Rolnik, to osoba, która uprawia ziemię.Przygotowuje ziemię do sadzenia, wysiewa nasiona,
dogląda wzrostu roślin,zbiera plony i je sprzedaje. Praca rolnika jest ciężka, uzależniona od pory roku
i od pogody. Rolnik korzysta w swojej pracy z różnych maszyn i pojazdów.
Rolnicy dbają o to, aby ludzie mieli co jeść. Bez ich pracy nie byłoby chleba,
ciasta, pizzy, frytek, surówek i sałatek, makaronu, warzyw do zupy, popcornu,
cukru, sezamków, oleju i oliwy, ketchupu i sosu pomidorowego. Rolnicy bardzo
często oprócz uprawy ziemi hodują także zwierzęta. W swoich gospodarstwach
mogą hodować kury, krowy, konie, świnie, kaczki, indyki, króliki. Ponieważ
zwierzętami trzeba zajmować się codziennie, rolnicy nie mają wolnej soboty ani
niedzieli, a najwięcej pracy mają latem czyli w wakacje, bo wtedy dojrzewają
plony.
Smaczny miodek – ćwiczenia mięśni warg i języka. Prosimy, aby dziecko wyobraziło sobie talerz posmarowany słodkim miodem
i wylizało cały miód (wysuwanie języka z buzi, ruchy z dołu do góry), oblizało się (okrężne ruchy języka przy szeroko otwartej buzi w prawą i w lewą stronę),
zlizało miód z brody, spróbowało zlizać miód z nosa, wyczyściło językiem policzki, podniebienie i dziąsła, chwilę na przemian pomlaskało i pocmokało. Na zakończenie dziecko może spróbować prawdziwego miodu.
Pszczoły pożyteczne zwierzęta
pogadanka, poznanie ciekawostek o życiu pszczół.
Rodzic pyta dziecko, czy pszczoły to rośliny czy zwierzęta. Prosi, aby
dziecko opisało pszczołę zgodnie z własną wiedzą, powiedziało, co robi i gdzie
mieszka. Następnie zachęca do sprawdzenia czy miało rację i obejrzenia serialu
"Z kamerą wśród pszczół". Dziecko dowie się jak mieszkają, pracują, co jedzą -
słowem - jak żyją pszczoły. Zapraszamy na zwiedzanie ula! Źródło YouTube :
https://www.youtube.com/watch?v=LMLSxZJTNnE
https://www.youtube.com/watch?v=PX8JKShqt9c

"Plaster miodu"
aktywność plastyczna, stemplowanie i malowanie farbami.
Potrzebne będą farby plakatowe – żółta lub pomarańczowa, czarna i niebieska,
kawałek folii bąbelkowej, karton, pędzel. Dziecko próbuje uzyskać obraz
przypominający plaster miodu. Maluje dosyć gęstą farbą folię bąbelkową
i odbija ją na kartce. Gdy odbite tło wyschnie, może domalować na nim pszczoły.