Zdalne nauczanie 11-15.05.2020
Piątek 15.05.2020r.
Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, co działo się w tym tygodniu, jaką wiedzę zdobyło, czego ciekawego się dowiedziało, co szczególnie zainteresowało, co się najbardziej podobało, co sprawiało trudności itp.
- Jaki to zawód – konkursy i zagadki o zawodach za każdą poprawną odpowiedź dziecko dostaje 1 punkt
Przykładowe zagadki:
Informatyk
Gdy komputer się zawiesi, zatnie lub zepsuje, ten pan szybko go naprawi i zaprogramuje.
Pisarz
Jest ktoś, kto potrafi pisać piękne zdania i tworzyć z nich książki lub opowiadania.
Dziennikarz
Jeździ w różne miejsca, często podróżuje. Ważne informacje ludziom przekazuje.
Weterynarz
W białym fartuchu ze słuchawkami. Zajmuje się fachowo chorymi zwierzętami.
Ratownik
Na plaży lub basenie wszystkich obserwuje. Bezpieczeństwa w wodzie uważnie pilnuje.
Kontroler
W autobusie i tramwaju podchodzi na chwilę. Sprawdza czy pasażerowie mają ważny bilet.
Pogodynka
Miła pani na ekranie, mapy pokazuje co dzień. Na nich jest namalowane, co słychać w pogodzie.
Aktor
Spotkasz go w niezwykłym miejscu, gdzie jest scena i kurtyna.
Gdy podniosą ją do góry, on swój występ już zaczyna.
Sprzątaczka
Jej praca potrzebna zawsze jest i wszędzie. Gdzie będzie pracować, tam i czysto będzie.
Kelner
Gościom w restauracji karty dań rozdaje. Potem zamówione potrawy podaje.
Fryzjer
Z pomocą nożyczek, szczotki i grzebienia, wygląd naszych włosów czaruje i zmienia.
Piłkarz
Zawód bardzo popularny, marzy o nim każdy chłopak. Lecz, niektórzy tylko mogą całe życie piłkę kopać.
Kierowca
Gdy miejski autobus przejeżdża ulicą, możesz go zobaczyć – jest za kierownicą
Krawcowa
Chcąc pięknie wyglądać, panowie i panie, szyją sobie u niej, na miarę ubranie.
Strażacy
Przyjeżdżają szybko, stawiają drabinę. Zawsze dzielnie walczą z pożarem i dymem.
Górnik
Przez cały rok ciężko pod ziemią pracuje. Na początku grudnia Barbórkę świętuje.
Piekarz
Świeżutkie pieczywo w sklepie jest od rana. Jak myślisz, kto w nocy piecze je dla nas?
Aptekarz
Miły pan lub pani za ladą w aptece, sprzedaje ludziom leki na receptę.
Kwiaciarka
Na placu lub rynku siedzi sobie pani. Przed nią stoją kosze z pięknymi kwiatami.
Listonosz
Chodzi z dużą torbą, trudne ma zadanie. Zajmuje się co dzień listów doręczaniem.
Sprzedawca
Gdy wejdziesz do sklepu, ta miła osoba, spyta, co chcesz kupić i wszystko ci poda.
Policjanci
Gdy na skrzyżowaniu światła się zepsują, w białych rękawiczkach ruchem aut kierują.
Źródło: http://rodzice.net/news/zagadki-dla-dzieci/zawody. php (dostęp 2 października 2018 r.)
Posłuchajcie piosenki o zawodach
https://www.youtube.com/watch?v=u_2RTNZvFrc
Gra o zawodach do samodzielnego wydrukowania dla chętnych
/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//1222.pdf [.pdf, 620.48 kB]
Czwartek 14.05.2020r.
- Zakupy w księgarni – posługiwanie się monetami, obliczanie kwot, karta pracy.
W rozmowie kierowanej dziecko zastanawia się, jakie zawody są potrzebne, aby powstała książka. Oglądając książkę, dziecko wysnuwa wnioski, że ktoś musi wymyślić jej treść – to zadanie pisarza – autora. Redaktor współpracuje z autorem, poprawia tekst, przygotowuje go do druku. Inna osoba musi namalować obrazki – to ilustrator. Kiedy już jest gotowy tekst i obrazki, trzeba kartki wydrukować – to zadanie drukarza. Wszystkie kartki trzeba połączyć, aby stworzyć książkę. Kartki zszywa lub skleja introligator.
Rodzic zaprasza dziecko do układania książek na półkach w księgarni. Na podłodze rozkłada dwie linie ze sznurka – półki. Na pierwszej półeczce stawia kartonik z cyfrą 10, mówiąc, że tyle książek trzeba ułożyć na półce. Dziecko podchodzi i kładzie swoje książki, mówi: Kładę pierwszą, Kładę drugą i tak kolejno aż do 10. Na drugiej półce rodzic stawia kartonik z cyfrą 9. Dziecko ją książkami. Następnie porównują liczbę książek, określają, gdzie jest więcej, gdzie mniej i o ile.
Rodzic zaprasza dzieci do „wizyty w księgarni” i kupowania książek. Wybiera jedną książkę i podaje jej cenę, np. 9 zł. Dziecko ze swoich monet wybiera te, których suma wyniesie 9. Układają je przed sobą i kolejno wymienia, jakie monety wybrało. Potem rodzic podnosi dwie książki i mówi, że każda z nich kosztuje po 5 zł. Pyta: Ile razem kosztują dwie książki? Dziecko sumuje ceny i wybiera potrzebne monety.
W „Kartach pracy” dziecko porównuje liczbę pieniędzy w portfelach. Łączą te, w których jest tyle samo pieniędzy.
Książka s. 32–33,
- Tworzymy książkę – zabawy twórcze.
Dzieci wcielają się kolejno w role przedstawicieli różnych zawodów, tak aby powstała książka pod tytułem np. .„Moje marzenia”.
Jesteśmy autorami, piszemy książkę –dziecko wymyśla, o czym chciałoby napisać w książce o marzeniach.
Rodzic jest redaktorem i pomaga dziecku w stworzeniu spójnego tekstu.
Jesteśmy ilustratorami –na karteczkach ilustrują wymyśloną opowieść.
Rodzic zamienia się w drukarza. W czasie tworzenia ilustracji podchodzi do dziecka i zapisuje w dolnej części kartki w jednym lub dwu zdaniach ich wypowiedzi o rysowanych marzeniach (technika swobodnych tekstów).
Jesteśmy introligatorami – dziecko smaruje klejem lewy brzeg swojej kartki na szerokość palca, a następnie skleja ją z kolejną kartką , równo składając brzegi (można również wykorzystać zszywacz).
Na zakończenie rodzic oprawia książkę – wkleja kartki w zgiętą tekturkę z napisanym tytułem. Można również przedziurkować kartki dziurkaczem i połączyć je za pomocą sznurka albo zeszyć za pomocą igły i nitki.
Gdy książka jest gotowa, rodzic czyta książkę dziecku.
Środki dydaktyczne: blok rysunkowy, kredki, długopis, klej
Poznanie liczby „19”.
Książka s. 93
Karta pracy dla chętnych
/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//4806.pdf [.pdf, 1.13 MB]
język angielski
/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//6 latki 14.05.docx [.docx, 235.05 kB]
Środa 13.05.2020r.
Poznanie litery „ć”, „Ć”.
Zawód aktor – lalkarz – zapoznanie z literami „ć”, „Ć”.
Dzieci rozwiązują rebus: litery „ak” + rys. toru kolejowego (aktor).
Rodzic rozmawia z dzieckiem o zawodzie aktora i dziedzinach sztuki, w których możemy go zobaczyć (teatr, film). Opowiada również o pracy aktorów teatralnych niewidocznych dla publiczności – lalkarzy, prezentuje lalki lub ich zdjęcia. Przykładowe informacje: Praca lalkarza polega na animowaniu lalką teatralną. Aktor jest często ukryty, np. za parawanem, a czasem występuje razem z lalką na scenie. Główne rodzaje lalek teatralnych to pacynka, kukiełka, jawajka, marionetka, lalka cieniowa.
Rodzic przedstawia krótki dialog ćmy Cecylii z Księżycem, wykorzystując teatrzyk cieni. Cecylia smuci się, że musi oglądać świat tylko nocą, chociaż najpiękniejszy jest w dzień. Księżyc spaceruje z ćmą i pokazuje jej uroki nocy, np. gwiazdy, świetliki, koncertujące świerszcze, sowę. (Dialog można nagrać wcześniej dyktafonem). Na koniec dziecko i wypowiada się na temat treści teatrzyku, dzieli się swoimi wrażeniami z przedstawienia.
Rodzic prezentuje kolorową ilustrację ćmy, dziecko głoskuje nazwę i wyróżniają pierwszą głoskę. Następnie ogląda wielką i małą literę „ć”, porównuje z literą „c”. Z rozsypanki wyrazowej wybierają wyraz „ćma” i umieszczają pod ilustracją. Pozostałe wyrazy ponownie czytają i klasyfikują ze względu na miejsce litery „ć”: na początku, w środku, na końcu. Przykładowe wyrazy: „ćma”, „ćwikła”, „ćwir”, „zaćma”, „zaćmienie”, „kość”, „pić”, „gość”, „płakać”, „gonić”, „liść”.
Na karcie pracy dzieci czytają wyrazy i łączą je ze zdjęciami. Układają historyjkę o ćmie, kolorują rysunek i dorysowują elementy, które pojawiły się w ich historyjce.
Książka s. 85, lalki teatralne lub ich zdjęcia, scenografia do teatrzyku cieni, sylwety ćmy Cec
- Gdy zawody wybieramy, długo się zastanawiamy – wprowadzenie wiadomości na temat rodzajów zawodów, karta pracy.
Rodzic zaprasza do wysłuchania wiersza:
Praca leśniczego
Leśniczy często chodzi po lesie. Zawsze zwierzętom swą pomoc niesie. Zna każdą ścieżkę krzewy i drzewa, rozpozna ptaka, który zaśpiewa.
Można go nazwać strażnikiem lasu. Spędza w nim dużo swojego czasu. Razem z gajowym sprawdza, jak drwale, ścinają w lesie drzewa wytrwale.
Rozumie, o czym las ciągle śpiewa. Patrzy, jak tańczą liście na drzewach. Powtarza głośno – szanuj przyrodę ja ci w tym zawsze chętnie pomogę.
Bożena Forma
Dziecko omawia treść wiersza ze szczególnym uwzględnieniem zawodów wymienionych w wierszu, czynności związanych z tymi zawodami oraz środowiska przyrodniczego. Rodzic przekazuje dzieku informacje na temat istnienia różnych grup zawodów różniących się środowiskiem pracy i jej specyfiką, wykorzystywanymi narzędziami, typowymi czynnościami. Dzieli zawody na pięć grup:
– zawody, w których człowiek pracuje z przyrodą i dla przyrody,
– zawody techniczne, w których głównym, przedmiotem pracy są obiekty techniczne (maszyny, mechanizmy i urządzenia),
– zawody, w których ludzie pracują w bezpośrednim kontakcie z innymi ludźmi, zajmują się wychowaniem, edukacją, obsługą klienta, obsługą medyczną itp.,
– zawody związane z opracowaniem dokumentów, biurowością, pracą z tekstami, gdzie przedmiotem pracy są także liczby oraz informacje,
– zawody artystyczne, związane z twórczością muzyczną, literacką, aktorsko-sceniczną itp.
Mówiąc o każdej grupie zawodowej, odpowiednio pokazuje i układa w różnych miejscach w sali ylii i Księżyca, wyrazy z literami „ć”
etykiety wyrazowo-obrazkowe składające się z napisu „Praca” i obrazka charakterystycznego dla danej grupy (np. dla grupy zawodów związanych z przyrodą – obrazek przedstawiający rośliny, dla grupy zawodów technicznych – obrazek wybranych narzędzi). Przedszkolaki losują napisy – nazwy zawodów, które są rozsypane na dywanie. Każde dziecko odczytuje wylosowaną nazwę i samodzielnie lub z pomocą nauczyciela określa, czym zajmuje się taka osoba. Następnie dzieci zastanawiają się, do jakiej grupy należy dany zawód, odszukują właściwą etykietę, i grupują się wkoło niej i uzasadniają swoją decyzję, np. botanik pracuje z przyrodą, bo zajmuje się roślinami, kierowca to zawód techniczny, bo używa pojazdu, lekarka to zawód oparty na pracy z ludźmi, bo bada i leczy pacjentów.
dziecko ogląda ilustracje na karcie pracy i nazywa przedstawione tam zawody. Wklejaja brakujące podpisy z nazwami zawodów. W kolejnym ćwiczeniu czyta wypowiedzi postaci zamieszczone w dymkach. Rodzic wymienia nazwy zawodu z karty pracy, a dziecko czyta słowa, które wypowiada odpowiednia osoba. Po przeczytaniu wszystkich wypowiedzi łączy dymki z właściwymi postaciami.
Nauka rymowanki
Panie pilocie! Panie pilocie! Dziura w samolocie!
Dziękuję! Jak wyląduję, to ją zaceruję!
Powtarzając rymowankę, dziecko rysuje kontury samolotu w liniaturze, każdy samolot koloruje na inny kolor.
książka s. 30–31
Wtorek 12.05.2020r.
Mierzy w szerz, mierzy wzdłuż i sukienkę szyje już – zabawy z centymetrem krawieckim.
Rodzic pokazuje dziecku centymetr krawiecki. Dziecko wypowiada się, do czego służy, jak wygląda, jak odczytać na nim długość. Rodzic mierzy dziecko tak jak krawcowa i mówi np. Tomek ma w pasie 40 cm, Zosia ma w biodrach 50 cm. Potem dziecko mierzy za pomocą centymetra długość wybranego elementu w pokoju i zapisuje pomiar. Następnie przedstawia wyniki np. Stolik ma długość 90 cm (rodzic pomaga w odczytaniu większych liczb).
- W pracowni krawcowej – co robi krawcowa, ćwiczenia słownikowe oparte na prawidłowym stosowaniu czasowników, karta pracy.
Rodzic wypowiada głoskami wyrazy, a zadaniem dziecka jest odnaleźć wśród rozłożonych przedmiotów te, których nazwę wypowiada: n-o-ż-y-cz-k-i, c-e-n-t-y-m-e-t-r, ż-e-l-a-z-k-o, i-g-ł-a.
Dziecko wymienia czynności jakie można wykonać korzystając z tego przedmiotu, np. nożyczkami wycinać, ciąć; centymetrem mierzyć, żelazkiem prasować.
Szycie literek – układanie wzorów liter z nici i igły, pisanie liter po śladzie w liniaturze.
dziecko otrzymuje kawałek nici (odpowiednio grubej, aby wygodnie było z niej układać) oraz dużą grubą igłę. Rodzic przypomina o zasadach bezpiecznego posługiwania się igłą i zaprasza do zabawy – szycia liter. Kolejno pokazuje wybraną literę drukowaną. Zadaniem dzieci jest ułożenie z nitki i igły litery pisanej, np. litery t – laseczka z nitki, kreseczka z igły. Do układania należy wybrać te litery, które są na karcie pracy do pisania w liniaturze. Po zabawie dzieci na karcie pracy rysują po śladzie nitki właściwymi kolorami, przyklejają sylaby i je czytają. Następnie kończy rysowanie szlaczków i pisze po śladzie litery. Obok liter są wolne miejsca, w których dziecko może napisać litery samodzielnie. Na zakończenie wymyśla nazwy czynności, które rozpoczyna się daną literą.
Książka strona 28–29,
Opowieść "Część, jestem wirus - kuzyn grypy i przeziębienia" stworzona przez psycholożkę Manuelę Molinę Cruz. Książka jest przeznaczona dla dzieci w wieku 2-7 lat. Za polskie tłumaczenie odpowiada MamyProjekt. Autorka opowiada nie tylko o tym, co to jest koronawirus, ale też o uczuciach, które może on wywołać u dzieci i dorosłych.
język angielski
/uploads/5e125d739ee04/pages/18/content//6 latki 12.05.docx [.docx, 152.54 kB]
Poniedziałek 11.05.2020r.
- Wszyscy dla wszystkich – poznawanie specyfiki różnych zawodów, karta pracy.
Rodzic zaprasza dzieci do wysłuchania wiersza „Wszyscy dla wszystkich” Juliana Tuwima. Po jego wysłuchaniu prowadzi z dzieckiem rozmowę na temat jego treści. Dziecko odpowiada na pytania, o kim, o czym był wiersz, formułuje wnioski wynikające z puenty wiersza o równej ważności wszystkich zawodów. Prowadzi dyskusję wyjaśniającą pojęcie „zawód” rozumiane jako praca, jaką wykonują dorośli i za którą otrzymują wynagrodzenie.
Wszyscy dla wszystkich - Julian Tuwim
Wszyscy dla wszystkich
Murarz domy buduje,
Krawiec szyje ubrania,
Ale gdzieżby co uszył,
Gdyby nie miał mieszkania?
A i murarz by przecie
Na robotę nie ruszył,
Gdyby krawiec mu spodni
I fartucha nie uszył.
Piekarz musi mieć buty,
Więc do szewca iść trzeba,
No, a gdyby nie piekarz,
Toby szewc nie miał chleba.
Tak dla wspólnej korzyści
I dla dobra wspólnego
Wszyscy muszą pracować,
Mój maleńki kolego.
Jak powstaje dom? – Rodzic zaprasza dziecko do poznawania zawodów, które są konieczne, aby powstał dom. Przy każdej zabawie wyjaśnia, na czym polega praca w danym zawodzie.
Architekt – oglądają i omawiają projekty domów, np. w katalogach gotowych projektów.
Murarz – dziecko na sygnał rodzica zaczyna układać z klocków murek na sygnał stop przelicza ile klocków użył.
Hydraulik –zadaniem dziecka i rodzica jest współpraca przy składaniu rur. Składanie rur polega na tym, że dziecko trzyma 2 rolki po papierze toaletowym lub ręcznikach papierowych tak, aby się stykały, a rodzic skleja je taśmą malarską. Dzieci układają ze swoich elementów rurociąg, który biegnie prosto, zakręca, ma odnogi do różnych pomieszczeń itp.
Elektryk –dziecko z kłębkiem wełny staje wewnątrz domu, będzie elektrykiem, który rozkłada przewody elektryczne. Podaje końcówkę wełny rodzicowi i rozwijając kłębek rozkłada go w różnych miejscach w pokoju
Dekarz – rodzic układa na dywanie kontur dachu z włóczki. Dziecko podchodzi i układa na nim kwadraty zachowując zasadę układania dachówek: każda następna dachówka zachodzi lekko na poprzednią.
Malarz – Maluje ścianę – turla rolkę po plecach siedzącego przed rodzica, tak jakby malował ścianę wałkiem.
Po zakończonej zabawie dziecko opowiada jakie zawody poznało. Następnie dziecko opowiada, gdzie pracują ich rodzice, kim są z zawodu.
Przedszkolaki przyglądają się zdjęciom dzieci przedstawionym w „Kartach pracy”. Rodzic czyta wypowiedzi dzieci, a dziecko obok zdjęć wklejają odpowiednie ilustracje rodziców wykonujących poszczególne zawody.
Następnie przyglądają się sytuacjom pokazanym na zdjęciach, analizują ich treść i łączą zdjęcia z osobami, do których można się zwrócić o pomoc. Opowiadają, na czym polega praca osób przedstawionych na zdjęciach.
Ksiązka s. 26–27