Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 27 - 30.04.2020

Czwartek 30.04.2020r.

Temat dnia: „Ładnie wszędzie, czysto wszędzie”.

  • „Sprzątamy u góry, sprzątamy na dole” – zabawa naśladowcza. Rodzic rozdaje dzieciom chusteczki higieniczne i „zarządza” porządki. Gdy sprzątamy u góry, dzieci muszą wspiąć się na palcach i wysoko podnieść rękę z chusteczką, machając na boki raz prawą, raz lewą ręką. Gdy sprzątamy na dole, dzieci kucają, kreśląc kółka raz lewą, raz prawą ręką. Można przeprowadzić tę zabawę przy muzyce. Rodzic prezentuje dowolny utwór: muzyka w górnych rejestrach (dźwięki wysokie) – sprzątanie wysoko, na wyższych półkach, muzyka w dolnych rejestrach (dźwięki niższe) – sprzątanie nisko.

 

  • „Chora rzeka” – słuchanie wiersza czytanego przez rodzica, rozmowa kierowana o tym, że brudno może być wszędzie. Rodzic czyta wiersz: „Chora rzeka” 
    Śniła się kotkowi rzeka, wielka rzeka, pełna mleka…
    Tutaj płynie biała rzeka..
    Jak tu pusto! Drzewo uschło…
    Cicho tak – ani ptak,
    ani ważka, ani komar,
    ani bąk, ani gad,
    ani płaz, ani ślimak,
    ani żadna wodna roślina,
    ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
    nikt już nie żyje tutaj,
    bo rzeka jest zatruta.
    Sterczy napis: „zakaz kąpieli”.
    Mętny opar nad wodą się bieli.
    Chora rzeka nie narzeka tylko czeka, czeka, czeka…

    Joanna Papuzińska
    Przykładowe pytania do rozmowy: – Jak wyglądała rzeka opisana w wierszu? – Dlaczego rzeka była zatruta?
    – Jak myślicie, na co czeka rzeka?

  • „Brudne – czyste” – zabawa badawcza. Dzieci wyposażone w lupę lub szkło powiększające, białe chusteczki, watę, lejek lun sitko, kubeczki- najlepiej przezroczyste. Rodzic wskazuje naczynia z zanieczyszczoną wodą (woda z ziemią, woda z mąką ziemniaczaną, woda z pastą do zębów) i wlewa dzieciom do kubeczków trochę roztworu. Tłumaczy, jak wykonać filtrowanie wody. Rodzic kładzie chusteczkę/watę na lejek lub sitko i trzyma nad pustym kubeczkiem, dziecko leje do lejka roztwór samodzielnie, w przypadku trudności w filtrowaniu pomaga rodzic. Zadaniem dzieci jest zaobserwować, czy lejek się zapycha, jak wygląda wata/chusteczka po przelaniu roztworu, jaka woda zostaje po przefiltrowaniu. Dzieci prowadzą obserwacje w miarę dostępności przez lupę lub inne szkło powiększające prawidłowo się nią posługując . Na koniec dzielą się swoimi spostrzeżeniami. Potrzebne będą: lupa, kubeczki, chusteczki higieniczne, wata, lejek, sitko, naczynia z roztworami: woda z ziemią, woda z mąką ziemniaczaną, woda z pastą do zębów.
  • „Medale dla czyścioszków” – formowanie z plasteliny medali. Rodzic rozdaje dzieciom plastelinę, z której dzieci mają uformować płaski krążek, następnie ozdobić go koralikami lub wykonać ornament patyczkiem-wykałaczką. Dziecko wykonuje kilka medali, które zabierze ze sobą na spacer.

  • „Strażnicy czystości” – spacer po najbliższej okolicy, utrwalanie zachowania i wiedzy proekologicznej. Rodzic przypomina o zasadach bezpieczeństwa na spacerze. Podczas spaceru dzieci obserwują zachowanie ludzi i czystość chodników . Jeżeli uda się dzieciom zaobserwować jakieś formy zachowania proekologicznego przechodniów, odznaczają ich własnoręcznie wykonanymi medalami (np. dorosłych sprzątających po psach, dzieci wrzucające papierki do kosza).

  • „Jakie czyste powietrze!” – ćwiczenia oddechowe . Rodzic mówi: Spróbujemy sprawdzić, czy powietrze jest czyste. Wciągamy głęboko powietrze nosem i wypuszczamy ustami. Poczuliście jakiś zapach? Sprawdźmy jeszcze raz – wdychamy głęboko powietrze nosem i wypuszczamy ustami. Jeśli nie poczujemy żadnego zapachu, to znaczy, że jest czyste. Ćwiczenie powtarzamy kilka razy w trakcie spaceru.

 

Środa 29.04.2020r.

Temat dnia: „Skąd się biorą śmieci”

  • „Slalom między śmieciami” – zabawa równoważna. Na podłodze są ułożone zwinięte kulki papieru lub plastikowe butelki. Zadaniem dzieci jest ostrożne maszerowanie pomiędzy nimi tak, by nie potrącić żadnej. Po poprawnym wykonaniu zadania można podnieść skalę trudności kładąc na głowie dziecka np. złożoną gazetę lub dając do ręki tackę-talerzyk plastikowy z papierową kulką.

  • „Sznurek Jurka” – wysłuchanie wiersza I. Sikiryckiego oraz rozmowa na temat jego treści. Rodzic czyta wiersz. Podczas recytacji kolejno wysypuje przedmioty, o których mowa w wierszu.
    „Sznurek Jurka”
    Tuż za szkołą, bardzo blisko,
    Było miejsce na boisko.
    Kiedyś tam wyrzucił Jurek
    Poplątany stary sznurek,
    A nazajutrz obok sznurka
    Od banana spadła skórka,
    Wyrzucona przez Karola.
    Tam też wkrótce Jaś i Ola
    Wyrzucili bez wahania
    Swoje torby po śniadaniach.
    Stos papierków po cukierkach
    Wysypała tam Walerka.
    Na papierki spadła ścierka,
    Jakaś pusta bombonierka
    I od lodów sto patyków,
    Pustych kubków moc z plastiku,
    Wyskubane słoneczniki,
    Jeden kalosz, nauszniki,
    Stare trampki, piłka z dziurą,
    Połamane wieczne pióro,
    Kilka opon od rowerów
    I ogromny stos papieru.
    Oto tak, od sznurka Jurka,
    Wnet urosła śmieci górka,
    A z tej górki wielka góra,
    Której szczyt utonął w chmurach.
    Nie ma miejsca na boisko,
    Lecz śmietnisko mamy blisko
    .
    Igor Sikirycki                                                                                 
    Następnie rodzic rozpoczyna rozmowę kierowaną na temat potrzeby wyrzucania śmieci bezpośrednio do kosza. Przykładowe pytania: – Dlaczego powstała taka góra śmieci? Od czego się zaczęło to wysypisko? – Jaki błąd popełnili wszyscy? – Co by było, gdyby nie było koszy na śmieci? Na koniec rodzic prosi dzieci o pomoc w posprzątaniu.

  • „Metalowe puszki lub szklane słoiki” – badanie składu surowcowego śmieci. Rodzic gromadzi odpowiednie śmieci (szkło, plastik, metal, papier). Dzieci mają za zadanie posegregować odpowiednio przedmioty . Następnie rodzic przedstawia ilustracje koszy na śmieci w kolorach: niebieskim, żółtym, zielonym lub worki na odpady segregowane w tych kolorach. Omawia, do jakiego koloru pojemnika powinny być wrzucane odpowiednie przedmioty. Wyjaśnia dzieciom, w jakim celu segreguje się śmieci. Dziecko wrzuca swoje przedmioty do odpowiedniego pojemnika.
    Można wykorzystać materiały zamieszczone pod podanym linkiem https://naszesmieci.mos.gov.pl/
  • „Śmieciowa orkiestra” – zabawa muzyczna . Dzieci wraz z rodzicem zastanawiają się, jak można zagrać na śmieciach . Wykonują proste instrumenty perkusyjne: grzechotki z puszek (puszki można napełnić piaskiem, grochem lub ryżem i dobrze zakleić otwór plastrem) . Inne propozycje wykorzystania śmieci jako instrumentów: uderzanie plastikową butelką o butelkę, uderzanie pałeczką (delikatnie) lub ołówkiem w dno słoików ustawionych do góry dnem, energiczne mięcie, pocieranie kartkami papieru lub gazetami, uderzanie dwiema tekturowymi rurkami z papierowych ręczników, folii spożywczej lub aluminiowej . Następnie rodzic dyryguje grą dzieci. Dzieci zapamiętują trzy gesty dyrygenckie: rodzic trzyma rękę w górze – orkiestra zaczyna grać, opuszcza rękę – orkiestra przestaje grać, kładzie palec na ustach – orkiestra gra bardzo cicho . W łatwiejszej wersji dzieci grają dowolne, wymyślone przez siebie dźwięki, w trudniejszej muszą dokładnie powtórzyć rytm podany przez rodzica.
  • „Śmieci w lesie” – ćwiczenie percepcji wzrokowej na karcie pracy, utrwalenie informacji o recyklingu i segregowaniu odpadów oraz o odpowiednim postępowaniu z odpadami w lesie . Rodzic prosi, żeby dzieci przyjrzały się obrazkowi na karcie pracy i opowiedziały o nim . Następnie ich zadaniem będzie odnalezienie wszystkich śmieci ukrytych na obrazku i otoczenie ich pętlami . W kolejnej części zadania dzieci utrwalają informacje o recyklingu z poprzedniej zabawy . Najpierw rodzic prosi, żeby spróbowały wymienić, jakie śmieci wrzuca się do pojemnika w odpowiednim kolorze . Następnie dzieci łączą śmieci z odpowiednimi pojemnikami, wykorzystując do tego kredkę w kolorze kosza . Na zakończenie rodzic prosi, żeby dzieci powtórnie przyjrzały się obrazkowi i opowiedziały o zagrożeniach, jakie śmieci stanowią dla lasu (np. butelka zawieszona na rogu może przeszkadzać jelonkowi, szklane butelki mogą wywołać pożar, jeż może utknąć w puszce) . W podsumowaniu tej zabawy dzieci powinny opowiedzieć, co można zrobić ze śmieciami, które pozostają po wycieczce do lasu (np. zabieramy je ze sobą, wyrzucamy do najbliższego kosza na śmieci) .
    „Karty pracy” – karta 49., kredki.
    Można również wykorzystać tematyczne kolorowanki ze strony http://www.supercoloring.com/pl/kolorowanki/natura/recykling

 

Wtorek 28.04.2020r.

Temat dnia: „Sprzątać czy nie sprząta?”

  • „Taniec papierków” – zabawa orientacyjno-porządkowa . Gdy rodzic odtwarza nagranie odgłosów wiatru, dzieci – papierki „wirują” po całym pokoju. Gdy „wiatr przestanie wiać”, „papierki” opadają (dzieci przysiadają) . Na dźwięk talerzy (grzmoty podczas burzy, można wykorzystać pokrywki) „wiatr” zmiata „papierki” (dzieci biegną w wyznaczone miejsce) .
     „Odgłosy wiatru” http://odgłosy.pl/wiatr02.php
  • „Śmieci” – zabawa logorytmiczna z akcentami . Dzieci recytują wierszyk . Akcentując słowa „precz” tupnięciem, wykonują gest odpychania, zmieniają intonację głosu: „Śmieciu, precz! Śmieciu, precz! A porządek – dobra rzecz!”

  • „Papierki na wietrze” – ćwiczenia oddechowe w parach z rodzicem lub rodzeństwem. Jedno dziecko z pary zwija papierek po cukierku w kulkę i ma za zadanie wdmuchnąć ją do pojemnika, który drugie dziecko lub rodzic z pary trzyma pod linią blatu stolika . Po wykonaniu zadania następuje zamiana ról . Uwaga! Inna wersja zabawy: wszyscy jednocześnie mają za zadanie wdmuchnąć papierek za linię na stoliku (przyklejona kolorowa taśma klejąca) . Może być to forma wyścigów .
  • „Duszki leśne” – wysłuchanie i omówienie treści piosenki . Rodzic prezentuje nagranie piosenki .
    1 . Żyją w lesie małe duszki, które czyszczą leśne dróżki .
    Mają miotły i szufelki i do pracy zapał wielki .

Ref .:  Duszki, duszki, duszki leśne, wstają co dzień bardzo wcześnie .
I ziewając raz po raz, zaczynają sprzątać las! } bis

2 . Piorą liście, myją szyszki, aż dokoła wszystko błyszczy .
Muchomorom piorą groszki, bo te duszki to czyścioszki .

Ref .: Duszki, duszki, duszki leśne…

3 . Gdy ktoś czasem w lesie śmieci zaraz duszek za nim leci, z
araz siada mu na ręce, grzecznie prosi: – Nie śmieć więcej!

Ref .: Duszki, duszki, duszki leśne…
Przy powtórnym słuchaniu dzieci ilustrują ruchem czynności wykonywane przez duszki (słowa refrenu): Duszki, duszki, duszki leśne (kucają, opierając całe dłonie o podłogę) wstają co dzień bardzo wcześnie. (wstają z pozycji kucznej) I ziewając raz po raz, (przeciągają się, ziewając)zaczynają sprzątać las! (naśladują machanie miotłą)
Słowa Dorota Gellner, muzyka Aleksander Pałac, Źródło: YouTube śpiewają Chochliki https://www.youtube.com/watch?v=wUfDQQFMhII

  • „Śmieciowe zabawy” – zabawy ruchowe w domu lub na świeżym powietrzu. Potrzebne będą papierowe kulki np. ze zgniecionych starych gazet.Doskonalenie sprawności fizycznej. Wykonywanie ćwiczeń samodzielnie lub w razie problemów z pomocą rodzica.                                
      1 . Dziecko chodzi i wykonuje skłony w dół i wyprosty, bierze papierową kulkę i rzuca nią raz lewą ręką, raz prawą .
    2 . W staniu na jednej nodze przekłada kulkę z ręki do ręki pod kolanem nogi uniesionej (po każdym przełożeniu unosi ramiona w bok) .                                
    3 . Próbuje podrzucać wysoko kulki i złapać .                                                                  
    4 . Kładzie swoje papierowe kulki daleko od siebie i biega, omijając je .                           
     5 . Dziecko staje przy kulce i przeskakuje ją obunóż w kierunku przód – tył, lewo – prawo .                                                                                                          
    6 . Celuje papierowymi kulkami do kosza .                                                                                 
    Po zakończeniu zabawy pamiętamy o posprzątaniu papierków zgodnie z segregacją śmieci do pojemnika na papier.

język angielski

/uploads/5e125d739ee04/pages/15/content//ang. 3.docx

Poniedziałek 27.04.2020r.

Temat dnia: „Psuje” i bałaganiarze.

  • „Zbieramy klocki” – zabawa ruchowa . Dzieci maszerują po sali wśród rozrzuconych klocków . Na dźwięk bębenka muszą kucnąć, podnieść klocek, a następnie włożyć do pudełka (znajdującego się na środku), pochylając się . Zabawa trwa do momentu zebrania wszystkich klocków.

  • „Lalki” – wysłuchanie wiersza, rozmowa na temat właściwego obchodzenia się z zabawkami. Rodzic czyta wiersz „ Lalki”:
    Lalki są żywe,
    wesołe i nieszczęśliwe.
    Lalki mają bardzo smutne miny,
    kiedy sypią się z nich trociny.
    Lalki kryją główki w poduszki,
    opłakują wyłamane nóżki.
    Zaniedbane, obdarte i chore
    jęczą cicho całe wieczory.
    Ale są też wesołe lale.
    Wypoczęte, syte i zdrowe,
    wystrojone w sukienki kolorowe
    jeżdżą z dziećmi na spacer do parku,
    a na gwiazdkę dostają
    moc prześlicznych podarków.
    Józef Ratajczak
    Przykładowe pytania do rozmowy:
    – Kiedy lalki są nieszczęśliwie?
    – Co może sprawić przyjemność lalkom?
    – Jak Wy dbacie o zabawki?
    – Co czujecie, gdy zabawka się zepsuje?
    Dzieci wspólnie przypominają sobie zasady właściwego obchodzenia się z zabawkami. (Autor: J. Ratajczak „Lalki”)

  • „Smutne lalki” – zabawa ruchowa utrwalająca znajomość schematu ciała i nazw części garderoby . Rodzic ustala z dziećmi, że lalki są smutne, gdy ktoś je niszczy, psuje . Dzieci poruszają się do muzyki jak lale – na sztywnych, wyprostowanych w kolanach nogach, ruszając sztywnymi rękami . Gdy milknie muzyka, zatrzymują się bez ruchu . Zaczną poruszać się ponownie, gdy rodzic poda nazwę dowolnej części ciała lub garderoby . Wówczas dzieci stają swobodnie i wskazują na siebie, na część garderoby, której nazwę wypowie rodzic. Zabawę można także przeprowadzić w miarę możliwości w parach . Dzieci trzymają się za ręce w tzw. łódeczki i poruszają się jak lale, z nogi na nogę . Na hasło rodzica wskazują część ciała lub garderoby u rodzeństwa z pary Wykorzystujemy dowolną dostępną w domu muzykę.

  • „Ekipa remontowa” – prace porządkowo-naprawcze . Rodzic gromadzi dzieci/dziecko wokół pojemnika z zepsutymi zabawkami. Wyjmuje kolejno zabawki i prosi o propozycje naprawy przedmiotów. Odkłada te, z których naprawą dzieci sobie poradzą, i te, przy których naprawie będą potrzebowały pomocy. Następnie wyznacza zakres prac np. segregację klocków w pojemnikach, układanie książek, misiów, samochodów na półkach, czesanie, mycie i ubieranie lalek . W trudniejszych pracach wymagających np. szycia pomaga rodzic. Po skończonej pracy rodzic pyta, jak dzieci czują się w uporządkowanym otoczeniu i jak dużo pracy kosztowało je naprawianie szkód . Dzieci z pomocą rodzica powinny dojść do wniosku, że łatwiej jest szanować zabawki i utrzymywać je w porządku, niż je naprawiać .

 

Dzień Ziemi - 22 kwietnia 2020

22 kwietnia na całym świecie obchodzimy Dzień Ziemi. Piękno przyrody naszej planety to nieodłączny element naszego codziennego życia, który upiększa je i wzbogaca, więc dbanie o nią jest naszym obowiązkiem. Od najmłodszych lat powinniśmy uczyć dzieci zasad recyclingu oraz kształtować w nich postawę ekologiczną. Zachęcam Maluchy do udziału w świętowaniu Dnia Ziemi poprzez wykonanie prac plastycznych dowolną techniką, dostępne kolorowanki do druku znajdziecie Państwo pod podanym linkiem. Proszę, aby każda praca w ramach recyklingu miała ramkę zrobioną z materiałów wtórnych tj. stare gazety, nakrętki, fragmenty materiałów i tym podobne. Zapraszam do chwalenia się zdjęciami prac wysłanymi na pocztę grupy.
https://eduzabawy.com/kolorowanki-do-drukowania/dzien-ziemi/


Tematykę ekologiczną może przybliżyć dziecku poniższy wierszyk:

„Chora Planetka”

Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.
Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.
Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.
Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.
Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią, ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza do pieca wrzucił, a dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.
Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana, ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała tylko do jednego worka wszystko wsypała.
Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.
I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.
I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.
Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała.
Pytacie dlaczego?
Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.
Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.
Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była.
Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była!

Autor: Magdalena Tokarczyk