Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Znalne naucznie 18-22.05.2020

Piątek 22.05.2020

  • „Wysoka trawa” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Dziecko naśladuje chodzenie po wysokiej trawie, wysoko podnosząc kolana, lub naśladują przedzieranie się przez gąszcz.

  • „Co jest długie, a co krótkie?” – zabawa dydaktyczna, porównywanie długości sprzętów w sali/pokoju za pomocą sznurka i innych narzędzi, poznanie różnych narzędzi pomiarowych i sposobów mierzenia. Rodzic proponuje dziecku zmierzenie długości dywanu stopami. Idąc stopa za stopą, głośno liczy. Następnie rodzic prezentuje różne przyrządy do mierzenia: centymetr, miarkę, linijkę, sznurek, patyk. Pokazuje, jak należy z każdego z nich korzystać. Dziecko ogląda wszystkie przybory i uczy się mierzenia za ich pomocą. Wybiera sobie obiekt (stolik, parapet, skrzynię z zabawkami) i mierzy go wybranym narzędziem. Porównuje pomiary, określa, co jest krótkie, a co długie, co jest dłuższe lub krótsze.

 

  • „Niski czy wysoki?” – zabawa z elementami mierzenia. Rodzic prosi, by dziecko dobrało w kilka par zabawki: wysoka – niska. Dziecko podskakuje z nogi na nogę w rytm gry na tamburynie (klaskania). Gdy dźwięk instrumentu milknie, rodzic prosi, by dziecko utworzyło dwa zespoły: niskich i wysokich. Ponownie gra, a dziecko maszeruje w rytmie. Na pauzę dziecko ustawia w pary: niski z niskim, a wysoki z wysokim. Podczas ostatniej pauzy dziecko ustawia jedno obok drugiego naprzemiennie: niski, wysoki, niski, wysoki.

  • Zagadki tekstowe. Podsumowanie wiadomości dziecka poprzez rozwiązywanie zagadek.
    Zagadki: https://www.youtube.com/watch?v=LIsNWZUA8X4

 

Czwartek 21.05.2020

  • „Papierowe kule” – gniecenie gazet w kulki, rozwijanie i ponowne gniecenie – ćwiczenie motoryki małej. Dziecko otrzymuje dużą kartkę z gazety, którą musi zgnieść w kulę. Rodzic zwraca uwagę, aby gazetę dziecko ugniatało dokładnie, dwoma rękoma. Następnie dziecko rozkłada kulę delikatnie, żeby gazeta się nie podarła. Zabawę można powtórzyć kilka razy.

  • „Pająki” – pogadanka, rozwijanie sprawności manualnej podczas graficznego odtwarzania wzoru pajęczyny. Rodzic pokazuje różne pająki na ilustracjach. Tłumaczy, skąd się bierze pajęczyna i do czego służą kądziołki przędne. Wyjaśnia zastosowanie sieci pajęczej: zastawianie pułapek, unieruchamianie zdobyczy, a przede wszystkim przemieszczanie się na duże odległości oraz ochrona przed upadkiem.

Rodzic pokazuje, jaki układ ma sieć pająka (ilustracje) i zachęca do wykonania pajęczej sieci. Przekazuje instrukcje i demonstruje sposób składania kartki. Dziecko składa kartkę w kształcie kwadratu na pół, rozkłada, przekręca w prawo lub w lewo i znów powtarza czynność, tworząc krzyżujące się złożenie. Następnie składa kartkę po przekątnej, w jedną i w drugą stronę. Po rozłożeniu wszystkie linie przecinają się w jednym punkcie, na środku kartki. Rodzic pomaga dziecku, a polecenia wypowiada kolejno, by zdążyło je wykonać. Dziecko rysuje linie po śladzie złożeń, a następnie dorysowują linie poprzeczne, tworząc kształt pajęczyny. Na pajęczynie rysuje pająka.

PAJĄK - Encyklopedia zwierząt dla dzieci | filmy edukacyjne po polsku  https://www.youtube.com/watch?v=4e_3ww5nLEc 
Film „Mieszkańcy łąki - film o robakach - bajka edukacyjna dla dzieci po polsku” https://www.youtube.com/watch?v=8krnRKa9jWI 

  • Zestaw ćwiczeń gimnastycznych ogólnorozwojowych:
  1. „Przejście po kamieniach” – zabawa z ćwiczeniami równowagi. Rodzic rozkłada karteczki w różnych odległościach od siebie. Zadaniem dzieci jest przejście po kamieniach, by nie zmoczyć nóg.
  2. „Pajęczyna” – ćwiczenie z elementem równowagi – rodzic rozkłada na podłodze np. skakankę, sznurek lub włóczkę w różnym kształci. Dziecko idzie po sznurku stawiając stopę za stopą.
  3. „Drabinka” – ćwiczenie z elementem skoku. Rodzic rozkłada np., paski, wstążki, lub sznurki w formie drabiny. Dziecko kolejno przeskakuje stopnie drabinki.
  4. Ćwiczenie uspokajające – dziecko maszeruje po obwodzie koła. Unosi ręce do góry i robi wdech nosem, opuszcza ręce – wydech buzą, powtarzamy 3 razy.

  • „Owady”– zabawa rytmiczna (echo rytmiczne). Rodzic rytmizuje nazwy owadów, np. mu-cha, pa-jąk, mo-tyl. Dzieci powtarzają każdy przykład na zasadzie echa.

język angielski

/uploads/5e125d739ee04/pages/16/content//4 LATKI 21.05.docx

Środa 20.05.2020

  • „Figurki” – zabawa ruchowa, szybka reakcja na sygnał. Rodzic wyklaskuje rytm, do którego porusza się dziecko. Na hasło „figurki” dziecko staje w bezruchu, powtarzamy kilka razy.

  • „Fruwająca krowa” – wysłuchanie wiersza J. Brzechwy, analiza treści utworu, wzbogacanie wiedzy przyrodniczej na temat zwierząt latających, dostrzeganie cech umożliwiających latanie. Rodzic czyta wiersz, dziecko słucha,

Wszystkie krowy na świecie, jak wiecie,

Obyczaje miewają jednakie,

Ale żyła w skowrońskim powiecie

Taka krowa, co chciała być ptakiem.

Zazdrościła gawronom i srokom,

Że tak sobie latają wysoko,

Spoglądała z pastwiska na szczygły

I na szpaki, co lot mają śmigły,

Zazdrościła wesołym jaskółkom,

Że nad ziemią fruwają wciąż w kółko.

Pomyślała: "Polecę do nieba,

Bo mi tego dla zdrowia potrzeba,

Jestem ciężka i trochę opasła,

Ale kocham ten bezmiar szeroki,

Będę odtąd na chmurkach się pasła,

Będę jadła soczyste obłoki." 

Weszła tedy na górę pobliską,

A ujrzawszy pod sobą urwisko,

Wnet zabrała się mądrze do dzieła:

Wzięła rozpęd, pobiegła przed siebie,

I wysoko jak ptak pofrunęła,

A po chwili znalazła się w niebie.

Zjadła kilka obłoków ze smakiem,

Gdy zaś wreszcie już dość miała jadła,

Rzekła: "Wolę być krową niż ptakiem."

I na ziemię wolniutko opadła. 

Wy mi zaraz na pewno powiecie,

Że historia ta jest niebywała,

A ja wiem, że w skowrońskim powiecie

Była krowa, co fruwać umiała. 

Autor: Jan Brzechwa

a następnie odpowiada na pytania:
- Kim chciała zostać krowa?
- Które z ptaków budziły zazdrość krowy?
- Czy krowy mogą fruwać?
Po rozmowie rodzic daje dziecku gazety, stare kalendarze, magazyny, foldery, kolorowanki z których dziecko wycina zwierzęta latające. Korzystając z różnych źródeł, uczy się wyszukiwania ilustracji konkretnych zwierząt, a następnie je prezentuje. Wspólnie z rodzicem dzielą obrazki na dwie grupy: owady i ptaki, podając kilka cech charakterystycznych dla poszczególnych gatunków: ptaki – mają skrzydła pokryte piórami, dziób, nogi zakończone pazurami; owady – mają delikatne skrzydła, większą liczbę odnóży, przeważnie są roślinożerne. Próbują je nazwać oraz podzielić na sylaby z klaskaniem.

  • „Marsz przedszkolaków” – zabawa ruchowa. Rodzic mówi wierszyk. Dziecko słucha i naśladuje ruchy, o których jest mowa w wierszu:

Idą dzieci równą drogą,
po kamyczkach iść nie mogą. (zwykły krok w rytmie marsza)
Po kamyczkach hop, hop, hop! (
trzy podskoki w miejscu)
Do dołeczka skok!
(skok do przysiadu podpartego)

 

ZAJĘCIA DODATKOWE MUZYCZNO-PLASTYCZNE

Temat: „Tęczowa Kraina”

  1. Wysłuchanie wiersza „Łąka”
    Powiał letni wietrzyk,
    łąka zapachniała,
    świeżą koniczyną pokryła się cała.
    Brzęczą głośno pszczoły,
    pracują wytrwale.
    Zapylają kwiaty,
    nie nudzą się wcale.

Słońce ciepłe blaski
na ziemię wysyła.

Mienią się w nich skrzydła
pięknego motyla.
Na łące tej chciałbym
znaleźć się przez chwilę
i stać się prześlicznym
barwnym motylem.
Autor: B. Forma

  1. Rozmowa o łące na podstawie doświadczeń dziecka, próba wyróżnienia owadów i kwiatów zamieszkujących łąkę.

3. ,,Mieszkańcy łąki” - zabawa pantomimiczna. Dziecko naśladuje ruchy dowolnego owada do muzyki klasycznej Edvard Grieg – „Poranek”.

  1. „Łąka moich marzeń”– praca plastyczna. Dziecko otrzymuję duży arkusz papieru i farby. Zadaniem dziecka jest namalowanie wg własnego pomysłu i inwencji twórczej łąki ze swoich marzeń podczas słuchania muzyki klasycznej.
  2. Czynności porządkowe.

Muzyka klasyczna: Edvard Grieg Poranek”: https://www.youtube.com/watch?v=bgmm4e9ARw4

 

Wtorek 19.05.2020

Temat: Na tropie ptasich lekarzy

  • „Skrzydlaci mieszkańcy drzew” – pogadanka na temat trybu życia i charakterystycznych cech sikorki i dzięcioła, dostrzeganie pożytecznej roli ptaków dla środowiska, poznanie wybranych ptaków chronionych. Dzieci oglądają ilustracje i przygotowują krótkie wypowiedzi na temat ptaków.

Ciekawostki:

Dzięcioł duży ma ubarwienie w czarno-biało-czerwonym kolorze. Sam wykuwa swoją dziuplę – każdego roku nową. Żywi się owadami. Wyjada szkodniki drzew leśnych. Potrafi je wydobywać z pni drzew dzięki silnemu dziobowi i długiemu językowi. Jest pod ochroną.

Sikora bogatka jest ptakiem występującym zarówno w lasach, parkach, jak i w centrach miast. Ma żółty brzuszek, czarną główkę i białe policzki. Wiosną i latem żywi się owadami. Wyjada szkodniki drzew, np. owocowych w sadach. Zimą najczęściej można ją zobaczyć przy karmnikach, gdyż bardzo lubi wywieszaną w nich słoninę. Bogatka zakłada gniazda w dziuplach lub skrzynkach lęgowych. Potrafi samodzielnie wykuć dziuplę w miękkim drzewie. Jest pod ochroną.

Ciekawostki o ptakach: pozytywna rola ptaków:
 – rozsiewają nasiona drzew i krzewów przez transport niestrawionych resztek owoców w brzuchach na duże odległości,

– żywią się nasionami chwastów, utrudniając ich rozrastanie się,

 – ich pokarmem są owady oraz małe zwierzęta

– często szkodniki upraw i drzew, – niektóre pomagają w zapylaniu kwiatów (kolibry),

– dostarczają człowiekowi pożywienia, piór.                   

Ilustracja dzięcioła
Ilustracja sikorki

Informacje o ptakach:

http://ptaki.info/dzi%C4%99cio%C5%82_du%C5%BCy

https://www.youtube.com/watch?v=NW18vvY2b7k

http://ptaki.info/bogatka

https://www.youtube.com/watch?v=S38rrnqiSB0

 

  • „Ptaszki” – praca plastyczna, lepienie z plasteliny z wykorzystaniem materiałów naturalnych, ćwiczenie logicznego myślenia podczas dostrzegania zmian odwracalnych i nieodwracalnych. Dziecko dostaje zieloną lub brązową kartkę. Rodzic prosi o wielokrotne złożenie kartki, zgniecenie jej w kulę, rulonik, podarcie na małe kawałeczki. Po każdej czynności dziecko zastanawia się, jak będzie wyglądać kartka po rozłożeniu, czy będzie można odwrócić zmiany. Sprawdza swoje hipotezy. Następnie formuje wężyki, kulki, placki z plasteliny i obserwuje zmiany odwracalne. Po tych doświadczeniach formuje z plasteliny tułów i głowę ptaka oraz dziób. Zastanawia się, czego brakuje ptakom (oczy, pióra). Przykleja oczy z ziela angielskiego i wtykają pióra (naturalne lub sztuczne). W tym czasie rodzic opowiada o znaczeniu piór dla ptaka (pióra nadają ptakom opływowy kształt, co sprzyja lataniu, a pióra ogonowe pełnią w czasie lotu funkcję steru). Kiedy ptaki są gotowe, dziecko wycina ze sztywnego kartonu owale i nakleja na nich kawałki wcześniej podartej kartki – utworzone gniazdko lub trawę, w zależności od koloru. Na środku ustawia swoje ptaszki.
    Pomoce: zielone lub brązowe kartki, plastelina, pióra, ziele angielskie, nożyczki, klej

język angielski

/uploads/5e125d739ee04/pages/16/content//4 LATKI 19.05.docx

Poniedziałek 18.05.2020

  • „Przedszkolaczek” – wysłuchanie wiersza J. Korczakowskiej z jednoczesnym pokazywaniem czynności, o których jest mowa w wierszu. Nauka wiersz na pamięć.

„Przedszkolaczek”
Przedszkolaczek – mały, duży,
wie, do czego mydło służy.
Płynie woda,
plusk w łazience
i już czyste uszy, ręce.

Przedszkolaczek – mały, duży,
wie, do czego gąbka służy.
Gąbka, ręcznik, pasta, szczotka
 i czyściejszy jest od kotka.

Przedszkolaczek – proszę pana,
chętnie myje zęby z rana.
Patrzy w lustro roześmiany,
bo ma białe wąsy z piany.
Jadwiga Korczakowska

Dzieci, słuchając wiersza, naśladują ruchy mycia, najpierw indywidualnie według własnej fantazji.
J. Korczakowska, „Przedszkolaczek” [w:] „Patataj, patataj, pojedziemy w cudny kraj. Antologia literatury dla najmłodszych”, Krajowa Agencja Wydawnicza, Warszawa 2001, s. 163

 

  • „Czystość to zdrowie” – wysłuchanie wiersza I. Salach, podsumowanie wiedzy na temat dbałości o czystość osobistą, wykonanie zadania na karcie pracy.

„Czystość to zdrowie”
Kiedy rano wstaję, do łazienki idę.
Kran odkręcam z ciepłą wodą
 i dokładnie myję…
…zęby, twarz i szyję.

Gdy już się ubiorę,
to przyczeszę włosy,
by nie sterczał krzywo w górę
– ani jeden kosmyk.

Ręce zawsze czyste mam,
o paznokcie krótkie dbam.
Czyste włosy mam i szyję,
no bo się dokładnie myję.

Żeby zdrowym zawsze być,
trzeba się dokładnie myć.
I pamięta każdy zuch:
w zdrowym ciele zdrowy duch!

Iwona Salach

Rodzic rozkłada przed dzieckiem różne przedmioty codziennego użytku, między innymi te służące do zachowania higieny, o których jest mowa w wierszu. Zachęca przedszkolaka do odnalezienia, nazwania i opisania tych przedmiotów, które kojarzą mu się z czystością i higieną osobistą.
Chętne dziecko omawiają i demonstrują sposób korzystania z nich, opisują wygląd, porównują ze sobą. Wypowiada się na temat potrzeby i konieczności zachowania higieny w życiu codziennym, wymienia potrzebne akcesoria. Na zakończenie dziecko wykonuje zadanie w karcie pracy – zgodnie z poleceniem koloruje przedmioty do mycia.
I. Salach, „Wiersze dla przedszkola”, ZWiR „Iwanowski”, Płock 1995, s. 59;
„Karty pracy” cz. 4, s. 6, Nowa Era

  • „Bańki mydlane” – ćwiczenia oddechowe, tworzenie piany. Rodzic daje dziecku kubek, napełnia go ciepłą wodą oraz niewielką ilością mydła w płynie lub płynu do mycia naczyń. Następnie dziecko za pomocą słomek zanurzonych w roztworze, dmuchając z odpowiednim natężeniem, wytwarza na powierzchni pianę. Na polecenia rodzica dmucha z różną siłą, obserwuje zachowanie się piany. Opowiada o dostrzeżonym związku siły oddechu i zachowania się piany.