Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Zdalne nauczanie 20 - 24.04.2020

24.04.2020 r. Co powinny robić dzieci, by nie rosła góra śmieci?

1. „Czy potrafisz?” – rzucanie do celu. Dziecko ugniata kulkę z gazety i staje do zawodów z mamą, tatą, rodzeństwem. Rzucamy na zmianę do ustalonego celu (np. pudełka) licząc celne rzuty.

2. „Szkło, plastik czy metal?” – zabawa dydaktyczna, segregowanie przedmiotów przeznaczonych do wyrzucenia, tworzenie zbiorów, porównywanie ich liczebności. Gromadzimy różnego rodzaju zbędne przedmioty: metalowe, plastikowe, szklane, papierowe i ubrania. Na podłodze kładzie pięć obręczy z podpisami: Szkło, Plastik, Papier, Metal, PCK, które symbolizują pojemniki na surowce wtórne i odzież używaną. 
– Trzeba posegregować zebrane tu przedmioty i włożyć do odpowiednich pojemników. Osobno plastikowe, metalowe, szklane, papierowe i tkaniny (posegregowanie według surowca, z którego zostały wykonane).
– Następnie trzeba policzyć, ile jest przedmiotów każdego rodzaju.
– Teraz dowiemy się, czego jest więcej, czego mniej, a czego tyle samo (ułożenie przedmiotów w szeregach, liczenie ich i ustalanie, których jest więcej).
– Kiedy wiadomo bez liczenia, czego jest więcej? 

3. „Ile śmieci?” – doskonalenie umiejętności przeliczania (karta pracy). Dzieci na kartach pracy rysują po śladzie worki, odczytują cyfry i rysują odpowiednią liczbę elementów – śmieci w workach. Przeliczają elementy i porównują liczebność zbiorów.
„Karty pracy” cz. 4, s. 14

4. „Ciekawostki z okolic śmietnika” – zmniejszanie objętości śmieci. Pokazujemy dziecku jak należy zgniatać butelki po sokach, opakowania, puszki aby zajmowały mniej miejsca w koszu.

5. „Mokre w mokrym” – praca plastyczna. Dajemy dziecku kartki z bloku technicznego, nasączone wodą za pomocą gąbki. Na tak przygotowanym podłożu dzieci malują obraz farbami akwarelowymi lub rozwodnionymi plakatówkami. Podczas malowania na mokrym kartonie farba rozpływa się i miesza, tworząc niezamierzone połączenia.

6. Poczytaj przedszkolakowi –  wiersz pt. „Kolorowe kosze” Agaty Dziechciarczyk

Źródło : „Kolorowe kosze” Agaty Dziechciarczyk

23.04.2020 r. Dlaczego dżdżowniczka w glebie mieszka?

1. „Kto w ziemi ma mieszkanie?” – oglądanie zdjęć lub rysunków przedstawiających zwierzęta żyjące w glebie (np dżdżownice, krety, chrząszcze), rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

2. „Gimnastyka stonogi” – zabawa ruchowo-naśladowcza. Dziecko wraz z domownikami ustawiają się jedno za drugim, trzymając się za biodra. Prosimy, aby wyobrazić sobie, że razem tworzymy stonogę, która zaraz rozpocznie poranną gimnastykę. Pierwsza osoba będzie „głową” stonogi, a kolejne mają za zadanie powtarzać ćwiczenie, które ona wykonuje. Rozpoczynamy gimnastykę od przeciągania się,
wyciągamy na przemian prawą i lewą rękę. Stajemy na palcach, potem zaczynamy chodzić z ugiętymi kolanami, rozstawiając szeroko nogi - wszyscy powtarzamy ruchy.

3. Hodowla roślin - przygotowujemy równe porcje różnego rodzaju ziemi, piasku i żwiru i wsypujemy do pojemniczków. Oznaczamy każdy pojemniczek, by było wiadomo,jakie podłoże zawiera, a następnie wysiewamy nasiona kopru lub rzeżuchy. Ustawiamy pojemniczki na jednym parapecie (chodzi o to, aby wszystkie hodowle miały identyczne nasłonecznienie i temperaturę). Regularnie podlewamy odmierzoną ilością wody. Przypominamy dzieciom, aby systematycznie obserwowały swoje hodowle i notowały spostrzeżenia, robiąc rysunki w dzienniczku obserwacji.

4. „Kto gdzie mieszka” – poznanie podziemnych domów zwierząt, wykonanie zadania na karcie pracy. Dzieci w kartach pracy oglądają i omawiają wygląd podziemnych domów zwierząt, kończą kolorowanie obrazków i wklejają zwierzęta w odpowiednie miejsca.
„Karty pracy” cz. 4, s. 13

5. „Dżdżownica” – lepienie z masy solnej. Wspólnie z dzieckiem oglądamy dżdżownice na ilustracjach, zwracając uwagę na długość, kształt i ciało zbudowane z segmentów. Następnie prosimy dziecko, aby z masy solnej lub plasteliny spróbowało zrobić dżdżownicę Dziecko robi wałeczki, a następnie dzieli je na segmenty. Gdy dżdżownica wyschnie, dziecko malują ją brązową farbą, dokleja oczy i układa na talerzyku wysypanym ziemią.

6.  „Jestem zwinny jak jaszczurka” – ćwiczenia gimnastyczne ogólnorozwojowe, kształtujące zręczność, zwinność i skoczność. Do ćwiczeń potrzebujemy gazetę.
 Puszczanie z góry rozłożonej gazety i naśladowanie ruchem jej opadania na podłogę.
 Skłon w przód i przesuwanie rękami złożonej gazety między stopami w przód i w tył.
 Skoki obunóż w różnych kierunkach z gazetą między kolanami.
 Stanie na gazecie – skręty tułowia w lewo i w prawo.
Chodzenie na czworakach i jednoczesne przesuwanie gazety w różnych kierunkach.
 Zbieranie gazety palcami stóp.
 Ugniatanie gazety najpierw stopami, a potem rękami w taki sposób, aby powstała kulka.
Zabawa kulkami z gazety – dowolne rzuty i chwyty, toczenie stopą i bieg za kulką, podskoki obunóż z kulką między kolanami.
 Celowanie kulkami do kosza lub do kartonu.
Chód z podkurczaniem i prostowaniem palców stóp.
 Leżenie tyłem, nogi zgięte w kolanach, stopy na podłodze: wdech – ręce w górę, wydech – ręce w dół.

7. Pobyt na świeżym powietrzu (jeśli to możliwe) połączony z obserwacją środowiska naturalnego z wykorzystaniem lup. Dzieci oglądają drzewa, ziemię i żyjące tam zwierzęta i próbują je nazywać. Starają się znaleźć dżdżownicę.

 

język angielski /uploads/5e125d739ee04/pages/17/content//angielski 5. 23.04.2020.docx

 

22.04.2020 r. Światowy Dzień Ziemi - z okazji święta naszej planety Ziemi proszę dzieci z grupy Biedronki o wykonanie plakatu o tematyce ekologicznej  „Czysty świat – zdrowy świat” –  techniką kolażu lub dowolną. 

 Rady na odpady - bajka edukacyjna.

Źródło:

https://www.youtube.com/watch?v=0WS8vo0iD2k&feature=share&fbclid

Gra planszowa o tematyce ekologicznej "Dbam o środowisko"- zaproś do gry rodzica lub rodzeństwo, potrzebna będzie kostka do gry oraz pionki. 

Zasady gry ; Plansza

Autor: Anna Świć "Kodowanie na dywanie"

1. „Woda – wodny” – ćwiczenia słownikowe, wzbogacanie słownictwa. Dzieci starają się wymienić jak najwięcej wyrazów związanych z wodą, np wodospad, wodolot, wodociąg, wodnik, wodoszczelny,
wodnisty, wodopój, wodorosty.

2. „Patrz uważnie” – ćwiczenie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej (karta pracy). Dzieci oglądają obrazki w kartach pracy, dorysowują brakujące elementy oraz rysują obrazki z pamięci.
Karty pracy” cz. 4, s. 12

3. „Rzeczka” – wysłuchanie wiersza M. Strzałkowskiej.
Rzeczka
Raz na moście w Zawichoście
posprzeczali się dwaj goście,
a przedmiotem owej sprzeczki
była czystość pewnej rzeczki.
Rzekł gość pierwszy: – Owa rzeczka
nie ma brudu ani deczka!
Owa rzeczka jest przejrzysta,
co dowodzi, że jest czysta!
Rzekł gość drugi: – Pan żartuje!
Owa rzeczka ryby truje!
Jest cuchnąca i paskudna,
co dowodzi, że jest brudna!
Na to znów gość pierwszy rzecze:
– Pachnie brzydko. Nie zaprzeczę.
Lecz czyż zapach, drogi panie,
może świadczyć o jej stanie?
– Też coś! Mówi pan od rzeczy!
– A pan lepiej niech się leczy!
– Brudna rzeczka!
– Czysta rzeczka!!!
I tak toczy się ta sprzeczka,
a tymczasem, jak to bywa,
w rzeczce brudu wciąż przybywa...
Małgorzata Strzałkowska
Po zaprezentowaniu utworu nauczyciel zachęca dzieci do odpowiedzi na pytania:
– Po czym można poznać, że rzeka jest czysta?
– Co świadczy o tym, że woda w rzece jest zanieczyszczona?
– Czy stan wody można ocenić tylko na podstawie jej wyglądu?
– W jaki sposób są zanieczyszczane wody rzek, jezior i mórz?
– Co się dzieje z rybami lub innymi zwierzętami, które muszą żyć w zanieczyszczonej wodzie?
– Jakie są skutki zanieczyszczania wód dla ludzi?
– W jaki sposób możemy dbać o czystość wód?
M. Strzałkowska, „Rzeczka” [w:] „Ciuchcia. Miesięcznik dla grzecznych dzieci” 2000, nr 10

4. „Eksperymenty na mokro” – zabawy badawcze rozwijające wiedzę na temat wody.
Co „znika” w wodzie?
Dziecko z pomocą rodzica wsypuje do oddzielnych naczyń z wodą różne substancje: sól, cukier, pieprz, kakao, piasek, olej, naftę, proszek do prania, płyn do mycia naczyń itp.Po porównaniu zawartości
naczyń formułuje wnioski, które z tych substancji rozpuszczają się w wodzie, a które nie.
Co tonie, a co pływa?
Do naczynia z wodą dziecko wrzuca przedmioty różnej wielkości, wykonane z różnych materiałów: plastikowe łyżeczki, ołówek, drewniany klocek, ołowiane kuleczki, klucz do drzwi, piórko, korek itp. Dziecko próbuje odgadnąć, dlaczego niektóre z tych przedmiotów nie toną, mimo że mają większe rozmiary od pozostałych.
Czy brudną wodę można oczyścić?
Dziecko z pomocą rodzica buduje prostą „oczyszczalnię wody”, wykorzystując do tego celu: filtr do kawy, watę, węgiel drzewny, żwir, piasek. Następnie pracuje nad oczyszczaniem próbek wody zanieczyszczonej ziemią, olejem lub farbą. Po wykonaniu doświadczeń próbuje formułować wnioski. np.: Jaki kolor ma przefiltrowana woda?

 

21.04.2020 r. Gdy brak świeżego powietrza

 „Gdzie wyrzucić te śmieci?” – doskonalenie umiejętności segregowania. Zadaniem dziecka jest sporządzenie rysunkowej listy śmieci z domowego kosza. W tym celu na arkuszu białego papieru rysuje np.puszki, butelki, słoiki, papierowe opakowania po kosmetykach i słodyczach, gazety, odpadki organiczne.

Następnie prosimy dziecko o odpowiedź na pytania:
– Które z tych śmieci można jeszcze wykorzystać? W jaki sposób?
– Czy różne śmieci powinny się znajdować w jednym koszu?

 „Poznajemy litery – litera ł – zapoznanie z obrazem graficznym litery ł, doskonalenie percepcji słuchowej (karta pracy). Prezentujemy małą i wielką literę ł. Podajemy wyrazy wprowadzające: łuk, łopata, łata. Wspólnie z dzieckiem dzielimy wyrazy na sylaby oraz głoskujemy akcentując głoskę ł. Następnie wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne: rysuje po śladzie łuk, kołczan i strzały i rysują szlaczek najpierw po śladzie, a następnie samodzielnie.
„Karty pracy” cz. 4, s. 10, "Karta pracy" cz. 4 s.11 

„Będę zdrowy” – ćwiczenia gimnastyczne ogólnorozwojowe, kształtujące zwinność i zręczności.

1. Slalom między kilkoma przeszkodami.
2. Ćwiczenie dużych grup mięśniowych: przeskakiwanie z obręczy do obręczy obunóż.
3. Trzymanie oburącz obręczy, przewlekanie się przez obręcz od nóg do głowy
4. Przechodzenie na czworakach przez obręcz – rodzic trzyma obręcz, dziecko przechodzi przez obręcz.
5. Przysiad – siad skrzyżny przodem do siebie w obręczy. Przepychanie się dłońmi, głową, barkami.
6. Trzymając się za ręce, stojąc przodem do siebie. Podskoki na jednej nodze, obydwu, naprzemiennie, jednocześnie w obręczy.
7. Ćwiczenie uspokajające: marsz w wysokim wspięciu ze wzniesionymi obręczami . Na sygnał dziecko  przyjmuje pozycję leżenia przodem, tyłem, bokiem – tak aby obręcz wraz z ciałem dziecka tworzyła
cyfrę 9 lub 6.

„Co to jest powietrze?” – zabawy badawcze, poznawanie właściwości powietrza podczas doświadczeń.
1. Puszczanie baniek mydlanych i sprawdzanie, co jest w środku. Zadajemy pytania dziecku: Skąd wiadomo, że w środku baniek coś jest, skoro nic nie widać? Jak można „zobaczyć” powietrze?.
2. Dmuchanie na wiatraczek- stwierdzenie, że porusza je coś niewidocznego. Wspólne dochodzenie do wniosku, że powietrze jest bezbarwne.
3. Na wadze szalkowej zrobionej z patyczka i ze sznurka,  wieszamy dwa jednakowo napompowane balony, a potem jeden z nich przekłuwamy. Szalka z balonem wypełnionym powietrzem przesuwa się w dół. Dziecko przekonuje się, że powietrze waży.

język angielski 

/uploads/5e125d739ee04/pages/17/content//angielski 5 latki.doc

Cała Polska Czyta Dzieciom – w  ramach programu proszę o przeczytanie dziecku wybranej książeczki.

20.04.2020 r. Sprzątanie świata

1. „W lesie” – opowieść ruchowa. Dziecko słucha opowiadania i ilustruje jego treść za pomocą ruchu:
Wyruszamy na wycieczkę do lasu. Wkładamy odpowiednie ubranie (dzieci naśladują ubieranie się), zabieramy ze sobą suchy prowiant i coś do picia. W trosce o czystość powietrza pojedziemy do lasu rowerami (kładą się na plecach, unoszą nogi i pedałują w powietrzu) Wyjeżdżamy z miasta i skręcamy w polną drogę. Czujemy zapach kwiatów (wykonują kilka głębokich wdechów nosem), które rosną dokoła. Wysoko słychać śpiew skowronka (wyciągają głowy do góry). Dojeżdżamy do skraju lasu. Tu zostawimy nasze rowery (dzieci wstają). Dalej pójdziemy
pieszo, ostrożnie stawiając kroki, by nie niszczyć roślin (idą, robiąc duże kroki i wysoko unosząc kolana). Przeskakujemy przez wąski strumyk (przeskakują niewidoczną przeszkodę). Spacerujemy ostrożnie po świeżej trawie na polance. Przechodzimy po pniu (idą, stawiając jedną stopę przed drugą) Wracamy na skraj lasu, wsiadamy na rowery, wracamy do przedszkola (kładą się na plecach, unoszą nogi i pedałują w powietrzu).

2. „Góra śmieci” – ustalanie, co jest do wyrzucenia, a co się może jeszcze przydać (na konkretnych przykładach). Pokazujemy dziecku różne śmieci które znajdziemy w domu i prosimy o odpowiedź na pytania:
– Co to są śmieci?
– Co to jest surowiec wtórny?
– Do czego można wykorzystać: makulaturę, puste butelki, puszki?
Dziecko segreguje śmieci na dwa rodzaje – śmieci do wyrzucenia i surowce wtórne do wykorzystania. Na podstawie własnej wiedzy i doświadczenia uzasadnia swoje wybory.

3.  „Wszystkie dzieci segregują śmieci” – zabawa dydaktyczna. Na kartach pracy dziecko koloruje pojemniki na śmieci, przykleja ikonki recyklingu i łączy śmieci z odpowiednimi pojemnikami.

„Karty pracy” cz. 4, s. 9

4. „Naprawdę duży problem” – wysłuchanie opowiadania z „Książki” i rozmowa na temat jego treści. Czytamy dzieciom opowiadanie, w którym jest mowa o wycieczce przedszkolaków do lasu. Następnie rozpoczynamy rozmowę dotyczącą treści utworu.

Przykładowe pytania:
– Jak myślisz, co Kajtek powiedział Jasiowi na ucho?
– Jak należy zachowywać się podczas wycieczki do lasu?
– Co można zrobić, aby wokół nas było czyściej?
– Czy wiesz, co to znaczy segregować śmieci? Spróbuj wyjaśnić to Kajtkowi.
Na zakończenie wspólnie ustalamy regulamin zachowania się w lesie podczas wycieczki.
„Książka” s. 94 Książka s. 95

Rozmowa na temat stanu najbliższego środowiska przyrodniczego (w osiedlu, w mieście, na wsi). Na podstawie własnych obserwacji dzieci opowiadają o warunkach panujących w miejscu zamieszkania: czy jest czysto, kto dba o czystość, gdzie wyrzucane są śmieci.

5. „Kręgle” – zabawa ruchowa na świeżym powietrzu (jeśli to możliwe).  Do gry w kręgle posłużą tekturowe rolki po papierze toaletowym (lub papierowych ręcznikach). Ustawiamy je w kilku rzędach.  Dziecko ugniata kulkę z gazety i toczy ją w kierunku rolek. Należy jednym ruchem przewrócić jak najwięcej kręgli.